عمومی

گرمایش جهانی عامل تسریع انتقال بیماری‌ها

نتایج علمی نشان می دهد که تغییرات آب و هوایی باعث تسریع انتقال ویروس ها می شود.

به گزارش شیمیشی، در مقاله خود در روزنامه پیام ما سیاره ما اکنون 1.1 درجه گرمتر از قرن نوزدهم است. همانطور که ما معتقدیم گرمایش زمین می تواند بر سلامت انسان تأثیر بگذارد. نتایج علمی نشان می دهد که تغییرات آب و هوایی باعث تسریع انتقال ویروس ها می شود. تغییرات دما و بارندگی می تواند بر گسترش و انتقال بیماری ها تأثیر بگذارد. تغییرات اقلیمی با مشکلات اجتماعی، بهداشتی و روانی همراه است و برای سلامتی و رفاه خطرناک است. کارشناسان هشدار می دهند که ممکن است در دهه آینده با هزاران بیماری جدید روبرو شویم که همه اینها به لطف تغییرات آب و هوایی است. یک مطالعه توسط دانشگاه جورج تاون پیش‌بینی می‌کند که نقل و انتقالات برون مرزی می‌تواند به طور چشمگیری در مکان‌هایی مانند آسیا و آفریقا افزایش یابد.

گونه ها در جریان هستند و وقتی بارگذاری می شوند فرصتی برای اشتراک گذاری ویروس ها خواهند داشت. مطالعه ای توسط دانشگاه جورج تاون با عنوان “تغییر آب و هوا خطر مهاجرت داخلی را افزایش می دهد” که در Nature منتشر شده است، پیش بینی می کند که حداقل 15000 گونه جدید تا سال 2070 وارد این کشور خواهند شد. این ترکیب از ویروس ها در حیوانات ممکن است خطر جهش و انتقال انسان و ایجاد یک بیماری همه گیر جدید را افزایش دهد. اگر دمای جهان دو درجه افزایش یابد.

تغییرات اقلیمی و گرمایش جهانی محیط‌های حیات وحش را به طور انبوه هدایت می‌کنند، زیرا آنها سعی می‌کنند خود را با محیط‌های در حال تغییر وفق دهند. اگرچه این نوع سناریو احتمالا ادامه خواهد داشت. بسیاری از حیوانات انگل ها و پاتوژن های خود را به مناطق جدید برمی گردانند و به طور بالقوه باعث واکنش های زنجیره ای ویروسی و بیماری می شوند.

به گفته محققان، رفتار حیوانات به این معنی است که گونه ها اغلب برای اولین بار با هم جمع می شوند و فرصت های منحصر به فردی برای انتقال ویروس ها ایجاد می کنند. با افزایش دما، انتظار می رود بسیاری از گونه ها از مناطق گرمسیری دور شوند تا محیط های راحت تری پیدا کنند. دیگران ممکن است برای دیدن ارتفاعات خنک تر از کوه ها و تپه ها به طبقه بالا بروند. هنگامی که گونه های مختلف برای اولین بار در تماس هستند، ویروس ها ممکن است بتوانند میزبان های جدید را آلوده کنند.

این مطالعه پیش بینی می کند که با توجه به تأثیر بلبل، در 50 سال آینده تعداد فزاینده ای از بیماری های عفونی نوظهور از حیوانات به انسان منتقل می شود. دانشمندان مدت‌هاست هشدار داده‌اند که گرمایش زمین می‌تواند باعث افزایش بیماری‌ها شود. به عنوان مثال، زمانی که مالاریا گسترش می یابد، انتظار می رود که مالاریا به مناطق گرمتر سرایت کند. اما تغییرات آب و هوایی همچنین ممکن است با ورود پاتوژن ها به گونه های میزبان جدید، بیماری های کاملا جدیدی ایجاد کند. یا یک روز نادر که امروزه با انسان تماس چندانی ندارد، ممکن است ویروس را به موش هایی که در مناطق شهری به راحتی زندگی می کنند منتقل کند. و راه کاملا جدیدی را برای انتشار ویروس به انسان باز می کند.

همانطور که همه ما آموخته ایم، یک بیماری مهم نیست که از کجا شروع می شود، همه ما ایمن نیستیم. با توجه به وحدت محیط، همه چیز بر همه چیز تأثیر می گذارد و تأثیر آن در همه جای دنیا محسوس است».

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا