آموزه‌هایی از زندگی هنریک مجنونیان

وی را می توان تبار ارمنی دانست که به خاطر سخت کوشی ، نوآوری و یادگیری مشهور است. می دانیم که همه شهروندان ارمنی ما در زمینه های معماری ، موسیقی ، مکانیک ، تئاتر ، سینما ، پزشکی ، آموزش و غیره از نظر جمعیتشان بسیار تأثیرگذار بوده اند. مجنونیان با ترجمه و نگارش شش کتاب درباره محیط زیست ، از معدود افرادی بود که به طور فعال و پشتکار به تهیه غذا و فکر و حمایت فکری کمتری از حفاظت از طبیعت پرداخت. وی چندین دهه دانشجو ، محیط زیست و فعالان محیط زیست را در دانشکده ها و دانشگاه های خود آموزش داده است.

اطلاعات مربوط به زمان و کار افراد را می توان در اینترنت یافت. با این حال ، آثار او بسیار است و زمینه هایی مانند ویژگی های حفاظت از محیط زیست ، اصول حاکم بر مناطق حفاظت شده ، تالاب ها و سایر محیط های آبی ، حفاظت از محیط کوهستان ، توافق های جهانی محیط زیست ، تعریف مناطق حفاظت شده در ایران و غیره گنجانده شده است. بنابراین ، این آثار باید به صورت کامل در یک مکان انجام شود و توسط یک موسسه ارسال شود و برای دسترسی عمومی در کتابخانه جمع آوری شود. در اینجا ، فقط برای ذکر کار مجنونیان ، می خواهم به موضوع محیط کوه بپردازم که اگرچه مهم است ، اما به ویژه در ایران به آن پرداخته شده است ، مجنونیان کتاب های بسیاری را ترجمه و تألیف کرده است “Par-o توافق “. : دستورالعمل تهیه مناطق حفاظت شده کوهستانی (1998) ، دستورالعمل های زیست محیطی برای توسعه پایدار کوه (2008) ، مدیریت محیط کوهستان (2008) ، محیط کوهستانی (2008) ، و ش. همچنین برخی از کتابهایی که در وصف مناطق حفاظت شده نوشته شده مربوط به محیط کوهستان است که از جمله آنها می توان به کتابهای اشترانکوه ، گنو ، تاندورا و گلستان اشاره کرد. مجنونیان بسیار مهم و خطرناک بود ، اما او دلسوز نبود و از شرایط سخت به عنوان پایه ای برای کار نکردن استفاده نمی کرد. وی در سالهای اخیر بیماری هایی داشته است که بسیار مورد تمسخر قرار گرفته است ، اما در عین حال در این شرایط او کتاب های زیادی را نیز کار کرده و منتشر کرده است که یکی از آنها ویرایش بسیار خوبی است. دائرyclالمعارف محیط زیست با همکاری “شورای کتاب کودک” و نتیجه آن اولین چاپ کتاب در سال 1397 بود.

نکته روش کار مجنون این است که او نه تنها با دقت و دقیق همه منابعی را که او به کار برد ، ذکر کرد بلکه نام کسی را نیز که از هر دقیقه روی کاغذ ترجمه کرده بود ، نام برد. همچنین اظهار داشت من چندین بار او را شنیده ام: “نترس ؛ منبع هر جمله ای كه به كسی می گویید.” این باعث افزایش اعتماد به نفس شما خواهد شد. “یا:” من اهمیتی نمی دهم كه چند كتاب نوشته یا ترجمه كرده است ، مهم این است كه بچه های اطراف من ، حتی اگر کم کاری کردند ، موفق شدند و همچنان می نویسند. “این ممنوعیت در سایر زمینه های زندگی به شدت اجرا می شد ، و بنابراین ، اگرچه او در موسسات دولتی کار کرده بود ، اما او نبود. gosipians در به اشتراک گذاشتن منافع پروژه یا به دست آوردن فرصت های بهتر مشارکت داشتند. آنها بصورت شبانه روزی با پول و حقوق متعادل خود زندگی می کردند و کار می کردند (که در بعضی موارد اعطا نمی شد!).

مجنونیان وطن پرست واقعی بود. اگرچه او در شیوه اداره کشور بسیار مهم است (و این به روحیه سوسیالیستی وی پیوند خورده است) ، و علی رغم این که وی به راحتی می توانست به کشورهای دیگر برود و با آن با آرامش بیشتری زندگی کند ، با صراحت در مورد ایران صحبت کرد. انجام داد و در اینجا ماند. او یک بار به من گفت چرا نباید به خارج از کشور بروم … و سپس او با صدای نفرت انگیز ادامه داد و گفت: “کجا باید بروم؟ با عشق و فروتنی ، آثار ادبیات ایرانی را نوشت ، چه کلاسیک و چه مدرن. می خواند ، و در حافظه خودش ، اگر جرأت صحبت با او را دارید ، بخش هایی از داستان ها و تجربیات این آثار را بازگو می کند. یادم هست که یک بار ، حدوداً یک ساعت ، داستان هایی را از خیانت فردوسی و اشعار خسرو و تعبیر و تفسیر می کند. irinirin نظامي توضيح داد و اظهاراتي براي آنها كرد.

مادمن چهره های زیست محیطی عقب مانده نبودند. تا زمانی که بیماری و پیری او را برای او زیاد آزار نداد ، یعنی سالها با کوهنوردی و کویرها همراه با شخصیتهای دیگری چون بیژن فرهنگ درششوری ، حمیدرضا بیات ، فریبرز شکری و هوشنگ ضیایی سفر کرد و اطلاعاتی را بدست آورد و آنها را گرد هم آورد. دانش روز منتشر شد. ماهیت عشق به طبیعت و علاقه آن به دولت ، از نزدیکی کوهها بالا رفته است. مردی که غالباً از تالارهای رسمی خودداری می کرد ، وقتی از او سؤال می شد در جلسات کوهستانی ساده و دوستانه شرکت می کرد. در همایش عمومی “روز جهانی کوه” (11 دسامبر / 20 دسامبر) در سال 1389 ، که توسط انجمن کوهنوردان ایران برگزار شد ، به وی کارت عضویت افتخاری انجمن اهدا شد.

باشد که یاد او بخشیده شود و راه او آموخته شود.

* مدیر گروه دیده بان انجمن دفاتر ایران

47232

دکمه بازگشت به بالا