افزایش موارد تب مالت در سال گذشته / لبنیات غیرپاستوریزه مصرف نکنید

رئیس گروه مدیریت بیماری های انتقال دهنده بین انسان و دام وزارت بهداشت در تشریح علائم بیماری تب مالتا گفت: متاسفانه در یک سال گذشته تعداد مبتلایان افزایش یافته و بخش زیادی از این بیماری را به خود اختصاص داده است. به خاطر آن است استفاده از فرآورده های شیر غیر پاستوریزه دقت در مصرف این محصولات ضروری است.

دکتر محمدرضا شیرزادی در گفت وگو با شیمیشی وی همچنین با اشاره به اینکه تب مالت یکی از شایع ترین بیماری های عفونی در ایران، خاورمیانه و مناطق وسیعی از جهان است، با تاکید بر اینکه این بیماری بین انسان و حیوان منتقل می شود، گفت: بستگی به تماس مستقیم بین افراد دارد. با حیوانات آلوده یا محصولات آنها. . تماس با حیوانات آلوده و مصرف شیر یا فرآورده های آلوده از خطرات اصلی تب مالت است.

وی تاکید کرد: به دلیل عدم آگاهی کافی از بروز بیماری های انسان و دام در بسیاری از کشورها و یا به دلیل عدم امکان تشخیص و گزارش دهی، پیش بینی دقیقی از شیوع تب مالت در سطح جهانی وجود ندارد. با این حال، بسیاری از موارد تب مالت در انسان خفیف هستند یا با تظاهرات بالینی غیرعادی همراه هستند که به درستی تشخیص داده نمی شوند.

3 راه انتقال تب مالت

وی درباره راه های تب مالت نیز توضیح داد: از سه طریق قابل انتقال است. اولین راه تماس مستقیم با ملتحمه چشم یا تماس با خارش یا ضایعات پوستی با ترشحات، ترشحات یا بافت های حیوانات آلوده یا اشیاء آلوده به ترشحات آلوده است. راه دوم از طریق مصرف دستمال‌ها، غذاها یا مایعات حاوی باکتری بروسلا مانند شیر خام و فرآورده‌های لبنی آلوده به ویژه پنیر تازه، خامه و خامه ترش است. موارد مالاریا انسانی ناشی از گوشت و فرآورده های آن کمتر از موارد ناشی از مصرف لبنیات آلوده است.

به گفته وی، راه سوم انتقال بیماری تنفس و استنشاق ذرات آلوده ای است که در آغل، انبارها و آزمایشگاه ها وجود دارد.

علائم بیماری چیست؟

رئیس اداره مدیریت بیماری های واگیر بین انسان و دام وزارت بهداشت در خصوص علائم این بیماری اعلام کرد: علائم عمدتاً به نوع بروسلا بستگی دارد و بسته به شدت بیماری بروز می کند. در اشکال حاد، تحت حاد، مزمن و موضعی. در نوع حاد، بیمار به طور ناگهانی سرد می شود، درد عمومی بدن به ویژه کمردرد دارد و به شدت عرق می کند. بیمار تنگی نفس دارد و از ضعف شکایت دارد. در نوع تحت حاد اغلب حالت تب اولیه وجود ندارد و شروع آن بی صدا است اما گاهی بعد از مرحله حاد تب شروع می شود و شکایت اصلی بیمار ضعف و خستگی است.

وی ادامه داد: در شکل مزمن بیماری، علائم اغلب تا سال ها پس از یک دوره تب دار باقی می ماند. در نوع موضعی، باکتری بروسلوز می‌تواند باعث عفونت موضعی در قسمت‌های مختلف بدن شود که بیشترین آسیب‌ها شامل استخوان‌ها، مفاصل، سیستم عصبی مرکزی، قلب، ریه‌ها، طحال، بیضه‌ها، کبد، کبد، کلیه‌ها، پروستات و پوست است. . . عفونت موضعی می تواند در چندین ناحیه به طور همزمان رخ دهد. این شکل از بیماری معمولاً مربوط به شکل مزمن بیماری است.

وی همچنین گفت: به طور کلی بیماری به صورت حاد یا موذی شروع می شود و همراه با تب مداوم یا منظم همراه با دوره های متناوب، تعریق زیاد به ویژه در شب، خستگی، بی اشتهایی و کاهش وزن، سردرد، درد عضلانی و درد عمومی بدن ظاهر می شود.

افزایش بروز تب مالت در سال 1401

وی در خصوص وضعیت تب مالت در کشور گفت: متاسفانه در سال گذشته تعداد مبتلایان افزایش یافت و تعداد مبتلایان به حدود 22 هزار مورد رسید. متأسفانه بیشتر موارد تب مالت به دلیل مصرف فرآورده های شیر غیر پاستوریزه است و لازم است افراد در مصرف این فرآورده ها احتیاط کنند.

شیرزادی با تاکید بر اینکه اساس پیشگیری از تب مالت کنترل آن در دام است، گفت: علاوه بر اقدامات اساسی مربوط به سلامت دام، هشدار به مردم در مورد راه های حمل و نقل و نظارت است. تامین شیر و لبنیات پاک و پاستوریزه یکی دیگر از ارکان مدیریت بیماری در جامعه است.

وی گفت: سازمان دامپزشکی در برنامه سالانه خود واکسیناسیون گسترده گوسفند و بز را با واکسن Rev1 انجام می دهد که دوز کامل در بره و بز و دوز کاهش یافته در بالغین مصرف می شود. در جمعیت گاو، برنامه آزمایش و کشتار در واحدهای صنعتی و واکسیناسیون انبوه گاو و گوساله با واکسن IRIBA انجام می شود.

وی بر اهمیت کنترل بیماری ها در بین مردم تاکید کرد و گفت: پیشگیری و کاهش بیماری ها در بین مردم باید از طریق آموزش بهداشت انجام شود تا خطرات شغلی و بیماری های منتقله از طریق شیرهای آلوده و پاستوریزه کردن شیر و فرآورده های آن کاهش یابد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا