جنگنده بومی ترکیه بازی را تغییر می‌دهد؟/ عکس

به گزارش خبرگزاری شیمیشی، ترکیه به عنوان بخشی از اروپا و همچنین بخشی از خاورمیانه محسوب می شود. این کشور عضو ناتو است، اما به روسیه نیز نزدیک است، کشوری مدرن اما قدیمی که در حال افزایش قدرت نظامی خود است.

این کشور در حال حاضر روی توسعه جنگنده رادارگریز و برتری هوایی دو موتوره TF Kaan، معروف به TF-X کار می کند. ترکیه امیدوار است که “TAI Kaan” بتواند جایگزین “F-16” نیروی هوایی ترکیه شود که از آمریکا وارد شده است. ترکیه همچنین امیدوار است که TAI Kaan را صادر کند.

اما قبل از تحقق هر یک از این اهداف، TAI Kaan یا TF-X باید پرواز کند. اولین پرواز این جت برای دسامبر گذشته برنامه ریزی شده بود، اما به تعویق افتاد و از آن زمان تاکنون پروازی نداشته است.

آزمایش های زمینی این جنگنده تاکنون موفقیت آمیز بوده و به دور از یک جنگنده رادارگریز آماده استقرار و صادرات بوده است.

جنگنده بومی ترکیه بازی را تغییر می دهد؟/ عکس

در اواخر سال 2010، ترکیه تصمیم به توسعه جنگنده نسل پنجم گرفت. در سال 2011، وزارت صنایع دفاع ترکیه که اکنون به عنوان آژانس صنایع دفاعی شناخته می شود، برای ارزیابی هواپیمای جدید با TAI قراردادی منعقد کرد.

بودجه 20 میلیون دلاری به مرحله طراحی اولیه آن اختصاص داده شد و تیم رهبری TAI تعیین کرد که برای جایگزینی F-16 به چه سیستم های مکانیکی و الکتریکی نیاز است. در پایان مرحله طراحی اولیه، TAI سه مفهوم بالقوه را منتشر کرد. اولین مورد FX-1 بود، یک مفهوم دو موتوره شبیه به F-22 Raptor. دومی FX-5، یک کانسپت تک موتوره شبیه به F-16، و FX-6، یک جنگنده تک موتوره و سه بال مشابه JAS 39 Gripen بود.

جنگنده بومی ترکیه بازی را تغییر می دهد؟/ عکس

در 8 ژانویه 2015، نخست وزیر ترکیه احمد داوود اوغلو اعلام کرد که پیکربندی دو موتوره FX-1 انتخاب شده است. SSM ترکیه در مارس 2015 درخواستی را برای طراحی، توسعه و انجام فعالیت های واقعی تولید اولین هواپیمای ترکیه برای رفع نیازهای جنگنده های نسل جدید نیروهای مسلح ترکیه به شرکت های ترکیه ارائه کرد. این درخواست شروع رسمی برنامه را نشان داد.

یک سال بعد، SSM قراردادی را با TAI امضا کرد. SSM بیش از 1 میلیارد دلار به TAI برای توسعه فناوری و زیرساخت مورد نیاز برای اجرای برنامه اختصاص داده است. برای کمک به توسعه هواپیمای جدید، TAI یک قرارداد 127 میلیون دلاری با BAE Systems امضا کرد که در آن BAE کمک های مهندسی مورد نیاز برای ساخت هواپیمای جدید ترکیه را ارائه خواهد کرد.

جنگنده جدید دارای آیرودینامیک و توسعه پیشرفته، سوپرکروز، پرتوهای رزمی بهینه، سنسورهای پیشرفته چندطیفی و داخلی، دید کم، یکپارچگی حسگرها و خودمختاری، قابلیت پیوند داده برای جنگ شبکه پیشرفته، سلاح های ثابت قابل اعتماد و در نهایت باید گفت که TAI وعده ساخت جنگنده نسل پنجم را می دهد که یک پیشنهاد جاه طلبانه است.

منبع: Nationalinterest

227227

دکمه بازگشت به بالا