اجتماعیترندهای کسب و کار

چه ساختمان‌هایی باید تأییدیه سازمان آتش ‌نشانی بگیرند؟

کدام ساختمان‌ها باید تاییدیه آتش نشانی دریافت کنند؟

سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران گفت: در سالهای اخیر در ساختمان هایی که تاییدیه ایمنی گرفتند آمار آتش سوزی ها و حوادث با یک کاهش فاحش به زیر ۹ درصد رسیده است و استفاده از تجهیزات آتش نشانی و لباس آتش نشانی به صورت کافی و مطابق با استانداردهای جهانی انجام نمی شود.

جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی تهران با بیان اینکه مسائل ایمنی درباره ساختمان ها به ساختمان های در حال ساخت (جدید) و ساختمان های موجود تقسیم می شوند، گفت: ساختمان های موجود ساختمان هایی هستند که چندین سال پیش ساخته شدند و در آن زمان دستورالعمل مناسبی درباره ایمنی آنها وجود نداشته اما ساختمان های جدید در سالهای اخیر ساخته شدند و دستورالعمل های ایمنی نیز درباره آنها اجرا شده است.

او با بیان اینکه حدود ۱۰ تا ۱۲ سال است که ضوابط ایمنی درباره ساختمان ها در حال اجرا است، افزود: ساختمان های ۶ طبقه به بالا با کاربری مسکونی و یک طبقه به بالا با کاربری غیرمسکونی باید تاییدیه آتش نشانی اخذ کنند. حتی ساختمان های مسکونی زیر ۶ طبقه نیز در صورتی که بیش از ۲۰ واحد در آن وجود داشته باشد در مرحله اول اخذ جواز، باید تاییدیه آتش نشانی دریافت کنند.

ملکی با بیان اینکه یکی از آیتم های دریافت پایان کار شهرداری، اخذ تاییدیه ایمنی آتش نشانی است، توضیح داد: در حین ساخت ساختمان، آتش نشانی دو تا سه بار از روند ساخت بازدید می کنند و در انتها نیز هنگام دریافت پایان کار شهرداری، با تعامل خوبی که با شهرداری اتفاق افتاده ابتدا باید تاییدیه ایمنی آتش نشانی دریافت کنند تا بعد از آن پایان کار شهرداری صادر شود.

به گفته ملکی از آنجا که تایید ایمنی ساختمان با جان مردم در ارتباط است، آتش نشانی در این مساله هیچ ملاحظه ای ندارد و تمام قوانین و دستورالعمل ها به صورت جدی و دقیق اجرا و در نظر گرفته می شود.

کاهش آمار آتش سوزی ساختمان های مورد تاییدآتش نشانی، به زیر ۹ درصد رسید

سخنگوی سازمان آتش نشانی  تهران در ادامه افزود: در سال های اخیر در ساختمان هایی که تاییدیه ایمنی گرفتند آمار آتش سوزی ها و حوادث با یک کاهش فاحش به زیر ۹ درصد رسیده است. در این ساختمان ها به هنگام حادثه آلارم و سیستم اعلام حریق به صدا در می آید و قبل از گسترده شدن حادثه ساکنان از آن خارج می شوند و مسائل و تجهیزات مختلف ایمنی در آن به صورت خودکار فعال می شوند و همین مساله سبب شده که در ساختمان های دارای تاییدیه آتش نشانی، آتش سوزی منجر به فوت نداشته باشیم و این نشان از کارایی بالای این تجهیزات دارد و سخت گیری ها دارد.

نقص قوانین برای ایمنی ساختمانهای قدیمی

بنابر اعلام سایت شهر، او مشکل اصلی را در ایمنی ساختمانهای موجود و قدیمی دانست و اضافه کرد: از آنجا که این ساختمانها دیگر نیازی به پایان کار ندارند، تلاشی برای تامین تجهیزات و مسائل ایمنی ساختمان نمی کنند و البته نقص و ضعف قوانین در این مساله به چشم می آید که هیچ گونه الزام واجباری برای تامین ایمنی این ساختمانها وجود ندارد. شاید بعضی از مسائل مانند ایجاد پله فرار در این ساختمانها دیگر امکان پذیر نباشد اما حتی اگر بخشی از این امور ایمنی انجام شود می تواند تاثیر گذار باشد.

الزام تهیه تاییدیه ایمنی برای ساختمان های زیر ۶ طبقه

ملکی با بیان اینکه حدود دو سالی است که قانونی جدید ابلاغ شده و هرچند به صورت جدی انجام نمی شود اما خبری نویدبخش است، افزود: طبق قانون جدید ساختمانهای زیر ۶ طبقه نیز پایان کارشان منوط به اخذ تاییدیه مسائل ایمنی است درواقع تمام ساختمان ها با هر نوع کاربری، هر نوع طبقه و با هر تعداد واحد باید تاییدیه ایمنی دریافت کنند، با این تفاوت که با توجه به تعداد بسیار زیاد ساختمان ها در شهر، تاییدیه ایمنی ساختمان های زیر ۶ طبقه مستقیما توسط سازمان آتش نشانی انجام نمی شود و این سازمان به عنوان یک ناظر عالی رفتار می کند و مهندسان نظام مهندسی با توجه به آموزش هایی که درباره اصول ایمنی آتش نشانی دریافت کردند، در طراحی ها و نقشه ها میزان تجهیزات و مسائل ایمنی را نیز لحاظ می کنند و آتش نشانی تنها به صورت رندم بعضی از پرونده ها را بررسی می کند.

