تیغ جفا بر جان درختان کهنسال گلپایگان – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار آنلاین، در روزهای گذشته توزیع عکس هایی از خشک شدن و قطع درختان توسط شهرداری گلپایگان به منظور تعریض پیاده رو و معبر، واکنش دوستداران محیط زیست را در پی داشت. گفته می شود ریختن بتن و ساخت تخته در زهکشی که ریشه درختان از آنجا عبور می کرد، باعث شد که آب به درختان نرسد و خشک شوند و در نهایت شهرداری برای تعریض پیاده رو، درختان را قطع کند. خیابان مسجد حاجی شهرستان گلپایگان. .

در همین رابطه دانیال جهانشاهی فعال و دوستدار محیط زیست در گفتگو با خبرنگار آنلاین در گلپایگان با بیان اینکه خیابان مسجد حاجی مشکل سازه ای دارد، گفت: احداث و تعریض این خیابان باعث ایجاد جداول بتنی، بتنی شده است. پیتو بدنه و لایه بستر جوی اجازه نمی دهد آب به درختان برسد.

این فعال محیط زیست با اشاره به اینکه درختان قطع شده هنوز در تنه خود زنده هستند، گفت: مدیریت شهری که دستور قطع آن را داده باید پاسخگوی این موضوع باشد.

جهانشاهی همچنین از خشک شدن درختان انتقاد کرد و گفت: شهرداری قصد تعویض و کاشت درختان جدید را ندارد و تنها به فکر حمله به خیابان و تبدیل آن به خیابان است.

سنگ مرگ بر درختان کهنسال گلپایگان

وی با بیان اینکه درختان مسجد حاجی باید به کف رودخانه بازگردانده شود و کف رودخانه از بتن و مصالح ساختمانی خالی شود، تصریح کرد: در این راستا باید به سمت انبوهی از درختان مسجد حاجی رفت. مطابق با در سرشماری این محور تاریخی حدود هزار اصله درخت در بستر رودخانه کاشته شد و اکنون بیش از صد اصله درخت باقی مانده است. امیدواریم با ساخت و سازهای قطور در این خیابان بقیه درختان تاریخی از بین نرود.

جهانشاهی بی توجهی مدیریت شهری به این درختان را مورد توجه قرار داد و گفت: فضای سبز و میراث فرهنگی اولویت اول مدیریت شهری نیست و شورا و شهرداری مشغول فعالیت های ورزشی هستند و وظایف و مسئولیت های اصلی خود را فراموش کرده اند.

این فعال محیط زیست در یک دلایل وضعیت فعلی درختان خیابان مسجد حاجی گفت: این سوال دلایل زیادی برای این امر وجود دارد، از روان آب های آلوده ناشی از تردد سنگین وسایل نقلیه، عدم تصفیه و کوددهی، اقدامات ساختمانی نامناسب از جمله بتن. پیتو بدن و جو.

وی ادامه داد: متأسفانه شهرداری گلپایگان در فصل زمستان روی آسفالت خیابان ها نمک می ریزد که باعث شده با سرازیر شدن آب به جوی ها نمک نیز همراه با آن به داخل خاک بریزد و همانطور که می دانید نمک. آلودگی خاک را کاهش می دهد و آن را خشک می کند.» و اجازه ورود مواد معدنی و املاح لازم به خاک را نمی دهد. از یک طرف کندن زیادی که روی تاج این درختان انجام می شود مرتباً به این تاج آسیب می زند و از طرف دیگر ریشه آن ها با بتن و سیمان پر شده و کف آن با بتن ساخته می شود. همه اینها باعث شده که درختان به سن طبیعی 60 ساله خود نرسند.

سنگ مرگ بر درختان کهنسال گلپایگان

این دوستدار محیط زیست همچنین گفت: ریشه درختان عمیق است و وقتی آب به آنها نمی رسد به دنبال آب به سطح زمین می آیند. در گذشته ریشه این درختان در آب های زیرزمینی بود اما به دلیل برداشت قانونی یا غیرقانونی این امکان از بین رفت.

وی مدعی شد: آب صدها حلقه چاه گلپایگان برای آبیاری محصولات کشاورزی، سبزه یا آب شرب برداشت می شود که بسیار خطرناک است و هر سال 30 سانتی متر از آب زیرزمینی پایین می رود. اکنون عمق چاه ها در برخی نقاط به 100 متر رسیده است و برای جمع آوری آب نیاز به حفاری عمیق داریم.

سنگ مرگ بر درختان کهنسال گلپایگان

این دوستدار محیط زیست با بیان اینکه احداث ساختمان های بلند در دو طرف خیابان مسجد حاجی آسیب زیادی به ریشه درختان وارد کرده است، بیان کرد: ریشه این درختان سه متر از سطح زمین فاصله دارد و حتی ریشه آنها نیز امتداد دارد. چند بشقاب در طرف دیگر درخت اما در حین کندن، ریشه این درختان قطع می شود. برای استحکام سازه و با میلگرد و بتن به کار رفته در پی منازل، ریشه این درختان را با بتن و سیمان پر می کنند و جایی برای آب گرفتن و نفس کشیدن درختان وجود ندارد.

دکمه بازگشت به بالا