استان ها

۸۶ هزار بازنشسته صنعت فولاد در انتظار انتخاب رییس جمهور آینده

شیمیشی/مازندران نایب رییس کانون بازنشستگان فولاد مازندران گفت: بخاطر مشکلات و نارضایتی‌ها، ۸۶ هزار بازنشسته صنعت فولاد در انتظار انتخاب رییس جمهور آینده هستند تا حق و حقوق واقعی آنان را سامان بخشد.

شوکت‌ الله آزادی شامگاه یکم تیرماه در جمع خبرنگاران با اشاره به تکلیف صندوق بازنشستگی فولاد برای همسان سازی حقوق بازنشستگان اظهار کرد: صندوق فولاد مکلف به همسان‌سازی حقوق است ولی بخاطر لابی‌گری های مدیران و نا آگاهی این افراد به کار، این صندوق به حیات خلوت برخی نمایندگان پرنفوذ و دولت‌مردان تبدیل شد و از این کار شانه خالی کرد.

نایب رییس کانون بازنشستگان فولاد مازندران مهمترین مشکل صندوق بازنشستگی فولاد را انتقال کارشناسی نشده آن از وزرات صمت به وزارت رفاه عنوان و اظهار کرد: این انتقال که در سال ۱۳۹۱انجام شد، بدون توجه به رای و نظر بازنشستگان بود و از آن روز نگاه و تفکر کمیته امدادی به بازنشستگان این صندوق می‌شود.

وی، دیده نشدن حقوق بازنشستگان در زمان اجرایی شدن اصل ۴۴ را چالش دیگری برای این قشر زحمتکش یاد کرد و افزود: در حالت عادی متولی پرداخت حقوق بازنشستگان، واحدهایی هستند که فرد از آن واحد بازنشسته می‌شود ولی در زمان اجرایی شدن اصل ۴۴، پرداختی‌ها به بازنشستگان محاسبه نشد؛ به همین خاطر مجلس مصوب کرد که برای تامین مالی بازنشستگان فولاد، برخی کارخانجات به صندوق واگذار شود.

به گفته آزادی، کارکنان صنایع فولاد و شاغلان در معادن ذغالسنگ و دیگر معادن زیر زمینی در معرض بیماری‌ها و خطرات جسمی فراوانی قراردارند و نیاز است از لحاظ وضعیت بیمه‌ای و درمانی، قرارداد مناسبی داشته باشند تا در زمان بازنشستگی برای آنان سودمند و قابل استفاده باشد.

نایب رییس کانون بازنشستگان فولاد مازندران در این خصوص گفت: زمانی حقوق و مزایای کارکنان فولاد با کارکنان صنعت نفت مطابقت می‌کرد ولی این مجموعه را با کمترین قیمت واگذار کردند؛ امروز بخاطر تنگ نظری وزارت کار مستمری بازنشستگان از دیگر دستگاه‌ها عقب‌تر است.

آزادی اظهار کرد: از رییس جمهور آینده انتظار داریم با انتخاب وزرای متخصص به‌ داد بازنشستگان برسد. نیمی از آسیب‌ها و چالش‌های ما بودجه محور بودن حقوق بازنشستگان بجای قانون محور بودن است. مدیریت ضعیف و ناکارآمدی وزیر در دوره‌ای سبب شد بخاطر ۳۰۰ میلیارد تومان وثیقه، سهام صندوق را در اختیار بانک قرار دادند و اگر امروز آن سهام وجود داشت، دهها هزار میلیارد تومان ارزش داشت؛ به همین خاطر از رییس جمهور چهاردهم انتظار همکاری و عمل به تعهدات را داریم.

به گزارش شیمیشی، ۸۶ هزار عضوصندوق بازنشستگی فولاد که ۷ هزار نفر آن در استان مازندران هستند، سالها در سخت‌ترین شرایط کاری، به وظیفه تولید و استخراج از معادن عمل کردند و بخاطر نوع و محل کار که در اعماق زمین یا کنار کوره‌های بلند ذوب فلزات بود، به انواع و اقسام بیماری‌های تنفسی، ریوی و جسمی دچار شدند و دولت می‌تواند با حمایت خود از آنان، آسیب‌ها و مشکلات معیشت و درمان آنان را برطرف کند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا