علائم و نحوه درمان «روتاویروس» در کودکان/ بیشترین سن ابتلا به این بیماری

فوق تخصص عفونی کودکان علائم روتاویروس در کودکان را تشریح کرد و راه های پیشگیری و درمان آن را بیان کرد.

محمود خدابنده در گفت و گو با دکتر شیمیشی. وی در خصوص اسهال های ویروسی شایع در کودکان از جمله روتاویروس گفت: اسهال ویروسی یکی از بیماری هایی است که معمولاً در فصول سرد سال بیشتر دیده می شود، اما ممکن است در فصول گرم سال نیز به دلیل شیوع برخی ویروس ها بروز کند. . به عنوان مثال، عفونت هایی مانند روتاویروس که باعث اسهال می شوند. تخمین زده می شود که روتاویروس سالانه 111 میلیون کودک را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار می دهد که از این تعداد تقریباً 500000 ممکن است بمیرند. حتی در کشورهای پیشرفته مانند آمریکا نیز مرگ در این بیماری ناشی از کمبود بدن کودکان است.

وی همچنین گفت: روتاویروس از خانواده ریو ویروس ها است و انواع مختلفی دارد و معمولا اکثر کودکانی که به این ویروس مبتلا می شوند زیر پنج سال به ویژه بین 24 ماه تا سه سال هستند. کودکانی که کمتر از سه ماه دارند کمتر درگیر هستند. زیرا آنتی بادی مادر از طریق جفت به کودک می رسد.

علائم روتاویروس

خدابنده در خصوص علائم بیماری روتاویروس گفت: این بیماری یک تا هفت روز دوره کمون دارد. تب خفیف و گاهی بالا، استفراغ مکرر به دنبال ترشحات آبکی فراوان از علائم این ویروس است. اگر کودک در طول آبیاری مکرر تحت درمان قرار نگیرد باعث کم آبی شدید بدن کودک می شود و گاهی اوقات می تواند به حدی باشد که کودک برای جبران آب از دست رفته بدن خود نیاز به سرم درمانی داشته باشد. بنابراین سه علامت تب، استفراغ و اسهال آبکی در بیماران روتاویروس دیده می شود. همچنین با کاهش تب و استفراغ که معمولاً در روز دوم یا سوم است، اسهال ادامه می یابد که معمولاً بین پنج تا هفت روز طول می کشد تا برطرف شود.

وی ادامه داد: گاهی ممکن است عوارضی مانند تشنج و تشنج مغزی ایجاد شود و گاهی با کاهش سطح آگاهی کودکان مواجه هستیم. در عین حال چیزی که بیش از همه ما را نگران می کند کم آبی بدن کودکان است.

کدام کودکان بیشتر با اشکال شدیدتر این بیماری متولد می شوند؟

خدابنده با بیان اینکه در برخی از کودکان انتظار داریم که اشکال بیماری شدیدتر شود، گفت: بین 3 تا 36 ماهگی ممکن است شکل شدید آن را مشاهده کنیم. همچنین اگر کودکان سوءتغذیه، نقص ایمنی، کودکان پیوندی و کودکان مبتلا به بیماری زمینه ای گوارشی به روتاویروس آلوده شوند، ممکن است شکل بیماری آنها شدیدتر باشد.

این متخصص عفونی کودکان تاکید کرد: این بیماران با مایع و سرم درمانی درمان می شوند.

چگونه از انتقال روتاویروس جلوگیری کنیم

وی با بیان اینکه انتقال این ویروس عمدتاً از طریق دست های کثیف، سطوح کثیف و آب و غذای کثیف است، گفت: موضوع شستن دست ها برای پیشگیری از این بیماری بسیار مهم است و باید دست ها را مرتب بشویید. ، فرد مبتلا باید ایزوله شود.

خدابنده تاکید کرد: خانواده با مشاهده این علائم باید به پزشک مراجعه کنند تا کودک دچار کم آبی نشود. ضمناً برای جلوگیری از ابتلای سایر کودکان، کودکان مبتلا به اسهال را به مکان های عمومی مانند مهدکودک ها نفرستید تا سایر کودکان دچار انقباض نشوند.

خدابنده گفت: واکسن های خوراکی برای روتاویروس وجود دارد که با دو یا سه دوز قابل درمان است اما هنوز در ایران موجود نیست. یاد گرفت در بسیاری از کشورها این واکسن بخشی از واکسیناسیون معمول کشورشان است و به صورت خوراکی تزریق می شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا