اقتصادیترندهای کسب و کار

ژورنال ترید چیست؟

در یادگیری هر مهارت جدیدی باید مدام عملکرد خود را مورد بررسی قرار دهیم. اگر اشتباهی می‌کنیم آن را با جزییات یادداشت کنیم که بار دیگر تکرار نشود. حتی برعکس، اگر عملکرد خوبی داشتیم، یادداشت و تحلیل کنیم که باعث بهبود مهارت خود شویم. این اولین قانون یادگیری و رشد است. در ترید کردن یا همان معاملات ارزهای دیجیتال نیز برای بهبود مهارت باید عملکرد خود را ثبت کنید. در طول زمان یادداشت‌های خود را مورد تحلیل و بررسی قرار می‌دهید که از تکرار تصمیمات اشتباه خود جلوگیری کنید.

به ثبت معاملات ارزهای دیجیتال در یک دفتر یا سند شخصی، ژورنال ترید یا همان ژورنال معاملاتی ارزهای دیجیتال می‌گویند. در ادامه با تیم بیتفا همراه باشید تا به بررسی چرایی ساخت ژورنال ترید و نحوه ساخت آن بپردازیم. ژورنال ترید یا همان مجله معاملاتی ارز‌های دیجیتال، سندی برای ثبت و ذخیره معاملات خود است. با استفاده از این سند یا دفتر می‌توانید معاملات گذشته خود را تحلیل و بررسی کنید. حتی افراد حرفه‌ای نیز به صورت روزانه و لحظه‌ای معاملات خود را ثبت می‌کنند تا بتوانند مدام عملکرد خود را مورد تحلیل و بررسی قرار دهند. این کار باعث شناخت نقاط ضعف و صدرتا و در نتیجه بهبود عملکرد می‌شود.

مهم‌ترین کاربرد ژورنال نویسی در ارز دیجیتال تشخیص علت شکست یا موفقیت یک معامله است. ژورنال نویسی ترید همچنین نظم بسیار کارآمدی را به تفکرات شما می‌بخشد. یک معامله‌گر موفق که به دنبال سودآوری روزافزون است، باید ژورنال معاملاتی شخصی داشته باشد. از سمتی اگر تعداد معاملات یا موقعیت‌های معاملات شما بسیار بالا باشد، ممکن است مدیریت و برنامه‌ریزی آن‌ها برایتان مشکل باشد. ژورنال ترید باعث ثبت تمام موقعیت‌ها و معاملات باز و حتی برنامه‌ریزی برای آینده می‌شود.به عبارتی هیچ موقعیت سودآوری را از دست نمی‌دهید و در عین حال نظم و آرامش‌خاطر دارید؛ اما دانش استفاده درست از ژورنال نویسی در ارز دیجیتال بسیار مهم است.

ژورنال ترید را با اسامی دیگری نیز به کار می‌برند، مانند : ژورنال نویسی ترید، ژورنال تریدینگ، مجله ترید، دفتر برنامه‌ریزی معاملات، ژورنال‌نویسی در ارز‌های دیجیتال و … ژورنال نویسی ترید شامل هر تصمیم و اقدام مربوط به معاملات شماست. همچنین شامل اطلاعاتی مانند استراتژی، و ریسک، روان‌شناسی، ارزهای مستعد رشد و جزییات کامل یک معامله می‌شود. همان‌طور که رئیس یک شرکت از بخش‌‌های مختلف کسب و کار خود با جزییات اطلاع دارد و تحلیل و بررسی می‌کند، شما نیز در ترید ارز‌های دیجیتال رئیس کار خود هستید، بنابراین باید از جزییات عملکردتان مطلع باشید.

برای اینکه متوجه بشید چه اتفاقاتی باعث موفقیت و یا شکست شما می‌شوند، بهترین کار استفاده از ژورنال معاملاتی است. با این کار شما می‌توانید نقاط قوت و ضعف خود را پیدا کرده و در جهت بهبود و رشد عملکرد استفاده کنید. در ادامه به چند دلیل مهم ژورنال نویسی ترید می‌پردازیم. هر معامله‌گر ابتدا نیاز به نظم و چارچوبی مشخص دارد. شما با یادداشت دقیق استراتژی و عملکردتان می‌توانید به تحلیل موشکافانه معاملات خود بپردازید. همچنین ارزهایی که هر روز به واچ‌لیست خود اضافه می‌کنید را مدام مشاهده می‌کنید و معاملات سودآور را از دست نمی‌دهید. علاوه بر آن تعداد معاملات خود و زمان و سرمایه‌ خود را کنترل می‌کنید.

بله شما می‌توانید با استفاده از نرم‌افزارهای مختلفی یا حتی در بخش NOTE یا همان یادداشت‌های گوشی همراه خود، اطلاعات مربوط به هر معامله و ترید را یادداشت کنید. سپس این تحلیل‌ها را به صورت هفتگی یا ماهانه مورد بررسی قرار دهید تا عملکرد شما در بازارهای مالی بهتر شود. همچنین اگر می‌خواهید با گوشی معامله کنید،‌ می‌توانید مقاله را مطالعه کنید. همچنین جهت ثبت جزییات معاملات خود برای بهبود عملکرد و استراتژی‌های معاملات‌تان، می‌توانید از پلتفرم‌های آنلاین استفاده کنید. ژورنال تریدر حرفه ای ابزاری حیاتی برای ردیابی و تجزیه و تحلیل دقیق فعالیت های معاملاتی است. باید به طور سیستماتیک تاریخ و زمان هر معامله را شامل شود که به شناسایی الگوها در شرایط مختلف بازار کمک می‌کند.

تریدر در ژورنال خود باید استراتژی معاملاتی را به تفصیل شرح دهد و نقاط ورود و خروج خاص را که برای ارزیابی اثربخشی استراتژی‌های معاملاتی ضروری است، مستند کند. ثبت حجم هر معامله و اهرم استفاده شده که جهت مدیریت ریسک موثر است، در ژورنال تریدر حرفه ای استفاده می‌شود. ژورنال تریدر حرفه ای باید حاوی تجزیه و تحلیل کامل قبل از معامله باشد، از جمله تجزیه و تحلیل فنی، بنیادی یا احساسی، که تصمیمات ترید را راحت می‌کند. یک بررسی دقیق پس از معامله برای ارزیابی نتایج و سنجش عملکرد استراتژی‌های به کار گرفته شده بسیار مهم هر فعالیت خرید و فروشی که شما به‌عنوان معامله‌گر انجام می‌دهید در یک جدول (یا در دفتر یا در یک فایل Excel) ثبت می‌شود

و شامل بخش هایی مثل مدیریت ریسک، ارزیابی استراتژی معاملات، روانشناسی معاملات  و موارد دیگر می‌شود , که به آن ژورنال معاملاتی می گویند. زیر نظر داشتن قیمت یا نگاه کردن مداوم به نمودار برای بروز کردن تحلیل تکنیکال و بررسی تغییرات اندیکاتور ها و همچنین چک کردن اخبار بازار کافی نیست! اگر میخواهید تبدیل به یک معامله گر حرفه ای شوید باید یک برنامه منظم برای فعالیت های روز , هفته و ماه خود داشته باشید , در واقع انضباط فکری در ترید یکی از مهمترین عوامل است که باعث می شود به مرور شما از تصمیمات احساسی در سرمایه گذاری بپرهیزید و به یک حرفه ای تبدیل شوید و ژورنال نویسی راه رسیدن به آن است.

ژورنال معاملاتی چیست؟

یک ژورنال معاملاتی تمام جزئیات یک معامله و نتایج آن را ثبت می کند و خلاصه ای از تجربه  و فعالیت های معاملاتی شما را گزارش می دهد. با این حال، این یک صورت حساب کارگزاری نیست زیرا می توانید دلایل استفاده از یک استراتژی یا اجتناب از آن را بررسی کنید. در یک ژورنال معاملاتی تمام معاملات انجام شده به طور متوالی و سیستماتیک برنامه ریزی می شوند و رکوردی از عملکرد هر استراتژی را گزارش می دهند. صرف نظر از نحوه عملکرد بازار، می توانید با استفاده از یک ژورنال معاملاتی ، پتانسیل یک معامله خاص را می توانید مورد بررسی قرار دهید که آیا ارزش سرمایه گذاری دارد یا نه. درست کردن یک ژورنال معاملاتی نیاز به هزینه ندارد با استفاده از یک دفتر یا نرم افزار اکسل (Ecxel) به راحتی میتوانید یک ژورنال معاملاتی درست کنید.

مزایای یک مجله تجاری چیست؟

نگه داری و استفاده مداوم از یک ژورنال معاملاتی مزایای زیادی دارد از جمله به شما کمک می کند تا نقاط قوت و ضعف استراتژی معاملاتی خود را ارزیابی کنید و تصمیمات بی طرفانه و بدون هیجان بگیرید. برای مثال، می‌توان تصمیم گرفت که آیا فلان ارز با توجه به حد ضرر آن ارزش ریسک کردن دارد یا بهتر است در زمان دیگری سرمایه گذاری کنید. نگه داشتن گزارش معاملات باعث می شود تا در مسیر استراتژی معاملاتی خود باقی  بمانید، خواه یک سرمایه گذار بلند مدت ,معامله گر روزانه یا یک معامله گر نوسانی باشید. هنگام معامله با پول واقعی، تمرکز بر تمامی معاملات کار دشواری است.

پس از یک دوره معامله های سودآور، ناخودآگاه شروع به معاملات احساسی و عجولانه می کنید یا ارزهای دیجیتال زیادی را معامله می کنید اما یک ژورنال معاملاتی باعث می شود تا در مسیر هدف خود بمانید و دیگر تمایل نداشته باشید که معاملات عجولانه و پر ریسک انجام دهید. اگر شما ژورنال معاملاتی خود را بصورت منظم ثبت کنید و به استراتژی خود اعتماد داشته باشید به مرور به یک تریدر حرفه ای و منظبت تبدیل می شوید و به راحتی در هر بازاری می توانید معامله کنید , در واقع بررسی عملکرد خود از طریق ژورنال معاملاتی به شما نشان می دهد که چقدر در معاملات خود موفق عمل کردین و حساب سود و زیان خود را دقیق داشته باشید.

نحوه استفاده از ژورنال معاملاتی

یک قالب ژورنال بی عیب و نقص وجود ندارد. هر معامله‌گری باید معیارهای مربوط به خود را داشته باشد. از ژورنال خود به عنوان سندی برای اضافه کردن دلایل وارد شدن به یک معامله خاص استفاده کنیدبه عنوان مثال اندیکاتور ها و پارامتر هایی را که در تحلیل تکنیکال خود استفاده می کنید یادداشت کنید تا از تأثیرات منفی بر عملکرد معاملاتی خود جلوگیری کنید. به یاد داشته باشید که ثبت تمامی نکات معاملات از نوع ارز گرفته تا بسته شدن معامله با سود یا ضرر  بسیار اهمیت دارد و تکرار این کار برای شما ضرروی است تا سندی جامع و درست داشته باشید و عملکرد شما مبنی بر استراتژی باشد تا احساسات و حتی اینکار برای شما تبدیل به یک عادت خوب می شود تا هر لحظه که بخواهید عملکرد کلی خود را ارزیابی کنید و چه بسا که تاثیر مثبتی در  نظم زندگی شخصی شما هم داشته باشد و به طور کلی معامله گر بهتری شوید.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا