عمومی

مصرف روزانه عسل گون چه فوایدی دارد؟

یکی از مناطقی که عسل گون از آن جا برداشت می شود ، قالیکوه لرستان است. گون : ( Astragalus) نام یک سرده از تیره باقلاییان است. یک بررسی 2016 در مطالعات نشان داد که عسل درمانی موثر برای برخی بیماری های چشم است (14). خواص ضد التهابی و ضد میکروبی عسل ، همراه با توانایی های تسکین دهنده آن ، آن را به یک روش درمانی شگفت آور برای چند بیماری چشم تبدیل می کند.

عسل با پرواز زنبور عسل بر فراز گل های دشت ها به ویژه بوته های گون در اویل فصل پاییز به دست می آید. عده ای بر این باورند مگر می شود به زنبور ها دستور داد که از کدام گل و گیاه تغذیه کنند تا عطر و طعم آن گیاه را به خود بگیرد؟

تغذیه صحیح یکی از راهکارهای صحیح پیشگیری و مقابله با این بیماری هاست. به نظر می رسد، مصرف عسل طبیعی به دلیل داشتن ترکیبات گوناگون ضد سرطان، نقش مهمی در پیشگیری و درمان سرطان ایفا نماید(6). داشتن حافظه بهتر به ما کمک می کند تا اطلاعات را به طور مؤثر یاد بگیریم و حفظ کنیم.

این گیاه با استقرار در مناطق برفگیر با داشتن اندام های هوایی قابل توجه و ریشه های عمیق و گسترده، نقش اساسی در تثبیت خاک و حفظ دامنه های پرشیب دارد. افرادی که به زنبورعسل و فرآورده های آن حساسیت دارند بهتر از قبل از مصرف عسل گون حتما از خطرات آن برای حساست خود آگاه شوند تا دچار عواقب شدیدتری نشوند.

گونه های متنوع گون یکی از مهم ترین گیاهان مولد شهد و گرده ایران هستند که سهم بسیار زیادی در جریان ورودی شهد به کندو دارند. تغذیه سبزیجات، میوه ها و ترکیبات طبیعی همانند عسل طبیعی در کنار کنترل آرامش روحی و روانی و دوری گزیدن از آلاینده های شیمیایی و فیزیکی به بهبود سلامت قلب و عروق شما کمک کند.

اصلاح سبک زندگی و نوع تغذیه می تواند در کاهش اثرات بیماری دیابت به ما کمک کند. زنبور عسل از شهد گیاه گون که در مناطق کوهستانی میروید تغذیه میکند و عسل گون را تولید مینماید.

در اثر خراش دادن ساقه گیاه جدار سلولهای اشعه مرکزی و سلولهای پارانشیمی با جذب آب به تدریج بدل به صمغ میشود، فشار تولید شده سبب رانده شدن صمغ به طرف شکاف میگردد. عسل سیاه دارای پلی فنلهای با ارزش و مفیدی میباشد که میتواند در کنار ورزش کردن شخص به درمان چاقی بپردازد و فرد را به صورت طبیعی به سمت لاغر شدن بکشد.

این حشره در مرحله پورگی، انگبین گون که شامل ترکیبات شیمیایی: ساکارید (فروکتوز) موسیلاژ است را به صورت رشته های خمیری شفاف و بیرنگ نخی شکل دفع می کند و این رشته ها در مجاورت هوا منجمد شده و رنگ سفید شکری به خود می گیرند.

و لیکن با توجه به سایر ترکیبات شفابخش عسل از جمله آنزیم های خاص و فوق العاده، ویتامین ها و سایر ترکیبات طبیعی آن می توانید به درمان دیابت نیز بیاندیشید. بهترین زمان مصرف عسل طبیعی گون، در ساعات پایانی شب و صبح زود به میزان یک قاشق مرباخوری است؛

پس از آن به مدت یک ساعت از میل کردن سایر غذاها و نوشیدنی ها پرهیز کنید. زمان برداشت عسل گون در فصل تابستان در مرداد ماه است. این ماده تولید شده از موارد اصلی تشکیل دهنده شیرینی سنتی گز اصفهان است و به خاطر وجود آنتی اکسیدان در آن، خواص دارویی بسیار نظیر تسکین دهندگی معده، آرامش اعصاب، ضد افسردگی و ضد سرطان بودن را نیز داراست.

البته به خاطر داشته باشید که اگر به گیاه گون حساس هستید، پیش از استفاده کامل، عسل گون را امتحان کنید. با توجه به قندهای موجود در عسل گون، شما ضمن پیشگیری از مبتلا شدن به بیماری دیابت، در صورت ابتلا به این بیماری، البته زیر نظر پزشک اثرات آبشاری بیماری را کاهش دهید.

عسل خام نباید مستقیماً در چشم شما قرار گیرد.البته با فرایندی می توان قطره چشمی را با عسل استریل تهیه کرد (15). ولی خوردن آن نیز این اثرات خوب را دارد. عسل دارای خواص ضد باکتری و ضد میکروبی است ، که می تواند آن را به یک درمان خانگی موثر برای عفونت چشم تبدیل کند.

عسل گون یکی از شناخته شدهترین و محبوبترین عسلهای موجود در ایران است که علت آن، وسعت مناطق تحت پوشش گیاهی گون و همچنین ساکارز پایین این نوع عسل است که معمولا برای بیماران دیابتی (جایگزین مقدار قند مجاز مصرفی) مورد استفاده قرار میگیرد.

همچنین افرادی که به خود گیاه گون حساسیت دارند توصیه می شود از خوردن عسل آن هم خودداری کنند. اما برخی از عسل ها مانند گون فواید بخصوص خود را دارند که در زیر به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد( البته مستند به منابع علمی معتبر که به صورت شماره در آخر هر پاراگراف منبع آن ذکر شده است).

البته با توجه به اینکه بیش از 80 درصد عسل از ترکیبات کربوهیدراته است شما در صورت دیابت و قند خون بالا باید با احتیاط عسل را از هر نوعی که باشد مصرف کنید. این ترکیب معجزه آسا که تنها از عسل طبیعی گون به دست آمده است تاثیر فوق العاده ای در درمان بیماری سرماخوردگی شما دارد.

ما این عسل با سختی تهیه می کنیم و تقدیم حضور ارزشمند شما می کنیم. گون از خانواده لوبیاست با این گونه های زیادی از گون وجود دارند ، اکثر مکمل های حاوی گونه هستند که Memeranaceue نامیده می شود. یکی دیگر از خواص عسل گون در طب سنتی، استفاده از پانسمان عسل برای درمان التهابات و بسته شدن زخم های باز می باشد.

با توجه به خواص عسل گون گز پیشنهاد می شود برای درمان دردهای استخوانی به خصوص پوکی استخوان از عسل طبیعی گون گز استفاده کنید. کاربرد عالی دیگری که این عسل دارد در افرادی است که به طور ارثی و ژنتیکی در معرض ابتلا به بیماریهای استخوانی و یا پوکی استخوان (خصوصا در مورد بانوان) هستند.

عسل گون گز خواص متعددی در ارتباط باسیستم استخوانی، سیستم عصبی، و سیستم گوارشی دارد ولی اصل شهرت و کاربرد آن به دلیل خواص معجزه آسای آن در پیشگیری و درمان بیماریهای استخوانی است. ضمنا با مصرف این عسل سیستم عصبی و سیستم گوارشی خود را نیز تقویت نموده و از انواع بیماریهای متداول در آنها نیز پیشگیری خواهید کرد.

یکی دیگر از خاصیت عسل گون که بسیار خارق العاده می باشد، این است که با مصرف این عسل می توانید قدرت ذهن و حافظه خود را تا حد قابل توجهی افزایش دهید. وقتی که ترکیب این عناصر کافی باشد سنتز هموگلوبین افزایش می یابد. عسل یک ترکیب آرامش و موثر در رفع خستگی است.

عسل طبیعی یکی از بهترین منابع غذایی است که حاوی بیش از 200 ترکیب بیوشیمیایی فعال مشتق از گیاهان از قبیل: مواد قندی، آنزیم ها، ویتامین های گروه B، املاح، ترکیبات فنولیک، ترکیبات آلی فرار و پیگمان ها می باشد که ویژگی های ضدسرطان آن در سال های اخیر به شدت مورد توجه قرار گرفته است.

یک سری از افراد در صورت مصرف محصولات زنبورعسل دچار واکنش های آلرژیک و حساسیت می شوند که به این افراد توصیه می کنیم از خوردن عسل گون و هر محصول دیگر زنبورعسل خودداری کنند.

گون گز یکی از ۸ نوع گیاه موجود در تیره گون است و در نواحی مرکزی ایران به وفور یافت میشود و از آنجایی که زنبور عسل به شهد آن علاقهمند است هر ساله به میزان قابل توجهی عسل گون گز تولید میگردد. گز انگبین توسط فعالیت حشره ای به نام Psylla cyamophila (Psyllidae) بر روی این گیاه تولید می شود.

عسل طبیعی گون از گیاه گون به دست می آید. عسل گون یکی از بیشمار عسل هایی است که توسط زنبور از شهد این گیاه شگفت انگیز به دست می آید. عسل گون عطر خوب گل گیاه گون را تا حدود زیاد با خود دارد و به همین دلیل در کنار طعم شیرین و ملایم خود بوی بسیار مطلوبی هم دارد.

عسل گون در مقایسه با شیرین کننده های مصنوعی مانند شکر قند خون را کمتر افزایش می دهد. نوجوان و جوانان نیز در شب های امتحان برای رهایی از خستگی های فکری و مغز می توانند از این عسل بهره بگیرند. اما عسل حاوی مقادیر فوق العاده بالایی آنتی اکسیدان و ضد التهاب است که از سلامت مغز حمایت می کند. فسفر موجود در عسل تقویت مغز را تضمین میکند.

این شربت از بهترین نوشیدنیهای طبیعی بوده و علاوه بر ضد سرطان بودن خاصیت ضدعفونیکنندگی نیز دارد و از تمام خواص عسل مصرف شده به علاوه میزان بالای ویتامین C موجود در آب لیموی طبیعی برخوردار است.

بهترین دما برای نگهداری عسل دمای اتاق بین ۱۸ تا ۲۵ درجه سانتیگراد و به دور از تابش مستقیم آفتاب است، جایی مانند کابینت آشپزخانه است. علاوه بر این از آنجا که عسل گون دارای محتوای مناسبی از اسید فرمیک است، میتوان آن را به صورت خوراکی یا موضعی در محل درد نیز استفاده کرد.

عسل تسکین دهنده است، در حالی که آب لیمو می تواند به احتقان کمک کند. از نظر ریخت شناسی، گون گز درختچه ای چند ساله و خودرو با ساقه چوبی است که ارتفاع آن به نیم تا یک متر می رسد. خواص عسل گون گز موجب شد تا از این ماده به عنوان دارویی طبیعی در طب سنتی استفاده شود.

این افراد میتوانند با مصرف روزانه ۱ تا ۲ لیوان از شربت عسل گون گز بدن خود را در مقابل ابتلا به این بیماریها بیمه کنند. این عسل رنگی روشن دارد و عطری نسبتاً محسوس و طعمی دلچسب، که اکثر افراد آن را جزء عسلهای مورد علاقه خود عنوان میکنند.

در نتیجه بهتر است محصولات طبیعی از جمله عسل گون که نقش بسزایی در درمان کم خونی ایفا می کند را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. گلوکز موجود در عسل برای فعالیت بسیاری از سلول های بدن از جمله سلول های عصبی ضروری است. پژوهش های فراوان حاکی از تغییر مدارهای عصبی خاص زمینه ساز بهبود حافظه و اثرات نورو فارماکولوژی عسل است.

طبق پژوهش های انجام شده و معتبر(5) عسل باعث افزایش عوامل آنتی اکسیدانی ، شاخصهای خون و آهن سرم و عناصر کمیاب و کاهش ایمونوگلوبولین E ، آنزیمهای کبدی و عضلانی و قند خون ناشتا در افراد سالم می شود.

با این وجود ثابت شده است که در زخم های مزمن پا بی اثر است. رشد شاخه هایش بیشتر در جهت افقی و کمی متمایل به طرف بالاست و در انتهای شاخه های کرکدار، گل هایی به رنگ سفید متمایل به زرد قرار دارند که هر دو پایه گل بر روی یک نهنج کرکدار است. با تنظیم گلوکز در خون و با کاهش رادیکال های آزاد می تواند از بیماری دیابت جلوگیری کند. تقویت معده و درمان بیماری های گوارشی!

خوردن عسل گون هم مانند هر عسل طبیعی و خام می تواند به تقویت حافظه کمک کند و وجود استیل کولین و ویتامین B در آن بی تاثیر نیست. در تهيه اين عسل، زنبور هم از گل گون (حدود 80%) و هم از گل گشنيز (حدود 20%) تغذيه كرده است.

عسل تابستانه هم وجود دارد که زمان برداشت آن تابستان است. تفاوت بزرگ بین این دو مدت زمان طولانی بودن علائم است. البته در زمان بروز کم خونی، افت انرژی نیز رخ می دهد، عسل با تامین انرژی به این نقیصه نیز کمک می کند.

البته این عسل مصارف و خواص درمانی نیز دارد. عسل گون خاصیت ضدعفونیکنندگی دارد و با انواع میکروبها و ویروسها در بدن مقابله میکند. گون از خانواده لوبیاست با این گونه های زیادی از گون وجود دارند، اکثر مکملهای حاوی گونه هستند که Memeranaceue نامیده میشود.

طبق مطالعات قبلی، گزارش شده است که گُل برخی از گونه های گون حاوی مقدار نسبتاً بالایی از فلاونوئیدها، ساپونینهای تریترپنوئید، اسیدهای فنلیک، قندها، اسیدهای آمینه و ترکیبات ناپایدار است.

یکی از مشکلاتی که بسیاری از افراد بشر به آن روبرو می شوند بیماری دیابت و سلسله اتفاقات آبشاری است که پس از درگیری بدن با دیابت بدن آن ها را تجربه می کند. یکی از انواع محصولات عسل با کیفیت که در فروشگاه سوغات نهاوند به فروش می رسد، عسل گون می باشد و به دلیل خواص درمانی عسل گون طبیعی، این محصول بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

یکی از مهم ترین دلایل کاهش سیستم ایمنی بدن مصرف نکردن محصولات ارگانیک و طبیعی و استفاده بیش از حد از فست فودها، نوشابه و غذاهای آماده است. دلیل این خواص این هست که عسل آویشن دارای ویتامین D هست که یکی از اصلی ترین منبع برای کنترل اعصاب هست.

عسل گون گز (عسل گون انگبین یا عسل گون گز انگبین) از محبوب ترین و معروفترین عسل ها در ایران است که اکثر افراد برای مصرف روزانه از آن استفاده میکنند. به عبارت سادهتر، آنها به عملکرد بدن کمک میکنند و در عین حال از بدن در برابر سموم و عوامل استرس زای روزمره محافظت میکنند. عسل گون در کنار خواص عمومی عسل مثل خاصیت آنتی اکسیدانی و آنتی باکتریالی دارای خواص ویژهای نیز هست که از جمله آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد.

نوشیدن آب فراون و خوردن غذاهای دارای آنتی بیوتیک طبیعی مثل سیر،زنجبیل یا عسل در این بین موثر است. سروتونین با ایجاد آرامش در بهبود حافظه موثر است. غذاهای کاربردی به یک بخش مهم غذایی تبدیل می شوند که از طریق ترکیبات عملکردی موجود در این محصولات باعث ایجاد مزایای سلامتی می شوند.

پلی فنول ها، آنتی اکسیدان ها و سروتونین در عسل طبیعی، باعث تقویت حافظه در سطح سلولی مولکولی و ایجاد آرامش در بدن می شوند. قلب برای تقویت و شادابی به انرژی دریافتی از غذاها نیاز دارد. برای سندرم خستگی مزمن (CFS)، بیماریهای کلیوی، دیابت و فشار خون بالا مورد استفاده قرار میگیرد. به طور کلی ، مطالعاتی به نفع استفاده از عسل در دارو انجام شده است.

این روش در مقایسه با روشهای درمانی بیماری ها بسیار کم هزینهتر، بدون عوارض جانبی، و بسیار خوشمزهتر است! در طب سنتی خواص گرده گل برای کم خونی نیز بسیار حائز اهمیت است. کم خونی یا آنمی دلایل متعددی دارد. این عسل در درمان انواع آرتروز، روماتیسمهای مفصلی، پوکی استخوان، غلبه سردی در مفاصل و استخوانها کاربردهایی وسیع، و پاسخهای درمانی سریع و عالی دارد.

نگهداری در جای خنک کافی است. عسل یک غذای مناسب در صبحانه ایرانیان است. شاخص گلیسمی هر کدام از این نوع قندها متفاوت است.

املاح معدنی و عناصر طبیعی کلر، کروم، فسفر، منگنز، سلنیوم، سیلیس، روی، مس، گوگرد، آهن، کلسیم، سدیم، پتاسیم، فسفات و منیزیم از مواد مهم تشکیلدهنده عسل هستند. پلی فنولی مانند فلاونوئیدها خواص عسل گون برای پوست را آشکارتر میکند. عسل یک داروی افتخاری برای گلو درد است.

عسل گون گزینه ای است برای بهبود بیماریهای سیستم گوارش میباشد. گونه دارویی گون دارای گلهایی به رنگ صورتی، قرمز، آبی، بنفش و یا سفید است. رنگ عسل گون روشن است و برخلاف اعتقاد برخی از افراد این روشن بودن رنگ عسل گون، به معنی بی کیفت بودن این عسل نیست.

گز انگبین از این درختچه ارزشمند به دست می آید. سینوزیت مزمن می تواند 12 هفته یا بیشتر ادامه داشته باشد. عفونت سینوسی علائمی مشابه سرماخوردگی دارد. دربار تشخیص عسلهای طبیعی، نظریهها و آزمایشهای بسیاری وجود دارد که بعضی درست و بعضی نامعتبر و نادرست است.

عسل دارای خواص ضد اکسیدانی ، ضد باکتریایی و ضد التهابی است. عسل گون دارای رطوبت کمتری است. عسل گون و زول یعنی چه ؟ درد و التهابات کلیه و مثانه را کاهش میدهد. از قبیل بیماریهای قلبی.

دکمه بازگشت به بالا