پاندمی اخبار جعلی برای واکسن در فضای مجازی
متأسفانه تشکیل گروههای خانوادگی، تجاری و دوستی مد شده است و متوجه میشویم که یک فرد عضو دهها یا صدها کانال است که بهجای پست اصلی خود به طور مرتب اخبار تکراری منتشر میکنند و ممکن است بیش از 50 برابر بیشتر اخبار جعلی باشد. . انتشار مجدد این گروه ها ؛ بدون اطلاع از منبع اصلی
به گزارش شیمیشی، این روزنامه “ایران” “شما جزو کدام دسته هستید؟” او نوشت. 50 میلیون نفر واکسینه شده اند؟ یا جزو یک گروه 20 میلیونی هستید که به هر دلیلی هنوز مضطرب واکسن زدن هستید یا نه؟! اگر شما در دسته دوم هستید ، اخبار می گوید “این واکسن را دریافت نکنید!” یا “منتظر یک برند مشهور جهانی باشید!” آیا بر تصمیم شما تأثیر گذاشته است؟ همچنین ممکن است اخبار و اطلاعاتی را پیدا کنید که نشان می دهد “این تزریقات هیچ تاثیری در پیشگیری از بیماری عروق بیماری کرونا قلب ندارند” و “اگر در عرض دو سال از آنها استفاده کنید ممکن است بمیرید” و “هنگام مصرف آنها ممکن است فشار خون بالا یا خونریزی وجود داشته باشد. .» در تو متولد شود «دریافت. “. بودن.
این خبر را چگونه ارزیابی می کنید؟ البته برخی نیز در دسته مظنونین قرار می گیرند. همان افرادی که بدون کمترین دانش و تخصص اخبار و اطلاعاتی درباره کرونا دریافت میکنند، به سرعت گزینه «ارسال برای دیگران» را انتخاب میکنند و فکر میکنند که در افزایش آگاهی عمومی سهم دارند. البته برخی از مردم مقاومت می کنند و تا زمانی که از منبع رسمی خبر ندهند، نزدیک ترین گزینه به آنها «حذف» است. اما برخی افراد تحت تاثیر این اطلاعات تصمیم می گیرند. کارشناسان اجتماعی خاطرنشان می کنند که 80 درصد منابع اطلاعاتی انسانی مربوط به حوزه سایبری است، اما تعداد کمی از آنها در این زمینه تأثیرگذار بوده اند و به عنوان مثال، شبهات جدی در مورد تزریق وجود دارد.
با این حال همچنان نگرانی های جدی در مورد انتشار اطلاعات نادرست و اطلاعات شخصی وجود دارد که گاها منجر به جذب فالوورهای بیشتر در حوزه سایبری به ویژه اینستاگرام می شود. شبهات جدی که به دنبال این خبر می آید، البته راه حل قطعی دارد. فقط کمی صبر داشته باشید. وب سایت نظام پزشکی دکتر را جستجو کنید و مطالب بدون منبع را بدون معطلی حذف کنید. در عوض خود را برای شنیدن اخبار مفید و علمی آماده کنید و از فضای مجازی برای تبادل اطلاعات مناسب استقبال کنید!
واکسیناسیون یک سرگرمی نیست
شهلا کاظمی پور جامعه شناس درباره انتشار مطالب تخصصی و علمی در حوزه سایبری می گوید: این مشکلی است که با توسعه شبکه های اجتماعی به ویژه اینستاگرام با آن مواجه هستیم. با این حال، برخی از مسائل حساس اجتماعی در این زمینه بارزتر است.
افراد مشهور و تاثیرگذار در این زمینه نفوذ ویژه ای دارند. من بارها تاکید کرده ام که هر اتفاقی که در خارج از ایران رخ می دهد، به دلیل تغییرات جامعه، در همین روند اتفاق می افتد. اما از آنجایی که فناوری از بیرون می آید، بدون فرهنگ صحیح عواقب منفی زیادی بر جای می گذارد. به عنوان مثال یکی از رایج ترین اتفاقات اخیر این است که کودکان وسیله ای برای امرار معاش و جذب پیروان خانواده شده اند. اینها مشکلات جامعه ماست که بیشتر در زمینه تزریقات خود را نشان داده است و متأسفانه یک مشکل کاملاً پزشکی شکل سیاسی به خود گرفته و باعث شده است که مردم نسبت به مارک های خاص تزریق نگرش منفی داشته باشند. زمانی که قبل از قیام همه نگرانی ها از عدم تزریق بود.»
وی گفت: “موضوع واکسیناسیون یک سرگرمی یا یک مشکل غیر ضروری نیست.” این یک موضوع حیاتی است و نادیده گرفتن آن خطرناک است. بر خلاف تصور عموم، وزارت بهداشت به تنهایی پاسخگو نیست و باید نهادهای فرهنگی و اجتماعی به ویژه تبلیغات وارد این کار شوند. در این زمینه حتی باید از سازمان های بین المللی که در این زمینه تجربه و اعتماد دارند و یا از کارشناسان ایرانی خارج از کشور کمک گرفت.
موضوع سلامت جامعه در شبکه های اجتماعی بسیار مهم است. زیرا این یک س individualال فردی نیست و پیامدهای آن نیز جامع است. بر این اساس افراد یا سایت هایی که در این زمینه اطلاعات نادرست منتشر می کنند و یا برای جذب فالوور دست به هر کاری می زنند باید جدی و قانونی برخورد شود. این مکان را نباید از دست داد. زیرا نتایج قابل استرداد نیست و مالک باید این موضوع را رها کند. وقتی با عده ای که نمی خواهند واکسینه شوند صحبت می کنم متوجه می شوم که این کانال ها و شبکه های اجتماعی فریب خورده اند و جالب است که روی هم تاثیر می گذارند و بدون لحظه ای فکر به هم می فرستند. همانطور که ویروس می تواند در یک نقطه از بدن پخش شود و سایر نقاط را آلوده کند. به همین ترتیب در دنیای مجازی نیز فرد نادان و غافل می تواند بر دیگران تأثیر منفی بگذارد.
این موضوع حقوق شهروندی است و در کشورهای دیگر هیچکس نمی تواند بدون اطلاع و مدرک صحبت کند یا دیگران را به انجام کاری متقاعد کند! البته در بیشتر کشورهای توسعه یافته آگاهی شخصی و اجتماعی بالا است و هیچ کس به آسانی تحت تأثیر این جوها قرار نمی گیرد. ممکن است برخی از مردم در اینجا از قرآن تقلید کنند، اما در آنجا اینطور نیست.
کاظمی پور معتقد است: اگر بخواهیم آماری صحبت کنیم باید بگوییم که حدود 80 درصد مردم اخبار را از طریق همین شبکه های اجتماعی و فضای مجازی دنبال می کنند، این موضوع نیز بسیار نگران کننده است چرا که اخبار باید از منابع موثق و منابع خبری رسمی منتشر شود. باید دنبال شود. تاسف بارتر اینکه همین افراد بدون اینکه بخوانند و از صحت یا نبودن آن خبر را برای دیگران می فرستند و ضرب المثلی هست که می گوید جغد چهل ساله تبر را از ریشه بیرون کشیده است. فرهنگ ایرانی
متأسفانه ، تشکیل گروه های خانوادگی ، تجاری و دوستی مد شده است و متوجه می شویم که یک نفر در ده ها یا صدها کانال عضو است که مرتباً خبرهای تکراری را به جای پست اصلی خود منتشر می کنند و ممکن است بیش از 50 برابر اخبار جعلی باشد. انتشار مجدد این گروه ها ؛ بدون اطلاع از منبع اصلی این امر منجر به سست شدن بنیان های فرهنگی جامعه و افزایش تقابل می شود. یکی از بحث های امروز ما این است که مردم دیگر عمیق نیستند. قبلا دانشجو بودند. اما اکنون آنها به راحتی در روابط دوستانه و تجاری فریب می خورند زیرا ایده ها از جامعه ما ناپدید شده است.
برخی از محتوای واکسن دارای مجوز رسمی نیستند
اما آیا مردم می توانند از هویت واقعی دکتری که در حوزه سایبری تبلیغ کرده است مطمئن باشند؟ کرمانپور پاسخ این سوال مثبت است. به همین دلیل وی به کاربران فضای مجازی توصیه می کند برای اصلاح و حتی اطلاع از وضعیت سلامتی خود به سایت نظام پزشکی مراجعه کنند و قبل از انتشار مطلبی مفصل، هویت پزشکی خود را بررسی کنند: «همه مشخصات پزشک همراه با عکس شما موجود است و در همه گروه های پزشکی.این چراغ راهی است که مردم هیچ اطلاعاتی را قبول نکنند.فرض کنید آن فرد پزشک باشد حتی اگر چیزی خلاف اطلاعات عمومی گزارش شده در سیستم بگوید باز هم احتمال شکایت وجود دارد یا ممکن است اطلاع دهید که “اطلاعات علمی نادرست در فضای مجازی منتشر می شود. دوستان پزشکی یا غیرپزشکی نیز در صورت تمایل به تبلیغ در فضای مجازی می توانند مجوز قانونی دریافت کنند.” در واقع امکان قانونی شدن و نظارت بر فعالیت یک فرد وجود دارد.
وی گفت: از آنجایی که ساختارهای اینترنتی کمتر مدیریت شده و برای بسیاری از افراد قابل دسترسی است و هیچ فردی نمی تواند با افرادی که خارج از کشور هستند ارتباط برقرار کند و از طرف یک پزشک معتبر اطلاعات ارسال کند، حتی برخی با پزشک معتبر تماس می گیرند. منتشر می کنند. محتوای زیادی در اینترنت وجود دارد که با هم ترکیب می شوند اما هیچ مرجع رسمی وجود ندارد. در زمان کرونا، عدهای از طرف پزشکان معروف اطلاعات نادرست منتشر میکردند و اگر از طرف من بود، برای روشن شدن موضوع با آن فرد صحبت میکردم. یا مثال معروف فردی که ادعا می کند فردی که تزریق بیماری کرونا می کند بعد از دو سال فوت می کند. جالب اینجاست که این نوع مواد از وزارت بهداشت ایتالیا ، آلمان و اسپانیا نیز گزارش شده است. بهترین راه حل این است که مردم از منابع موثق اطلاعات کسب کنند و منابع ناشناس را نپذیرند، زیرا برخی از این اخبار حتی منبعی ندارند. البته بهترین کار افزایش آگاهی عمومی است.»
دکتر کرمان پور به شخصی سازی دانش علمی در حوزه سایبری به عنوان یکی دیگر از مشکلات اشاره می کند و می گوید: «در علم، افکار و باورهای شخصی جایگاه و جایگاهی ندارند. هیچ دکتری با اینکه دانشمند است نظر شخصی خود را بیان نمی کند. وقتی مردم می بینند که یک پزشک درباره کرونا نظر شخصی می دهد ، باید فوراً ذهن او را پاک کنند.
یکی از کلیدواژه های حضور در حوزه سایبری دانستن منبع محتوا و نشان دادن چه تحقیقات و اسنادی در مورد آن است. البته من معتقدم که باید جلوی انتشار مطالب غیرعلمی را گرفت و پاسخی که داده می شود در رسانه ها منتشر شود و گفته شود که مطالب مسموم بوده است. گاهی تصمیم قاضی مخفی است و مردم از کذب بودن چنین خبری اطلاعی ندارند. در حالی که تکنسین ها باید این افراد را ردیابی کنند و درگیری های حرفه ای آنها را در رسانه ها گزارش کنند.”
انتهای پیام/