ترندهای کسب و کارورزشی

مد و تکنولوژی در لباس ورزشی: تحولات جدید در طراحی و ساخت

لباس ورزشی نایکی و تکنولوژی

وقتی درمورد نوآوری صحبت می‌شود، مهم است که به یاد داشته باشید که تکنولوژی تنها به دنیای رایانه‌ها و تلفن‌های هوشمند محدود نمی‌شود. قطعا لباس‌ ورزشی یکی از حوزه‌هایی است که فن‌ آوری در آن موثر بوده و پیشرفت‌های تکنولوژی برای ورزشکاران آماتور و حرفه‌ای بسیار سودمند است. بدون فن‌آوری، ورزش بسیار متفاوت است. تکنولوژی دارای نقش موثری در زندگی و دنیای اطراف ماست، دنیای ورزش نیز تحت تاثیر این تکنولوژی‌ها قرار گرفته و از پیشرفت‌های موجود عقب نمانده است.

تکنولوژی لباس ورزشی زنانه، طراحی لباس‌ها با تجهیزات پیشرفته‌ برای کمک به ورزشکاران و تسریع حرکت آن‌ها می‌باشد، به طور کلی سبب برتری در رقابت‌ها می‌گردد. با بیان نوآوری‌های لباس‌های ورزشی نشان می‌دهیم که تکنولوژی همواره در ورزش ریشه داشته است. تعدادی از این تاثیرات تکنولوژی را در آیتم‌های مختلف لباس ورزشی برند نایک معرفی می‌کنیم. جهت دریافت لیست قیمت لباس ورزشی زنانه هوشمند نایک با ما تماس بگیرید.

کفش هوشمند نایک،Nike Adapt BB

در ابتدا می‌توان به یکی از تولیدات شرکت محبوب نایک، کفش‌های هوشمند‌ Nike Adapt BB اشاره کرد که قابلیت کنترل از طریق اسمارت فون را دارد. این کفش هوشمند برای بازیکنان بسکتبال طراحی شده است و می‌تواند تجربه‌ی خوبی را برای آن‌ها رقم بزند. جدیدترین گجت این کمپانی، محصول خلاقانه‌ای است که روی آن هیچ بند فیزیکی نمی‌بینید، در عوض سازندگان آن از مکانیسمی استفاده کرده‌اند که بند‌ها توسط اپلیکیشن مخصوص، شل یا سفت می‌شود.

این کفش هوشمند دارای موتور و دنده خاصی جهت سفت و شل کردن بندهایش است، که در کنار آن دو دکمه روشن تعبیه شده و از طریق یک برنامه اسمارت فون قابل تنظیم است.  یکی از موارد کاربرد این فن‌آوری را می‌توان در زمان استراحت بین ست‌های بازی بسکتبال مشاهده کرد، که بازیکن می‌تواند بند کفش خود را شل کند و در اغاز بازی با اپلیکیش آن را سفت کرده و این عمل از اتلاف وقت جلوگیری می‌کند. ویژگی بسیار جذاب دیگر، امکان شارژ بی‌سیم کفش‌هاست، 15 دقیقه شارژ برای یک بازی کافی است. همچنین در زیر کفش لامپ‌های LED استفاده شده که تغییر رنگ آن با اپلیکیشن امکان‌ پذیر است.

جوراب متفاوت نایکی

یکی دیگر از محصولات شرکت نایکی جوراب‌های متفاوت آن است. جوراب جدید شرکت نایکی که با طراحی سال 2014 ساخته شده است، یک جوراب کامل برای بازی فوتبال است. طراحان نایکی این نوع از جوراب‌ها را با توجه به نظر و خواسته بازیکنان طراحی کرده‌اند. در حال حاضر این جوراب‌ها باعث می‌شوند که انگشت شست پای بازیکنان محافظت شود.

جوراب‌های جدید نایکی با متریال خاص، فشار ملایم را به پاها اعمال می‌کند و به جریان خون به سمت بالا کمک می‌کند. همچنین به گونه ای طراحی شده است، تا از قوس پای بازیکنان در حال بازی محافظت کند تا دچار لغزش نشوند، و این فرآیند سبب جلوگیری از تورم پاهای ورزشکاران  می‌شود.

تکنولوژی موجود در پارچه‌ها و متریال نایک

محصولاتNike Dri-FIT

طراحان نایک این بار برای حفظ دمای بدن ورزشکاران در حین مسابقات و فعالیت آن‌ها با طراحی جالبی از تکنولوژی بهره گرفته‌اند. از این تکنولوژی برای تولید لباس‌هایی با پارچه های فوق العاده نرم و سبک برای ایجاد حس مطلوب در ورزشکاران استفاده شده است. در اینگونه پارچه‌ها سیستم فن‌آوری ویژه‌ای به کار رفته است، که شرایط محیط و بدن فرد را مقایسه با ایجاد تعادل بین آن دو دمای مناسب را فراهم می‌کند.

پارچه‌های رطوبت‌ گیر لباس‌های Dri-FIT نایک ترکیبی از پشم و پلی استر، به عرق افراد واکنش دارند. به جای جذب عرق مانند پارچه‌های معمولی، آن را به سطح پارچه منتقل می‌کنند و تبخیر می‌کند. این نوآوری باعث می‌شود که بدن ورزشکار خشک و فاقد چربی باشد. اساسا، تکنولوژی حرارتی در حین انجام دادن فعالیت در شرایط سرد و هوای گرم دمای بدن را تنظیم می‌کند و برای هر ورزشکار که عملکرد آن تحت تاثیر دماست و نیاز دارد در هوای سرد، بدن او گرم شود، بسیار کاربردی است.

