این مردان بیشتر در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان هستند

آفتاب نیوز:

بسیاری از مطالعات تأثیر مثبت یا خنثی توده چربی بدن را بر سلامت استخوان نشان داده اند. توده بدن بدون چربی شامل وزن تمام اندام ها، پوست و استخوان ها به استثنای چربی است.

ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی اغلب تصور می کنند که افرادی که اضافه وزن دارند، تراکم استخوان بالاتری دارند و احتمال شکستگی کمتری دارند و در نتیجه، کمتر از نظر پوکی استخوان غربالگری می شوند.

راجش کی جین از دانشکده پزشکی شیکاگو می گوید: «ما دریافتیم که توده چربی بالاتر با تراکم استخوان کمتر مرتبط است و این در مردان بیشتر از زنان بود. مطالعه ما نشان می دهد که اثرات وزن بدن بر پوکی استخوان به ترکیب چربی و سایر بافت ها بستگی دارد و اضافه وزن به تنهایی باعث پوکی استخوان نمی شود.

محققان تراکم استخوان و ترکیب بدن 10814 فرد زیر 60 سال را در پایگاه داده بررسی ملی سلامت و تغذیه (NHANES) از سال 2011 تا 2018 مورد بررسی قرار دادند. آنها دریافتند که ارتباط مستقیم و قوی بین توده غیرچربی و تراکم استخوان در مردان و زنان وجود دارد. در مقابل، رابطه بین توده چربی و تراکم استخوان به خصوص در مردان کمی معکوس بود. به عبارت دیگر، افرادی که توده بدون چربی بیشتری دارند، استخوان بیشتری نیز دارند و در مقابل، افرادی که توده چربی بیشتری دارند، استخوان کمتری دارند.

جین می‌گوید: «ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی باید غربالگری پوکی استخوان را در بیماران دارای اضافه وزن، به‌ویژه آن‌هایی که سایر عوامل خطرزا مانند سن بالا، سابقه خانوادگی، شکستگی‌های قبلی استخوان و استفاده از استروئید دارند، در نظر بگیرند.»

دکمه بازگشت به بالا