چگونه دیدار با آیتالله سیستانی پاپ را متحول کرد؟
برای روشن شدن موضوع ، بهتر است شخصیت دو رهبر مذهبی به گونه دیگری بررسی شود و اینکه آیا پاپ بیش از آنچه انتظار داشت در این دیدار تأثیرگذار بود
سخنان او در پایان سفر به عراق و هنگامی که با هواپیما به رم بازگشت ، وی را بسیار به فکر فرو برد. عبارات ، گفته ها و تعاریف مورد استفاده پاپ بیانگر تأثیر عمیق وی بر آیت الله سیستانی است. او اولین پاپ یسوعی است ، یعنی از گروهی از یسوعیان یا یسوعیان است. از تجربه شخصی ، چه در حین انجام مأموریت واتیکان و چه پس از آن ، من معتقدم که آنها مانند “سیستم عصبی” کلیسای کاتولیک هستند. آنها بسیار منسجم ، آگاه و به ویژه “روزمره” هستند. آنها عمیقا پیر و وفادار هستند. آنها نه تنها به کلیسا و عیسی مسیح بلکه به سلسله مراتب کلیسا اعتقاد جدی دارند و در گذشته از آنها به عنوان سربازان پاپ یاد می شد.
کیفیت آموزش آنها و تنوع محیط جمعی به درک عمیق آنها از وضعیت جهان و آینده آن کمک می کند. آنها در مجتمع های مسکونی بزرگ با هم زندگی می کنند و با دوستان خود در سراسر جهان در ارتباط هستند. واقعیت “مدرن” بودن آنها به ویژه به این واقعیت ها برمی گردد. آنها “یک بازی فکری” دارند و پاپ نیز همین کار را می کند. یعنی سعی می کنند همدلانه طرف مقابل را درک کنند. از آنجا که من پاپ سابق ، راتزینگر و همچنین جان پل دوم را می شناختم ، امکان ملاقات وی با آیت الله سیستانی در سفر به عراق وجود نداشت. طبق پروتکل های واتیکان ، پاپ از یک مکان به مکان دیگر نمی رود تا یک رهبر مذهبی پیدا کند.
بنابراین چنین مسئله ای باز بودن و انعطاف پذیری پاپ موجود را منعکس می کند. وی جلسه را پذیرفت و همانطور که گفته شد این تأیید به دلیل صراحت و صراحت وی است. برخلاف گذشته و به ویژه قبل از جنگ جهانی دوم ، پاپ ها فقط با افراد داخلی ملاقات می کردند و از هم جدا می شدند. در عصر جدید ، به ویژه در حال حاضر ، آنها شخصیت هایی از همه طبقات اجتماعی ، مسیحی و غیر مسیحی دارند. روشنفکران سیاسی ، حزبی ، مذهبی ، مهم و … همچنین با توده ها مرتبط هستند. داشتن چنین شرایطی تسلط و اعتبار خاصی به پاپ فعلی می بخشد که یافتن آن در پاپ های قبلی بسیار دشوار است.
از طرف دیگر ، نظرات آیت الله سیستانی در مورد پاپ نسبتاً دقیق بود ، اما عکس آن درست نیست ، به این معنی که پاپ از شخصیت و خصوصیات آیت الله سیستانی بی اطلاع بود. این طبیعی به نظر می رسد زیرا اولین بار بود که او با جهانی در سطح آنها روبرو می شد.
آیت الله سیستانی اصولاً فقیه و اصولگرا است. مطالعات کلاسیک وی و درسی که از او الهام گرفته در چارچوب عدالت و اصول بود. البته این بدان معنا نیست که آنها فقط از قوانین و اصول آگاهی دارند. آنها از گروهی از دانشمندان اسلامی آگاه هستند که به آنها کمک می کنند تا فقیه شوند و اصول گرا شوند. اگر دروس الهیات و کلاسیک به خوبی درک و اخذ شود ، خلاقیتی در افراد ایجاد می شود که در نحوه تفکر ، بیان و عمل بسیار تأثیرگذار خواهد بود. کمابیش شبیه علوم تجربی است؛ به عنوان کسی که درک خوبی از فیزیک ، شیمی ، زیست شناسی و پزشکی دارد ، به عنوان مثال چنین شخصی تحت تأثیر درک عمیق این علوم است. این بدان معنی است که ذهنیت ، تفکر و تحلیل فرد مورد نظر تحت تأثیر دانش آزمایش شده وی است. در واقع قانون و اصل یکی است و اگر به خوبی درک و خوانده شود تأثیر زیادی خواهد داشت. مخصوصاً اگر این دانش در سطح بالایی آموزش داده شود.
آیت الله سیستانی تحقیقات زیادی برای یادگیری حقوق و اصول حقوق انجام داده است و این واقعاً از درس او ناشی می شود. منظور از درس ، کتابهای درسی است که توسط دانش آموزان نوشته شده است. کتب درسی آیت الله سیستان شامل اطلاعات زیادی در زمینه های تاریخ ، مذاهب اسلامی و قوانین اسلامی است. سایر مطالعات گسترده وی مربوط به درک جهان امروز است. درک او از جهان معاصر غیر انتخابی و بحث برانگیز است. افراد زیادی وجود دارند که اکنون در تلاشند شرایط موجود را درک کنند ، اما آنها گزینشی و کمتر بحث برانگیز هستند. این رویکرد استدلالی می تواند آگاهانه یا ناآگاهانه باشد. برخی از مردم اصرار دارند متون را به زبان اصلی بخوانند ، اما اگرچه این موضوع تا حدی مهم است ، اما مهمتر این است که به صورت انتخابی انتخاب نشود.
این فقط شناخت جهان غرب نیست. این مورد برای کشوری مانند چین نیز صادق است. چین به یک قدرت بزرگ تبدیل شده و در آینده توسعه بیشتری خواهد یافت. در نتیجه ، این یک نیروی جهانی شده است که همه باید با آن تعامل داشته باشند. شناخت دقیق این کشور و تمدن آن ضروری است. از از تعالیم آیت الله سیستانی مشخص است که وی در چنین وضعیتی قرار دارد؛ یعنی سعی می کنند فرهنگ طرف مقابل را به صورت غیرانتخابی و غیر جدلی درک کنند. متن ، نه جعبه روزنامه ها و مجلات ، خوانده شده است.
هنگامی که پاپ هنگام بازگشت به روم در مورد دیدار خود با آیت الله سیستانی س askedال کرد ، اظهارات جالب و تعجب برانگیزی را بیان کرد. وی وی را مردی خداپسند ، خردمند ، با تدبیر و خردمند خواند و گفت دیدار با این شخص شریف باعث افتخار وی است. تصویر آیت الله سیستانی در پاپ در برجسته سازی این سفر و دیدار بسیار تأثیرگذار بود. او فردی پیچیده مانند پاپ است که جهان را دیده ، یک کیهان شناس است و بسیار آگاه است.
شخصیت های مهم ، صرف نظر از مذهب ، سیاست و جامعه ، اغلب نمی توانند نظرات خود را به راحتی ابراز کنند ، زیرا مجبور هستند ایده های مختلف را در نظر بگیرند و در نظر بگیرند. در هر صورت ، پاپ باید مواضع راست گرایان مذهبی یا اسلام ستیزان را نیز در نظر بگیرد. وقتی پاپ یک مسلمان را به عنوان یک شخصیت مذهبی تعریف می کند ، باید این کار را به گونه ای انجام دهد که باعث آزردگی آنها شود. در یک جامعه باز ، نگرش یک فرد مذهبی ارتباط عمیقی با در نظر گرفتن ایده های مختلف دارد که اجازه نمی دهد دیگران با او روبرو شوند. وی همچنین باید به حساسیت های علمای اهل سنت که با آنها ارتباط دارد احترام بگذارد.
وی اغلب با ازهر ازهر ، آقای احمد الطیب دیدار داشته و به گفته آقای طیب ، وی مهمترین شخصیت مذهبی اهل سنت است. بنابراین ، او در توصیفات خود باید به خطوط قابل احترام طیب نیز نگاه کند. این واقعیت که او علی رغم اینها صادقانه و محترمانه صحبت می کند ، واقعا به دلیل تأثیر عمیق اوست.
* محقق ، استاد دانشگاه و سفیر سابق ایران در واتیکان
310311