سه دروغ علیه سیاست خارجی انقلابی

سه دروغ علیه سیاست خارجی انقلابی

کمیل خوسسته در بیانیه ای به بیانیه اخیر روسیه و شورای همکاری خلیج فارس در خصوص جزایر سه گانه اشاره کرد و رویکرد دولت در قبال این موضوع را روشن کرد.

به گزارش شیمیشی، در این یادداشت آمده است: مواضع این روزهای مقامات جمهوری اسلامی ایران در خصوص اعلامیه مشترک روس ها با شورای همکاری خلیج فارس در مورد جزایر سه گانه را مشاهده کرده اید. تفاوت این دیدگاه با الگویی که غربی ها در مورد سیاست خارجی جمهوری اسلامی می کوشند در سه چیز باشد:
1. آنها به دروغ ادعا می کنند که نگاه انقلابی در سیاست خارجی انزواطلبی است. در حالی که تمام تلاش ها برای تعامل با دنیاست. به همین دلیل سعی می کند «جاده شرقی» را برای خود باز کند. او نگران «مداخله ناتو» در شمال شرق و غرب و در آسیای مرکزی است. از “آفریقا به عنوان معدن ثروت” نهایت استفاده را ببرید. با همسایگان و شرکای استراتژیک خود “اتحادهای منطقه ای” ایجاد کنید و با کشورهای اروپایی اول و دوم ارتباط و همکاری داشته باشید. اما برعکس غربی ها سال ها دیپلماسی سیاسی و اقتصادی ایران را با روابط با 4 کشور «محدود» کردند.
2. به دروغ می گویند نگاه انقلابی شان مربوط به شرق است. در شرایطی که راهبرد سیاست خارجی ایران ایجاد یا مشارکت در ائتلاف ها و ائتلاف های منطقه ای برای توسعه سیاسی و گشایش اقتصادی است. خط قرمز دیدگاه انقلابی، از بین بردن استقلال سیاسی در سیاست خارجی و تحدید منافع ملی است. به همین دلیل وقتی یکی از شرکا، حتی اگر شریک استراتژیک باشد، از خط قرمزها عبور کند، جمهوری اسلامی واکنش نشان می دهد. در عین حال کسانی که می خواهند هم خودشان و هم ایران متعلق به غرب باشند، غربی هستند. همه آنها در جلسات رسمی و در رویه آمریکایی آشکارا علیه منافع ملی و حاکمیت ارضی عمل کردند. مثلا در قیام های 1401 کی و کجا مقابل آمریکایی ها ایستادند؟!
3. به دروغ می گویند سیاست خارجی جمهوری اسلامی دردسر درست می کند. بله، البته اگر گفته شود هرکس از باغ مملکت می گذرد سهم خود را بگیرد، شاید برای مدتی غرامت بر چکمه و تفنگ ارجحیت پیدا کند. مانند دوران پهلوی که تراز مثبتی را در سیاست خارجی به دنبال داشت. به عبارتی دیه را به دو طرف پرداخت کرده است. اگر جنوب نفت را به انگلستان می داد، نفت شمال را به روسیه می داد و زمانی که مردم علیه این سیاست خارجی انقلاب صنعت ملی نفت را در سال 1329 به راه انداختند، با ضربه سخت و شدید آمریکا مواجه شدند. . اما حالا اگر اسرائیل طرح تجزیه عراق در کردستان عراق را دنبال کند، این ایران است که به آنها کمک می کند تا عراق تجزیه نشود یا سوریه و عراق به دست داعش نیفتد. آمریکا باید منطقه را ترک کند. واضح است که این نگاه ثبات و آرامش را در منطقه به همراه خواهد داشت نه دیدگاهی که بخواهد منطقه را تحت اراده غربی ها قرار دهد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا