علائم خرابی فرمان ماشین
یکی از مهم ترین بخش ها در سیستم هدایت و فرمان خودرو است. این سیستم از قطعات گوناگونی تشکیل شده است وظیفه هدایت و کنترل مسیر را بر عهده دارد.سیستم فرمان از اجزا گوناگونی تشکیل شده است، غربیلک فرمان، میل درگ، جعبه فرمان، سگ دست، بازوی پیتمن، اهرم تای راد برخی از مهم ترین اجزا در این سیستم است. گاهی ممکن است احساس کنید جعبه فرمان خودروی شما لق شده است یا احساس می کنید صداهای غیر عادی و اضافی از آن می شنوید این ها علائم خرابی جعبه فرمان ماشین را نشان می دهند که جعبه فرمان شما باید تعویض گردد.
علائم خرابی جعبه فرمان خودرو :
1-صدای غیر عادی فرمان هنگام چرخاندن
صدای غیر عادی از جعبه فرمان معمولا هنگام چرخش فرمان در حالت درجا یا چرخش حین حرکت خودرو به گوش می رسد که ممکن است دلایلی مانند موارد زیر علت آن باشد :
- بین پینیون و دنده شانه ای لقی وجود دارد.
- فتر بوش تنظیم که میزان لقی فرمان را تنظیم می کند معیوب شده است.
- طول فنر بوش تنظیم و عمق بوش دنده شانه ای با یکدیگر مطابقت ندارند.
- جعبه فرمان هیدرولیک به صورت کاملا صحیح و دقیق تنظیم نشده است.
- میل فرمان افقی که به دنده شانه ای و سیبک فرمان متصل است لقی دارد.
برای تعمیر جعبه هنگام بروز این مشکل، باید موارد بالا را بررسی کنیم تا مشکل را بیابیم.
2-لقی جعبه فرمان
لقی جعبه فرمان که حالت آن در دست اندازها به صورت تقه زدن و هنگام گردش به صورت درجا لق بودن می باشد می تواند در اثر عوامل زیر باشد:
- فاصله بین پینیون و دنده شانه ای به صورت صحیح تنظیم نشده است.
- دنده هایی که حین حرکت درگیر شده اند ممکن است دچار خوردگی و آسیب شده باشند.
- بلبرینگ پینیون که این وظیفه را بر عهده دارد تا گردش پینیون را آسان تر کند، معیوب شده است.
همچنین از مهمترین عواملی که منجر به لق شدن جعبه فرمان می شود:
آسیب دیدن پینیون، ایجاد خوردگی در دنده های درگیر شده و عدم تنظیم درست فاصله بین پینیون و دنده شانه ای می باشد
3-سفت شدن غربیلک فرمان
سفت شدن می تواند به دلایل زیر باشد :
- جعبه فرمان به شیوه درست تنظیم نشده است.
- کلاهک کمک فنر و چهار شاخ فنر بیش از حد سفت شده اند.
- سیبک های جعبه فرمان که هنگام انتقال نیرو مورد استفاده قرار می گیرند ممکن است سفت شده باشند.
- ممکن است باد لاستیک ها کم شده باشد یا در اثر اصطکاک بیش از حد با سطح جاده، دیگر لاستیک ها کیفیت خود را از دست داده باشند.
حرکت دشوار سیبک های طبق، سیبک های جعبه فرمان، کلاهک کمک فنر و چهار شاخ فرمان، تنظیم نبودن جعبه فرمان، میزان باد لاستیک ها و اصطکاک عاج لاستیک ها با سطح جاده، از جمله عواملی هستند که موجب سفت شدن غربیلک فرمان و در نهایت تعویض جعبه فرمان می شوند. این نکته شاید تعجب آور باشد؛ اما وقتی غربیلک فرمان سفت می شود، حتی اگر چرخ های خودرو روی زمین نباشد هم، فرمان به سختی حرکت می کند.
علائم خرابی جعبه فرمان هیدرولیک :
1- روغن ریزی قسمت های سیستم هیدرولیک :
اگر سطح روغن هیدرولیک در مخزن آن به مرور زمان کم شود، یکی از قطعات زیر نشتی دارند که بسادگی با مشاهده روغن در اطراف آن قابل تشخیص است:
- مخزن یا شیلنکهای هیدرولیک
- سوئیچ الکتریکی لوله فشار قوی
- پمپ هیدرولیک
- شیر هیدرولیک یا جک دو طرفه
2-ایجاد صدا در هنگام کار کردن درجا، یا چرخاندن فرمان به سمت چپ یا راست
شنیدن صدای غیر عادی از سیستم هیدرولیک می تواند به دلایل زیر باشد:
- اگر پمپ هیدرولیک در هنگام کارکردن درجای موتور صدای اضافه تولید کند، به احتمال زیاد پمپ دچار مشکل شده است.
- ولی اگر در هنگام چرخاندن فرمان به طرفین صدای غیرعادی شنیده شود، احتمالا سطح روغن هیدرولیک در مخزن کافی نیست و موارد مربوط به نشت روغن باید بررسی شود و این امر ممکن است کیفیت روغن هیدرولیک را پایین بیاورد.
- اگر در زمان چرخاندن فرمان، صدایی شبیه به سوت یا جیغ از تسمه هیدرولیک شنیده شود، دو موضوع باید بررسی شود :
ممکن است فولی تسمه روی میل لنگ معیوب باشد و یا سایز تسمه هیدرولیک مناسب نباشد که باید ریگلاژ شود
3-سفت شدن فرمان خودرو
اگر فرمان خودرو با وجود روشن شدن موتور سفت شود باید به ترتیب زیر عمل کرد :
- ابتدا باید از سالم بودن تسمه هیدرولیک اطمینان حاصل شود.
- از کافی بودن سطح روغن هیدرولیک در مخزن آن و رسیدن روغن هیدرولیک به پمپ هیدرولیک اطمینان حاصل شود.
- از کیفیت روغن هیدرولیک اطمینان حاصل شود. (اینکه روغنِ مناسب وجود داشته باشد و کارکرد آن بیش از حد نباشد.)
در صورت درست بودن موارد 1، 2 و 3، علت سفت شدن فرمان با وجود روشن بودن موتور خودرو، یکی از موارد زیر است که توسط تکنیسین خودرو باید بررسی شود:
- پمپ هیدرولیک
- شیر هیدرلیک فرمان
- جک دو طرفه هیدرولیک
- در برخی موارد خرابی جعبه فرمان یا یکی از قطعات سیستم تعلیق
خطر خرابی جعبه فرمان :
زمانی که به هنگام رانندگی نمیتوانید به راحتی فرمان را هدایت کنید، امکان تصادف و حادثه برای شما بیشتر خواهد شد. علاوه بر این، از آنجا که علت خرابی جعبه فرمان مشخص نیست، اهمال و فراموش کردن تعمیر میتواند آسیبهای جدیتر به سایر قسمتهای سیستم فرمان وارد کند.
دلایل خرابی جعبه فرمان هیدرولیک ماشین :
1-استفاده از قطعات نامرغوب در سیستم هیدرولیک فرمان
در صورتی که از قطعات نامرغوب در سیستم هیدرولیک فرمان خودرو استفاده کنید، این سیستم دچار مشکل خواهد شد. اگر در جاده با مشکل فرمان روبرو شدید نگران نشوید امداد خودرو قزوین هر جا که شما باشید به کمک شما می آیند. با نصب یک قطعه که از کیفیت خوبی برخوردار نیست، سایر قطعات هم تحتالشعاع قرار خواهند گرفت.
2-استفاده از رینگ و لاستیک غیراستاندارد
عدهای علاقه شدیدی به استفاده از رینگ و لاستیکهایی دارند که زیبا هستند، اما از استاندارد لازم برخوردار نیستند. برخی هم بهدلیل هزینههای بالا، از رینگ و لاستیک ارزان قیمت استفاده میکنند و با این کار زوایای ۵ گانه جلوبندی را برهم میزنند.در نتیجه برای چرخاندن فرمان، فشار زیادی به سیستم هیدرولیک وارد میشود و از پمپ هیدرولیک صداهای غیرطبیعی به گوش میرسد.
خراب شدن روغن هیدرولیک فرمان :
روغن هیدرولیک هم مدت زمان کارکرد استانداردی دارد. در صورت استفاده بیش از حد استانداردی که برای روغن درنظر گرفته شده، باید آن را تعویض کنید. روی بستهبندی هر روغن، میزان کیلومتر مسافتی که در دوره استفاده از آن باید طی شود، قید شده است.استفاده از روغن هیدرولیک نامرغوب هم یکی از دلایل آسیب به پمپ هیدرولیک، شیر هیدرولیک و سایر قطعات است.
صدای غیر عادی فرمان هنگام چرخاندن
معمولا صدای غیر عادی از جعبه فرمان هنگام چرخش فرمان در حالت درجا یا چرخش حین حرکت خودرو به گوش می رسد که ممکن است به دلایل زیر این مشکل پیش آید:
- بین پینیون و دنده شانه ای لقی وجود دارد.
- فتر بوش تنظیم که میزان لقی فرمان را تنظیم می کند معیوب شده است.
- طول فنر بوش تنظیم و عمق بوش دنده شانه ای با یکدیگر مطابقت ندارند.
- جعبه فرمان هیدرولیک به صورت کاملا صحیح و دقیق تنظیم نشده است.
- میل فرمان افقی که به دنده شانه ای و سیبک فرمان متصل است لقی دارد.
برای تعمیر جعبه فرمان هیدرولیک هنگام بروز این مشکل، باید موارد بالا را بررسی کنیم تا مشکل را بیابیم.
لقی جعبه فرمان
علت لقی غربیلک فرمان
لقی جعبه فرمان که حالت آن در دست اندازها به صورت تقه زدن و هنگام گردش به صورت درجا لق بودن می باشد می تواند در اثر عوامل زیر باشد:
- فاصله بین پینیون و دنده شانه ای به صورت صحیح تنظیم نشده است.
- دنده هایی که حین حرکت درگیر شده اند ممکن است دچار خوردگی و آسیب شده باشند.
- بلبرینگ پینیون که این وظیفه را بر عهده دارد تا گردش پینیون را آسان تر کند، معیوب شده است.
همچنین از مهمترین عواملی که منجر به لق شدن جعبه فرمان پراید می شود، آسیب دیدن بلبرینگ پینیون، ایجاد خوردگی در دنده های درگیر شده و عدم تنظیم درست فاصله بین پینیون و دنده شانه ای است.
سفت شدن غربیلک فرمان
سفتی غربیلک فرمان ممکن است به دلایل زیر باشد:
- جعبه فرمان به شیوه درست تنظیم نشده است.
- کلاهک کمک فنر و چهار شاخ فنر بیش از حد سفت شده اند.
- سیبک های جعبه فرمان که هنگام انتقال نیرو مورد استفاده قرار می گیرند ممکن است سفت شده باشند.
- ممکن است باد لاستیک ها کم شده باشد یا در اثر اصطکاک بیش از حد عاج لاستیک ها با سطح جاده، دیگر لاستیک ها کیفیت خود را از دست داده باشند.
حرکت دشوار سیبک های طبق، سیبک های جعبه فرمان، کلاهک کمک فنر و چهار شاخ فرمان، تنظیم نبودن جعبه فرمان، میزان باد لاستیک ها و اصطکاک عاج لاستیک ها با سطح جاده، از جمله عواملی هستند که موجب سفت شدن غربیلک فرمان و در نهایت تعویض جعبه فرمان پراید می شوند. شاید تعجب کنید؛ اما وقتی غربیلک فرمان سفت می شود، حتی اگر چرخ های خودرو روی زمین نباشد هم، فرمان به سختی حرکت می کند.