ترندهای کسب و کارعمومی

چه نوع برجی بخریم؟

خرید مطمعن برج خنک کننده که به آن کولینگ تاور نیز گفته میشود یکی از دغدغه های اصلی بسیاری از کارخانجات صنعتی در ایران قلمداد می گردد. در کشور پهناور ایران به دلیل گستردگی صنایع و وسعت بالای آنها امروزه بسیاری از شرکتهای فولاد، مواد غذایی، پتروشیمی و پالایشگاه ها نگاه خود را معطوف به خرید از داخل نموده اند. بسیاری از تولیدکنندگان عرصه تهویه مطبوع و سازنده ماشین آلات برودتی بدلیل این حجم از بازار اقدام به تولید و ساخت برج خنک کن نموده اند.

نام های آشنا در صنعت سرمایش و حتی گرمایش ممکن است به شما قیمت های بالایی عرضه نمایند ولی این شرکتها تولیدات خود را با بالاترین سطح تجربه خود در صنعت عرضه می کنند. توصیه میکنیم اگر قصد خرید یک دستگاه برج خنک کننده را دارید ما را در این مقاله همراهی نمایید تا قیمت برج خنک کننده را با هم بررسی کنیم  .  برج خنک کن چه کمکی میتواند بکند؟ برج خنک کننده تأثیر بسیاری در عملکرد سایر تجهیزات برودتی همچون چیلرهای تراکمی و جذبی ، هواساز و فن کویل دارد. انتخاب صحیح و درست در تأسیسات یک ساختمان یا یک کارخانه بزرگ صنعتی باید دارای حساسیت های زیادی باشد. خرید تجهیزات صنعتی و برودتی باید مطابق با اصول استاندارد طراحی صورت پذیرد. خرید یک دستگاه برودتی بزرگ که وظیفه مهمی را برعهده دارد باید طبق ضوابط معین صورت پذیرد.

طرح یک استراتژی خوب در خرید کولینگ تاور

در این بخش یک الگوریتم خوب در تشخیص توانمندی های یک شرکت سازنده برج خنک کن یا پکینگ برج خنک کننده می پردازیم. مثلا اگر شما قصد خرید برج خنک کن برای ذوب فلزات را دارید باید در هنگام انتخاب این دستگاه به نامی با تجربه در این صنعت مراجعه نمایید. میتوانید با این استراتژی به یک شرکت درخواست ارسال رزومه نمایید تا در صورت داشتن تجربه کافی اعتماد نمایید. یک طراح کولینگ تاور که قبلاً تجربه کافی در راه اندازی سیستم سرمایشی کوره القایی را داشته باشد میتواند کمک بسزایی در انتخاب صحیح ظرفیت و نوع کولینگ تاور مورد نیاز شما بنماید. معمولاً یک سازنده کوره القایی از شما خواهد پرسید که اولاً برج خنک کن قرار است کوره با چه تناژی را سرد کند و یا کدام قسمت از کوره القایی(بوته، تابلو و …) را می خواهید به این تجهیز متصل نمایید.

گام دوم در پیشبرد اهداف استراتژی خرید درست برج خنک کاری : مشخص کردن قوانین در هنگام فرآیند انتخاب و خرید برج خنک کننده یکی از مهمترین اصول این کار است. خرید و فروش دستگاه های برودتی امروزه توسط شرکتهای بسیاری صورت می پذیرد. کیفیت ظاهری محصولات، رزومه کاری شرکت و رضایتمندی مشتریان از مهمترین ابزار چک کردن نمودار فعالیت یک شرکت می‌باشد. پس از انتخاب چند برند معتبر که ترجیحاً تولیدکننده نیز باشند، باید سراغ مرحله تصمیم نهایی بروید. در مرحله انتخاب نهایی تمامی ابزارهای فنی و کیفی یک شرکت را جهت نهایی کردن این موضوع بکار بگیرید. تصمیم عجولانه در زمینه‌های مشابه با این موضوع می تواند طبعات سنگینی را در آینده داشته باشد.

در بخش زیر سایر مواردی که میتواند در ارزیابی اولیه به شما در خرید برج خنک کن کمک خوبی نماید را به صورت تیتروار بیان میکنیم . تخمین ظرفیت و مشخص کردن قدرت کولینگ تاور مهمترین بخش در خرید و انتخاب این محصول به شمار می‌آید. مقدماتی ترین مرحله برای خرید هر تجهیز صنعتی انجام صحیح ظرفیت می‌باشد ولی این موضوع شرط لازم و کافی نیست. گام بعدی در خرید برج خنک کننده تعیین شکل و نوع کولینگ تاور است که باید قابل قبول باشد. برای دانستن این که کدامین نوع برج خنک کننده می‌تواند برای انجام یک خرید اصولی مناسب باشد مستلزم دانستن جزئیات هر یک از انواع کولینگ تاور می‌باشد.

در زیر به بررسی کلیات دسته‌بندی انواع سیستم برودتی تبخیری (برج خنک‌کن) می‌پردازیم. خرید برج خنک کننده باید مطابق محاسبات انجام شود. این محاسبات با داشتن چهار پارامتر دبی آب در گردش، دمای ورود به برج خنک کننده، دمای خروج از برج خنک کننده و حداکثر دمای مرطوب محیط به دست می آید. قبلاً در مقاله روش انتخاب برج خنک کننده، به صورت کامل اشاره شد که انتخاب برج خنک کننده به دو روش استفاده از نرم افزار و استفاده از نمودار انتخاب برج خنک کننده به دست می آید که البته در این زمینه بهتر است قبل از خرید برج خنک کننده از یک کارشناس کمک گرفته شود.

پس از محاسبات طراحی برج خنک کننده، باید امکانات مورد نیاز و محل نصب برج خنک کننده مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته شود. در این مقاله از مجموعه بادران تهویه صنعت نیز قصد داریم تا درباره خرید برج خنک کننده و نحوه انجام آن، مطالبی را بیان کنیم. اولین قدم جهت خرید برج خنک کننده مشخص کردن نیاز خنک کاری در سیستم می باشد. نیاز به خنک کاری در یک مجموعه در نهایت با تعیین دمای گرم و دمای سرد و حجم آب مورد نیاز صورت می‌پذیرد. در حالتی که دمای سرد طراحی شده بالاتر از حداکثر دمای مرطوب محیط باشد، می توان نسبت به انتخاب برج خنک کننده اقدام نمود. زیرا برج های خنک کن فقط می توانند تا 3 درجه بالای دمای مرطوب محیط، آب را خنک کنند.

البته ساخت برج خنک‌ کننده چوبی منسوخ شده است و تنها برای جایی کاربرد دارد که نیاز به ساخت برج خنک کن ارزان و موقت می‌ باشد. برج خنک کننده بتنی معمولاً در ساخت تناژهای بالا مانند برج خنک‌ کننده نیروگاه مورد استفاده قرار می‌ گیرد. متغیرهای مختلفی که بر قیمت پکینگ فیلمی تأثیر می‌گذارند، از جمله مشخصات فنی، ظاهر ظریف و قابلیت حفاظت در برابر عوامل محیطی هستند . بنابراین در این بین دو برج خنک کننده فایبرگلاس و برج خنک کننده فلزی بخش عمده بازار را در اختیار دارند. برج خنک‌کننده فایبرگلاس عمر بالاتری از برج خنک‌کننده فلزی دارد و در مقابل رطوبت و خوردگی مقاوم‌ تر است. در برج خنک کننده جریان متقاطع، آب و هوا در مسیر متقاطع با یکدیگر تماس پیدا می‌ کنند و در برج خنک‌کننده جریان مخالف آب و هوا در مسیر مخالف با هم تماس پیدا می‌ کنند.

معمولاً ساخت برج خنک‌ کننده جریان متقاطع پر هزینه‌ تر از ساخت برج خنک کننده جریان مخالف است. البته هر کدام مکانیزم و کاربرد متفاوتی دارند، ولی می‌ توان گفت در مجموع برج خنک‌ کننده جریان متقاطع از نظر ساختار و طراحی بهتر از برج خنک‌ کننده جریان مخالف است. فن اجباری یعنی فن در ناحیه ورود هوا به برج خنک کننده قرار داشته باشد و فن القایی یعنی فن در ناحیه خروج هوا از برج خنک کننده قرار داشته باشد. فن سانتریفیوژ دارای فشار استاتیکی بالاتری از فن محوری است، ولی به سرعت دچار سر و صدا می شود و نگهداری و تعمیرات آن پر هزینه تر می باشد. فن محوری القایی بیشترین نوع فن مورد استفاده در ساخت برج خنک کننده می باشد و مزایای بیشتری دارد و در خرید برج خنک کننده به آن توجه کنید.

خرید و انتخاب برج خنک کننده مناسب

دستیابی به یک برج خنک کننده قابل اعتماد که به آن سیستم خنک کننده نیز می گویند، یکی از دغدغه های مهم بسیاری از کارخانه های صنعتی در ایران است. بسیاری از شرکت های فولادی، غذایی، پتروشیمی و پالایشگاهی در ایران با طیف متنوعی از صنایع و اندازه های بزرگ آنها ترجیح می دهند برج های خنک کننده را به صورت محلی خریداری کنند. در نتیجه تقاضای زیاد، سازندگان مختلف تهویه مطبوع و تبرید اقدام به تولید و ساخت برج های خنک کننده کرده اند. شرکت های معروف در صنعت سرمایش و گرمایش ممکن است قیمت های بالاتری ارائه دهند، اما محصولاتی با تجربه و تخصص درجه یک در این زمینه نیز ارائه می دهند.

اگر قصد خرید دستگاه برج خنک کننده را دارید، پیشنهاد می کنیم این مقاله از مرجع تخصصی دماجت را از دست ندهید. برج خنک کننده نقش بسزایی در کارایی سایر تجهیزات تبرید مانند چیلرهای جذبی و تراکمی، فن کویل ها و تهویه مطبوع دارد. بنابراین، هنگام انتخاب برج خنک کننده برای یک ساختمان یا یک کارخانه صنعتی گسترده، باید چندین نکته را در نظر گرفت. خرید تجهیزات صنعتی و تبرید باید اصول طراحی استاندارد را رعایت کند. هنگام تهیه یک دستگاه تبرید بزرگ که عملکرد مهمی را انجام می دهد، معیارهای خاصی باید رعایت شود.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا