کاربرد انواع پمپ آب صنعتی و خانگی + خرید پمپ آب خانگی مناسب

خرید پمپ آب خانگی اگر تاسیسات کوچک باشد مانند پکیج‌های خانگی، از پمپ‌های سیرکولاتور عموماً استفاده می‌شود. در تاسیسات بزرگ، از پمپ‌های گریز از مرکز هم می‌توان استفاده کرد. بیشترین میزان مصرف پمپ در صنعت فولاد از پمپ‌هایی با شستشو و تخلیه زیاد است. پمپ‌های دو مکش یکی از پمپ‌های پرکاربرد در صنعت فولاد است. در صنایع غذایی بیشتر از پمپ‌های فولادی استفاده می‌شود.

خرید پمپ آب خانگی برای پمپاژ آب آشامیدنی از چاهها، بیشتر از نقشه شناور، پمپ تحمل آب و پمپ کف استفاده می‌شود. بهترین پمپ برای تهویه سالن، پمپ محوری است و بهترین پمپ برای انتقال مایعات در مجاری، پمپ گریز از مرکز یا استفاده از فن اگزوز است. یک مثال ساده پروانه کولر آبی است. پمپ‌ها (همچنین به عنوان پمپ‌های برق شناخته می‌شوند) و پمپ‌های غوطه ور برای مایعات کم غلظت و چسبناک استفاده می‌شوند و از پمپ‌های پیستونی یا دنده‌ای برای مایعات چسبناک یا چسبناک مانند روغنهای غلیظ، قیر و غیره استفاده می‌شود. صنایع لوله پلی اتیلن بیشترین میزان مصرف خلأ را دارند پمپ‌ها

آشنایی با انواع پمپ آب صنعتی و خانگی

حدود سال 1796 بود که اولین بار پمپ آب اختراع شد. وسیله‌ای که با استفاده از برق و افزایش فشار آب، آن را در دسترس قرار می‌دهد. امروزه از پمپ‌های آب برای افزایش فشار مایع استفاده می‌شود و از این طریق آب حتی در طبقات فوقانی و ارتفاعات نیز در دسترس خواهد بود.

انواع مختلفی از پمپ‌های آب وجود دارد، انواع مختلفی از پمپ‌های آب خانگی در خانه‌ها استفاده می‌شوند و انواع مختلفی از پمپ‌های صنعتی صنعتی نیز برای مقاصد صنعتی استفاده می‌شوند. در این مقاله می‌خواهیم انواع پمپ‌های آب و دسته بندی‌های مختلف آنها را بررسی کنیم، لطفاً با ما همراه باشید.

انواع پمپ آب

پمپ آب دستگاهی است که با افزایش فشار آب باعث می‌شود آب در هر سطح و ارتفاعی به راحتی در دسترس مردم قرار گیرد و به ارتفاعی بالاتر یا پایین‌تر از سطح زمین منتقل شود. در حقیقت، برای تأمین آب در ساختمانهای مسکونی و ویلایی که آب آنها از طریق چاههای آب تأمین می‌شود، انواع مختلفی از پمپ‌های آب خانگی استفاده می‌شود و از طرف دیگر از انواع مختلف پمپ‌های صنعتی صنعتی برای تأمین آب در کارگاه‌های صنعتی، بیمارستان‌ها استفاده می‌شود. و بیمارستان‌ها. پمپ‌های آب شناور یکی از رایج‌ترین مدل‌های پمپ است.

عملکرد انواع مختلف پمپ‌ها به گونه‌ای است که با افزایش فشار و انرژی به آب، آن را به داخل لوله منتقل می‌کند. قدرت پمپ‌ها متفاوت است و هر کدام برای شرایط و ارتفاعات مختلف نصب می‌شوند. به همین دلیل، هنگام خرید انواع مختلف پمپ آب، لازم است ابتدا میزان مصرف داخلی یا صنعتی خود را تعیین کرده و سپس نوع پمپ خود را با توجه به شرایط مشخص کنید.

بطور کلی انواع پمپ‌های آب به دو دسته پمپ‌های دینامیکی و جابجایی مثبت تقسیم می‌شوند.

-پمپ دینامیکی

در این نوع پمپ‌ها، انرژی الکتریکی به پمپ منتقل شده و به انرژی مکانیکی تبدیل می‌شود و این باعث افزایش فشار آب می‌شود. مهم‌ترین مزیت این نوع پمپ این است که به طور مداوم و مداوم کار می‌کند و انرژی را منتقل می‌کند و بنابراین بیشتر از سایر پمپ‌ها استفاده می‌شود. این نوع پمپ‌ها به دو نوع گریز از مرکز و خطی تقسیم می‌شوند. پمپ‌های گریز از مرکز، که به آن پمپ‌های گریز از مرکز نیز می گویند، یکی از متداول‌ترین انواع پمپ‌ها است که با تبدیل انرژی الکتریکی به سانتریفیوژ، آب یا مایعات را با فشار وارد می‌کند.

برای افزایش فشار در این پمپ‌ها یک پروانه چرخشی وجود دارد و آب وارد این پروانه می‌شود و سپس شتاب ایجاد می‌شود و آب به سرعت وارد سیستم لوله کشی می‌شود. همچنین باید بدانید که پمپ‌های گریز از مرکز بیشتر در سیستم‌های لوله کشی استفاده می‌شوند.

نوع دیگر پمپ پویا پمپ خطی است. باید بدانید که یک پمپ خطی نیز به عنوان پمپ نامیده می‌شود که در آن آب و مایعات پمپ را در همان جهت وارد شده و بدون تغییر جهت می‌گذارند و آنها بیشتر برای اهداف کشاورزی استفاده می‌شوند و برای انتقال آب از رودخانه استفاده می‌شوند.

کاربرد پمپ سانتریفیوژ به عنوان پرکاربردترین نوع پمپ

همانطور که تاکنون مشاهده کردید، در هنگام خرید پمپ آب خانگی باید توجه کنید که در اینجا پمپ‌های گریز از مرکز رایج‌ترین نوع پمپ مورد استفاده برای مایعات کم ویسکوزیته هستند و در صورت نیاز به جابجایی حجم زیادی از مایعات ایده آل هستند. این نوع پمپ در کاربردهای مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد که مهم‌ترین آن‌ها در زیر ذکر شده است:

آبیاری

انتقال آب دریا

به منظور تولید برق

صنایع پتروشیمی

سیستم‌های شستشو مانند شستشوی ماشین

برای ایجاد جریان مناسب آب در آتش نشانی

تهویه هوا، سیستم‌های فشار و بخار

-پمپ جابجایی مثبت

این پمپ‌ها برای بیرون کشیدن مایعات از طرف دیگر طراحی شده‌اند و برخلاف پمپ‌های گریز از مرکز، جریان که در آن رخ می‌دهد، دوره‌ای است و دائمی نیست، علاوه بر این، باید بدانید که میزان انتقال مایعات در این نوع پمپ‌ها کمتر است.

مکانیسم این نوع پمپ باعث شده است که در مکانهایی که فشار زیادی لازم است و زیاد آب یا مایع وجود ندارد، بازده پمپ خوب است و می‌تواند با فشار ثابت آب را از همه جهات منتقل کند. البته باید بدانید که پمپ گریز از مرکز هنوز نسبتاً آسانتر است و به همین دلیل این پمپ‌ها از پمپ جابجایی مثبت استقبال بیشتری می‌کنند.

پمپ‌های جابجایی مثبت بیشتر برای جابجایی روغن‌ها، لجن‌ها، رب‌ها و مایعات که ویسکوزیته بالایی دارند استفاده می‌شود. این نوع پمپ آب به دو نوع متقابل و چرخشی تقسیم می‌شود. در یک پمپ معکوس کننده، انرژی مورد نیاز توسط پیستونی تولید می‌شود که با مکش، آب را جذب می‌کند و سپس آب را به بیرون باز می‌کند.

از طرف دیگر، باید بدانید که پمپ‌ها بر اساس نوع کاربردی که دارند در اهداف خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند و به دو دسته تقسیم می‌شوند. مقدار آب یا مایع مورد استفاده و همچنین شرایط و نوع مایعات نیز بر این مسئله تأثیر می‌گذارد.

 

منابع مقاله:

https://www.homedepot.com/c/ab/best-utility-pumps/9ba683603be9fa5395fab904633002f

https://www.popularmechanics.com/home/how-to/a152/1275136/

 

دکمه بازگشت به بالا