تاثیر مهارت آموزی در آینده شغلی افراد

به گفته کارشناسان، آموزش های مهارتی موثرترین راه برای اشتغال زایی و سرمایه گذاری در آموزش های مهارتی تلقی می شود، ضمن اینکه تربیت افراد ماهر و ماهر، نیاز واحدهای اقتصادی را به نیروی کار ماهر برطرف می کند.

به گزارش شیمیشی، در حال حاضر در بسیاری از کشورها، کارگران قبل از تحصیل در دانشگاه دوره های حرفه ای، فنی و حرفه ای را می گذرانند، زیرا یادگیری مهارت ها به آنها فرصت ورود به بازار کار را می دهد.

نگاهی به سیستم طبقه بندی مشاغل در کشورهای در حال توسعه نیز نشان می دهد که فهرست مهارت های مورد نیاز برای بسیاری از مشاغل تخصصی بیشتر از مدارک تحصیلی شامل مهارت های عمومی و تخصصی است.

در کشور ما سازمان آموزش فنی و حرفه ای به عنوان متولی آموزش های غیررسمی مهارتی، تربیت نیروی انسانی ماهر مورد نیاز بنگاه های اقتصادی و جذب افراد ماهر به بازار کار نقش موثری ایفا می کند.

در همین زمینه، محمود کریمی بیرانوند – معاون توسعه بازرگانی و خدمات وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی – در گفت وگو با شیمیشی، کار و مهارت آموزی را دو حلقه متصل و پیوسته اعلام کرد. آموزش فنی و حرفه ای مهمترین بستر اشتغال زایی است و سازمان آموزش فنی و حرفه ای نقش مهم و موثری در این زمینه ایفا می کند.

وی بر لزوم ارائه آموزش های مهارتی با توجه به نیاز بازار کار تاکید کرد و گفت: مراکز آموزشی به عنوان سرمایه گذاری برای نیروهای ماهر و متخصص محسوب می شود و همچنین نیاز کارخانه ها و کارخانجات اقتصادی را به نیروهای ماهر برطرف می کند.

معاون اشتغال و توسعه کار وزارت کار بیشترین مشکل اشتغال را نداشتن مهارت می داند و معتقد است افرادی که از حرفه آموزی بهره مند می شوند سریعتر به سمت بازار کار حرکت می کنند. بنابراین هر چه آموزش های مهارتی دانشجویان و فارغ التحصیلان به روزتر باشد در آینده شغلی آنها موثرتر خواهد بود.

به گزارش شیمیشی، کارشناسان، آموزش حرفه ای را مکمل آموزش تئوری می دانند و معتقدند افراد باید از سنین پایین با مهارت و کسب و کار آشنا شوند.

سرمایه گذاری در آموزش فنی و حرفه ای بدون شک ارزشمند است زیرا نیروی انسانی ماهر منجر به شکوفایی بازار کار و رشد و توسعه اقتصادی می شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا