فواید بالقوه ساخت جعبه های بسته بندی
بعد از اهمیت استحکام و ظاهر جعبه، آن چیزی که امروزه از اهمیت روزافزونی برخوردار است تاثیر آن بر محیطزیست است. گاهی شما بهترین ویژگیهای بصری بهترین استحکام و امنیت را فراهم میکنید ولی اثرات زیستمحیطی را دستکم گرفتهاید. این به مرور زمان و با افزایش آگاهی و شناخت عموم مردم از محیطزیست و راههای حفاظت از آن میتواند باعث طردشدن محصول شما شود. با در نظرگرفتن این نکات و علایق و خواستههای جامعه، میتوانید بهترین ایده های کارتن سازی خود را ارائه دهید و به محصولی درخشان در بازار تبدیل شوید. ضمناً شما میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره استودیو ایکاس با ما تماس بگیرید.
چرا طراحی جعبه محصول اهمیت دارد؟
بستهبندی و بخصوص جعبهی محصولات اولین نقطه تماس مشتری با برند است که مستقیم بر فروش محصول و درک برند تأثیر دارد. اهمیت و تاثیر آن را در موارد زیر میتوان خلاصه کرد:
1. شناخت برند
2. جعبهگشایی (UnBoxing) به عنوان بخشی از تجربه کاربری
3. خودنمایی در قفسهها
4. فرصتی برای به اشتراک گذاشتن ارزشهای خود
5. ایجاد ارتباط با مشتریان
6. متمایز کردن برند
چرا استحکام و یکپارچگی جعبه مهم است؟
زمانیکه صحبت از طراحی بستهبندی خصوصا کارتن میوه میشود، زیباییشناسی برای ایجاد اولین تأثیر محصولات شما بر مشتریان امری مهم است. با این حال، تنها این نکته مهم نیست که آیا شما یک طراحی زیبا دارید یا خیر. کیفیت بستهبندی شما از جمله یکپارچگی ساختاری، استحکام و دوام همه عوامل مهمی در عملی بودن بستهبندی هستند. از این گذشته، زمانی که محصولات خود را برای مشتریان ارسال میکنید، بسته شما احتمالاً قبل از رسیدن به مشتری، شرایط مختلف و سخت حملونقل را پشت سر میگذارد.
بسته بندی پایدار چگونه بر مشتریان شما و فروش محصول تاثیر میگذارد؟
اتخاذ شیوههای سازگار با محیطزیست به تقویت برند شما با درگیرکردن مخاطبان و ایجاد اعتماد مشتریان کمک میکند. با قرارگرفتن در راستای ارزشهای مشتری، برند شما بروزتر میشود، وفاداری را تقویت میکند و در نهایت منجر به فروش بیشتر در طول زمان میشود. روشهای بستهبندی سازگار با محیطزیست میتواند هزینه کمتری داشته باشد، زیرا بازار بستهبندی پایدار در طول زمان در حال رشد است.
چرا باید تجربه جعبه گشایی (آنباکسینگ) را طراحی کنیم؟
جعبه اولین برداشت از برند، قبل از خروج محصول از آن است. یک تجربه جعبهگنکات مهم در طراحی بسته بندی
امروزه مورد توجه بسیاری از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان قرار گرفته است. موفقیت هر محصولی به فروش آن بستگی دارد و فاکتورهای مهمی در فروش محصول تاثیرگذار هستند که مهمترین آنها شامل موارد زیر است:
بسته بندی ای که برای محصول خود انتخاب و پیامی که به مشتری خود منتقل میکنید.
این موفقیت به میزان زیادی به کنترل این پیام بستگی دارد. کلمات و تصاویری که استفاده میکنید، چگونگی استفاده از آنها و… که به شما اجازه میدهد با طراحی جعبه و بسته بندی حرفهای، محصول و برند خود را در ذهن مخاطب ثبت کرده و او را تحت تاثیر قرار دهید. اینجاست که بحث اهمیت اصول طراحی جعبه و بسته بندی مطرح میشود.
ما در این مطلب سعی داریم با استفاده از تخصص دیرینه خود در زمینه طراحی جعبه و بسته بندی، نکات مهمی درباره طراحی جعبه و بسته بندی حرفهای، که شما را در داشتن یک طراحی منحصربهفرد کمک میکند بیان کنیم، پس اگر به موفقیت محصول خود فکر میکنید در ادامه همراه ما باشید.
آشنایی با طراحی جعبه و بسته بندی
اگر طراحی جعبه و بسته بندی محصولتان را از دید و نگاه مصرفکننده طراحی کنید، طراحی آن نه تنها سخت نبوده بلکه به گونهای موثر هم خواهد بود. یک طراحی جعبه و بسته بندیِ خوب به شما اجازه میدهد به گونهای که میخواهید مصرفکنندگان محصول شما را ببیند، آن را به مشتریان نشان دهید.
اگر در یک بازار خردهفروشی رقابت میکنید، در طراحی بستهبندی محصول خود باید از قانون 2.6 ثانیه پیروی کنید. این قانون بیان میکند که این مقدار، میانگین مدت زمانی است که بستهبندی محصول شما باید مصرفکننده را برای انتخاب و خرید محصول متقاعد کند. دقیقا جایی که یک طراحی جعبه و بسته بندی منحصربهفرد، کمک شایانی به این امر میکند.
بنابراین در بازار پر رقابتی، این موضوع اهمیت بیشتری پیدا میکند. به همین جهت برای موفقیت در بازار رقابتی نیاز دارید که با نکات و ایدههای خلاقانه طراحی جعبه و بسته بندی آشنا بوده تا بستهبندی کاملی داشته باشید. در ادامه با برخی از این نکات و ایدهها آشنا میشویم.
نکات مهم در طراحی جعبه و بسته بندی
⦁ زمان بیشتری بر طراحی و ظاهر جلویی بستهبندی بگذارید.
⦁ در برابر وسوسه طراحی شگفتانگیز مقاومت کنید. معمولا بهترین، جذابترین و ظریفترین طراحی جعبه و بسته بندی، طراحیهای سبک و مینیمالیستی هستند.
⦁ در طراحی جعبه و بسته بندی محصولتان، به لیستی از مزایای محصول اشاره کنید. چگونه این محصول به خریدار کمک میکند؟
دقت کنید ویژگی را با مزیت اشتباه نگیرید. ویژگی محصول، مشخصهای از محصول را بیان میکند، به طور مثال جارو برقی 2000 وات. اما مزیت، فایدهای است که مشتری با خرید محصول از آن فایده بهرهمند میشود. به قول یکی از آگهیهای تجاری معروف که میگوید: “ویژگیها میگویند، اما مزایا به فروش میرسند.”
⦁ از استفاده بیش از حد از تصاویر گرافیکی دوری کنید.
⦁ تصاویر استفاده شده باید محصول را به صورت واضح بیان کنند.
⦁ از سادگی پیروی کنید و به چشمان مخاطب استراحت بدهید. امروزه بستهبندیهای مینیمال ترند بازار هستند و مصرفکنندگان رغبت بیشتری به این محصولات نشان میدهند. در طراحی جعبه و بسته بندی مینیمال، طراحی کلی به سبک مینیمال است ولی این به معنی سادهبودن بیش از حد نیست. هر عنصر خلاقانهای میتواند معانی مرتبط با پیام محصول را انتقال دهد.
⦁ به جملات و نکات کوتاهی که بیشترین تاثیر را در محصولتان دارند توجه کنید. جملات را بازنویسی کرده تا زمانی که به بهترین جملات مختصر و موثر برسید.
⦁ مطمئن باشید تصاویر از کاربردهای محصول حمایت میکنند.
⦁ در طراحی جعبه و بسته بندی محصولاتتان، از برشهای خلاقانه، دربها و حتی رنگهای خاص برای جلب نظر مخاطب بهرهمند شوید. گاهی به کاربردن المانی خاص محصول شما را از باقی محصولات در فروشگاهها متمایز میکند.
⦁ خلاقانه و متفاوت فکر کنید. به طور مثال، رز واتر بطری آبی است که با خواص درمانی گلهای رز ترکیب شده است. از این محصول در جهت زیبایی پوست استفاده میشود. شرکت سازنده برای تاثیرگذاری بر مخاطبان، از بطریهایی با طراحی سهبعدی برای خلق اثری متفاوت استفاده کرده و با وجود هزینه تولید بالا، موفقیت محصول پوشش بیشتری بر هزینه داشت.
⦁ در طراحی جعبه و بسته بندی محصول، تعادل را رعایت کنید. در استفاده از رنگها، متن و تصاویر توازن را رعایت کرده تا یک طراحی جعبه و بسته بندی حرفهای داشته باشید.
⦁ از سبک خود خارج نشوید و در طراحی جعبه و بسته بندی محصولاتتان، سبک و استایل خود را حفظ کنید. اینگونه مشتریان با دیدن محصول به یاد برند شما میافتند.
⦁ در طراحی جعبه و بسته بندی محصولتان، از همکاران و دوستان خود نظرخواهی کنید. آنها میتوانند بهترین منقدان شما باشند و ایدههای منحربهفردی به شما بدهند.
⦁ تصحیح و تصحیح… تا زمانی که به بهترین ترکیب مناسب از طراحی رنگ و تصاویر برسید؛ همیشه از بازخوردها استفاده کرده و در جهت مثبت در بهبود طراحی جعبه و بسته بندی خود استفاده کنید.
دلایل اهمیت طراحی جعبه¬ محصول
بستهبندی و بخصوص جعبه محصولات اولین نقطه تماس مشتری با برند است که مستقیم بر فروش محصول و درک برند تأثیر دارد. در ادامه به بررسی چند دلیل بر مهم بودن بستهبندی می پردازیم:
1. شناخت برند
همانطور که پیش از این هم گفته شد، بستهبندی محصول اولین مشخصه از محصول است که کاربر با آن در تعامل است ، که میبایست دارای ظاهری تاثیرگذار باشد. این امر کمک بسیار مهمی در زمینه شناخت برند و محصول به کاربران و مشتریان است، به شکلی که مشتریان و کاربران، محصول مد نظر خود را از دور و تنها به کمک بستهبندی شناسایی کنند.
2. جعبه گشایی (UnBoxing)
تجربه “جعبه¬گشایی” تقریباً به اندازه استفاده خود محصول برای مشتریان و یا کاربران مهم و لذتبخش است. همین امر باعث شده تا در سالهای اخیر در فضای مجازی شاهد ترند شدن ویدیوهای جعبهگشایی باشیم.
3. خودنمایی در قفسه ها
محصولات، امروزه برای جلب توجه در قفسهها با یکدیگر رقابت میکنند. زیرا برندهای بیشماری وجود دارند، که در تلاش ایجاد محصولی منحصر به فرد هستند. در این میان طراحی بستهبندی می تواند کمک بزرگی باشد تا محصول و برند شما در میان انبوهی از محصولات مشابه برجسته شود.
4. فرصتی برای به اشتراک گذاشتن ارزش های خود
وقتی طراحی جعبه یا کارتن محصول جذاب باشد، ظاهر و انتقال احساس کلی از محصول به کاربر را بهبود میبخشد. اما جدای از این امر، نقشی حیاتی در انتقال پیام برند و ارزشهای آن ایفا میکند. به طور مثال: از چه نوع موادی برای تولید آن استفاده شده است؟ و یا چه نوع تغییری می تواند در سبک زندگی ایجاد کند؟ بیش از این، موادی که در تولید محصول استفاده میکنید نیز نشان میدهد که پایداری در طراحی تا چه میزان برای برند شما اهمیت دارد. بستهبندی سبز و بدون کاغذ اهمیت دادن شما به محیط زیست و ارزشهایی که از آنها حمایت میکنید را نشان میدهد. این در نهایت بر تصویر کلی برند شما تأثیر می¬گذارد که وفاداری مشتری را بیشتر می¬کند.
5. ایجاد ارتباط با مشتریان
بستهبندی محصول شما اغلب اولین چیزی است که مشتری قبل از محصول با آن برخورد دارد. فکر کنید که چگونه به کمک بستهبندی می خواهید با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید. این به شما کمک می کند بستهبندی ای طراحی کنید که مستقیماً توجه مشتری را جلب کرده و ارتباط طولانی مدت با آنها برقرار کند.
6. برند شما را متمایز می¬کند
امروزه رقابت محصولات با هم شدیدتر از همیشه شده¬ است. اما، طراحی بستهبندی مناسب می¬تواند شما را در مقابل برندهای دیگر که محصولات مشابهای را می¬فروشند، قرار¬دهد تا مشتریان شما را از میان آنها انتخاب کنند. اگر قصد دارید یک مزیت رقابتی در بازار فروش داشته باشید و محصول خود را به عنوان اولین انتخاب برای مشتریان به نمایش بگذارید، راه حل آن طراحی جعبه بستهبندی سفارشی است.