هشدار درباره آمار مرگ‌های ناشی از حوادث رانندگی در نوروز

آفتاب نیوز:

در سه روز اول اجرای طرح نوروزی پلیس در جاده های کشور بیش از 78 میلیون سفر بین استانی در جاده ها انجام شد که نسبت به حداقل چهار سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است. به گفته سرهنگ احمد شیرانی، مسئول مرکز ارتباطات و کنترل ترافیک پلیس راهور، تعداد قابل توجهی از آنها از تهران و البرز شروع و راهی استان های قم، قزوین، مازندران، مرکزی و اصفهان شدند. آمار سه روز گذشته نشان می دهد که حداقل 250 هزار خودرو از استان های تهران و البرز خارج شده اند. همچنین آمارها حاکی از آن است که طی سه روز اجرای این طرح، بیشترین تصادف و تجمع خودرو در استان مازندران و بیش از 44 خودرو از این استان عبور کرده است.

علاوه بر این آمارها که شاید نویدبخش توسعه گردشگری و آغاز سالی خوب برای بسیاری از شهروندان باشد، زنگ خطر حوادث ترافیکی نیز به صدا درآمده است، تصادفاتی که رئیس پلیس راهور فارک از آن ابراز نگرانی کرده است. سردار سید کمال هادیانفر در این خصوص به شیمیشی گفت: متاسفانه از 3 تا 5 اسفندماه یعنی سه روز اول نوروز 111 تصادف در جاده های کشور رخ داد که بر اثر آن 125 نفر جان خود را از دست دادند. همچنین در این مدت 2 هزار و 171 تصادف جرحی رخ داده و در نتیجه 2 هزار و 895 نفر مجروح شدند که متاسفانه تعداد قابل توجهی از آنها تا پایان عمر دچار تصادف خواهند شد.

وی آمار تصادفات را بسیار نگران کننده اعلام کرد و گفت: پلیس و اورژانس با تمام قوا پای کار آمده اند اما از رانندگان تقاضا داریم که این حادثه را برای شخص دیگری تصور نکنند. رانندگی در حالت خستگی و خواب آلودگی به شدت خطرناک است و راننده ای که در این مدت کمی دیر به مقصد می رسد و در حاشیه امن جاده توقف می کند، احتیاط منطقی از این احتمال است که هرگز به مقصد نرسد.

در طرح 3 روز اول نوروز، استان های دارای بیشترین تصادف اعلام شدند

هادیانفر با بیان اینکه در این 3 روز بیشترین تصادفات فوتی در جاده های خراسان رضوی، تهران، فارس، کرمان و اصفهان رخ داده است، گفت: کمترین تصادفات در جاده های چهارمحال بختیاری، ایلام، کهگیلویه و کهگیلویه رخ داده است. استان های بویراحمد و هرمزگان.

رئیس پلیس راهور فراکا درباره علت حوادث رانندگی در این سه روز گفت: بیشترین علت تصادفات عدم توجه به جلو است. . درخواست من از رانندگان این است که این موارد را جدی بگیرند.

وی همچنین گفت: یکی دیگر از عوامل سردرگمی و سوء استفاده در سمت چپ سرعت غیرمجاز هنگام رانندگی برای عبور غیرمجاز است. این امر نیز باعث شدیدترین و مرگبارترین تصادفات شده است. نمی دانم چرا برخی برای رسیدن به مقصد عجله دارند که جان خود را به خطر می اندازند. عدم توانایی کنترل وسیله نقلیه و سرعت غیرمجاز از دیگر عوامل اصلی در وقوع حوادث رانندگی بوده است. بیشتر حوادث بین ساعت 12:00 تا 16:00 رخ داده است.

هادیانفر افزود: در واقع ماموران پلیس راهنمایی و رانندگی با آن دسته از تخلفاتی که موجب تصادف می شود و همچنین با دو تخلف همزمان برخورد خواهند کرد. توجه و رصد ویژه ای روی هواپیماهای حمل و نقل عمومی وجود دارد و همانطور که قبلاً اعلام کرده بودیم در ایام نوروز 10 کیلومتر از سرعت وسایل نقلیه عمومی، اتوبوس، کامیون، مینی بوس، کامیون و تاکسی در جاده ها کم کردیم. اما مردم به خصوص رانندگان باید توجه بیشتری داشته باشند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان فرک به سایر مسافران اتوبوس توجه کرد و گفت: مسئولیت رانندگی در جاده تنها بر عهده راننده نیست، مسافران نیز موظفند عواقب بد رانندگی را به راننده گوشزد کنند.

دکمه بازگشت به بالا