عمومی

نه تعطیلی راه حل است، نه تغییر شاخص آلودگی

«به منظور اعلام عدم حضور مدارس، مبنای رسیدن میزان آلودگی هوا به 150 در قانون؛ قانونی بر اساس قانون هوای پاک که در سال 1395 به تصویب هیئت وزیران رسید. بنابراین بهتر است به جای تغییر قوانین، وضعیت هوای آلوده تهران حل شود و در عین حال راهکارهایی برای جلوگیری از تحصیل کودکان پیدا شود.

به گزارش شیمیشی ایران وی نوشت: کیفیت هوای تهران روز چهارشنبه با عبور از عدد 158 از آستانه ناسالم بودن برای همه عبور کرد. در تهران ۲۲ ایستگاه بار دیگر رنگ قرمز کردند و چند روز متوالی طراحی دوقلو و ازدواج انجام شد. اما تنها تفاوت هوای تهران با چند روز پیش افزایش جریمه 150 هزار تومانی خودروهای قانون شکن و ورود زن و مرد به مرز بود که البته نباید به روی مدارس بسته شود.

پس از چند هفته متوالی تعطیلی، سرانجام زمان بازگشایی مدارس فرا رسید. همچنین در شرایطی است که هوای تهران همچنان آلوده بود و علائم نسبت به گذشته کاهش نیافته است. «تعطیلی مدارس و دانشگاه ها» راهکاری که سال هاست به عنوان راهکاری برای مقابله با آلودگی هوا اجرا می شود، سرانجام با مقاومت مسئولان آموزش و پرورش مواجه شد و مقرر شد اگر نتوانیم مدارس را به دلیل آلودگی هوا تعطیل کنیم. لااقل «شاخص ها» را عوض کنید، برویم تا طبق قانون دستمان برای مدارس باز باشد. لذا از روز دوشنبه مدارس از طرح جدیدی استقبال کردند که اساساً با تابلوهای حدود 150 و بیشتر افتتاح شد و دانش آموزان به مدرسه پیوستند.

موفقیت آموزش حضوری قطعا ثابت شده است. اگر نخواهیم به آمار نگران کننده افت کیفیت آموزش نگاه کنیم، می بینیم که تعطیلی مدارس یک هشدار جدی است. اما آیا برای بالا بردن کیفیت آموزش به یکباره باید شاخص ها را تغییر داد؟! البته کارشناسان تاکید می کنند که وضعیت آلودگی به قدری وخیم است که چه در خانه و چه بیرون از خانه، تفاوت چندانی با وضعیت ریه های شما ندارد، اما این نگرانی هم وجود دارد که اگر علائم را تغییر دهیم، همان حساسیت ها وجود دارد. نصف و نیمه ناپدید می شود! ما اکنون همه منابع آلودگی را می دانیم و امسال اکثر مقامات دولتی به جای پنهان کردن منابع آلودگی آشکارا به آنها هشدار داده اند. اگرچه حل این مشکل زمان بر است، اما حقیقت این است که باید به آن فکر کنید. تعطیلی و مجازی سازی مدارس علاوه بر افت کیفیت آموزشی، آسیب های روحی و روانی زیادی به دانش آموزان وارد کرده است، اما اگر چاره ای باشد با تغییر نمره قابل توجیه نیست!

چندی پیش رئیس اداره سلامت هوا و تغییرات اقلیمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره عدم کنترل منابع آلاینده در تهران گفته بود 3 تا 5 برابر افزایش یافته ایم. در هوای تهران در گاز دی اکسید، اما آیا تعطیلی مدارس می تواند گوگرد را کاهش دهد؟آیا هوای تهران کاهش می یابد؟! البته در این زمان راهکارها و موانع قانونی دیگر نیز مورد ارزیابی قرار گرفت. به عنوان مثال، علی قاسمهر، رئیس کل دادگستری استان تهران در سوم آذرماه دستور تشکیل کمیته مشترکی برای شناسایی قصور و کم کاری احتمالی نهادها در زمینه قانون هوای پاک پس از افزایش هوا را صادر کرد. آلودگی شهر تهران و تهدید سلامت عمومی جامعه یکی از مصادیق حقوق عمومی است. با این حال هنوز مشخص نیست مقصر این وضعیت در شهرهای بزرگ کیست. در آن زمان آلودگی هوا سالانه باعث مرگ 45 هزار نفر در ایران می شود.

در عین حال صحبت های وزیر کشور در خصوص پیشنهاد طرح دولت از سوی سازمان حفاظت محیط زیست برای تغییر پارامترهای شاخص آلودگی هوا نیز جالب توجه است. پس از این اظهارات باید به سخنان وزیر آموزش و پرورش نیز اشاره کرد که 150 مدرسه در دنیا به دلیل آلودگی هوا تعطیل نمی شوند. البته این سخنان با واکنش های زیادی از سوی کاربران در فضای مجازی مواجه شد، اما حقیقت این است که وقتی ضوابط ساختمانی وجود ندارد، تعطیلی مدارس باید جدی تری گرفته شود! چون بدیهی است این تعطیلی ها باعث کاهش ترافیک نشده و معلوم نیست بر سلامت دانش آموزان تاثیر مثبتی داشته یا نه! راه حل اصلی پاسخگویی نهادهای مسئول است. زیرا تعطیلی مدارس اکنون به یک نسخه بی اثر تبدیل شده است که فقط در چند کشور مانند چین، هند، پاکستان و بنگلادش استفاده می شود. در دوره کرونا، 22 هفته تعطیلی کامل و 31 هفته تعطیلی جزئی در ایران وجود داشت. در حالی که در ژاپن، مدارس فقط برای 11 هفته تعطیل بودند! در هند که 9 شهر آن در لیست آلوده ترین شهرهای جهان قرار دارند، تعطیلات در مقایسه با ایران بسیار کمتر است!

مطالعات منتشر شده در سال 2016 نشان می دهد که تنها 12 درصد از مردم جهان در شهرهایی زندگی می کنند که غلظت آلاینده ها در ساعت 10 بعد از ظهر و 2.5 بعد از ظهر کمتر از سطح استاندارد سازمان بهداشت جهانی است. در میان شهرهای قاره آسیا که مورد بررسی قرار گرفته اند، 387 شهر در رتبه 2.5 آلودگی در رتبه 228 قرار دارند.

یکی از سیاست هایی که برخی شهرها را آلوده کرده است مکان یابی مدارس برای محافظت از آنها در برابر آلودگی است. تابلوهای تهران هم حاکی از مناطق کثیف و بسیار کثیف است! اگرچه مکان مدارس در برنامه ریزی کلانشهر ایران پیش بینی نشده است، اما می توان مدارس را در این منطقه تعطیل کرد. اگرچه گسترش دانش آموزان از منطقه ای به منطقه دیگر این تصمیم را دشوار می کند! در کشورهای توسعه یافته، ایمنی مدارس به دقت نظارت می شود.

برای مثال در مدارسی که در مناطق آلوده هستند ایجاد موانع و گیاهان انتخاب سختی نیست. نصب دستگاه تصفیه هوا در کلاس های درس و ساختمان مدارس در ساعات کم بار از جمله راهکارهای پیشنهادی است. محققان می گویند که دستگاه های تصفیه هوا در کلاس های درس غلظت آلودگی داخل خانه را تا 57 درصد کاهش می دهد. رایگان شدن هزینه های حمل و نقل عمومی برای ساکنان شهرها، تشویق مردم به استفاده از دوچرخه، محدود کردن جای پارک، جایگزینی اتوبوس های آلاینده با اتوبوس های غیر آلاینده، از راهکارهای آلوده ترین کشورهای جهان برای خروج از این لیست است.

اگرچه برخی کارشناسان گفته اند «تغییر استاندارد آلودگی هوا چهره مشکل را از بین می برد، اما نمایندگان شورای اسلامی در سال 1395 هیچ تغییری در قوانین خلاف طرح هایی مانند تعطیلات زمستانی و سال تحصیلی زمینی انجام نداده و نکردند. ” تغییر تقویم آموزشی با همین استدلال اما «مبنای دسترسی برای اعلام غیبت در قانون کاهش آلاینده های هوا به 150 رسیده است; قانونی بر اساس قانون هوای پاک که در سال 1395 به تصویب هیئت وزیران رسید. بنابراین بهتر است به جای تغییر قوانین، وضعیت هوای آلوده تهران را حل کنیم و در عین حال راهکارهایی برای جلوگیری از تحصیل کودکان پیدا کنیم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا