کارنامه‌خوانی سلامت/ پاسخ وزارت بهداشت به برخی ابهامات و حواشی

وزارت بهداشت با تاکید بر تلاش این وزارتخانه برای استفاده از توان خود در اجرای برنامه ها و تامین سلامت جامعه، اقدامات انجام شده در دو سال گذشته، برنامه های پیش روی هیات مدیره و برنامه های آتی را تشریح کرد.

به گزارش شیمیشی، در همین راستا وزارت بهداشت در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: پس از دیدگاه‌های منفی و متناقض برخی ابعاد راهبردی حوزه سلامت در خصوص خدمات وزارت بهداشت در فضای مجازی و تعدادی از رسانه‌های خارجی، لازم به تاکید است. که این وزارتخانه همواره سعی کرده است از تمام توان خود به عنوان رهبر معظم انقلاب و فرمایشات صریح رئیس جمهور برای ارائه بهترین خدمات به مردم استفاده کند تا مردم دغدغه ای نداشته باشند. آنها را چیزی جز درد بیماری

به این ترتیب علیرغم مجازات های وحشیانه بر کشورمان که با اعمال محدودیت های پولی، تامین داروها و مواد اولیه و تجهیزات پزشکی مهم، مشمول مجازات های سختی شده و درد و رنج بیشتری را برای بیماران به همراه داشته و موانع بسیاری را نیز به همراه داشته است. . . در تامین و دسترسی مردم به خدمات بهداشتی و درمانی بوده است، اما خانواده بزرگ بهداشت و درمان کشور در دو سال گذشته با برنامه ریزی و تلاشی هماهنگ توانسته است بسیاری از مشکلات نظام سلامت را حل یا کاهش دهد. و خویشتن داری و در این راه با مشورت برگزیدگان بیشترین بهره را در حوزه سلامت و خارج از حوزه سلامت و نیز در مجلس محترم جامعه اسلامی و دولت برده است. متأسفانه نحوه ارائه برخی خدمات به گونه ای است که به زحمات سربازان نظام سلامت به درستی توجه نشده و نکات بهتر خدمات نظام سلامت در دو سال گذشته که در گزارش های نظارتی مورد ارزیابی قرار گرفته است. نادیده گرفته شده اند.

همچنین در گزارش‌های نظارتی، بهبود وضعیت نظام سلامت در دو سال گذشته به وضوح تایید شده است، اما رسانه‌های مخالف با تهمت و تناقض با خدمات مذکور، بر اقدامات خود در مقابله با نظام مقدس جمهوری اسلامی افزوده‌اند.

وی در ادامه این بیانیه تاکید کرد: وزارت بهداشت اقدامات موثری را در حوزه های مختلف بهداشتی، درمانی، پزشکی، آموزشی، پژوهشی و آموزشی برنامه ریزی و اجرا کرده است. وی گفت: سیاست و تاکید مسئولان این وزارتخانه همواره این بوده است که پیشگیری مقدم بر درمان باشد و در این راستا برای اجرای برنامه سلامت خانواده و سامانه مبادله تلاش موثری صورت گرفته است. به ویژه در چند ماه گذشته اقدامات ویژه ای برای اجرای طرح ستاد ملی سلامت برای کاهش نیاز آینده در حوزه درمان و درمان انجام شده است که امیدواریم نتیجه آن را در دولت مردمی شاهد باشیم. و در آینده

در ادامه این اظهارات، وزارت بهداشت به موفقیت های متعدد این وزارتخانه در 2 سال گذشته و برنامه های جاری و برنامه های آتی اشاره کرد:

1. پوشش بیمه سلامت و کاهش هزینه خدمات درمانی و بیمه رایگان بیش از 12 میلیون نفر بدون بیمه درمانی پایه از پنج دقیقه اول جامعه برای اولین بار در تاریخ نظام سلامت و پس از موفقیت انقلاب اسلامی

2. درمان رایگان در قالب سامانه ارجاع سه دقیقه اول جامعه و شهرهای زیر 20 هزار نفر جمعیت بالای 33 میلیون نفر.

3. ایجاد صندوق بیماران لاعلاج با اعتباری بالغ بر 12 هزار میلیارد تومان برای هزینه دارو به صورت کاملا رایگان و در عین حال کاهش دستمزد هنگام دریافت خدمات تشخیصی بیماران لاعلاج برای اولین بار.

4. بیمه درمانی رایگان برای مادران باردار و کودکان تا 5 سال

5. بیمه رایگان درمان ناباروری برای اولین بار

6. بیمه خدمات توانبخشی معلولان تحت حمایت سازمان بهزیستی

7. اجرای طرح دروار و تجمیع و کاهش پول مردم در خرید دارو با بیمه 9600 دارو و تضمین عدم افزایش دستمزد از جیب مردم.

8. توسعه، تجهیز و بازسازی سیستم شبکه بهداشت و درمان و رویکرد پیشگیری

9. افتتاح و بهره برداری از 2000 پروژه بهداشتی در مدت دو سال برای بازسازی سیستم شبکه بهداشت.

10. استقرار و جذب 10800 نفر بهورز برای کار در سیستم شبکه بهداشت و درمان

در شهرهای زیر 20 هزار نفر، طرح «پزشکی خانواده و نظام ارجاع» پس از 20 سال به پایان رسید.

11. اجرای برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع برای اولین بار با توجه به شرایط بهداشتی و درمانی کشور و 182 شهر بالای 20 میلیون نفر.

12. توزیع 500 خودرو شاسی بلند و 5400 دستگاه موتورسیکلت در سامانه شبکه بهداشت و درمان پس از 8 سال انسداد ناوگان حمل و نقل.

13. بررسی و پایش دیابت و فشار خون بیش از 39 میلیون ایرانی تا 30 دی ماه 1402 و ثبت رکورد جدید در مشارکت مردم در حوزه سلامت.

14. ارائه خدمات رایگان برای بهبود تغذیه مادران باردار و کودکان و درمان رایگان پزشکی

15- موفقیت جمهوری اسلامی ایران در کنترل بیماری کرونا مورد تایید شوراهای علمی بین المللی، منطقه ای و جهانی قرار گرفته است.

16. انجام واکسیناسیون 78 درصدی کرونا در کل جمعیت و تزریق بیش از 156 میلیون دوز و ارائه بیش از 200 میلیون دوز واکسن و تولید داخلی.

17. تولید کیت تشخیص میکرون و تولید شش نوع واکسن کرونا در کشور و صادرات واکسن کرونا و تنها کشور تولید کننده واکسن کرونا در منطقه است.

18. تکمیل و تکمیل پروژه های نظام سلامت و توسعه و تجهیز تخت های بیمارستانی و افتتاح ابرپروژه های نظام سلامت و افزایش بیش از 16 هزار تخت بیمارستانی، حدود 10 درصد از کل تخت های بیمارستانی نظام سلامت. و 15 درصد تخت های بیمارستانی در بخش دولتی به عنوان یک رکورد تاریخی

19. توسعه و اجرای بیش از 500 پروژه جدید درمانی در کشور با تمرکز بر مناطق کم برخوردار

توسعه و تامین تخت های دو نفره PICU در دولت سیزدهم مردمی

20. کاشت حلزون رایگان در کودکان ناشنوا برای اولین بار در کشور و صفر صف انتظار برای این جراحی در تمامی استان های کشور.

21. توزیع 2800 پزشک متخصص با تاکید بر مناطق کم برخوردار و کم برخوردار و افزایش 50 درصدی توزیع نیروی متخصص نسبت به سال های گذشته.

22. توزیع بیش از 11 هزار پزشک، دندانپزشک و داروساز با تاکید بر مناطق کم برخوردار

23. افزایش دسترسی به بیمه سلامت روستایی و عشایری برای دریافت خدمات دارویی از 436 قلم به 1079 قلم قابل تهیه از کلیه داروخانه های طرف قرارداد در سراسر کشور.

24. 25 هزار نفر برای تکمیل کادر بهداشتی برای ارائه خدمات بهداشتی عادلانه در اقصی نقاط کشور.

25. تغییر وضعیت بیش از 70000 بهورز

26. توزيع 263 قلم تجهيزات سنگين پزشكي با تاكيد بر مناطق كم برخوردار و كم برخوردار جهت ارائه خدمات عادلانه بهداشتي.

27. هزار و 100 دستگاه دیالیز در کشور عمدتاً در مناطق محروم توزیع شد.

28. توسعه مراکز دولتی ترک اعتیاد و ایجاد شبکه ترک اعتیاد و ایجاد 123 مرکز خدمات ویژه سطح سه و 67 مرکز سطح دو در کشور برای اولین بار با هدف. حمایت از خانواده ها و جوانان

29. ورود 277 بیمارستان کشور در حوزه گردشگری سلامت

30. اجرای قانون تعرفه خدمات پرستاری پس از 15 سال تاخیر (1385).

31. توسعه 98 درصدی طرح پزشکی الکترونیک و افشای سامانه تبادل الکترونیک و سامانه پرونده الکترونیک سلامت ایرانیان.

32. تولید 99 درصد داروهای مورد نیاز کشور

33. افزایش 65 درصدی ظرفیت پذیرش دستیار پزشکی حرفه ای برای آموزش و جذب کادر پزشکی حرفه ای برای ارائه خدمات بهداشتی.

34. افزایش 20 درصدی پذیرش دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی

35. افزایش 50 درصدی ظرفیت دریافت تخصص پزشکی برای آموزش و جذب متخصصان پزشکی برای ارائه خدمات سلامت

36. افزایش 25 درصدی ظرفیت دریافت مشارکت های پزشکی برای آموزش و جذب متخصصان پزشکی برای ارائه خدمات بهداشتی.

37. تأسیس اولین دانشگاه بین المللی علوم پزشکی خارج از کشور در عراق (دانشگاه ساباطین)

38. کسب رتبه اول در زمینه تحقیقات علوم پزشکی در منطقه

39. در دنیا درجه علمی رشته پزشکی از 16-15 بهتر است

40. توسعه شرکت های علم بنیان در حوزه سلامت و رشد 40 درصدی شرکت های علم بنیان در حوزه سلامت در دو سال گذشته (1109 شرکت در مراکز رشد در دو سال اخیر تاسیس شد)

41. احداث 15 پارک علم و فناوری در حوزه سلامت

42. در حوزه سلامت 23 مرکز رشد و 11 مرکز نوآوری برای اولین بار در کشور راه اندازی شد.

43. تولید 208 محصول بهداشتی تجاری در دو سال گذشته و رشد تولید 30 درصد

43. در دو سال گذشته 487 محصول بهداشتی-مدیریت مجاز و 40 درصد افزایش یافته است.

در پایان، وزارت بهداشت ابراز امیدواری کرد که با توجه به هدف برقراری عدالت در حوزه سلامت و دستاوردهای آن، ابعاد راهبردی حوزه سلامت جمهوری اسلامی، وزارت بهداشت را در ادامه این راه سخت و مقدس یاری کند. “

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا