با تغییر رژیم غذایی زمین نجات می‌یابد؟

شیمیشی/ خراسان رضوی اتخاذ یک رژیم غذایی سالم ممکن است نقش مهمی در بسیاری از تصمیمات ما داشته باشد، اما اغلب برای افراد سخت است که به اهداف خود پایبند باشند.

دلایل خوبی برای انتخاب آگاهانه در مورد مواد غذایی در بشقاب شما وجود دارد تا بتوانید پایدار باشید. این انتخاب ها نه تنها بر سلامت شما، بلکه بر سلامت کره زمین نیز تأثیر می گذارد.

سیستم های غذایی یک سوم از انتشار گازهای گلخانه ای جهان را تشکیل می دهند. اگر انتشار این گازهای گلخانه ای کنترل نشود، ممکن است منجر به گرم شدن بیش از حد شود که تا سال 2060 میانگین دمای زمین بیش از 1.5 درجه افزایش یابد.

اکنون در نتیجه تحقیقات، آلودگی هوا نیز به لیست مشکلات کشاورزی اضافه شده است. دامپروری به ویژه منبع اصلی انتشار آمونیاک است. این گازهای گلخانه ای با سایر آلاینده ها واکنش نشان می دهند و ذرات ریز تشکیل می دهند که می تواند باعث مشکلات سلامتی مانند بیماری قلبی، سرطان ریه و دیابت شود.

مطالعات اخیر نشان می‌دهد که تغییر رژیم‌های غذایی فعلی به رژیم‌های غذایی سالم‌تر و گیاهی‌تر می‌تواند از ۲۳۶۰۰۰ مرگ زودرس در سراسر جهان جلوگیری کند و تولید ناخالص داخلی جهانی را صرفاً با بهبود کیفیت هوا افزایش دهد.

آیا زمین با تغییر رژیم غذایی نجات می یابد؟

غذاهای سالم تر، هوای پاک تر

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، در سال 2019، 4 میلیون مرگ زودرس به دلیل آلودگی هوای بیرون رخ داده است و کشاورزی مسئول یک پنجم این مرگ‌ها است.

ما بررسی کردیم که اگر مردم در سراسر جهان به رژیم‌های غذایی سالم‌تر و بهتر برای محیط زیست روی آورند، چه اتفاقی می‌افتد. اینها شامل رژیم‌های غذایی معقول با گوشت کمتر، رژیم‌های گیاه‌خواری بدون گوشت و رژیم‌های وگان بدون محصولات حیوانی است.

نتایج ما نشان می‌دهد که تغییر رژیم‌های غذایی گیاهی می‌تواند به طور قابل توجهی آلودگی هوا را کاهش دهد و مناطقی با جمعیت حیوانات بزرگ مانند بلژیک، هلند، شمال ایتالیا، جنوب چین و خاورمیانه ایالات متحده کاهش قابل توجهی در ذرات معلق دارند. . دیدن غلظت پیدا خواهد شد.

کیفیت بهتر هوا منجر به سلامت بهتر می شود. ما دریافتیم که با اتخاذ یک رژیم غذایی مبتنی بر غذاهای گیاهی و غذاهای گهگاهی گوشتی می توان از بیش از 100000 مرگ زودرس در سراسر جهان جلوگیری کرد. مزایای سلامتی هوای پاک تر به مزایای یک رژیم غذایی متعادل می افزاید.

این مزایای سلامتی با کاهش محصولات حیوانی افزایش می یابد. به عنوان مثال، اگر همه وگان شوند، تعداد مرگ و میرهای زودرس ناشی از آلودگی هوا می تواند بیش از 200000 کاهش یابد. در اروپا و آمریکای شمالی، اتخاذ رژیم های غذایی وگان می تواند مرگ زودهنگام ناشی از آلودگی هوا را تا 20 درصد کاهش دهد.

هوای پاک در محل کار اغلب نادیده گرفته می شود اما مهم است. نتایج تحقیقات نشان می دهد که آلودگی هوا باعث کاهش بهره وری کارگران در بسیاری از مشاغل مختلف از مزارع گرفته تا کارخانه ها می شود. به عنوان مثال، نتایج تحقیقات نشان داده است که آلودگی هوا بر بهره وری پرورش دهندگان بلوبری و بسته بندی گلابی تأثیر می گذارد.

برآوردهای ما نشان می دهد که هوای پاک می تواند تاثیر مثبتی بر اقتصاد داشته باشد. ما دریافتیم که تغییر به سمت رژیم های غذایی وگان می تواند تولید ناخالص داخلی جهانی را یک درصد افزایش دهد، یعنی افزایشی 1.3 تریلیون دلاری.

آیا زمین با تغییر رژیم غذایی نجات می یابد؟

امکان تغییر

آلودگی هوا خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و تنفسی را افزایش می دهد و عملکرد شناختی و فیزیکی را کاهش می دهد. محققان بر این باورند که تولید مواد غذایی به ویژه محصولات حیوانی منبع اصلی متان و آمونیاک است که با تشکیل ذرات معلق و ازن در سطح زمین باعث آلودگی هوا می شود. یافته‌های محققان نشان می‌دهد که تشویق به تغییرات رژیم غذایی به سمت رژیم‌های گیاهی بیشتر می‌تواند یک استراتژی کاهش با ارزش برای کاهش آلودگی هوای محیط و اثرات بهداشتی و اقتصادی مرتبط با آن، به ویژه در مناطقی با کشاورزی فشرده و تراکم جمعیت بالا باشد.

بهبود کیفیت هوا قطعا برای سلامتی و اقتصاد ما مفید است. ما استدلال می کنیم که تغییرات مواد غذایی باید در دستور کار سیاست قرار گیرد.

افزایش پذیرش رژیم‌های گیاهی یک استراتژی مقرون‌به‌صرفه برای مبارزه با انتشار گازهای گلخانه‌ای است و در عین حال نیاز به سرمایه‌گذاری گران قیمت در تجهیزات کاهش انتشار برای سیستم‌های دام، از جمله آنهایی که آمونیاک را از هوا حذف می‌کنند، کاهش می‌دهد.

مصرف کمتر گوشت همچنین نیاز به سایر اقدامات شدیدتر برای مهار آلودگی را کاهش می دهد. به عنوان مثال، محققان قبلاً انتقال 10 میلیارد حیوان را از جنوب و شرق چین برای کاهش قرار گرفتن انسان در معرض آمونیاک توصیه کرده بودند.

روی آوردن به رژیم‌های غذایی سالم‌تر و مبتنی بر گیاه، طیف گسترده‌ای از مزایای فراتر از هوای پاک را ارائه می‌دهد. این مزایا شامل کاهش خطر بیماری های مرتبط با رژیم غذایی، کاهش گازهای گلخانه ای و کاهش استفاده از زمین، آب و کودهای شیمیایی برای کشاورزی است.

اگر صرفاً بر راه حل های تکنولوژیک تکیه کنیم، دستیابی به پیشرفت های بلندپروازانه در همه این زمینه ها با هم دشوار خواهد بود.

در تابستان سال 2023، سوپرمارکت زنجیره‌ای آلمانی پنی آزمایشی یک هفته‌ای را برای افزایش آگاهی از هزینه واقعی محصولات غذایی بر سلامت انسان و محیط زیست انجام داد. در هزینه های درخواستی از مصرف کنندگان، تاثیر محصولات غذایی بر خاک، مصرف آب، سلامت و آب و هوا در نظر گرفته شد.

این مفهوم می تواند به طور گسترده اعمال شود، اما برای اینکه این سیاست منصفانه و قابل قبول باشد، روش هایی مانند کاهش مالیات افزوده بر محصولات میوه و تره بار و جبران خسارت خانواده های فقیر برای استفاده از درآمدهای مالیاتی برای اطمینان از مصرف کنندگان استفاده می شود. در وضعیت بدتر نیست به این ترتیب هزینه های کلی غذا کنترل می شود و از خانواده های کم درآمد حمایت می شود.

با اقداماتی برای هدایت کشاورزان در دوران گذار، سیستم های غذایی ما می توانند به سمت پایداری حرکت کنند و به مردم کمک کنند تا بر اساس تصمیمات خود عمل کنند.

نتایج این مطالعه در مجله Nature Communications منتشر شده است.

منبع

phys.org/news

theconversation.com

ecowatch.com

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا