یک نکته جالب روانشناسی برای پیشگیری از افسردگی
محققان دانشگاه ایلینویز گزارش می دهند که نگاه کردن به خود در حین چت ویدیویی می تواند شما را در روحیه بدی قرار دهد.
یک مطالعه جدید نشان میدهد که هرچه افراد هنگام صحبت در یک چت آنلاین بیشتر به خودشان نگاه کنند، احساس بدتری دارند. نویسندگان این مطالعه بر این باورند که یافته های آنها نشان دهنده رابطه مشکل ساز بین پلتفرم های دوستیابی آنلاین و مشکلات روانی مانند افسردگی یا اضطراب است.
تالیا آریس، که این مطالعه را با پروفسور کاترین فیربرن، استاد روانشناسی رهبری کرده است، در مورد موضوع فوق می گوید: ما از فناوری ردیابی چشم برای مطالعه رابطه بین احساسات و تمرکز توجه در طول تعامل اجتماعی در تماس ها استفاده می کنیم. ما از پلتفرم های ویدئویی مجازی استفاده کردیم. . ما متوجه شدیم شرکتکنندگانی که زمان بیشتری را در طول مکالمه به خود نگاه میکردند، پس از تماس، حتی پس از کنترل خلق و خوی منفی قبل از تعامل، عملکرد بدتری داشتند. در همین حال، مشخص شد که افراد تحت تأثیر الکل زمان بیشتری را صرف نگاه کردن به خود می کنند.
این مطالعه شواهد جدیدی را به تحقیقات قبلی اضافه میکند که نشان میدهد، بهویژه در طول تعاملات اجتماعی، افرادی که بیشتر بر روی خود تمرکز میکنند تا دنیای اطراف، ممکن است بیشتر از دیگران در معرض اختلالات خلقی باشند.
تالیا آریس میگوید: هرچه شخص خود محورتر باشد، احتمال بیشتری دارد که احساساتی مانند اضطراب و حتی افسردگی را گزارش کند. کاربران پلتفرمهای تماس ویدیویی آنلاین در طول همهگیری کرونا 30 برابر شدهاند.
از سوی دیگر، این بیماری همهگیر باعث افزایش سطح افسردگی و اضطراب شده است و بر اساس گزارشهایی مبنی بر افزایش خودآگاهی و خستگی در حین گفتگوهای مجازی، برخی نقش تعاملات مجازی را در دامن زدن به چنین تمایلاتی مطرح کردهاند.
در این مطالعه، شرکت کنندگان به چندین سوال در مورد احساسات عاطفی خود قبل و بعد از چت ویدیویی پاسخ دادند. به عنوان مثال، در طول تماس های ویدیویی، همه باید در مورد ترجیحات موسیقی خود صحبت می کردند. علاوه بر این، شرکت کنندگان می توانند خود و مصاحبه کننده خود را به وضوح در یک صفحه تقسیم شده ببینند. به طور کلی، شرکت کنندگان بیشتر به همکاران خود نگاه کردند تا خودشان. با این حال، زمانی که آنها از خود مراقبت می کردند از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت بود.
نکته مهم در مورد تعاملات اجتماعی مجازی، به ویژه در پلتفرم هایی مانند زوم، این است که می توانید تجربه دیدن در آینه را شبیه سازی کنید.
آریس در این رابطه توضیح می دهد: در زمینه تعاملات اجتماعی چهره به چهره، شواهد قوی وجود دارد که الکل به عنوان روان کننده اجتماعی در بین مصرف کنندگان عمل می کند و این منجر به خواص احساس مثبت می شود.
در پایان این توضیحات، پروفسور کاترین فیربرن می گوید: در این مرحله از همه گیری، بسیاری از ما متوجه شده ایم که مکالمات مجازی با ملاقات های حضوری یکی نیست. بسیاری از مردم پس از یک روز پر از جلسات مجازی با خستگی و مالیخولیا دست و پنجه نرم می کنند. کار ما نشان میدهد که دید ارائه شده توسط بسیاری از پلتفرمهای ویدیوی آنلاین ممکن است این روابط را بیش از آنچه لازم است بیثبات کند.