هدف‌گذاری برای ۵.۵ برابر شدن تجارت با ترکیه

مبادلات تجاری ایران و ترکیه تا سال 2022 حدود 5.4 میلیارد دلار است و رئیس جمهور اخیراً اعلام کرده است که قصد دارد سطح روابط تجاری و اقتصادی با ترکیه را به 30 میلیارد دلار برساند که بیش از 5.5 برابر نرخ فعلی است.

به گزارش شیمیشی، رئیس جمهور به دعوت همتای ترکیه ای خود و با هدف یک سفر رسمی در راس یک هیات بلندپایه سیاسی و اقتصادی به آنکارا، پایتخت ترکیه رفت.

ابراهیم رئیسی در این سفر پس از استقبال رسمی دیداری ویژه با رجب طیب اردوغان خواهد داشت و سپس هشتمین نشست شورای عالی همکاری های ایران و ترکیه به رهبری روسای جمهور دو کشور برگزار شد.

رئیسی پیش از این سفر هدف ارتقای سطح روابط تجاری و اقتصادی با ترکیه را 30 میلیارد دلار عنوان کرد که با توجه به ظرفیت های موجود دو کشور می تواند به بالاترین سطح برسد.

بنابراین به نظر می رسد در این مورد بررسی روند تجارت ایران و ترکیه و همچنین تعیین موانع تجاری مفید باشد.

اطلاعات تجاری ایران و ترکیه در سال 2022

بر اساس آمار گمرک ترکیه، مجموع تجارت ایران و ترکیه در سال 2022 حدود 5.4 میلیارد دلار خواهد بود که حدود 3 میلیارد دلار آن صادرات و 2.4 میلیارد دلار به خارج از کشور خواهد بود. طی 12 سال گذشته سال 2022، به جز سال های 2016 و 2020، تراز تجاری دو کشور به نفع ایران بوده است.

صادرات ایران به ترکیه بیشتر از مواد خام تشکیل شده است. بر اساس آمار گمرک ایران در سال 1401، «گاز طبیعی مایع» مهمترین محصول صادرات ایران به ترکیه بوده و 41 درصد از ارزش کل صادرات ایران به ترکیه بدون احتساب نفت خام بوده است.

«آلومینیوم» و «سایر اوره حتی محلول در آب» پس از گاز طبیعی، حدود 17 درصد از ارزش صادرات ایران را بدون نفت خام در سال 1401 به خود اختصاص دادند. به طور کلی بررسی میزان صادرات کالاهای ایرانی به ترکیه در سال 1401 نشان می دهد که 10 قلم کالای اصلی صادراتی ایران به این کشور حدود 79 درصد ارزش کل کالاهای صادراتی آن را تشکیل می دهد.

همچنین آمار گمرک ایران در سال 1401 نشان می دهد که مهمترین کالاهایی که ایران از ترکیه صادر کرده است، 349 هزار تن «روغن تخمه آفتابگردان، روغن آفتابگردان یا روغن زعفران کاذب، خام» به ارزش 671 میلیون دلار بوده است که حدود 11 درصد است. ارزش کل صادرات ایران از ترکیه، این کشور و پس از این محصول، «تراکتورهای جاده ای نیمه تریلر» و «فضای دام» 8 و 4 درصد عمده کالاهای صادراتی از ترکیه است. همچنین.

موانع تجاری بین دو کشور چیست؟

اما گزارش‌های منتشر شده از سوی اتاق بازرگانی ایران نشان می‌دهد که در ده سال گذشته بین سال‌های 2013 تا 2022، اگرچه ترکیه سومین شریک تجاری ایران است، اما جایگاه ایران در بازار کالاهای ترکیه به گونه‌ای شده است که ساعت 7 است. . واردات اصلی ترکیه در سال 2013 به رتبه 23 در سال 2022 رسیده است. سهم ایران در بازار ترکیه از 4 درصد ارزش کل صادرات این کشور در سال 2013 به 0.9 درصد در سال 2022 کاهش یافته است و یکی از دلایل این کاهش، جایگزینی روسیه با ایران در صادرات نفت و نفت است. گاز و همچنین کشف منابع جدید گاز در ترکیه.

از سوی دیگر ترکیه در سال های گذشته یکی از شرکای مهم تجاری ایران به شمار می رفت به طوری که طبق آمار منتشر شده از سوی گمرک ایران، این کشور همواره جزو پنج کشور اول کلکسیونرها بوده است. در ایران. 10 سال می گذرد و از سال 1395 توانسته در پنج مقصد مهم صادراتی ایران جای پای خود را باز کند. پس از آن از سال 1398 تا 5 ماهه اول سال 1402 همواره سومین شریک تجاری ایران پس از چین و امارات بوده است.

دلایل مختلفی باعث کاهش مبادلات تجاری ایران با ترکیه شده است که از جمله آنها می توان به پیدایش بازارهای جدید برای صادرات محصولات پتروشیمی ایران و همچنین تغییر نیازهای بازار ترکیه که در واقع صادراتی نداشت. مناسب برای بازار ترکیه یکی دیگر از دلایل کاهش مبادلات تجاری ایران با ترکیه در سال های اخیر این است که روسیه در بازار صادرات گاز به این کشور جایگزین ایران شده است که با جنگ روسیه و اوکراین تشدید شد. زیرا اکنون روسیه گاز خود را با قیمت کمتری به ترکیه می دهد و امتیازات ویژه ای برای صادرات این کشور داده است.

شکست توافق تجارت ترجیحی ایران و ترکیه و بحران‌های جهانی سال‌های گذشته مانند همه‌گیری کووید-۱۹ از دیگر دلایل مشکلات تجاری ایران با این کشور عنوان شده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا