نکات مهم در تولید محتوای بصری
تصاویر همیشه از جمله جذابترین شیوههای انتقال مفهوم در میان نوع بشر بودهاند. این را میتوان از مشاهده آثار مختلفی فهمید؛ از نقاشیهای روی دیواره غارها تا نقشونگارهایی که اجداد ما بر بدنه ظروف و ابزارها ثبت کردهاند. نقش تصاویر در دنیای امروز نیز کاملاً واضح و بدیهی است؛ به طوری که زندگی بدون آنها را نمیتوان متصور شد. همین باعث شده است که تولید محتوای بصری به یکی از اصلیترین روشها برای جذب مخاطب تبدیل شود. جهت آموزش افتر افکت به سایت مراجعه کنید.
به نقل از After Effects تصاویر نهتنها میتوانند یاریگر ما در بهخاطر سپردن مطالب و متنها باشند؛ بلکه به تنهایی نیز قادر به انتقال پیام هستند. اما وجود چنین پتانسیل بزرگی در دل تصاویر لزوماً به معنی توانایی استفاده ما از آن نیست. به عبارت بهتر برای اثرگذاری بهتر محتوای بصری باید برخی نکات ضروری را رعایت کنیم. این مطلب از خانه فتوشاپ به همین موضوع اختصاص دارد. با ما همراه باشید تا نکات مهم در تولید محتوای بصری را مرور کنیم.
۱/ محتوای بصری را هماهنگ با برند خود تولید کنید
اولین نکتهای که در مورد تولید محتوای بصری باید در نظر داشته باشید، هماهنگی آن با هویت برند است. این مساله در مرود تمام محتواهای بصری شما در هر رسانهای صادق است. لوگو، رنگهای بهکاررفته در هویت برند، سبک فونت و پترنهای مورد استفاده از جمله مواردی هستند که باید در محتوای بصری خود به آنها پایبند باشید.
بدون شک آشنا کردن مشتری یا مخاطب با برند شما هزینه و زمان زیادی برده است. برای همین اصلاً عاقلانه نیست که با یک طراحی غیرمرتبط و ناآشنا آن را خراب کنید.
۲/ از لوگوی خود استفاده کنید
اگر قصد دارید تصاویر خود را از طریق رسانههای اجتماعی به اشتراک بگذارید، توصیه میکنیم حتماً لوگوی خود را به طرح اضافه کنید. این کار دیده شدن هویت برند شما پس از دستبهدست شدن طرح را تضمین میکند.برای مثال پین شدن دوباره پست در پینترست یک اتفاق کاملاً محتمل است. بدون وجود لوگو روی طرح، پست شما هویت خود را از دست میدهد.
اما آیا همین که لوگو را به طرح خود اضافه کنید کافی است؟ قطعاً نه. محل قرارگیری لوگو نیز مساله مهمی است. لوگو نباید در جایی قرار بگیرد که به تصویر اصلی آسیب بزند. گوشههای تصویر یا جایی روی حاشیه، بهترین انتخابها برای جاگذاری لوگو در تولید محتوای بصری هستند. اگر رنگهای مورد استفاده در لوگو با دیگر اجزای بصری پوستر مطابقت ندارد، بهتر است از نسخه تکرنگ مثلاً سفید یا خاکستری لوگو استفاده کنید.
بدترین اتفاق در مورد پستهای شبکه اجتماعی این است که با وجود دیده شدن، نتوانند برند شما را به سایرین معرفی کنند. پس لوگو را فراموش نکنید.
۳/ تصاویر را از منابع درست جمعآوری کنید
شکی نیست که بهترین راه برای دستیابی به تصاویر لازم جهت تولید محتوای بصری، تولید آنها بهصورت اختصاصی است. یعنی عکسهای مورد استفاده در محتوایتان، تصاویر واقعی محصولات، پرسنل یا فضای شرکت خودتان را نشان دهد. اما رعایت این مساله از توان بسیاری از کسبوکارها خارج است. برای همین پیشنهاد بعدی بهکار بردن عکسهایی است که از سایتهای تصاویر استوک تهیه میکنید. منابع بسیاری در زمینه دانلود عکس استوک در دسترس هستند که البته تعداد زیادی از آنها نیازمند تهیه اشتراک هستند. با این حال سایتهای دانلود تصویر استوک رایگان نیز وجود دارند. علاوه بر این میتوانید از سرویسهای ایرانی که پکیج عکس استوک ارائه میدهند استفاده کنید. این سرویسها آرشیو سایتهای غیررایگان را در ازای مبلغ کمی در اختیار شما قرار میدهند. موتورهای جستجو نیز میتوانند به شما در پیدا کردن عکس مناسب برای تولید محتوای بصری کمک کنند.
۴/ فرمت و سایز عکس را درست انتخاب کنید
فارغ از این که تصویر مورد نظر خود را از چه منبعی دریافت کردهاید، توصیه میکنیم بهترین وضوح آن را انتخاب کنید. این مساله زمانی اهمیت پیدا میکند که بدانید هر شبکه اجتماعی یا رسانه دیگری، الزامات خاص خود را برای اندازه و نسبت عکس تعیین کرده است. برای همین اگر رزولیشن عکس شما پایین باشد، نخواهید توانست ابعاد آن را برای اندازههای بزرگ مناسبسازی کنید.
نسبت تصویر هم نکته مهمی در تولید محتوای بصری بهشمار میرود. چرا که در صورت عدم رعایت آن، ممکن است عکس منتشر شده بهصورت کشیده یا فشرده نمایش داده شود. بدیهی است که چنین اتفاقی وجهه حرفهای برند شما را تخریب میکند.
۵/ از اصول طراحی گرافیک پیروی کنید
اگر میخواهید نتیجه تولید محتوای بصری شما جذاب و چشمنواز باشد، مهم است که تا حد امکان به اصول طراحی گرافیک پایبند باشید. البته که منظور ما رعایت سفت و سخت چارچوبها نیست. اما چند اصل اساسی وجود دارد که رعایت آنها سطح کار شما را ارتقا خواهد داد. علاوه بر این، دانستن و شناختن این قواعد به شما کمک میکند که در صورت نیاز آنها را زیر پا بگذارید.
برخی از اصول اولیه طراحی گرافیک
- فضای منفی یا سفید کافی در نظر بگیرید. تصاویری که بدون فضای منفی یا سفید ساخته میشوند، درهموبرهم به نظر میرسند. این باعث میشود که دنبال کردن تصویر و طبیعتاً دریافت مفهوم آنها دشوار باشد.
- رنگهایی که در تولید محتوای بصری خود استفاده میکنید باید مکمل هم باشند. علاوه بر این هماهنگی آنها با دستورالعملها برندینگ شما اهمیت دارد. اما این را هم در نظر داشته باشید که رنگهای مورد استفاده نباید چشم بیننده را بزند یا باعث ایجاد اختلال در مشاهده راحت پوستر شود.
- اندازه، وزن و فاصله فونت را با دقت انتخاب کنید. درست است که مشخصات فونت باید با هویت بصری برند هماهنگ باشد، اما گاهی اجازه دارید تغییراتی در آنها ایجاد کنید. البته در صورذتی که این تغییر باعث بهبود خوانایی متن شود.
۶/ از ویدیو استفاده کنید
گرچه استفاده از تصاویر غیرمتحرک یکی از پایههای ثابت تولید محتوای بصری است، اما میتوانید ویدیوها را هم وارد بازی کنید. ویدیو باعث تعامل بیشتر مخاطبان میشود و توجه آنها را برای مدت طولانیتری به خود معطوف میکند. آمارها نشان میدهد که بهکار بردن ویدیو در محتوای بصری میتواند جذب مخاطب و درنتیجه درآمد را تا ۴۹ درصد افزایش دهد. با پیشرفت تکنولوژی و روی کار آمدن تکنیکهای جدید، امکان اضافه کردن لینکهای قابل کلیک به ویدیو فراهم شده است. این لینکها میتوانند مخاطب را به صفحه لندینگ هدایت کنند و یا گزینههای دیگری را پیش روی مخاطب قرار دهند.
۷/ از گیفهای متحرک استفاده کنید
طبق آمارهای موجود، روزانه در حدود ۱۰۰ میلیون پست فقط در اینستاگرام منتشر میشود. تشخیص این که تصاویر متحرک بیش از عکسها مورد توجه قرار میگیرند کار دشواری نیست. همین میتواند شما را به سمت استفاده از متجرکسازیهای هرچند کوچک در تولید محتوای بصری سوق دهد. حرکت تصاویر و نوشتهها به محتوای شما روح میبخشد و در کنار حفظ تمرکز، انگیز بیشتری برای مشاهده آنها ایجاد میکند.
۸/ بهبود محتوای تصویری برای موتورهای جستجو را فراموش نکنید
استفاده از کلمات کلیدی مناسب در متنهای جایگزین بهترین راه برای معرفی موضوع تصویر به موتور جستجو است. علاوه بر این در شبکههای اجتماعی مانند فیسبوک، اینستاگرام و توییتر نیز باید از هشتگها استفاده کنید تا یافتن آنها برای الگوریتم آسانتر شود.
همانطور که در بخش پیش گفتیم، متنهای جایگزین تاثیر زیادی در پیدا شدن تصویر در موتورهای جستجو دارد. اما کاربرد متن جایگزین فقط به همین محدود نمیشود. بسیاری از کاربران نیز از این متنها برای درک بهتر تصویر استفاده میکنند. این مورد بهخصوص برای افراد کمبینا و حتی نابینا اهمیت زیادی پیدا میکند. چرا که ابزارهای تبدیل متن به صدا میتوانند این نوشتهها را برای آنها بخوانند.
۱۰/ به دنبال تنوع باشید
فراموش نکنید که مخاطبان شما در کنار اشتراکاتی که دارند، از جنبههایی نیز با هم متفاوتند. مثلاً ممکن است برخی از آنها نوجوان و برخی دیگر بزرگسال باشند. شناخت این تفاوتها و در نظر گرفتن آنها در تولید محتوای تصویری، به شما کمک میکند موفقیت بیشتری در جذب مخاطب داشته باشید. برای مثال در همین مورد باید محتوای خود را بهگونهای تولید کنید که مورد توجه هردو گروه قرار بگیرد. در برخی موارد ممکن است لازم باشد محتواهای جداگانهای تولید کنید که هرکدام یک گروه یا قشر را هدف قرار میدهد.
تفاوتها زبانی، جنسیتی و قومی نیز از نکاتی هستند که ایجاد تنوع در محتوای بصری را بیشازپیش مهم میکنند.