قیمت نفت با فرار نفتکش‌ها از دریای سرخ اوج گرفت

با توجه به افزایش تعداد کشتی های نفتی که پس از حملات هوایی و دریایی آمریکا و انگلیس به یمن از دریای سرخ تغییر مسیر دادند، قیمت نفت روز جمعه یک درصد افزایش یافت.

به گزارش شیمیشی، قیمت نفت خام برنت با 88 سنت افزایش 1.1 درصدی به بشکه ای 78 دلار و 29 سنت بسته شد. در این جلسه، برنت بیش از سه دلار افزایش یافت و به 80 دلار رسید که بالاترین قیمت در سال جاری بود. نفت وست تگزاس اینترمدیت (WTI) با 66 سنت یا 0.9 درصد افزایش، 72.68 دلار در هر بشکه معامله شد.

تحلیلگران و کارشناسان صنعت خاطرنشان کردند که در حالی که انتظار می رفت تغییر مسیر نفتکش ها هزینه و زمان مورد نیاز برای حمل و نقل نفت را افزایش دهد، عرضه نفت هنوز تحت تأثیر قرار نگرفته است و بخشی از افزایش قیمت اولیه را از بین برده است.

نفت برنت در طول هفته 0.5 درصد و شاخص نفت آمریکا 1.1 درصد کاهش یافت. اوایل هفته گذشته، کاهش شدید قیمت نفت خام عربستان سعودی و افزایش غیرمنتظره ذخایر نفت خام آمریکا نگرانی‌های عرضه را تشدید کرد.

مت استفانی، رئیس شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری کاوانا هیل، گفت: «اگرچه فقدان کشتیرانی در دریای سرخ مشکلات حمل‌ونقلی را برای برخی از منابع نفتی ایجاد می‌کند، اما تأثیر آن بر بازارهای فیزیکی نفت تاکنون ناچیز بوده است». وی همچنین گفت: اگر درگیری به آن سوی شبه جزیره عربستان کشیده شود، ممکن است بازارهای نفت واکنش بسیار بیشتری نشان دهند.

شرکت های نفتکش Stena Balk، Hafnia و Tarem اعلام کرده اند که تصمیم گرفته اند تمام کشتی هایی که به دریای سرخ می روند را متوقف کنند. با این حال اسامه ربیعی، رئیس اداره کانال سوئز گفت: تردد در دو طرف کانال عادی است و گزارش ها مبنی بر توقف کشتیرانی به دلیل تحولات دریای سرخ صحت ندارد.

رسانه های بین المللی صبح جمعه از حملات مشترک آمریکا و انگلیس به اهدافی در چند استان یمن خبر دادند. خبرگزاری اسپوتنیک که به منابع محلی متکی است، گزارش داد که پایگاه هایی در شهر حدیده یمن هدف حملات هوایی قرار گرفته است. منابع خبری همچنین از وقوع انفجار در حدیده و صنعا یمن خبر دادند. یک مقام پنتاگون به پولیتیکو گفت: آمریکا و انگلیس با حمایت استرالیا، هلند، کانادا و بحرین حملات مشترکی را علیه اهداف یمنی انجام دادند.

این تشدید درگیری ها این نگرانی را ایجاد کرده است که جنگ غزه می تواند به یک درگیری گسترده تر در خاورمیانه تبدیل شود و عرضه نفت را مختل کند.

شرکت امنیتی بریتانیایی امبری گزارش داد که شبه‌نظامیان حوثی به اشتباه یک نفتکش حامل نفت روسیه را در حمله موشکی روز جمعه در سواحل یمن هدف قرار دادند.

جابجایی تانکرها به آفریقای جنوبی باعث افزایش نرخ حمل و نقل نیز می شود زیرا کشتی ها مسافت های طولانی تری را طی می کنند.

دریای سرخ یک مسیر مهم بین اروپا و آسیا است که 15 درصد از ترافیک کشتیرانی جهان را حمل می کند.

عربستان سعودی خواستار خویشتن داری و پرهیز از تشدید تنش ها شد و گفت که با نگرانی شدید اوضاع را زیر نظر دارند.

عامل دیگری که از قیمت نفت در مذاکرات روز جمعه حمایت کرد، داده های صادرات نفت چین است که نشان می دهد این کشور رکورد خرید نفت در سال 2023 را داشته است.

در سمت عرضه، شرکت خدمات انرژی بیکر هیوز گفت که تعداد خطوط لوله نفت خام آمریکا که معیاری برای تولید آینده است، هفته گذشته با دو زنگ کاهش به 499 رسید.

در لیبی، سخنگوی معترضانی که تهدید به تعطیلی دو تأسیسات نفت و گاز در طرابلس کرده‌اند، گفت که تصمیم گرفته‌اند تا مهلت روز جمعه برای تعطیلی این تأسیسات را تا 24 ساعت تمدید کنند و مذاکرات با میانجی‌ها ادامه دارد.

بر اساس گزارش رویترز، سیتی ریسرچ پیش بینی خود از قیمت هر بشکه نفت برنت در سال های 2024 و 2025 را به دلیل نگرانی از وجود مازاد عرضه کاهش داد، اما اشاره کرد که مشکلات در خاورمیانه ممکن است مدتی طول بکشد. به طور خلاصه ارزش اضافه کنید. زمان بین شروع و اتمام فرآیند تولید. سیتی پیش بینی خود از قیمت هر بشکه نفت برنت را در سال 2024 یک دلار کاهش داد و آن را 74 دلار ارزیابی کرد و در سال 2025 با کاهش 10 دلاری، 60 دلار اعلام کرد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا