ترندهای کسب و کارعمومی

نگهداری و شستشوی بهینه پیراهن‌های مردانه

نگهداری بهینه از وسایل و لباس‌ها موضوعی است که این روزها بیشتر از هر زمان دیگری درباره‌ی آن صحبت می‌شود. در خیلی از مباحث درباره‌ی مد پایدار و مد آهسته صحبت می‌شود. این صحبت‌ها بیشتر در مورد زمان صدق می‌کند. اما بعد از خرید، نگهداری از لباس بر عهده‌ی ماست. شاید لازم باشد در مورد این دو موضوع اطلاعات کافی داشته باشیم تا هم خرید خوبی داشته باشیم و هم بتوانیم از وسایل و لباس‌های خودمان بهتر نگهداری کنیم.

بعضی از لباس‌هایی که ما در کمد خود نگهداری می‌کنیم مثل شلوار، دامن و یا بلوز لباس‌های روزمره ما هستند. نگهداری از آن‌ها برایمان مهم است. اما بعضی دیگر هستند که یا خاطره‌ای همراه خود دارند، یا جنبه‌ی احساسی بالایی دارند و یا گران هستند، از جمله؛ لباس عروسی، لباس موروثی و … . با مطالعه این مقاله روش‌های خوبی برای نگهداری بهتر لباس‌ و وسایل خود یاد می‌گیرید.

20 قانونی که برای نگهداری از لباس‌ها باید رعایت شود

لباس با کیفیت بخرید

همیشه به یاد داشته باشید که لباس با کیفیت بخرید. یعنی هنگام خرید از سالم بودن لباس اطمینان حاصل کنید. پارچه با کیفیت و همچنین دوخت خوب ارزش لباس را بالا می‌برد. دوخت خوب، درزهای محکم، سجاف و تزیینات روی لباس همه از کیفیت خوبی برخوردار باشند.

خالی کردن جیب‌های لباس

به یاد داشته باشید برای نگهداری بهتر از لباس بعد از استفاده جیب‌های آن را خالی کنید. قبل از آویزان کردن به رخت آویز، زیپ‌ها و دکمه‌های آن را ببندید. هر گونه تزیینی که بر روی لباس استفاده کرده‌اید مانند گل‌سینه را جدا کنید. اگر لباستان نیاز به شستشو دارد، رنگ‌ها را از هم جدا کنید تا در ماشین لباسشویی باعث پس دادن رنگ نشود.

لباس را پشت و رو بشویید

قبل از شستشو لباس را پشت و رو کنید. این‌کار سبب می‌شود که در موقع شستن لباس ظاهر آن بهتر حفظ شود.

به ظرفیت ماشین لباسشویی توجه کنید

از پر کردن بیش از اندازه ماشین لباسشویی خودداری کنید. همچنین استفاده زیاد از پودرها و محلول‌های شوینده به لباس آسیب می‌زند.

جوراب و لباس زیر یک‌بار مصرف است

جوراب و لباس زیر خود را بعد از یک‌بار استفاده بشویید. این موضوع تنها در مورد نگهداری لباس نیست بلکه برای مراودات اجتماعی هم بسیار مهم است. شاید دیگران نتوانند درباره‌ی بوی بد لباس شما حرفی بزنند اما سعی می‌کنند از شما فاصله بگیرند.

خشکشویی مناسب داشته باشید

اگر لباسی دارید که خیلی گران‌قیمت است و یا به خاطر نوع پارچه آن باید به صورت خشک تمیز شود، برای نگهداری بهتر لباس هرگز در خانه اقدام به تمیزی آن نکنید. حداقل برای بار اول و دوم از این‌کار خودداری کنید. بعضی از لباس‌ها مانند مخمل، پارچه‌های زردوزی، ابریشم، ساتن و یا کت شلوار نیاز به خشکشویی دارند. در اطراف منزل خودتان یک خشکشویی مناسب را پیدا کنید تا لباستان را به آن بسپارید. البته به یاد داشته باشید که به خاطر صرفه‌جویی بیشتر به سراغ ارزان‌ترین نروید. مواد شوینده نامناسب همان بلایی بر سر لباس نازنین شما می‌آورند که خودتان در منزل بر سرش می‌آورید.

لباس‌های خوبتان جدا از پارچه‌های پرزدار بشویید

ملافه‌های تختخواب، از روبالشی گرفته تا ملافه تشک، همچنین حوله‌ها، از حوله‌های تن گرفته تا حوله‌های آشپزخانه را به صورت جدا از لباس‌ها بشویید. پرز این‌ها به لباس می‌چسبد و ظاهر آن را خراب می‌کند، مخصوصاً اگر پارچه لباس مشکی باشد.

لباس زیر را با دست بشویید

چون اغلب لباس‌های زیر پارچه لطیفی دارند حتی‌المقدور آن‌ها را با دست بشویید. اما اگر مجبور شدید که آن‌ها را داخل ماشین بیندازید از کیسه‌های شستشوی لباس زیر استفاده کنید. به تگ هشدارهای شستشوی لباس زیر خود دقت کنید. اگر آن‌ها را رعایت کنید ماندگاری خوبی خواهند داشت.

شوینده مناسب استفاده کنید

اگر برایتان مقدور است از شوینده‌های خانگی استفاده کنید. بیشترین دلیل داشتن حساسیت‌های پوستی همین مواد شوینده هستند. خارش، اگزما و هر نوع حساسیت پوستی دلیلش می‌تواند همین مواد شوینده باشند. اگر نمی‌توانید مواد شوینده خانگی تهیه کنید، از مواد شوینده با ph خنثی استفاده کنید.

تابش مستقیم نور ممنوع

لباس‌های رنگی را به دور از تابش مستقیم نور خورشید، حتی در زمان کم آویزان کنید. تابش خورشید سبب از بین رفتن رنگ لباس می‌شود.

تا قبل از اتو لباس‌ها را تا کرده نگه دارید

لباس‌های شسته و خشک شده را جمع کنید و تا زمانی که نیاز به اتوکشی دارند، آن‌ها را در کمد خود نگه دارید. وقتی لباس را به خوبی تا کنید در زمان اتوکشی با چروک کمتری مواجه می‌شوید. این‌کار در نگهداری لباس کمک خوبی به شما می‌کند.

لباس‌های کشباف را آویزان نکنید

برای نگهداری لباس و ژاکت‌های کش‌دار مانند کشباف‌ها آن‌ها را آویزان نکنید. ژاکت‌ها به خاطر قابلیت کشسانی که دارند زود از شکل اصلی خود خارج می‌شوند. آن‌ها به صورت منظم تا کرده و در کشو قرار دهید.

کمد خود را انباشته نکنید

یکی از نکات مهم نگهداری لباس این است که کمد لباس خود را انباشته از لباس نکنید. هر فصلی که تمام می‌شود لباس‌های مربوط به آن را در چمدان و یا جای دیگری نگه دارید. به این صورت لباس‌ها در کمد جای باز خواهند داشت و می‌توانند نفس بکشند.

از چوب لباسی مناسب استفاده کنید

از چوب لباسی مناسب استفاده کنید. مثلاً برای آویزان کردن و از آویزهایی استفاده کنید که مناسب آن‌ها هستند. اگر از چوب لباسی‌ای استفاده می‌کنید که فلزی است توجه کنید که حتماً روکش پلاستیکی نازکی داشته باشند. اگر لباس شما کمی مرطوب باشد باعث زنگ زدگی بر روی لباس می‌شود و جای آن می‌ماند. اگر داخل لباس شما قلاب‌هایی برای آویختن دارد از آن‌ها استفاده کنید چون خیاط می‌دانسته لباس را از کجا آویزان کنید تا مدت زمان بیشتری ظاهر خود را حفظ کند.

لباس‌های آویزان شده را جابه‌جا کنید

ممکن است یک لباس را مدت زمان طولانی آویزان کنید. برای جلوگیری از به هم خوردن خط‌های اتوی آن هر از گاهی لباس را جابه‌جا کنید.

لکه‌ی روی لباس را فوراً پاک کنید

اگر در هنگام استفاده از لباس لکه‌ای بر روی آن افتاد بلافاصله با یک دستمال مرطوب آن را پاک کنید. اگر تا زمان رسیدن به منزل این کار را عقب بیاندازید ممکن است لکه برای همیشه ثابت بشود. ممکن است دستمال مرطوب باعث پخش شدن لکه شود. در این‌صورت فقط به پاک کردن با دستمال خشک بسنده کنید و لباس را در اولین فرصت به خشکشویی ببرید.

پرزگیر را فراموش نکنید

لباس‌تان را با پرزگیر پاک کنید. پرزگیری لباس علاوه بر این‌که آن را تمیز می‌کند برای پارچه لباس هم مفید است.

پارگی‌ها را بدوزید

اگر بعد از پوشیدن، لباس شما دچار پارگی شد آن را قبل از شستن و یا آویختن ترمیم کنید، چون در هنگام شستشو ممکن است پارگیش بیشتر شود. اگر آن را قبل از دوختن آویزان کنید احتمال این‌که فراموشش کنید و با پارگی دوباره استفاده کنید زیاد است. شاید هم با پوشیدن دوباره آن پارگی بیشتر شود.

عرق لباس‌تان را خشک کنید

لباس‌های خاص خود را بعد از پوشیدن، اگر نمی‌توانید بشویید، حتماً بررسی کنید. مکان‌هایی مانند زیر بغل یا دور گردن احتمال خیسی عرق دارند. لباس را قبل از آویزان کردن در کمد مقابل پنکه و یا در جایی که هوا جریان دارد بگذارید تا عرق آن از بین برود. در کنار عرق، بوی بد احتمالی لباس هم از بین می‌رود. رطوبت‌گیر در اتاقی که کمدتان در آن است برای نگهداری لباس مناسب است.

شناسایی الیاف لباس

الیاف پارچه لباس خود را بشناسید در این صورت با بروز مشکل بهتر می‌توانید آن را برطرف کنید.

پارچه‌های مختلف با الیاف مختلف را چگونه مراقبت کنیم

مراقبت و نگهداری از پشم و ابریشم

پشم و ابریشم مانند موی سر ما کاملاً طبیعی است. منظور از این تعبیر این است که به همان اندازه باید از آن مراقبت کنید. اگر لباس شما با این الیاف نیاز به شستشو داشته باشد حتماً آن را به خشکشویی مطمئن بسپارید. مگر این‌که بخواهید ریسک رنگ‌گرفتن و یا کوچک شدن لباس را تجربه کنید.

برای نگهداری لباس خود، لباس‌های پشمی، ترمه و حریر را در آب سرد و با شامپوی بچه بشویید. ژاکت‌های پشمی را صاف پهن کنید تا خشک شود. قبل از این‌که لباس کاملاً خشک شود کمی آن را جمع کنید تا شکل خود را از دست ندهد. الیاف پشمی را در جای خشک و تاریک نگهداری کنید و از آویزان کردن آن‌ها پرهیز کنید زیرا شکل اصلی خود را از دست می‌دهند. لباس‌های ابریشم را هم به مدت طولانی آویزان نکنید.

مراقبت و نگهداری از پنبه و کتانما چند دستورالعمل ساده در مورد نحوه شستشوی تیشرت نخی را بیان می کنیم. با در نظر گرفتن 9 قانون زیر می توانید به طور قابل توجهی از  خراب شدن تی شرت های خود جلوگیری کنید و در نهایت عمر آنها را افزایش دهید.

۹ راه شستشوی تیشرت نخی

کمتر بشویید

این قطعاً توصیه خوبی شما است. برای طول عمر و دوام بیشتر، یک تی شرت فقط در صورت نیاز آن را بشویید.

اگرچه پنبه باکیفیت مقاوم است، اما هر شستشو باعث ایجاد اختلال در الیاف طبیعی آن می شود و در نهایت منجر به کهنه  سریع تیشرت شما می شود. بنابراین، شستشوی کمتر احتمالاً یکی از مهم ترین نکات برای افزایش طول عمر لباس موردعلاقه شما است.

هر شستشو همچنین تأثیرات زیست محیطی دارد هم از نظر آب و هم از نظر انرژی

شستن لباس ها درست در مواقع لزوم، مطمئناً غیربهداشتی نیست، و به یک رابطه پایدارتر با محیط زیست کمک می کند.

با رنگ های مشابه بشویید

سفید با سفید! شستن رنگ های روشن تر با هم کمک می کند تا سفیدی تازه تیشرت های تابستانی خود را حفظ کنید. معمولاً رنگ‌های تیره‌تر را می‌توان با هم  در ماشین لباسشویی ریخت . مخصوصاً زمانی که قبلاً چند بار شسته شده باشند.

یک توصیه مهم برای شستشوی تیشرت نخی همین روش است. مرتب سازی لباس های شسته شده بر اساس انواع پارچه، نتایج شست و شوی شما را بیشتر بهینه می کند: لباس های ورزشی و کار ممکن است نیازهای متفاوتی نسبت به یک پیراهن تابستانی فوق العاده ظریف داشته باشند. اگر در مورد نحوه شستن لباس جدید مطمئن نیستید، نگاهی سریع به برچسب مراقبت همیشه کمک می کند.

سرد بشویید

تیشرتهای  نخی گرما را دوست ندارد و حتی اگر خیلی داغ شسته شود می تواند جمع شود. توصیه می‌کنیم تی‌شرت را با دمای حدود 30 درجه بشویید.

شستن تی‌شرت سفید در دمای 30 یا 40 درجه، ماندگاری بیشتر تی‌شرت را تضمین می‌کند و خطر هر گونه رنگ‌آمیزی ناخواسته مانند لکه‌های مایل به زرد زیر حفره‌های بازو را کاهش می‌دهد. با این حال، شستن در دمای نسبتاً پایین اثرات زیست محیطی و هزینه های شما را نیز کاهش می دهد: کاهش دما از 40 به 30 درجه می تواند مصرف انرژی را تا 35 درصد کاهش دهد.

از داخل بشویید

با شستن تی‌شرت‌ها از داخل به بیرون، ساییدگی اجتناب‌ناپذیر در قسمت داخلی پیراهن اتفاق می‌افتد در حالی که ظاهر بیرونی تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد. این امر خطر تیرگی ناخواسته پنبه طبیعی را کاهش می دهد.

همچنین تی شرت ها را از داخل خشک کنید. این بدان معنی است که پتانسیل محو شدن نیز در سمت داخلی لباس اتفاق می افتد در حالی که سطح بیرونی آن دست نخورده باقی می ماند.

از مواد شوینده مناسب استفاده کنید

در حال حاضر شوینده های سازگار با محیط زیست بیشتری در بازار وجود دارد که بر پایه مواد طبیعی ساخته شده اند و در عین حال از مواد شیمیایی بر پایه روغن اجتناب می کنند.

با این حال، مهم است که به یاد داشته باشید که حتی «شوینده‌های سبز» نیز فاضلاب را آلوده می‌کنند – و در صورت استفاده بیش از حد به لباس‌ها آسیب می‌رسانند – زیرا می‌توانند حاوی گروه‌های مختلفی از مواد باشند. از آنجایی که هیچ گزینه 100% سبز وجود ندارد، به یاد داشته باشید که استفاده از مواد شوینده بیشتر باعث تمیزتر شدن لباس شما نمی شود.

هرچه لباس های کمتری در ماشین لباسشویی قرار دهید، مواد شوینده کمتری مورد نیاز است. همین امر در مورد لباس هایی که کم و بیش کثیف هستند نیز صدق می کند. همچنین در مناطقی که آب نسبتاً نرم دارند، می توان از مواد شوینده کمتری استفاده کرد.

خشکشویی نکنید

شایان ذکر است که تمام محصولات پنبه ای دارای انقباض طبیعی هستند که معمولاً در طول فرآیند خشک شدن اتفاق می افتد. خطر انقباض را می توان با اجتناب از خشک کن و به جای آن با هوا خشک کن کاهش داد. در حالی که گاهی اوقات ممکن است خشک کردن خشک کن یک راه حل مناسب باشد، اما بهتر است تیشرتهای خود را با آویزان کردن خشک کنید.

هنگامی که لباس‌هایتان را با هوا خشک می‌کنید، از نور مستقیم خورشید اجتناب کنید تا از محو شدن ناخواسته رنگ‌ها جلوگیری کنید. همانطور که در بالا ذکر شد: محصولات 100٪ پنبه معمولاً گرمای بیش از حد را دوست ندارند. برای کاهش چروک و کشش ناخواسته، پارچه های نخی ظریف را باید روی بند آویزان کرد.

با احتیاط اتو کنید

بسته به نوع پارچه تی شرت، پنبه می تواند کم و بیش مستعد چین و چروک و چروک شدن باشد. با این حال، با استفاده صحیح از تی‌شرت‌ها هنگام بیرون آوردن آن‌ها از ماشین لباس‌شویی، می‌توان چین و چروک را به حداقل رساند. و می‌توانید به هر لباس کشش یا تکان دادن ملایم بدهید تا به شکل خود برگردند.

مراقب دور یقه و شانه ها باشید: در اینجا نباید آن ها را زیاد بکشید زیرا نمی خواهید تی شرت حالت خود را از دست بدهد. اگر ماشین لباسشویی شما دارای تنظیمات خاصی است که امکان کاهش چین و چروک را فراهم می کند، می توانید از آن برای جلوگیری از چین و چروک استفاده کنید. کاهش چرخه چرخش برنامه شستشو نیز به کاهش بیشتر چروک شدن کمک می کند، اما این بدان معناست که تیشرت شما هنگام بیرون آمدن از ماشین لباسشویی کمی مرطوب می شود.

اگر یک تی شرت نیاز به اتو دارد، بهتر است به برچسب مراقبت از لباس مراجعه کنید تا بدانید دقیقا چه دمایی ایمن است. هر چه نقاط بیشتری روی نماد آهن در برچسب مراقبت مشاهده کنید، می توانید از گرمای بیشتری استفاده کنید.

توصیه می کنیم هنگام اتو کردن تی شرت خود را به صورت برعکس اتو کنید و از عملکرد بخار اتو استفاده کنید. رطوبت دادن به پارچه‌های نخی قبل از اتو کردن باعث می‌شود الیاف آن صاف‌تر شود و لباس راحت‌تر صاف شود.

تی شرت های خود را تا کنید

در حالت ایده‌آل، تی‌شرت‌های شما باید تا شده و روی یک سطح صاف قرار بگیرند. اگر واقعاً ترجیح می دهید تی شرت های خود را آویزان کنید، از چوب لباسی های پهن استفاده کنید تا وزن آن به طور یکنواخت تقسیم شود. در نهایت، برای جلوگیری از محو شدن رنگ، از نور خورشید در طول نگهداری خودداری کنید.

فوراً لکه ها را پاک کنید

در مواقع اضطراری، هنگام ایجاد لکه در نقطه خاصی از تی شرت، اولین و مهمترین قانون این است که فوراً لکه را پاک کنید. مواد طبیعی مانند پنبه یا کتان در جذب مایعات مانند سس گوجه‌فرنگیعالی هستند، بنابراین هر چه سریع‌تر شروع به پاک کردن لکه کنید، راحت‌تر می‌توانید آن را به طور کامل از پارچه خارج کنید.

متأسفانه، هیچ ماده شوینده یا محصول پاک کننده لکه جهانی وجود ندارد که برای از بین بردن انواع مواد ایده آل باشد. تحقیقات نشان داده است که هر چه لکه‌بر اثربخش‌تر باشد، متأسفانه به رنگ لباس نیز تهاجمی‌تر است. بنابراین به عنوان گام اولیه، توصیه می کنیم لکه را با آب گرم بشویید و سپس مقداری مواد شوینده ملایم یا صابون اضافه کنید.

برای لکه‌های ماندگار، می‌توانید از لکه‌برهای تجاری استفاده کنید، اما از محلول‌های لکه‌دار با سفیدکننده برای لباس‌های نخی رنگی اجتناب کنید. سفید کننده ممکن است رنگ را از پارچه پاک کند و اثری روشن به جا بگذارد. با دنبال کردن این روشهای  شستشوی تیشرت نخی عمیکی از مهم‌ترین مسائل در زمینه لباس، روش صحیح نگهداری و استفاده از آن است. به طوری که امروزه به یک مشکل اصلی برای خانم‌ها تبدیل شده است. از این رو دانستن روش‌های صحیح نگهداری از لباس به شما دوستان عزیز، در حفظ کیفیت و کاهش هزینه‌های اضافی کمک خواهد کرد.
یکی از مهم‌ترین نکاتی که بانوان باید به آن توجه داشته باشند؛ خرید لباس‌هایی با کیفیت بالا در دوخت، طراحی، تزیینات و پارچه به کار رفته است. هر چه لباس کیفیت بیشتری داشته باشد عمر آن نیز بیشتر خواهد بود. این یک قانون اولیه برای افزایش عمر لباس است. البته موارد دیگری هم در شست و شو و نگهداری لباس وجود دارد که باعث بهبود کیفیت و افزایش ماندگاری لباس می شود. این موارد شامل:

1- دقت در نحوه شستشو لباس و اتو کشی برای افزایش طول عمر لباس

پیش از شستشوی لباس ها، مثل شلوار و جیب های لباس را تخلیه کرده، زیپ و دکمه‌های آن را ببندید و لباس را وارونه کنید تا هنگام شستشو آسیب کمتری ببیند. سپس به موارد زیر در حین شستشو و پس از آن توجه نمایید:

توجه به ظرفیت ماشین لباسشویی

حتما در حین شستن لباس‌ها، ظرفیت ماشین لباسشویی را رعایت کنید. چه اینکه لباس‌ها را کمتر از ظرفیت، و چه بیشتر از ظرفیت ماشین لباسشویی بریزید می‌تواند به بافت لباس‌ها آسیب برساند. بنابراین سعی کنید که در هنگام شستن لباس‌ها، ظرفیت دقیق ماشین لباسشویی را رعایت نمایید.

شستن مرتب لباس‌ زیر و جوراب

پس از هر بار مصرف لباس‌های داخلی مانند جوراب و لباس‌ زیر، حتما آن‌ها را به‌ خوبی بشویید. علاوه بر تامین بهداشت، شست‌وشوی مرتب از ایجاد بوی بد در این گونه لباس‌ها جلوگیری می‌کند و ایجاد ناراحتی برای دیگران را کاهش می‌دهد. بنابراین شست‌وشوی منظم و مرتب لباس‌های داخلی یکی از الزامات لازم است.

استفاده از خشک‌شویی

برای پارچه‌های حساس و کیفیت بالا همچون ساتن، مخمل، ابریشم، پارچه‌های دست دوز شده و لباس‌های رسمی، از خشک‌شویی استفاده کنید تا عمر و ماندگاری آن‌ها افزایش یابد. شست و شوی معمولی این پارچه‌های حساس می‌تواند بافت آن‌ها را آسیب ببیند اما خشک‌شویی با حفظ بافت و دوام، عمر استفاده از این لباس‌ها را افزایش می‌دهد.

تفکیک صحیح لباس در هنگام شست‌وشو

ملافه ها، روبالشی ها، حوله ها و لباس های پرزدار را بهتر است جدا از سایر لباس ها شست و شو دهید. این کار باعث می شود پرزها یا الیاف این لباس ها به لباس های دیگر نچسبد و ظاهر زیبایی آنها را خدشه دار نکند. بنابراین جدا کردن این لباس ها قبل از شستشو باعث افزایش زیبایی و عمر لباس ها می شود.

شستن لباس‌های حساس با دست

لباس‌هایی با بافت نازک و لطیف، مانند لباس تور، لباس حریر، لباس ‌زیر و مردانه را به ‌منظور بهینه ‌تر شدن طول عمر و ماندگاری ‌شان بهتر است با دست شست‌وشو دهید. همچنین شستن لباس های زیر با دست می‌تواند از انتقال باکتری‌ها و عفونت به سایر لباس‌ها جلوگیری کند.
بنابراین شستن با دست لباس‌های ظریف و لباس‌ زیر به ‌جای ماشین لباسشویی، باعث کاهش خراشیدگی، فرسودگی زودرس و حفظ طول عمر آن‌ها می‌شود.

استفاده از شوینده مناسب

استفاده از مواد شوینده مناسب و با PH متعادل می‌تواند از بروز بیماری‌های پوستی مانند خارش و اگزما در افراد جلوگیری کند. همچنین استفاده از شوینده‌های مناسب بافت لباس‌ها را حفظ کرده و طول عمر آن‌ها را افزایش می‌دهد. بهترین شوینده‌ها، موادی با PH نزدیک به خنثی هستند که برای پوست انسان و بافت لباس، کمترین آسیب را وارد می‌کنند.
بنابراین استفاده از شوینده‌های مناسب و طبیعی می‌تواند علاوه بر بهداشت پوست، عمر لباس‌ها را نیز افزایش دهد.

خودداری از تابش مستقیم نور

تابش مستقیم نور و آفتاب باعث رنگ پریدگی، فرسودگی بافت و تغییر رنگ لباس‌های رنگی می‌شود. همچنین قرار گرفتن لباس‌ها برای مدت طولانی در محیط با نور مستقیم، باعث ضعیف شدن تاروپود لباس و کاهش عمر مفید آن‌ها می‌گردد.
بنابراین بهتر است لباس‌های رنگی را از تابش مستقیم نور خورشید دور نگه دارید تا طول عمر آن‌ها حفظ شود.

دقت در اتوکشی لباس‌ها

برای جلوگیری از برق زدن لباس هنگام اتوکشی، حتما لباس ها را پیش از اتو کردن از پشت و رو کنید و مقداری آب یا مرطوب کننده روی آن ها بپاشید. پاشیدن آب یا مرطوب کننده باعث می شود که لباس ها در زیر گرمای اتو، خشک نشوند و از برق زدن جلوگیری به عمل آید. از اتوکشی برخی لباس ها که بافت کشی دارند مثل و پارچه های استرچ خودداری کنید.

دمای مناسب شست‌وشو

از شستشوی لباس‌ها با آب بسیار سرد یا آب بسیار گرم پرهیز کنید. زیرا استفاده از آب خیلی گرم یا خیلی سرد باعث آسیب دیدن بافت لباس و تسریع فرسودگی آن می‌شود. بهتر است برای شستن لباس‌ها از دمای متوسط 30 تا 40 درجه سانتی گراد استفاده کنید تا کیفیت و ماندگاری بیشتری داشته باشید.

شستن لباس‌های زمستانی

پارچه های بافت بهتر است با استفاده از آب سرد شستشو داده شوند. زیرا شست و شوی این نوع پارچه ها با آب سرد مانع از خراشیدگی بافت و از بین رفتن شکل لباس می شود.
آب سرد موجب می شود بافت پارچه دست نخورده بماند و اشکال ناخواسته ای ایجاد نشود. بنابراین شستشوی پارچه های بافت با آب سرد می تواند طول عمر آنها را افزایش دهد.

شستن لباس پس از عرق نمودن

عرق بدن به دلیل داشتن آنزیم و چربی موجب ایجاد لک در لباس های رنگی می شود. بنابراین پس از انجام فعالیت های سخت بدنی به منظور جلوگیری از ایجاد لک های نامرتب در لباس هایتان، هرچه سریع تر آنها را شست و شو دهید.
شستشوی فوری لباس هایی که عرق کرده اید باعث می شود لک های ناخوشایند کمتری ایجاد شود و زودتر از بین بروند. بنابراین شستشوی فوری لباس های عرق کرده می تواند از آسیب رساندن بیشتر به رنگ لباس جلوگیری کند.

شستن لباس‌های سفید

بهتر است لباس‌های سفید را به ‌صورت جداگانه و در یک دوره شست‌وشوی مجزا نسبت به دیگر لباس‌ها شست‌وشو دهید. این کار باعث می‌شود لک‌ها و ذرات رنگی از لباس‌های رنگی به لباس‌های سفید منتقل نشوند و از بروز آسیب به بافت لباس‌های سفید جلوگیری به عمل آید.
بنابراین جدا کردن لباس‌های سفید از سایر لباس‌ها قبل از شستشو می‌تواند ماندگاری و زیبایی آن‌ها را حفظ کند.

شستن لباس‌ هایی با رنگ غیر ثابت

لباس‌هایی که باعث رنگ پذیری بیشتر سایر لباس‌ها می‌شوند بهتر است بصورت جداگانه و در یک دوره شست‌وشوی مجزا شست‌وشو گردند تا از رنگ افتادن لباس‌های دیگر جلوگیری شود.
به عنوان نمونه بافت اکثر حوله‌ها و پارچه‌های حوله‌ای صورتی است و به هنگام شست‌وشوی اولیه مقدار زیادی رنگ تلف می‌کنند. بنابراین برای جلوگیری از اینکه رنگ آنها به لباس‌های دیگر بلند شود بهتر است شست‌وشوی آنها را جداگانه انجام دهید.

2- دقت در نگهداری و آویختن لباس برای افزایش ماندگاری

کیفیت پارچه و روش شستشو فقط دو تا از عوامل موثر در طول عمر و زیبایی لباس هستند. نحوه نگهداری، آویزان کردن و تا کردن لباس‌ها نیز نقش بسیار مهمی دارند که باید با دقت کامل انجام شوند. در ادامه برخی از نکات مهم در این زمینه را شرح می دهیم.

آویختن لباس‌ های کش بافت ممنوع

ژاکت و لباس های کش بافت به دلیل داشتن انعطاف پذیری بیشتر، سریع تر از بقیه لباس ها از شکل اصلی خود خارج می شوند. بنابراین برای حفظ ماندگاری و طول عمر این نوع لباس ها، آنها را باید به صورت تا شده در کشو قرار دهیم.
به طور کلی می توان گفت نگهداری پارچه‌های کش بافت کمی دشوارتر از بقیه لباس هاست. بنابراین تا کردن مناسب و قرار دادن درست آنها بعد از استفاده می تواند تا حد زیادی در حفظ شکل و زیبایی آنها موثر باشد.

مرتب نمودن کمد لباس

مرتب کردن و نظم بخشیدن به کمد لباس و چیدن درست لباس‌هایتان از ایجاد ساییدگی، چروک، گم و گور شدن آنها جلوگیری می‌کند. همچنین چیدن مناسب لباس‌ها به شما کمک می‌کند همیشه به راحتی لباس مورد نظرتان را پیدا کنید.
بنابراین مرتب نگه داشتن لباس‌ها و کمد، نه تنها به حفظ زیبایی و ماندگاری آن‌ها کمک می‌کند، بلکه موجب می‌شود در کمترین زمان ممکن لباس مورد نظر را پیدا کنید.

چوب ‌لباسی مناسب

استفاده از چوب لباسی نامناسب مانند چوب‌ های گالوانیزه می‌تواند در صورتی که لباس‌ها مرطوب باشند، باعث زنگ زدن آن‌ها شود. بهترین چوب‌ لباسی آن هایی هستند که از جنس پلی‌استر باشند و دارای منحنی ملایم باشند که از آسیب ‌رساندن به بافت لباس‌ها جلوگیری می‌کنند.
بنابراین استفاده از چوب‌ لباسی مناسب و از جنس طبیعی می‌تواند طول عمر لباس‌ها را افزایش دهد.

جابه‌جایی لباس

برای جلوگیری از پوسیدگی و بو گرفتن لباس‌ها، یکی دو بار در هفته لباس‌ها را جابه‌جا کنید تا با تهویه مطلوب و دسترسی هوای تازه به آنها، از ایجاد مشکلات نظیر رشد باکتری و عفونت جلوگیری شود.
هرچند وقت یکبار خارج کردن لباس‌ها از کمد و تغییر مکان آنها می‌تواند باعث شود هوای تازه بهتری به لباس‌ها برسد و از رشد باکتری‌ها و بو گرفتن جلوگیری شود. بنابراین این کار ساده می‌تواند طول عمر لباس‌ها را افزایش دهد.

پاک کردن سریع لباس

لکه‌های ناشی از خون، غذا، چربی و مایعات را هرچه سریع‌تر با پاک‌کننده مناسب از لباس حذف کنید و آن را فورا شست‌وشو دهید. هر چقدر لکه بیشتر بر روی لباس بماند، زمان بیشتری برای حذف آن نیاز خواهد بود و بعضی لکه‌ها ممکن است قابل حذف باقی نمانند.
بنابراین برای حفظ زیبایی و ماندگاری لباس‌ها در برابر لکه‌ها، بهتر است آن‌ها را هرچه زودتر پس از لکه زدن شست‌وشو دهید. شست‌وشوی سریع و نگهداری مناسب لباس‌ها می‌تواند طول عمر آنها را افزایش دهد.

استفاده از پرز گیر

استفاده از پرزگیر برای پاکسازی و جدا کردن پرز، گرد و غبار از روی لباس‌ها یک روش موثر برای افزایش طول عمر آن هاست.
حذف پرز، گردوغبار و ذرات از روی لباس‌ها نه تنها از نظر بصری باعث زیبایی بیشتر آنها می‌شود، بلکه عمر لباس‌ها را طولانی‌تر می‌کند. چرا که این ذرات باعث می‌شوند لباس‌ها زودتر فرسوده و خراب شوند. بنابراین استفاده دوره‌ای از پرزگیر می‌تواند به حفظ زیبایی و کارایی بیشتر لباس‌ها بینجامد.

ترمیم سریع لباس

هر گونه پارگی، ساییدگی و خراشی که بر روی لباس پیدا می کنید را هر چه سریع تر تعمیر کنید. ترمیم سریع آسیب ها مانع از گسترش آنها و خراب شدن سریع لباس می شود. هر چه زودتر پارگی و خراش ها را با نخ یا کیت تعمیر لباس تعمیر کنید تا از گسترش آنها جلوگیری شود. همچنین از مواد ترمیمی مخصوص و کیفیتی استفاده کنید تا لکه یا برجستگی ناشی از تعمیر ایجاد نشود.
بنابراین تعمیر سریع آسیب های وارد به لباس می تواند طول عمر آنها را افزایش دهد.

مام مناسب

بسیاری از انواع مام‌ها باعث ایجاد لک و کدر در زیر بغل لباس‌های رنگی می‌شوند و به بافت و زیبایی آن‌ها آسیب می‌رسانند. بنابراین از انواع مام بدون لک استفاده کنید که از ایجاد لک و خرابی بافت لباس جلوگیری می‌کنند. مصرف مام بدون لک می‌تواند از زودتر خراب شدن لباس‌هایتان جلوگیری کند. استفاده از مام‌های بی لک و کیفیتی می‌تواند به حفظ زیبایی و کارایی بیشتر لباس‌های رنگی کمک کند. بنابراین انتخاب یک مام کیفیتی و مناسب برای خودتان اهمیت دارد.

3- اصول مراقبت از لباس با جنس های مختلف

به ‌طور کلی نحوه نگهداری صحیح از انواع پارچه با الیاف مختلف به شما بانوان عزیز در نگهداری صحیح لباس کمک شایانی خواهد نمود. بر همین اساس اصول نگهداری صحیح پارچه‌ها عبارت است از:

نگهداری از پارچه پشم و ابریشم

برای شستن لباس‌های حریری، پشمی و ترمه بهتر است از آب سرد و شامپوهای ملایم و بدون رنگ مانند شامپوی بچه استفاده کنید. ژاکت‌های پشمی را بهتر است به صورت افقی روی بند لباس بگذارید تا خشک شوند و قبل از خشک شدن کامل آنها را کمی جمع کنید تا شکل اولیه را حفظ کنند.
بهتر است الیاف پشمی را آویزان نکنید و در مکان خنک و تاریک نگهداری کنید. لباس‌های ابریشمی هم را سعی کنید برای مدت طولانی آویزان نگذارید. در کل استفاده محدود از لباس‌های ابریشمی را به دلیل هزینه بالا و ظرافت بیشتر آنها توصیه می‌کنیم.

نگهداری از لباس‌هایی با جنس پنبه و کتان

برای شستن لباس‌های پشمی، حریری و ترمه از آب سرد استفاده کنید تا بافت آنها حفظ شود. بعضی از این لباس‌ها ممکن است آب‌ پذیر شوند.
برخی از این لباس‌ها ممکن است رنگ پس دهند که با استفاده از اسپری نشاسته می‌توان آنها را به حالت اول برگرداند. برای اتو کردن این لباس‌ها بهتر است آنها را وارونه اتو کنید.
لباس‌های پنبه‌ای و کتانی هنگام شست‌وشو آب زیادی جذب می‌کنند که ممکن است منجر به کشیدگی و خرابی بافت لباس شود. پس در شست‌وشوی این لباس‌ها دقت کنید کاملا آب‌ گیری نشوند.

نگهداری از لباس‌هایی با جنس پلی‌استر، ریون، نایلون

شست و شوی این لباس‌ها بسیار راحت بوده و نیاز به روش خاصی ندارد. اما در هنگام اتو نمودن این نوع لباس‌ها باید از حرارت دیدن زیاد جلوگیری کنید. چون باعث سوختن و جمع شدن بافت این‌ گونه لباس‌ها می‌شود. به طور کلی لباس¬های جنس پلی‌استر، ریون، نایلون؛ به طور معمول در صورت نگهداری صحیح از عمر بسیار طولانی نسبت به سایر لباس ها برخوردار است. استفاده از آن ها را فقط در زمان فعالیت¬های ورزشی پیشنهاد می¬کنیم؛ چون باعث افزایش تعرق و ایجاد بوی ناخوشایند در بدن فرد می شود. همچنین حتما در هنگام استفاده از این نوع لباس¬ها از نزدیک شدن به وسایل گرمایشی خودداری نماید؛ چون احتمال آتش گرفتن[vc_row][vc_column][vc_column_text]مهم‌ترین نقش در حفظ کیفیت پوشاک و در نتیجه افزایش طول عمر و استفاده بهینه از آن، رعایت شرایط استاندارد شستشو و نگهداری است. کارشناسان مجرب هاکوپیان بررسی‌های تخصصی دقیقی روی انواع منسوجات و مواد مصرفی مورد استفاده در محصولات و کالاهای شرکت انجام می‌دهند تا به بهترین روش‌ها در شستشو و نگهداری پوشاک دست یابند. در کلیه محصولات برچسب‌های مشخص‌کننده نوع الیاف مورد استفاده در پارچه با قید درصد هر کدام نصب‌ شده است.
در این مطلب تلاش شده است تا راهنمایی‌های کاربردی و موثری جهت استفاده و حفظ هرچه بهتر انواع لباس‌ها به شکلی خلاصه ارائه شود.

تولیدی پیراهن مردانه به دو دسته کلی تقسیم می شود که یکی شامل کارخانجات و دیگری کارگاه های کوچک تولیدی می باشد

پشم خالص و ترکیبات پشم و پلی‌استر
کت‌ و شلوار، کت‌های تک کلاسیک، پالتو، نیم پالتو و شلوارهای تک کلاسیک بیشتر از پارچه‌‎هایی با الیاف پشم تهیه می‌شوند. با توجه به ویژگی‌های مطلوب این الیاف، هاکوپیان می‌کوشد تا از بهترین انواع پارچه‌های تمام‌ پشم و ترکیبی شرکت‌های معتبر اروپایی در تولیدات خود بهره گیرد که با توجه به ظرافت بالای آن، نیاز به توجه ویژه‌ای هنگام استفاده دارد. در زیر به مهم‌ترین نکات در مورد شرایط مطلوب شستشو و نگهداری این نوع منسوجات اشاره ‌شده است.

نوع کالا نحوه شستشو راهنمایی
پشم خالص و ترکیبات پشم و پلی‌استر
  • آبشویی نشود
  • با ماشین لباس‌شویی شستشو نشود
  • شستشو فقط با مواد خشک‌شویی استاندارد (پرکلرواتیلن)
  • اطوکاری با درجه 2 00 و بدون فشار
  • خشک‌کن با دور کند و زمان متعارف
  • بهتر است جهت جلوگیری از برق‌افتادگی در اثر اطوکشی، پارچه مرطوب روی لباس قرار داده شود.
  • از اطو کردن البسه استفاده ‌شده و شسته‌ نشده جداً خود‌داری کنید، زیرا ضمن برق افتادگی، از کیفیت پارچه کاسته خواهد شد.

توجه: برای حفظ کیفیت بعد از 2 روز استفاده، 1 روز به لباس پشمی استراحت داده شود. بعد از 4 روز استفاده خشک‌شویی استاندارد شود.

100% پنبه و ترکیبات پنبه و پلی‌استر

متاسفانه در کشور ما به محصولات پنبه‌ای، کتان می‌گویند، درحالی ‌که الیاف کتان خواص متفاوتی دارند و در ایران آن‌ها را بیشتر با نام لینن (Linen) می‌شناسند.

در‌ حال‌ حاضر محصولاتی مثل کت‌های تک و شلوار‌های تک اسپرت و نیز بخش عمده‌ای از پیراهن‌های کلاسیک و اسپرت شرکت هاکوپیان، با استفاده از پارچه‌های تمام پنبه‌ای تولید می‌شود. این انتخاب به ‌منظور ایجاد حس راحتی و آرامش و تنفس بهتر پوست بدن، همراه با لطافت و زیبایی‌ست که خاصیت پارچه‌های پنبه‌ای است. امروزه استفاده از محصولات پنبه‌ای در سراسر جهان به ‌ویژه کشورهای اروپایی، به دلیل همین ویژگی‌های ممتاز به ‌شدت مورد استقبال قرار گرفته است.

با توجه به آسیب‌پذیری و ظرافت الیاف پنبه و جهت جلوگیری از تغییر رنگ و نیز پوسیدگی و ساییدگی زود هنگام محصولات پنبه‌ای، توجه شما را به مهم‌ترین نکات در شستشو و نگهداری آن جلب می‌نماییم.

نوع کالا نحوه شستشو راهنمایی
%100 پنبه و ترکیبات پنبه و پلی‌استر
  • قابل شستشو در ماشین لباسشویی با دور کند
  • شستشو با مایع شوینده حاوی نرم‌کننده (به‌هیچ ‌وجه از پودر استفاده نشود(
  • حداکثر دمای آب 35 درجه
  • آویزان کردن در محیط باز
  • خشک‌کن با دور کند
  • قبل از خشک شدن کامل، به‌صورت نم‌دار از ماشین خارج و بلافاصله اطو شود
  • اطوکاری با درجه 2 00 و بدون فشار
  • قرار دادن البسه پنبه‌ای به مدت طولانی در برابر اشعه خورشید موجب رنگ‌رفتگی لباس خواهد شد.
  • بهتر است این نوع لباس‌ها به‌صورت پشت‌ و رو داخل ماشین لباسشویی قرار داده شوند تادر اثر سایش به بدنه تغییر رنگ روی لباس ایجاد نشود.
  • جهت جلوگیری از تغییر رنگ، این نوع تولیدات در داخل کاور و کیسه‌های نایلونی قرارداده نشود و بعد از دو نوبت استفاده، لباس مطابق دستورالعمل مذکور شسته شود.

توجه: رنگ البسه تولید شده از پارچه‌های پنبه‌ای 100% ثابت نیست و در اثر شستشو و آفتاب به‌ مرور کم خواهد شد، در شستشو و خشک ‌کردن آن دقت کنید.

پنبه و پنبه پلی‌استر

بخش دیگری از پیراهن‌های تولیدشده در شرکت هاکوپیان و نیز کالاهایی همچون انواع تی‌شرت از پارچه‌هایی با ترکیبات پنبه و پنبه و پلی‌استر تهیه می‌شوند. این نوع البسه علاوه بر اینکه تا حد زیادی ویژگی‌های الیاف طبیعی را دارند، دوام بیشتر و چروک‌پذیری کمتری دارند. مهم‌ترین نکات برای شستشو و نگهداری این دسته از کالاها در ادامه توضیح داده شده است.

نوع کالا نحوه شستشو راهنمایی
پنبه و پلی‌استر
  • قابل شستشو در ماشین لباسشویی با دور کند
  • شستشو با مایع شوینده حاوی نرم‌کننده (به‌هیچ ‌وجه از پودر استفاده نشود(
  • حداکثر دمای آب 35 درجه
  • خشک‌کن با دور کند
  • قبل از خشک شدن کامل، به‌صورت نم‌دار از ماشین خارج و بلافاصله اطو شود.
  • اطوکاری با درجه 2 00 و بدون فشار
  • قبل از قرار دادن پیراهن داخل ماشین لباسشویی دکمه‌های آن را ببندید.
  • در صورت خشک شدن پیراهن، به آن با آب ولرم اسپری کنید یا در یک پارچه پنبه‌ای یا حوله قرارداده و پس از نم‌دار شدن اطو کنید.
  • به‌ صورت پشت ‌و رو در ماشین لباسشویی قرار گیرد.

پشم – آکریلیک / آنقوره / لمزوول
محصولاتی مثل پلیور و ژاکت اغلب از این الیاف تهیه می‌شوند. بافت‌های تهیه‌ شده از این الیاف گرم، سبک و ظریف هستند. برای جلوگیری از هرگونه تغییر و حفظ دوام و کیفیت آن‌ها، توجه به نکات زیر الزامی است.

نوع کالا نحوه شستشو راهنمایی
پشم – آکریلیک / آنقوره / لـمزوول
  • شستشو فقط با دست (هیچ‌گاه درون ماشین لباسشویی قرار داده نشود(
  • حداکثر دمای آب 35
  • مدت ‌زمان شستشوی کوتاه
  • استفاده از نرم کننده مخصوص حوله و لباس پس از شستشو
  • برای خشک شدن لباس آن را روی یک سطح صاف پهن کرده و از آویزان کردن خودداری کنید.
  • جهت جلوگیری از گوله‌گوله شدن این تولیدات توصیه می‌شود پس از 3 روز استفاده حتماً شسته شوند.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row] لباس وجود دارد.

ر لباس را طولانی کنید.

 

لباس‌هایی با الیاف پنبه و کتان را می‌توانید در منزل و با ماشین لباسشویی بشویید. هنگام خرید لباسی با این نوع الیاف توجه داشته باشید که ممکن است لباس شما دچار آب‌رفتگی شود. پارچه‌هایی با الیاف پنبه به رنگ تیره رنگ پس می‌دهند. اگر لباس شما با جنس پنبه و کتان دچار رنگ‌گرفتگی شد می‌توانید به راحتی آن را برطرف کنید. برای این‌کار می‌توانید از اسپری نشاسته استفاده کنید، با این کار لباس شما به همان کیفیتی که بود برمی‌گردد.

برای شستن این لباس‌ها به برچسب‌های داخل آن توجه کنید چون بعضی از این الیاف باید به صورت خشک شسته شوند. برای اتو کردن پارچه پنبه‌ای آن را پشت و رو و از داخل اتو کنید. می‌توانید از اتوی بخار هم برای صافی بیشتر استفاده کنید.

مراقبت و نگهداری از پلی‌استر، ریون، نایلون

مراقبت و نگهداری از لباس‌هایی با الیاف پلی‌استر ریون و نایلون راحت است. آن‌ها را می‌توانید هم در ماشین لباسشویی بشویید و هم از خشک‌کن استفاده کنید. توجه کنید زمان اتو کردنشان حرارت را زیاد نکنید چون پارچه در دمای بالا می‌سوزد.

 

دکمه بازگشت به بالا