ضعف در فرهنگ‌سازی درباره مسائل ایمنی ساختمان‌ها

سخنگوی سازمان آتش نشانی یکی دیگر از مشکلات در بحث ایمنی ساختمان ها را ضعف در فرهنگ سازی دانست و عنوان کرد: در خیلی از کشورهای  دنیا خود ساکنان و مالکان برای مسائل و تجهیزات ایمنی اقدام می کنند اما در کشور ما با وجود خدمات بسیاری از جمله آموزش ها، بازرسی ها و نظارت ها که توسط آتش نشانی اغلب به صورت رایگان ارائه می شود، شهروندان برای ایمنی ساختمان ها گامی بر نمی دارند.

او ادامه داد: در چند سال گذشته برای هزاران ساختمان تاییدیه ایمنی صادر کردیم اما این تاییدیه ها یک تا دو سال اعتبار دارند و باید مجددا تمدید شود. البته تمدید این تاییدیه دیگر مانند مرحله اخذ آن نیست و دیگر نصب تجهیزات وجود ندارد و هزینه های آن مانند روز اول نیست؛ اما به دلیل ضعف در فرهنگ سازی و جدی نگرفتن فرهنگ ایمنی، هزاران ساختمانی که در سال‌های گذشته تاییدیه اولیه را گرفتند بعد از پایان اعتبار دوباره مراجعه نکردند و آمار افرادی که به صورت داوطلبانه و با یک درصد هزینه دریافت پایان کار، برای تمدید ایمنی ساختمان ها مراجعه کنند، تقریبا صفر است.

ملکی یادآور شد: در هنگام خرید و ساخت مسکن به مسائل مختلفی مانند دسترسی و لوازم رفاهی و خدماتی ساختمان توجه می کنیم اما مسائل ایمنی را در نظر نمی گیریم و حل این مشکل نیاز به کار فرهنگی درباره مسائل ایمنی دارد. باید در هنگام خرید ساختمان حواس‌مان به مسائل ایمنی ساختمان نیز در کنار سایر فاکتورها باشد. شاید یکی از نقص‌ها، عدم لحاظ استعلام از آتش نشانی در هنگام خرید و فروش ساختمان باشد اما مشکل این است که با فرض بر انجام این کار و پس از استعلام از آتش نشانی باید قانونی وجود داشته باشد تا افراد را ملزم به رعایت مسائل ایمنی ساختمان و نصب تجهیزات کند.

تجهیزات اجاره‌ای در برخی ساختمان‌ها

او در پایان درباره تخلفاتی مانند وجود تجهیزات موقت و اجاره‌ای در برخی از ساختمان‌ها گفت: آتش نشانی در هنگام بازدید تجهیزات را بررسی می‌کند و قاعدتا خبری از اجاره‌ای بودن آن ندارد و این مساله در این بازدید قابل تشخیص نیست. تعداد نیروهای آتش نشانی نیز در حدی نیست که بتوانند به صورت دوره‌ای بازدید از ساختمان‌ها برای کشف تخلفات احتمالی و صحت تجهیزات را ادامه دهند.

مراحل صدور تاییدیه اتش نشانی

برای اخذ تاییدیه اتش نشانی می بایست مراحلی را طی کنید که این مراحل به شرح ذیل می باشد:

برای دریافت تاییدیه آتش نشانی ساختمان لازم است که مراحل اداری آن را با تشکیل پرونده در سازمان آتش نشانی پیگیری کنید برای این امر خود کارفرما در طی یک وکالت کاری انجام کلیه امور را به این سازمان می سپارد.

لازم به ذکر است که در برخی شهرها و مناطق برای دریافت تاییدیه آتش نشانی می بایست از طریق سازمان نظام مهندسی اقدام کنید.

در طی این مراحل برای دریافت تاییدیه اتش نشانی باید در جلسات فنی و حل اختلاف سازمان آتش نشانی شرکت کنید تا در زمان اجرای پروژه بتوانید با اطلاعات و آگهی که در این جلسات به دست آورده اید مشکلات و چالش های ایمنی و آتش نشانی پروژه خود را حل و فصل کنید.

اجرای درست و اصولی و همچنین مشاوره با کارشناسان مورد تاییدیه سازمان آتش نشانی و نظارت بر اجرا و بررسی سیستم های اعلام و اطفا حریق و تحویل آن از پیمانکار و نیز مورد بررسی قرار دادن برخی تجهیزات مانند درهای دودبند- تجهیزات جانبی برای استخر و سایر وسایل مورد نیاز مطابق با استاندارد و ضوابط آتش نشانی می تواند از تمامی مشکلات و چالش هایی که در طی دریافت تاییدیه آتش نشانی برای ساختمان و یا مراکز تجاری با ان روبرو هستید کاهش دهد.

همانطور که گفتیم برای آشنایی با دستورالعمل ها و ضوابط آتش نشانی می بایست به یکی از شرکت های مشاور آتش نشانی مراجعه کنید، برای دریافت راهنمایی و دریافت تاییدیه از این شرکت ها می بایست حتما قراردادی مابین کارفرما و شرکت مشاور آتش نشانی تنظیم شود.

راهنمای کامل مراحل اخذ تاییدیه آتش نشانی

مراحل قرارداد و مدارک مورد نیاز برای تنظیم قرارداد با شرکت مشاور آتش نشانی به قرار ذیل است:

اجرای دستورالعمل پروژه ها و کلیه مراحل کار ، از طریق سامانه بازرسی و کنترل خدمات ایمنی ، مابین شرکت های مشاور آتش نشانی و سازمان آتش نشانی صورت می پذیرد.

  • مالک ساختمان با دردست داشتن مدارک ذیل به یکی از شرکت های مشاور آتش نشانی مراجعه می کند:
  • اصل و کپی سند مالکیت ساختمان
  • اصل و کپی کارت ملی
  • نقشه های فاز ۱
  • فیش پرداخت عوارض
  • تنظیم و عقد قرارداد مشاوره با شرکت های مشاور آتش نشانی سازمان آتش نشانی
  • دریافت فرم تعیین شرکت که به مهر و امضای مدیر عامل شرکت رسیده باشد
  • حتما می بایست در فرم تعیین شرکت مجری براساس دستورالعمل، نحوه فعالیت شرکت در مورد آن پرونده توسط خود شرکت علامت گذاری شود
  • بعد از این که مالک فرم را دریافت کرد می بایست به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک مراجعه کرده و فرم مذکور را ثبت کند و از این طریق شرکت مشاور آتش نشانی خود را تعیین و اعلام نماید، سپس شرکت می تواند بر روی پرونده مذکور نظارت داشته و کلیه عملیات را براساس دستورالعمل های قانونی انجام دهد.
  • بعد از انجام این روند شرکت مشاور آتش نشانی وظیفه دارد اجرا امور پروژه را براساس مقررات پیش ببرد و در زمان های تعیین شده گزارش کار خود را به سازمان آتش نشانی ارسال کند.

توجه: تنها شرکت هایی مجاز به انجام این فرآیند هستند که جز لیست شرکت های مورد تایید و صلاحیت سازمان آتش نشانی باشند وظایف تعریف شده برای این شرکت ها شامل ایمنی در معماری- سیستم های کشف اطفاحریق- سیستم های تهویه و اگزاست فن و سیستم های اطفا حریق می باشد، برخی شرکت ها تنها برای پوشش اسکلت فلزی و یا سیستم تهویه اگزاست فن مجاز به فعالیت می باشند.

مالکین می بایست به این نکته توجه داشته باشند که در زمان انتخاب شرکت مشاور آتش نشانی حتما موارد مذکور را در مدنظر قرار دهند و شرکتی را انتخاب کنند که حتما به ۴ گزینه فوق دسترسی داشته و برای آن ها مجاز باشد.

فرم تاییدیه آتش نشانی از سوی سازمان آتش نشانی به شهرداری ارسال شده و با کامل شدن روند و پروسه کار و همچنین بازدید سازمان آتش نشانی از پروژه، فرم مربوطه به کارشناسان سازمان می رسد و فرم نهایی به مهر و امضای رییس پیشگیری رسیده و به شهرداری ارسال می شود و شهرداری نیز بعد از دریافت فرم مربوطه پایان کار را برای کارفرما صادر می کند،

لازم است که بدانید این فرم از طریق اداره آتش نشانی به شهرداری ارسال می شود و جابجایی آن به صورت دستی توسط مالک غیرمجاز می باشد و در تمام مراحل و روند اداری و بازدیدهای مدیریتی تنها شماره اتوماسیون این فرم در اختیار مالک قرار می گیرد که مالک از طریق این شماره اطمینان کسب می کند که مراحل و روند کاری برای تاییدیه سازمان آتش نشانی به اتمام رسیده است و پس از گذشت دو روز اصل فرم تاییدیه براساس همان شماره به شهرداری ارسال خواهد شد.

مالک بعد از گذشت این دو روز با مراجعه به شهرداری روند اداری برای دریافت برگه پایان کار و گواهی بهره برداری از ساختمان را طی می کند.

در واقع با توجه به مطلب ذکر شده دانستیم تا وقتی که مالک تاییدیه آتش نشانی را دریافت نکند نمی تواند پایانکار را دریافت کند و لازمه دریافت این تاییدیه عقد قراردارد با یکی از شرکت های مشاور آتش نشانی مورد تایید سازمان آتش نشانی است.

دکمه بازگشت به بالا