این فن‌آوری در لباس‌های فوتبالی نایک وجود دارد تا در حین بازی عرق لباسشان به سرعت تبخیر شود و بازیکنان بازی راحت‌تری داشته باشند.لباس‌های ورزشی هوشمند علاوه بر داشتن قابلیت‌های خاصی همچون جذب رطوبت، انتقال عرق، ایجاد حرارت، جذب بو، پردازش اطلاعات، خنک سازی بدن و … با داشتن سنسورهای خاص در لباس ورزشی این امکان را به ورزشکاران می‌دهد که بر روی وضعیت بدنی و پیشرفت عملکرد خود نظارت داشته باشند.

لباس‌های Nike Aeroloft

طراحان و مهندسان نایکی در آزمایشگاه‌های تحقیقاتی این شرکت با اعضای تیم نوآوری پیشرفته نایک، درمورد نحوه رفتار بدن ورزشکاران مطالعه می‌کنند. آن‌ها اطلاعات ارزشمند را در این مورد و پاسخ به این رفتارها را با ترکیب متریال خاص به دست می‌آورند. در این راستا برند نایکی لباس‌های منحصر به فردی به نام Nike Aeroloft،  با بافت متراکم و با استفاده از تکنولوژی لیزر تولید کرده است.

تکنولوژی به کارگیری یک لایه عایق فوق العاده سبک در لباس اجازه می‌دهد تا ورزشکاران طیف گسترده‌ای از حرکت‌ها راحت، بدون ترس از آسیب دیدگی‌ انجام بدهند. در این لباس‌ها از پارچه‌های نایلونی (rip-stop) بهره گرفته‌اند که از ویژگی‌های بارز آن دوام بالای آن، که به آسانی پاره نمی‌شود، می‌باشد. چالش دیگری که این محصولات برای ورزشکاران ایجاد می‌کنند، می‌توان به تهویه هوا در لباس اشاره کرد.

این ویژگی  توسط سوراخ‌هایی با برش‌های لیزری در درزهای لباس ایجاد شده است. این تکنولوژی در نظر گرفته شده برای محصولات نایکی با توجه به شرایط مختلف آب و هوایی، افراد را از گرما، سرما، باد و … محافظت می‌کند. این لباس‌های با بافت متراکم پارچه و متریال از شلوار تا انواع تاپ و حتی جوراب‌های آن برای خانم‌ها و آقایان موجود است و این لباس‌ها علاوه بر ایفای نقش محافظت کنندگی از بدن در مقابل صدمات، باعث تعادل بیشتر رطوبت پوست می‌شود. همچنین آستین‌ها  و دستکش‌های مخصوص نایک برای مچ دست و آرنج باعث کاهش درد می‌شود و ورزشکاران را از آسیب، خراشیدگی و بریدگی هنگام فعالیت‌های ورزشی حمایت می‌کند.

اسکن D 3 یکی دیگر از فن‌اوری‌هایی است که نایکی در جهت تولید این لباس‌ها از آن بهره گرفته است. نایکی برای ایجاد یک لباس مدرن و به روز از بسیاری از بازیکنان بزرگ دنیا اسکن D 3 گرفته است. این تکنولوژی جدید این اجازه را می دهد که حرکات در داخل لباس طبیعی باشد. وجود عایق و لایه‌های محافظتی باعث می شود تا بازیکن به راحتی بازی کند، و بر عملکرد بازیکنان تأثیر به سزایی خواهد داشت.

حضور فن‌آوری نانو دربرند محبوب نایک

در میان این نوآوری‌های تکنولوژی ورزشی بهتر است از فن‌آوری نانو که همه‌ی ما این روز‌ها کم و بیش از کاربرد‌های مختلف آن شنیده‌ایم، غافل نشویم. نمونه‌ای از کاربرد‌های فن‌آوری نانو در منسوجات ورزشی، تولید ساق بند‌های پلاستیکی نانو ساختار برای فوتبالیست‌ها است. این ساق بند‌ها با وجود نازکی و وزن کم، مقاومت کششی خوبی دارند و می‌توانند از ساق پای فوتبالیست در برابر ضربه محافظت کنند.

وجود پیشرفت‌های بسیار تکنولوژی در دنیای ورزشی سبب شده است، که شرکت‌های بزرگی چون اپل، سامسونگ و … با شرکت‌های معروف ورزشی مشارکت داشته باشند. یکی از نتایج سرمایه گذاری‌ این شرکت‌ها، محصول مشترک شرکت اپل و نایکی، کفش ورزشی متفاوت و جالب Ipod+Nike بوده است.

کفش نایک به Ipod فرد متصل می‌شود. انجام فعالیت‌های ورزشی با این کفش باعث می‌شود، اطلاعات در هر زمان از عملکرد و کارایی فرد روی آیپد نمایش داده شود. چند نمونه از اثرات تکنولوژی در دنیای ورزش را گفتیم، شما هم دفعه‌ی بعد که ورزش می‌کنید، در ورزشگاه یا خارج از خانه، لحظه‌ای فکر کنید که چه چیزی پوشیدید و چگونه تکنولوژی لباس ورزشی شما باعث کمک به تسهیل و ارتقای عملکرد، و همچنین سبب پیشگیری از آسیب‌دیدگی شما شده است.

دکمه بازگشت به بالا