ترندهای کسب و کارعمومی

هوشمند سازی سازه چیست؟

ساختمان هوشمند یکی از اصطلاحات نوین و مرسوم شده به منظور معرفی و توصیف ترکیبی از تکنولوژی های مدرن و کاربردی جهان با سازه، ساختمان و یا منازل مسکونی است. تا چندین سال پیش اصطلاح خانه و یا ساختمان هوشمند، یک عبارت ناشناخته بوده و درکی از آن در جمعیت عموم مردم وجود نداشت. امروزه به دلیل گسترش فضا و راه های ارتباطی در بستر اینترنتی، خانه  هوشمند یکی از اصطلاحات شناخته شده و مرسوم در ساخت بسیاری از ساختمان های مسکونی، تجاری و صنعتی به شمار می آید. به منظور اطلاع از تعریف، ویژگی و کاربرد ساختمان های هوشمند با ما همراه باشید.

 ساختمان هوشمند چیست؟

و یا خانه ای گفته می‌شود که فرایند ساخت تمامی اجزا و بخش های مختلف آن، با استفاده از مدرن ترین و پیشرفته ترین تجهیزات تکنولوژی الکترونیک انجام شده باشد. امکانات موجود در یک ساختمان هوشمند عبارتند از:

  • سیستم های گرمایشی و سرمایشی
  • امکانات صوتی و تصویری
  • پرده ها و تنظیم میزان روشنایی
  • چراغ ها و تنظیم میزان نور محیط داخلی خانه
  • سیستم های امنیتی
  • سنسورهای مختلف از جمله سیستم اعلام حریق

انواع ساختمان هوشمند

سازه و یا خانه های هوشمند با توجه به هزینه در نظر گرفته شده، موقعیت سازه و بسیاری از فاکتورهای دیگر در انواع مختلفی توسط تجهیزات متفاوتی ساخته و اجرا خواهند شد.

خانه هوشمند بی سیم

یکی از انواع روش های ساخت و راه اندازی ساختمان های هوشمند،  نصب ابزارهای هوشمند بی سیم، بدون نیاز به تغییر سیستم سیم کشی ساختمان است. این سبک از تجهیز خانه هوشمند، احتیاج به هزینه کمتر و تجهیزات هوشمند مانند لامپ های الکترومغناطیسی، سیستم کنترل مرکزی با سیم، دستگاه و ساختارهای صوتی هوشمند و تنظیم کننده های میزان روشنایی، ترموستات های هوشمند، ابزارهای امنیتی، وسایل برقی مانند تلویزیون و بسیاری از وسایل آشپزخانه خواهد داشت. این روش به دلیل صرف هزینه های کمتر و عدم نیاز به تغییر سیم کشی ساختمان، طرفداران بیشتری داشته و از روش های رایج تر به شمار می آید.

خانه هوشمند با شبکه سیمی

نوعی دیگر از روش های ساخت و تجهیز ساختمان هوشمند، تعویض سیستم سیم کشی ساختمان و استفاده از سیستم کنترل مرکزی به منظور نصب و راه اندازی تجهیزات وایرلس می باشد. این سبک از هوشمند سازی منازل، احتیاج به صرف هزینه های بسیار زیادی داشته و تنها در موارد معدودی انجام خواهد شد.

خانه هوشمند با استفاده از وسایل هوشمند

یکی دیگر از روش های تجهیز و ساخت ساختمان هوشمند، استفاده از تجهیزات و وسایل هوشمند و استفاده از پیشرفته ترین تکنولوژی های روز جهان است. استقبال طیف وسیعی از مردم در سراسر جهان از هوشمند سازی وسایل مورد استفاده و مزایای این اقدام، منجر به طراحی، تولید و گسترش بسیاری از تجهیزات و ابزارهای هوشمند در منازل مسکونی و سایر مکان های مورد نظر شده است.

 علت محبوبیت و استقبال از هوشمندسازی ساختمان ها

روز به روز بر تعداد متقاضیان و دوستداران هوشمند سازی ساخت ساختمان های مسکونی و غیرمسکونی افزوده شده و ساختمان هوشمند یکی از مهمترین و اصلی‌ترین درخواست های قابل اجرا در ساخت سازه های ساختمانی به شمار می آیند. با توجه به تغییر سبک زندگی بشر و افزایش ساعات کاری در شبانه روز، استفاده از تجهیزات و ابزار هوشمند و اتوماتیک، تاثیر بسیار زیادی در افزایش بهبود کیفیت زندگی افراد داشته و یکی از نیازهای غیر قابل اغماض در طیف گسترده ای از افراد جامعه به شمار می‌آید. مهمترین مزیت ساختمان هوشمند عبارتند از:

خانه هوشمند و امکانات موجود در این سازه، امکان بسیاری از اقدامات و کارهای زمان بر روزانه و دشوار را برای شما و سایر اعضای خانواده فراهم آورده و به بهبود وضعیت رفاهی آنها کمک شایان ذکر خواهد نمود.

یکی از مهمترین و پر طرفدار ترین فاکتورهای ارزشمند و قابل توجه در هوشمند سازی ساختمان های مورد نظر، استفاده از سیستم‌های امنیتی اتوماتیک و امکان ارزیابی و مشاهده وضعیت ساختمان حتی از مسافت های بسیار دور است. از این رو برقراری امنیت قابل اعتماد و رضایتمند از مزایای بسیار مهم قابل توجه در بحث هوشمند سازی ساختمان های مسکونی و غیرمسکونی به شمار می‌آید.

استفاده از امکانات و مانند سیستم های کنترل دما، سیستم های کنترل نور، سیستم های کنترل و اعلام حریق و بسیاری از سیستم های مورد استفاده به منظور کسب آسایش در زندگی روزمره، از مهمترین فاکتورهای ایجاد کننده آسایش و رفاه دسته جمعی در اعضای ساختمان هوشمند به شمار می‌آیند.

  • صرفه جویی در مصرف انرژی و هزینه های ناشی از آن

متاسفانه امروزه بحث پرداخت هزینه‌های مربوط به مصرف آب، گاز یکی از معضلات اصلی و اضافی در پرداخت هزینه های زندگی به شمار می آیند. هوشمند سازی ساختمان ها، علاوه بر مزیت و ویژگی های ذکر شده، بسیار زیادی به پیشگیری از هدر رفت و مصرف بی مورد انرژی نموده و قادر به صرفه‌جویی و امکان پس انداز هزینه‌های پرداخت شده به منظور استفاده از هدر رفت انرژی خواهد بود.

 هزینه ساختمان هوشمند چگونه تعیین می شود؟

یکی از مهمترین دغدغه ها و سوالات رایج در خصوص هوشمند سازی منازل مسکونی، تجاری، اداری، صنعتی، آموزشی و درمانی، تخمین میزان هزینه‌های مورد نیاز به منظور استفاده از امکانات و خدمات ارائه شده توسط سیستم های هوشمند سازی است. به شکل کلی می‌توان گفت که استفاده از تکنولوژی و امکانات مرتبط با این علم کاربردی در تمامی موارد از جمله ساخت ساختمان هوشمند، بهای نسبتاً زیادی خواهد داشت.

همانطور که پیشتر نیز گفته شد، عوامل مختلفی مانند انتخاب نوع هوشمندسازی ساختمان مورد نظر، استفاده از سیستم کنترل مرکزی وایرلس و یا با سیم و استفاده از انواع مختلف تجهیزات هوشمند در برندها و مدل های مختلف، از عوامل بسیار مهم در تعیین قیمت و هزینه های مورد نظر به منظور هوشمند سازی ساختمان و سازه های مختلف به شمار می آیند.

 انتخاب بهترین نوع هوشمند سازی ساختمان

بررسی، انتخاب، تعیین و انجام روش های مختلف و بروز هوشمند سازی ساختمان های مختلف، تخصص ویژه بوده و توسط افراد کارآزموده و مجرب در این زمینه انجام خواهد شد. پیشنهاد می شود به منظور ساخت ساختمان هوشمند و یا هوشمند کردن ساختمان های قدیمی و سازه های غیر هوشمند با مشاورین و تکنسین های کارآزموده در شرکت‌های مختلف ارائه دهنده خدمات هوشمند سازی مشورت نموده و پس از اظهار نظرات کارشناسان های آنها، اقدام به انتخاب سبک هوشمند سازی، امکانات و ابزارهای مورد نیاز و بسیاری از اقدامات لازم در این زمینه نموده و لذت یک انتخاب رضایتمند را تجربه نمایید.

در یک حالت کلی اگر بخواهیم تعریفی ساده از یک خانه هوشمند ارائه دهیم، می توان گفت که این نوع از ساختمان ها مجموعه ای از سیستم ها در راستای کنترل برخی وسایل برقی و مکانیکی موجود در خانه بوده که علاوه بر کاهش هزینه های مصرف انرژی، افزایش ایمنی و آسایش را نیز برای کاربران به بار می آورد.

جالب است بدانید که به منظور پیاده سازی ساختمان هوشمند شما بایستی در ابتدا زیرساخت های لازم برای این امر را ایجاد نموده و در کنار آن اقدام به خریداری موارد موردنیاز نمایید؛ اما چه نکاتی در هنگام تهیه این نوع از دستگاه ها باید رعایت شود و چه نوع از سیستم هایی را باید خریداری نمود؟ برای پاسخ به این نوع از سؤالات پیشنهاد می کنیم که با این مقاله از پرشین سازه همراه باشید تا در باب خانه های هوشمند به اطلاعات بیشتری دست پیدا نمایید.

هوشمند سازی ساختمان چیست؟

به طورکلی وجود یک سیستم یکپارچه که قابلیت کنترل تجهیزات برقی مختلف در ساختمان را بر عهده داشته باشد ازجمله المان های اصلی در هوشمند سازی یک ساختمان است. در فرایند هوشمند سازی ساختمان ها می توان لوازم و یا سیستم های خانه را به یک شبکه مشترک وصل نموده و به طور مستقل و از راه دور آن ها را کنترل کرد. به عنوان مثال ترموستات، چراغ ها، بلندگوهای صوتی خانه شما، تلویزیون ها، دوربین های امنیتی، قفل ها، وسایل و سایر موارد همه به یک سیستم مشترک وصل شده اند که از طریق تلفن هوشمند یا از طریق دستگاه لمسی تلفن همراه قابل کنترل هستند که در این مقاله در باب آن بیشتر صحبت می کنیم.

سیستم BMS چیست؟

سیستم BMS که در فارسی آن را مدیریت هوشمند ساختمان نیز معرفی می کنند درواقع به مجموعه از سخت افزارها و نرم افزارهایی اطلاق می شود که به منظور مانیتورینگ و کنترل یکپارچه قسمت های مهم در ساختمان ارائه می شود. به طورکلی وظیفه این مجموعه، پایش مداوم بخش های مختلف ساختمان و اعمال فرمان ها به آن ها به صورتی است که عملکرد اجزاء مختلف ساختمان متعادل با یکدیگر و در شرایط بهینه و با هدف کاهش مصرف بی جا و تخصیص منابع انرژی به فضاهای موردنیاز باشد.

BMS می تواند دربرگیرنده تمام سرویس های الکتریکی، مکانیکی و حفاظتی ساختمان باشد که این سیستم ها در یک نگاه کلی شامل سرویس های گرمایش، سرمایش، تهویه مطبوع، آسانسور، نیروگاه برق اضطراری، پله برقی، کنترل روشنایی، دوربین مداربسته، اعلام و اطفای حریق، کنترل تردد و بسیاری از موارد دیگر است.

کلام آخر

ما در این نوشته به بررسی سیستم های هوشمند پرداخته و المان های لازم برای هوشمند سازی فضا را ارائه کردیم. در همین راستا همچنین باید اذعان نمود که هزینه هوشمند سازی ساختمان متناسب با نوع و قابلیت موردنیاز متفاوت بوده و مسلماً برای افزایش قابلیت های یک ساختمان نیاز به هزینه بیشتری نیز می باشد. به یاد داشته باشید که گارانتی و خدمات پس از فروش محصولات در کنار ضمانت تأمین محصولات در هنگام خرابی ازجمله نکات بااهمیت در تأمین این نوع از سیستم ها در خانه بوده که باید به آن توجه کافی شود. در پایان نیز امیدواریم که این نوشتار از پرشین سازه بزرگ ترین بانک اطلاعات ساختمان های در حال ساخت کشور مفید واقع شده باشد.

دکمه بازگشت به بالا