راهکارهای رونق بورس و افزایش اعتماد سهامداران

عضو ناظر شورا در شورای عالی بورس و اقتدار گفت: برای توسعه بورس نیازمند تقویت صندوق تثبیت بازار، ساده سازی روند انتشار اوراق تامین مالی شرکت ها و کاهش سهم دولت هستیم. ” با هدف افزایش سهم بخش خصوصی در بازار اوراق، اقدام به اوراق مشارکت در بازار سرمایه می کنند.

مکتبی توانگر در گفت و گو با شیمیشی به لایحه بودجه 1403 بورس و اهمیت سهامداران اشاره کرد و گفت: کاهش پیش بینی شده بودجه 1403 آثار رکودی بر اقتصاد و در نتیجه بازار سرمایه خواهد داشت. انجام دادن متاسفانه سهم اوراق دولتی در بودجه افزایش یافته و دامنه تامین مالی بخش خصوصی از بازار سرمایه را محدود کرده است، بنابراین از نظر متغیرهای کلان اقتصادی، روند چندان خوبی برای بازار سرمایه در بازار مشاهده نمی شود. سال آینده.

انتظار می رفت نقش صندوق تثبیت بازار سرمایه و منابع آن در بودجه 1403 تقویت شود.

وی در عین حال گفت: با اتفاقات مثبتی مانند تثبیت نرخ مواد غذایی و مالیات بر انرژی برای صنایع، رشد کمتر از قیمت حقوق معدنی دولتی و سود املاک بوده است. انتظار می رفت نقش صندوق تثبیت بازار سرمایه و منابع آن در بودجه 1403 تقویت شود اما در این زمینه گامی برداشته نشد.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره راهکارهای رشد بازار سرمایه گفت: برای رشد بورس، تقویت صندوق تثبیت بازار، ساده سازی روند توزیع بمب برای تامین مالی شرکت ها در بازار سرمایه و کاهش. سهم اوراق قرضه دولتی به منظور افزایش سهم بخش خصوصی در بازار سرمایه.

شرط اصلی ایجاد اطمینان در بین سهامداران، قابل پیش بینی کردن اقتصاد است

وی در خصوص چگونگی افزایش اعتماد و اطمینان شرکت کنندگان گفت: شرط اصلی تامین اعتماد و اطمینان بین سهامداران بازار سرمایه، پیش بینی وضعیت اقتصاد است و برنامه ریزی منسجمی برای توسعه و غلبه بر تعارض ها وجود دارد. از بین بردن درگیری ها مشکلات اقتصادی کسب و کار، از جمله تغییرات مکرر قوانین، بی ثباتی نرخ ارز و قیمت مواد اولیه و تصمیمات نظارتی و قیمت های اجباری، به طوری که سرمایه گذاران بتوانند مشارکت و سرمایه گذاری را به شیوه ای قابل پیش بینی انجام دهند.

این عضو نظارتی شورای عالی بورس و اوراق بهادار همچنین با تاکید بر اینکه فرآیند انتشار اوراق مالی توسط شرکت ها در بازار سرمایه باید ساده شود، گفت: انتشار انواع بدهی های مالی از اوراق مشارکت گرفته تا صکوک و استصناع. فرصت های مناسبی برای تامین مالی شرکت ها وجود دارد، اما مشکل اینجاست که توانایی دریافت اوراق در بازار در اختیار شرکت های دولتی و خود دولت است و فضای زیادی برای توزیع اوراق بخش خصوصی وجود ندارد.

برای تامین مالی شرکت ها در بازار سرمایه هیچ مانع خاصی نداریم

وی ادامه داد: از نظر قوانین و مقررات، مانع خاصی برای تامین مالی شرکت ها در بازار سرمایه نداریم، اما از نظر اجرایی، سازمان بورس باید جدیت بیشتری در زمینه توزیع بمب های تامین مالی شرکت ها داشته باشد.

وی همچنین از واگذار نشدن شرکت های سرمایه گذاری استان به مردم انتقاد کرد و گفت: تعلیق 2 ساله این شرکت ها ضربه ای به سرمایه مردم و اعتماد آنها به بازار سرمایه است در شرایطی که مدیریت شرکت های سرمایه گذاری در دست دولت است، اتفاق افتاده است، باید در نظر داشت که با بازاریابی مناسب ارزش سهام این شرکت ها کاهش نمی یابد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ابنی همچنین گفت: به هر حال گشایش نماد این شرکت های سرمایه گذاری باید با اصلاح روند مدیریتی این شرکت ها و داشتن شخصیت های حرفه ای به جای شخصیت های سیاسی باشد. و مدیریت صحیح بازار سهام در بازار سرمایه.

صنایع با چالش های جدی در محیط کسب و کار و فضای سرمایه گذاری مواجه هستند

وی با اشاره به اینکه صنعت در حوزه کسب و کار و فضای سرمایه گذاری با مشکلات جدی مواجه است، گفت: با توجه به بررسی دوره ای مرکز پژوهش های مجلس و اتاق بازرگانی در خصوص امنیت سرمایه گذاری و فضای کسب و کار، وجود دارد. بسیاری از قوانین و مقررات گاهی اوقات تغییراتی ایجاد می شود. و بی ثباتی نرخ ارز و قیمت مواد اولیه بیشترین آسیب را به شرکت ها وارد کرده است، در کنار این شرایط، قیمت گذاری اجباری نیز خسارت زیادی به بخش های مختلف وارد کرده است. این صنعت بیش از یک حمایت جدی و ویژه برای رفع موانع تولید و تجارت نیاز دارد. باید برای پیش بینی اقتصاد کار کرد.

توانگر همچنین به موضوع معافیت مالیاتی ناشران برای ارزیابی پرداخت و اظهار داشت: در ارزیابی جدید هیچ نوع فرآیند اقتصادی اجازه ورود پول را نمی دهد و توان کاری و مالی واحد اقتصادی تغییر نمی کند و تنها ارزش دارایی های موجود واحد به روز می شود.لذا آنچه تحت عنوان افزایش بها به سرمایه شرکت اضافه می شود درآمد مشمول مالیات نمی باشد.

وی در پایان تاکید کرد: در هر صورت باید معیارهای سخت گیرانه تری برای تجدید ارزیابی وجود داشته باشد تا یک شرکت زیان ده و ناکارآمد نتواند تنها با افزایش ارزش دارایی های خود کسری خود را با تجدید ارزیابی جبران کند. . از این منظر، باید مراقب تجدید ارزیابی‌هایی باشیم که صحت ندارد و ناکارآمدی و زیان شرکت‌ها را در ازای منفعت از ارزش جدید ناشران پوشش می‌دهد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا