اقتصادیترندهای کسب و کار

چگونه وکیل خوب شویم

پایگاه خبری اختبار به گزارش اختبار به نقل از موسسه حقوقی اترس برای ورود حرفه ای به شغل وکالت و تبدیل شدن به یک وکیل موفق می بایست، از شرایط موجود، درک بهتری پیدا کرد و بر اساس آن برنامه ریزی بهتری داشت. در این یادداشت که محصول تجربیات گردآوری شده وکلای باتجربه است، راه های تبدیل شدن به را بررسی خواهیم کرد. جهت چگونه مشورت و ارتباط با بهترین وکیل ملکی در سمنان کلیک کنید.

چرا در زمان حاضر تبدیل شدن به وکیل اثرگذار ، حیاتی شده است؟

همانطور که در آمارهای مختلف اعلام شده است، درصد وکلای بیکار که به دلیل تراکم بالای وکیل اتفاق شده است ، قابل توجه است. قانون تسهیل که با نگاه اقتصادی وارد عمل شد، مشکلات و معضلات این موضوع را بیشتر نمود .آثار واقعی این قانون با تاخیر چند ساله پدیدار خواهد شد. برای پیدا کردن بهترین وکیل سمنان می توانید به وبلاگ mastervakil  مراجعه کنید.

در چنین وضعیتی که بستر بیکاری بیشتر وکلا بیشتر شده است، اقدامات شخصی وکلا برای کاهش دامنه آثار این مطلب اهمیت بیشتری پیدا می کند.

بنابراین در این نوشتار ، بررسی خواهیم کرد چگونه به یک وکیل تاثیر گذار تبدیل شویم.

نقشه راه وکیل خوب شدن چیست؟

یک حوزه تخصصی اصلی وکالت را انتخاب کنید

در حال حاضر حوزه های وکالتی و حقوقی دارای چنان تنوعی است که هیچ وکیلی نمی تواند در همه حوزه های وکالت تخصص پیدا کند. بنابراین می بایست یک بخش را به عنوان تخصص اصلی و حداکثر دو حوزه را به عنوان تخصص های فرعی خود انتخاب کنید .

علت اینکه پیشنهاد میکنیم در کنار حوزه تخصصی اصلی ، دو حوزه فرعی را خصوصا در ابتدای مسیر وکالتی انتخاب کنید این است که تعداد پرونده های ورودی یک وکیل جوان بسیار محدود است و اگر وکیل بخواهد صرفا در یک حوزه ،قبول وکالت کند ممکن است به لحاظ معیشتی دچار چالش شود.

اگر میخواهید با بهترین حوزه هایی که می توانید به عنوان تخصص خود انتخاب کنید در ادامه این مقاله همراه ما بمانید.

دانش و تجربه خود را بالاتر ببرید

پس از اینکه حوزه تخصصی مورد علاقه خود که نیاز جامعه هم به آن بالا است را انتخاب کردید می بایست دانش و تجربه خود را در آن بالا ببرید . افزایش دانش از طریق مطالعه کتاب ، مقالات ، آرا و نظریات مشورتی صورت می گیرد. اخیرا سامانه ملی آرا، با قابلیت جستجوی پیشرفته ، بسیاری از آرای قضایی را منتشر نموده است که برای همگان قابل استفاده است.

افزایش تجربیات می تواند از طریق قبول پرونده در آن حوزه اتفاق بیفتد.طبیعتا وقتی در ابتدای دوران وکالت، اولویت در قبول پرونده ، یادگیری بیشتر است ، می توان پرونده را با حق الوکاله نسبتا کم قبول نمود. همچنین برخی قضات که پرونده های تخصصی به شعبه ایشان ارجاع می شود و به آموزش دادن علاقه مند هستند ، به وکلای جوان ،اجازه حضور در شعبه جهت یادگیری را می دهند و این روش می تواند یک راه فوق العاده برای افزایش دانش و تجربیات شما باشد.

برندسازی شخصی را در حوزه تخصصی انجام دهید

با توجه به محدودیت های که در بحث تبلیغات برای وکلای دادگستری می باشد _که به نظر می رسد این مقررات و محدودیت ها با شرایط کنونی سازگاری ندارد_ برندسازی شخصی اهمیت بیشتری پیدا می کند.برندسازی شخصی در یک تعریف ساده به این معنی است که مجموعه اقدامات و فرآیندهایی که باعث می شود یک فرد بر اساس توانمندی ها ، شایستگی ها و تجربیات در حوزه مشخصی شناخته شود.

مهارت های مهم مانند مهارت های ارتباطی ، شخصیت شناسی و مذاکره را یاد بگیرید

داشتن دانش و تجربه تخصصی شرط لازم است اما این دو شرط برای تبدیل شدن به یک وکیل اثرگذار کافی نمی باشند. مهارت های مهمی مانند مدیریت احساساتی چون خشم و استرس ،مهارت مذاکره ، مهارت های ارتباطی و شخصیت شناسی و اقناع کنندگی وجود دارند که جز عوامل مهم برای اثر گذاری یک وکیل به شمار می رود.

رعایت اخلاق حرفه ای

در بلند مدت مهمترین سرمایه یک وکیل، اعتبار او است .اخلاق حرفه ای مجموعه اصول و ارزش هایی است که به دلیل اهمیت آن ، حاضریم برای رعایت آن هزینه هایی بپردازیم .

برخی از مهمترین ارزش های یک وکیل می تواند، صداقت ،شفافیت ، نتیجه گرا بودن ،پذیرفتن سهم خود در اتفاقات ،تعهد به تلاش حداکثری و عدم تضمین نتیجه و مدت دادرسی باشد. رعایت اخلاق حرفه ای جدای از اینکه به لحاظ اخلاقی لازم است ، رعایت آن در میان مدت به صورت مستقیم موجب افزایش اعتبار و درآمد وکیل می گردد.

ساخت شبکه ارتباطی مناسب

یک وکیل اثرگذار ، با افرادی که در حوزه مورد نظر متخصص هستند ، ارتباط دارد و در صورت لزوم می تواند موضوعات پرونده خود را با ایشان مشورت نماید.یکی از بهترین راه آشنایی با متخصصین حوزه مربوطه ، شرکت در کارگاه ها و دوره های آموزشی حضوری می باشد.

آموزش همیشگی

هر چند تمرکز وکیل در بندهای فوق الذکر ،با آموزش و یادگیری همراه هست ولی به جهت اهمیت موضوع آموزش مستمر ، آن را در یک بند مستقل قرار دادیم. متخصص ترین و بزرگترین وکلا همواره خود را از مطالعه و یادگیری بی نیاز نمی بینند و همانطورکه در بالا گفتیم ، به جز یادگیری در حوزه تخصصی ، در سایر بخش های ضروری مثل مهارت آموزی های کاربردی ،آموزش مستمر جز موارد حیاتی به شمار می رود.

تمرکز بر رضایت حداکثری موکل

یک وکیل خواه در یک دفتر وکالت فعالیت دارد و خواه در یک سازمان تخصصی فعال باشد ، می بایست در تمامی فرآیند های خود از جمله پیگیری پرونده ،ارائه مشاوره حقوقی ، در دسترس بودن ،ارائه گزارش مستمر ، رضایت موکلین خود را محور امور قرار دهد و همواره به روش های مقتضی نسبت به میزان رضایت موکلین خود نظرسنجی کند و مستمرا برای افزایش رضایت ایشان تلاش کند چرا که مهمترین راه جذب پرونده ها خصوصا در حوزه های تخصصی ، معرفی توسط موکلین راضی قبلی می باشد.

نکاتی که برای اینکه دریابیم چگونه یک وکیل خوب باشیم :

غیر از استعدادهای فطری و طبیعی ،برای اینکه یک بدانیم چگونه یک وکیل خوب باشیم باید یاد آور شویم استعداد سخنوری و فصاحت و بلاغت در بیان خیلی کمتر از آنچه تصور می رود لازم و ضروری است . برای آنکه وکیل بتواند حرف خود را به قاضی بفهماند و به او بقبولاند کافی است که در گفتار خود دقیق و ساده و صدیق و با علاقه و با حرارت باشد و افکار و عقاید خود را با وضوح کامل و به شکل پسندیده و جالب و موثری بیان نماید. قدرت استدلال، قدرت تخیل و ابتکار ، قدرت استنتاج ، داشتن طبع نقاد و نرمش و گسترش فکروقریحه ی روان شناسی نیز علاوه بر استعداد طبیعی لازم است.

انجام وظیفه غالبا مستلزم جسارت و شجاعت و شهامت خاص است .بعضا وکیل مجبور می شود تا در مقابل تصمیم یکی از مقامات به اعتراض بر خیزد یا در مقابل افکار عمومی ایستادگی کند و مخالفت نماید. وکیل باید آنقدر شهامت اخلاقی داشته باشد که از هیچ چیز نهراسد و وظیفه ی خود را هرچند مخاطره آمیز باشد بدون تشویش و تردید و تزلزل انجام دهد و افتخار استقلال فکر و آزادی دفاع را که از خصوصیات وکالت دادگستری است برای خود کسب نماید .دراین صورت است که وکیل خوب دادگستری شناخته می شود.

اطلاعات عمومی و حقوقی برای یک وکیل خوب : البته نباید توقع داشت که وکیل در کلیه علوم وفنون دنیای امروز تبحر داشته و صاحب نظر باشد لکن باید سعی کند که لااقل معلومات کافی در ادبیات و هنر و فلسفه و جامعه شناسی و تاریخ و علوم به دست اورد . باید پذیرفت که گاهی نقل یک بیت شعر تاثیرش بیشتر از استناد به ماده و قانون و رویه قضایی است . آنچه مطرح می کند بفهماند همه می دانند و فقط به قصد یاد آوری و نتیجه گیری ناچار به تذکر آن شده است اطلاعات عمومی باید با مطالعات حقوقی تکمیل و ترکیب شود.

قدرت کار برای یک : وکالت دادگستری مستلزم آن است که وکیل تمام وجودش را وقف آن کند .وی ممکن است ساعتها برای یک جلسه نیاز به مطالعه و کار داشته باشد . هرقدر که دفتر وی منظم باشد باز هم ممکن است که نیاز به کار بیشتر باشد و وی باید بتواند این خستگی مداوم و طولانی را به جان بخرد واین گونه به ما عملا آموزش خواهد داد که چگونه یک وکیل خوب باشیم .

وقت شناسی : در رابطه با موکل باید کاملا وقت شناس بوده ملاقات هایی که با موکل تعیین می کند به موقع حاضر شود.

ایجاد روابط دوستی و آشنایی : بهترین چیز برای وکیل آن است که از طریق محبت و نزاکت و ظرافت برای خود موکلینی فراهم نماید و از طریق دوستی موکلین خود را حفظ نماید.

عشق و علاقه به شغل وکالت کسی می تواند شکستهای پی در پی و پرکار و پرمشقت وکالت را تحمل کند که عاشق و دلداده این شغل باشد . چه رضایت خاطری بالاتر از اینکه وکیلی بتواند در پرونده مهم و مورد علاقه اش حکمی به نفع موکل خود به دست اورد و مورد اطمینان دادرس پرونده واقع شده باشد. وقتی وکیل می تواند از افتخار و احترام و رضایت مخصوص به وکالت دادگستری بهره مند گردد که خود او به این شغل و این مقام احترام بگذارد وو برای آن ارزش قایل باشد.

آیدا چم سورکی

آیدا چم سورکی هستم متولد 1381 تحصیل کرده در رشته علوم تربیتی و علاقمند به نویسندگی و فعال در شبکه های اجتماعی
دکمه بازگشت به بالا