ترندهای کسب و کارعمومی

چرا باید مو را بشوییم سپس نرم کننده بزنیم؟

بسیاری از افراد و به‌خصوص خانم‌هایی که موهای رنگ‌شده دارند، از حالت‌دهنده‌های مو یا روغن آرگان بیز قیمت مناسب استفاده میکنند ، برای آرایش و زیبایی موهاشون استفاده میکنن. بعضی از این نرم‌ کننده‌های مو واقعاً کار راه اندازن و به‌خوبی موهای خشک و آسیب‌دیده رو حالت میدن! تابه‌حال به این موضوع فکر کرده بودید که نرم‌ کننده‌ها حاوی چه ترکیباتی هستند؟ آیا استفاده از نرم‌ کننده‌ها سلامت مو رو به خطر میندازه و یا بی تاثیره؟ در این مقاله به‌طور کامل به مقوله نرم‌ کننده‌های مو پرداختیم که پیشنهاد می‌کنیم حتماً اون رو مطالعه کنید. با ما همراه باشید.

لایه خارجی مو که شما می‌بینید، کوتیکول نام دارد. سلامت و یکنواختی کوتیکول، تعیین‌کننده وضعیت ظاهری مو است. خصوصیات مو همانند نرمی، درخشش و قابلیت حالت گرفتن مو در درجه اول بستگی به وضعیت کوتیکول های سطح مو دارد. حالت‌دهنده‌های مو با سطح خارجی مو در ارتباط هستند. حال اگر سطح خارجی مو صدمه ببیند، چه می‌شود؟

درخشان بودن مو نتیجه انعکاس نور از تک‌تک موهاست. اگر سطح خارجی مو صدمه ببیند، انعکاس نور از مو کاهش می‌یابد و مو خاصیت درخشان بودن خود را از دست می‌دهد. اگر سطح خارجی مو صدمه ببیند، در طول مو بار الکتریکی منفی جمع می‌شود. به دلیل وجود بار الکتریکی موها یکدیگر را دفع می‌کنند و درنتیجه مو به‌سختی شانه می‌شود و حالت می‌گیرد. به نظر می‌رسد صافی و نرمی مو به قرار گرفتن منظم و یکنواخت کوتیکول ها در سطح مو بستگی دارد. کوتیکول سالم و طبیعی مثل سفال‌های شیروانی سقف، منظم قرار می‌گیرد. در صورت صدمه به کوتیکول، این نظم به هم می‌خورد و مو خشن، زبر و شکننده می‌شود و انتهای آن شکاف می‌خورد.

Why should we wash our hair then apply conditioner?

برخی از مزایای استفاده از روغن سبوس برنج بکر دکتر بیز عبارتند از:

  • به مرطوب شدن پوست و مو کمک می کند: روغن سبوس برنج بکر سرشار از اسیدهای چرب است که به مرطوب شدن پوست و مو کمک می کند. این می تواند به بهبود خشکی، خارش و پوسته پوسته شدن کمک کند.
  • به محافظت از پوست و مو در برابر آسیب های محیطی کمک می کند: روغن سبوس برنج بکر دکتر بیز سرشار از آنتی اکسیدان ها است که به محافظت از پوست و مو در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد کمک می کند. رادیکال های آزاد مولکول های ناپایداری هستند که می توانند به سلول های پوست و مو آسیب برسانند و منجر به پیری زودرس و سایر مشکلات شوند.
  • به کاهش التهاب کمک می کند: روغن سبوس برنج بکر دارای خواص ضد التهابی است که می تواند به تسکین قرمزی، تحریک و تورم پوست کمک کند. این می تواند برای افرادی که از بیماری های پوستی مانند اگزما یا پسوریازیس رنج می برند مفید باشد.
  • به رشد مو کمک می کند: روغن سبوس برنج بکر سرشار از ویتامین E است که به رشد مو کمک می کند. همچنین می تواند به جلوگیری از ریزش مو و تقویت موهای ضعیف و شکننده کمک کند.

نحوه استفاده از روغن سبوس برنج بکر دکتر بیز:

  • به عنوان مرطوب کننده: چند قطره از روغن را روی پوست یا موی خود بمالید و به آرامی ماساژ دهید.
  • به عنوان پاک کننده صورت: چند قطره روغن را روی یک پد پنبه ای بمالید و از آن برای پاک کردن آرایش و آلودگی از صورت خود استفاده کنید.
  • به عنوان درمان مو: چند قطره روغن را به موهای خود ماساژ دهید و بگذارید 30 دقیقه تا یک شب بماند. سپس موهای خود را طبق معمول بشویید.

روغن سبوس برنج بکر دکتر بیز برای اکثر افراد بی خطر است. با این حال، اگر پوست حساسی دارید، قبل از استفاده از آن روی ناحیه کوچکی از پوست خود تست کنید.

چه کارهایی به مو آسیب می‌رساند؟

انجام برخی از کارها باعث آسیب رساندن به موهایتان می‌شود، ازجمله:

  • زیاد شستن مو (البته اگر مو کوتاه و شامپو ملایم باشد، صدمه به حداقل می‌رسد)
  • شانه زدن و برس کردن مکرر مو
  • استفاده زیاد از خشک‌کننده‌های مو (سشوار)
  • فر کردن مو
  • رنگ کردن مو با رنگ‌های دائمی و بی‌رنگ کردن مو
  • قرار گرفتن در معرض عوامل محیطی به‌خصوص مثل اشعه خورشید، باد و آب استخر

تمام عوامل فوق با صدمه به کوتیکول مو باعث زبر و کدر شدن مو، سفت و شکننده شدن آن و اشکال در شانه زدن و حالت گرفتن آن می‌شود.این عوامل فقط به قسمت بیرونی مو که در سطح پوست قرار گرفته است و کوتیکول آن صدمه می‌زنند. این بدان معنی است که این عوامل معمولاً روی سلول‌های فعال مو که در عمق فولیکول مو قرار گرفته‌اند، تأثیری ندارد و به همین دلیل معمولاً روی رشد مو نیز تأثیر نمی‌گذارد و به همین دلیل مو می‌تواند حتی در صورت آسیب دیدن از عوامل فوق با رشد طبیعی به حالت ظاهری طبیعی خود برگردد ولی درصورتی‌که هر یک از موارد بالا شدید و بیش‌ازحد باشد، به سلول‌های فعال نیز صدمه می‌زند و رشد مو را مختل می‌کند.

مثلاً استفاده مکرر و طولانی از خشک‌کننده‌های مو (مثل سشوار) باعث گرمای موضعی در منطقه‌ای از پوست می‌شود که به سلول‌های زنده فولیکول مو صدمه می‌زند. عواملی که باعث کشیدگی مو می‌شوند یا مو را تحت فشار قرار می‌دهند نیز به سلول‌های عمیق‌تر فولیکول مو صدمه می‌زنند و رشد مو را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

اصول عملکرد نرم کننده مو

نرم‌ کننده‌ها برای جلوگیری از صدمه به لایه خارجی مو طراحی شده‌اند و سازوکار عمل همه آن‌ها یکسان است:

  • ایجاد لایه محافظی که لایه خارجی مو را بپوشاند و به مو حالتی نرم و یکنواخت دهد.
  • خنثی کردن بارهای الکتریکی سطح مو؛ با این کار مو حالت پریشان و ژولیده نخواهد داشت و در ضمن بسیار آسان‌تر شانه می‌شود و حالت می‌گیرد، ضخیم‌تر و محکم‌تر به نظر می‌رسد و گره نمی‌خورد.

توجه: مواد فعال موجود در نرم کننده فقط بر سطح مو تأثیر دارند، به بخش داخلی مو نمی‌رسند و تأثیری هم روی فولیکول مو ندارند. تأثیر نرم‌ کننده‌ها موقتی است و اکثراً ظرف چند روز (برحسب شرایط محیطی) از بین می‌رود. اگر موها را بشوییم نرم کننده هم از روی مو شسته می‌شود. تأثیر نرم‌ کننده‌ها فقط آرایشی است و هیچ خاصیت درمانی ندارند. این مواد نیز همانند شامپوها حاوی مواد دیگری به‌غیراز ماده فعال هستند در اینجا ماده فعال حالت‌دهنده مو است که شامل عطرها، نگه‌دارنده‌ها و مرطوب‌کننده برای موهای خشک می‌شوند.

انواع نرم کننده

مواد مؤثره موجود در محصولات نرم کننده مو شامل سه گروه زیر می‌شود:

۱- سورفکتانت های کاتیونی

سطح موهای آسیب‌دیده عموماً دارای بار الکتریکی منفی است. ازآنجاکه سورفاکتانت های کاتیونی بار الکتریکی مثبت دارند، به بار منفی موها جذب می‌شوند و به سطح موی صدمه‌دیده می‌چسبند. بدین ترتیب، سطح خارجی مو با لایه یکنواختی پوشیده می‌شود و درعین‌حال بار الکتریکی آن نیز خنثی می‌شود. این سورفاکتانت ها حاوی زنجیرهای بلند چربی هستند که با چسبیدن به سطح مو، لایه‌ای چرب روی مو ایجاد می‌کنند و به مو حالت صاف و درخشان می‌دهند.

سورفاکتانتهای کاتیونی برای موهایی که در اثر رنگ کردن، بی‌رنگ کردن یا فر کردن صدمه‌ دیده‌اند، بسیار مناسب هستند. هر چه مو بیشتر صدمه‌دیده باشد، بار منفی سطحی آن قوی‌تر است و درنتیجه سورفاکتانت محکم‌تر به سطح آن می‌چسبد. در مناطقی از مو که صدمه بیش‌تری دیده است، سورفاکتانت قوی‌تر به مو می‌چسبد و درنهایت ظاهری یکنواخت و صاف به مو می‌دهد.

۲- پلیمرهای کاتیونی

پلیمرها عموماً ترکیباتی شیمیایی هستند که از زنجیرهای بلندی از واحدهای یکسان تشکیل شده‌اند. پلیمرهای کاتیونی مورداستفاده در نرم‌ کننده‌های مو حاوی موادی مانند سیلیکون‌های پلی آمیدها، پلی آمین‌ها و موادی با ساختمان سلولزی هستند. این مواد به شکل واحدهای دراز از زنجیرهای پلیمر به سطح مو می‌چسبند.

این پلیمرها، با پر کردن قسمت‌های صدمه‌دیده مو، باعث انعکاس بهتر نور از سطح مو می‌شوند که این خود حالت نرم و یکنواختی در مو ایجاد می‌کند. این فرآورده‌ها همچنین حاوی بار الکتریکی مثبت هستند (حالت کاتیونی دارند). به همین دلیل، بار منفی سطح مو را نیز کاهش می‌دهند. شامپوهای حاوی پلیمرهای کاتیونی برای موهای معمولی مناسب‌اند. درماتولوژیست ها استفاده از این فرآورده‌ها را برای موهای ظریف و شکننده توصیه نمی‌کنند.

روغن ماکادمیا خالص بیز

یک روغن طبیعی است که از مغز ماکادمیا به دست می آید. این روغن سرشار از اسیدهای چرب ضروری، ویتامین ها و مواد معدنی است که فواید زیادی برای پوست و مو دارد.

برخی از مزایای استفاده از روغن ماکادمیا خالص بیز عبارتند از:

مرطوب کننده: روغن ماکادمیا به طور طبیعی مرطوب کننده است و می تواند به حفظ رطوبت پوست و مو کمک کند. این روغن برای افرادی که پوست خشک یا موهای وز دارند مفید است.

ضد پیری: روغن ماکادمیا سرشار از آنتی اکسیدان ها است که می تواند به محافظت از پوست در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد کمک کند. رادیکال های آزاد مولکول های ناپایداری هستند که می توانند به سلول های پوست آسیب برسانند و منجر به چین و چروک و خطوط ریز شوند.

ضد التهاب:روغن ماکادمیا خالص بیز دارای خواص ضد التهابی است که می تواند به تسکین قرمزی، تورم و تحریک پوست کمک کند. این روغن برای افرادی که از بیماری های پوستی مانند اگزما یا پسوریازیس رنج می برند مفید است.

تقویت کننده مو: روغن ماکادمیا می تواند به تقویت موها و جلوگیری از ریزش مو کمک کند. این روغن همچنین می تواند به موها درخشش و شادابی ببخشد.

نحوه استفاده از روغن ماکادمیا خالص بیز:

  • به عنوان مرطوب کننده: چند قطره از روغن را روی پوست یا موی خود بمالید و به آرامی ماساژ دهید.
  • به عنوان ماساژ: چند قطره از روغن را به دست خود بمالید و به آرامی روی عضلات و مفاصل خود ماساژ دهید.
  • به عنوان روغن حمام: چند قطره از روغن را به وان حمام خود اضافه کنید و از حمام آرامش بخش خود لذت ببرید.

روغن ماکادمیا خالص بیز برای اکثر افراد بی خطر است. با این حال، اگر پوست حساسی دارید، قبل از استفاده از آن روی ناحیه کوچکی از پوست خود تست کنید.

دکمه بازگشت به بالا