ترندهای کسب و کارعمومی

راهنمای خرید دوربین مداربسته

دوربین‌های مدار بسته، سیستم‌های تصویربرداری ویژه‌ای هستند که برای کنترل و نظارت بر اماکن خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند. دوربین مدار بسته می‌تواند بخشی از یک سیستم نظارتی بر مکان‌های گوناگون مانند خانه‌ها، مغازه‌ها، مکان‌های عمومی و خصوصی و یا دیگر مکان‌ها باشد. به دلیل مزایای استفاده از این گونه سیستم‌ها، استفاده از دوربین‌های مدار بسته روز به روز در بین مردم عادی و نیز تجار و مسئولان امنیت در مکان‌های مختلف، بیشتر رواج پیدا می‌کند. این دوربین‌ها البته انواع گوناگون و متفاوتی دارند و یک چالش مهم می‌تواند انتخاب نوع درست و متناسب با کاربرد مورد نظر باشد. استفاده از یک راهنمای خرید دوربین مداربسته، به افراد و سازمان‌ها کمک می‌کند تا انتخاب بهتری داشته باشند و از بهترین امکانات این سیستم‌های نظارتی بهره‌مند شوند.

در این مقاله قصد داریم تا با دوربین‌های مدار بسته و انواع آن آشنا شویم و ببینیم برای انتخاب بهترین و متناسب‌ترین نوع آن، باید به چه نکاتی توجه کرد.

دوربین مدار بسته چیست؟

«دوربین مدار بسته» بخشی از یک سیستم ضبط و پخش و نظارتی تصویری است که سیگنال‌هایی را برای بخش‌های امنیتی و نظارتی ضبط و ارسال می‌کند. مهم‌ترین ویژگی این سیستم‌ها این است که سیگنال‌های مورد استفاده در این دوربین‌ها، به صورت عمومی پخش و ارسال نمی‌شود. بهترین کارکرد این گونه از سیستم‌های تصویری، زمانی است که در بهترین نقطه، برپا شده و نصب شوند. به علت اینکه در بیشتر موارد و در سیستم‌های پیشرفته امروزی، این دوربین‌ها از طریق کانال‌های ارتباطی وایرلس با مانیتورها و ضبط‌کننده‌های ویدیوئی به صورت کاملا هماهنگ کار می‌کنند، به عنوان مدار بسته شناخته می‌شوند. این موضوع به این علت است که دسترسی کاربران به تصاویر آن‌ها کنترل شده باشد و تنها به به تعداد معدودی از افراد منتخب، اجازه دسترسی به فیلم‌ها داده شود.

یکی از مزایای بزرگ این سیستم‌ها این است که شما به عنوان ناظر و با استفاده از نصب نرم افزار دوربین مداربسته بر روی گوشی و یا هر وسیله الکترونیک دیگری، می‌توانید به صورت آنلاین و از راه دور نیز به این ویدئوها دسترسی داشته باشید.

راهنمای خرید دوربین مداربسته
راهنمای خرید دوربین مداربسته

چرا به راهنمای خرید دوربین مداربسته نیاز داریم؟

قبل از آشنایی با راهنمای خرید دوربین مداربسته، حتما باید بدانید که هدف شما از خرید دوربین چیست. استفاده از دوربین‌های مداربسته اثرات مفیدی در جلوگیری از جرائمی مانند دزدی و ورود غیرمجاز به مکان‌های خصوصی و عمومی دارند. جدا از مسئله پیشگیری، استفاده از این سیستم‌های نظارتی، می‌تواند داده‌های مفیدی را در مورد ورود غیرمجاز و یا دیگر مشکلات در اختیار شما قرار دهد. این دوربین‌ها در بیشتر موارد قیمت بالایی ندارند و یک راه مقرون به صرفه برای حفظ امنیت و کنترل و نظارت از منزل، باغ، ویلا، مکان تجاری و یا خصوصی به شمار می‌روند.

به علاوه استفاده از دوربین‌های حفاظتی کمک بزرگی برای کنترل از راه دور این مکان‌ها نیز هست. کافی است یک مودم و خط اینترنتی داشته باشید و بر روی گوشی خود نیز نرم افزار دوربین مداربسته را نصب کنید. در این صورت در هر مکان و هر زمان، امکان نظارت و کنترل دارایی‌های خود را دارید.

راهنمای خرید دوربین مداربسته برای امنیت بهتر

بازار دوربین‌های مدار بسته تنوع بسیار بالایی دارد و در برخی از موارد انتخاب مدل و تعداد دوربین‌های مورد نیاز، به خصوص برای افرادی که تخصصی در این زمینه ندارند، ممکن است چالش برانگیز باشد. در ادامه با یک راهنمای خرید دوربین مداربسته آشنا می‌شویم که سوالاتی را برای انتخاب بهتر، طرح می‌کند. پاسخ دقیق به این سوالات می‌تواند راهنمای خوبی برای انتخاب درست‌تر نوع دوربین مورد استفاده باشد.

1.     نظارت بر چه مکان و چه سوژه‌های قرار است انجام شود؟

در مکان‌ها و ساختمان‌های مسکونی و تجاری، زوایا و گزینه‌های زیادی برای پوشش دادن وجود دارد اما تصمیم‌گیری در مورد این که واقعاً قصد دارید دوربین مداربسته چه چیزی را پوشش دهد، می‌تواند راهنمای خوبی برای خرید و انتخاب نوع سیستم حفاظتی باشد. بسیاری از دوربین‌ها دارای ویژگی‌هایی مانند ANPR، دید در شب، تشخیص حرکت و ردیابی خودکار هستند. تعیین شفاف نوع محیط و نیز نوع سیستم نظارتی، می‌تواند کمک کند تا مدل مناسب‌تری را برای کاربردی خاص که نیاز دارید، انجام دهید. تصمیم‌گیری در مورد این که چه چیزی قرار است مورد کنترل و نظارت قرار گیرد، باید همیشه اولین قدم در هنگام انتخاب نوع یک سیستم دوربین مدار بسته باشد.

راهنمای خرید دوربین مداربسته
راهنمای خرید دوربین مداربسته

2.     تأثیرات خارجی و مکان مورد نظر

شرایط محیطی می‌تواند تأثیر زیادی بر اثربخشی و طراحی نوع سیستم‌های نظارتی با استفاده از دوربین‌های مداربسته داشته باشد. هنگام طراحی این سیستم‌ها، مهم است که تأثیرات خارجی احتمالی مانند آب و هوا و موقعیت مکانی دوربین را در نظر بگیرید. همچنین عواملی مانند زاویه تابش نور خورشید می‌تواند مکان قرارگیری دوربین را کاملاً تغییر دهد. برای بررسی کامل این موارد بهتر است انتخاب را بر اساس راهنمایی و مشاوره با کارشناسان در زمینه سیستم‌های نظارتی دوربین مداربسته انجام دهید.

3.     کابل‌کشی برای سیستم نظارتی

مورد مهم بعدی در راهنمای خرید دوربین مداربسته، نیازهای مربوط به کابل‌کشی برای این سیستم‌های نظارتی است. مهم نیست که از چه نوع سیستم نظارتی و دوربین مدار بسته‌ای استفاده می‌شود، همیشه یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در هنگام نصب و خرید این سیستم‌ها به آن توجه شود، کابل‌کشی چه برای برق و چه برای داده‌های ضبط شده است. برای دوربین‌های آنالوگ، کابل‌کشی برق و برای انتقال داده‌ها از کابل‌های Cat5e استفاده می‌شد. در دوربین‌های دیجیتال امروزی که به مدل‌های IP معروف هستند اما متخصصان از کابل‌کشی شبکه نیز همراه با انواع دیگر کابل استفاده می‌کنند.

4.     نوع دوربین مداربسته

انواع بسیار متنوعی از دوربین‌های مداربسته با طراحی‌های گوناگون در بازار موجود است. به عنوان مثال، دوربین‌های مداربسته PTZ، به کاربر امکان کنترل کاملی بر روی لنز آن را می‌دهد و برای سوژه‌های متحرک در مکان‌های شلوغ، گزینه بهتری است. استفاده از دوربین‌های با ویژگی دید در شب و روز نیز برای نصب در محیط خارجی، کاربرد بیشتری دارد. همچنین دوربین‌های نظارتی آی‌پی نیز دوربین‌های بسیار کاربردی هستند که به کاربران امکان کنترل و نظارت را در هر مکان و زمانی و از طریق اینترنت می‌دهند. بهتر است پس از تعیین انتظاراتی که از یک سیستم کنترل و نظارتی دارید و با مشورت کارشناسان برای خرید مدل دوربین، اقدام کنید.

5.     کیفیت و وضوح خروجی

یکی دیگر از نکات مهم در راهنمای خرید دوربین مداربسته، کیفیت تصاویر ضبط شده است. سیستم‌های آنالوگ مانند Turbo HD هایک ویژن، تصاویری  با وضوح تا  p1080 ارائه می‌دهند که برای استفاده امروزی  نیز مناسب است.  به علاوه دوربین‌های مدار بسته IP نیز تصاویری با وضوح بین 1.2 مگاپیکسل تا 12 مگاپیکسل ارائه می‌دهد که بسته به کاربردی که دارید، می‌توانید نوع مناسب را استفاده کنید. رایج‌ترین دوربین‌های IP موجود در بازار ایران معمولا از فناوری‌های ۲ مگاپیکسلی تا ۴ مگاپیکسلی استفاده می‌کنند که بهترین وضوح نسبت به هزینه انجام شده را ارائه می‌دهند.

6.      توانایی ذخیره‌سازی ویدئوها

دارا بودن سخت افزار و امکانات برای ذخیره‌سازی تصاویر و ویدئوهای ضبط شده نیز یکی از نکات مهم در راهنمای خرید دوربین مداربسته به شمار می‌رود. این نکته معمولا توسط بسیار از افراد نادیده گرفته می‌شود تا این که نیازی به آن پیش آید. بهتر است قبل از خرید و انتخاب مدل دوربین مدار بسته، در مورد این ویژگی از فروشنده سوال کنید و اگر نیاز است سخت افزار و نرم افزار لازم برای ذخیره‌سازی ویدئوها را تهیه کنید.

7.     ویژگی‌های پیشرفته اضافی در راهنمای خرید دوربین مداربسته

بسیاری از دوربین‌های مدار بسته پیشرفته، ویژگی‌های بیشتری مانند تشخیص خودکار پلاک شماره، تشخیص حرکت، تشخیص عبور از خط و … ارائه می‌دهند. توصیه می‌شود همیشه قبل از خرید هر سخت‌افزاری به ویژگی‌هایی که ممکن است در آینده به آن نیاز پیدا کنید نیز توجه داشته باشید.

دکمه بازگشت به بالا