عمومی

ناگفته‌های خالق ایرانی نماد جام‌جهانی ۲۰۲۲

در شرایطی که برای شاهد شناخت رقبای ملی کشورمان در این دوره از مسابقات، شاهد قرعه کشی مرحله گروهی جام جهانی 2022 قطر بودیم، در ابتدای این مراسم از نماد جام جهانی 2022 رونمایی شد. اما در آن لحظه نمی دانستیم که ایران آن را طراحی کرده است.

به گزارش شیمیشی، روزنامه خراسان ادامه داد: این نماد در مدت کوتاهی در شبکه های اجتماعی ظاهر شده و حتی شایعاتی در مورد ماهیت آن منتشر شده است. برخی او را روح می دانستند، برخی دیگر او را «سفره ماهی در خلیج فارس» خطاب می کردند، اما هیچ یک از این توصیفات «لایب» درست نبود. لایب در زبان عربی به معنای بازیکن بسیار با استعدادی است که همه تماشاگران فوتبال را به تماشای تکنیک های او دعوت می کند و البته. نکته مهم در مورد این طرح این است که توسط یک طراح گرافیک ایرانی طراحی شده است. «سید حسین اکاکسی» فردی است که در روزهای اخیر نامش در رسانه ها منتشر شده و به عنوان طراح نماد جام جهانی شناخته می شود. دستاوردی ویژه برای او که سال ها «شخصیت طراحی» بود اما حالا توانسته برای اولین دوره جام جهانی غرب آسیا به موفقیتی خاص و بزرگ دست یابد.

صحبت با ما درباره شروع داستان این طرح، رابطه شاهزاده قطر با او، سختی های طراحی این نماد و ….

در کودکی عاشق نقاشی بودم

این گرافیست و نقاش جوان و با استعداد در اولین سوال خود درباره زمان شروع کارش به عنوان طراح می گوید: از کودکی عاشق نقاشی بودم و در سال 84 دوره حرفه ای طراحی را در بندرعباس گذراندم. از سال 1990 به صورت حرفه ای در زمینه طراحی کاراکتر و تصویرسازی دیجیتال انیمیشن و بازی های رایانه ای فعالیت می کنم. گفتنی است وی در زمینه طراحی شخصیت و فضاسازی در چندین پروژه انیمیشنی سریال و سینما همکاری داشته است. از دیگر کارهای او می توان به طراحی و اجرای دو جلد کتاب طنز و طراحی مجموعه استیکر برای چندین برنامه پیام رسان فارسی اشاره کرد.

فیفا یک سال و نیم پیش به من ایمیل زد

وی در پاسخ به این سوال که داستان طراحی جام جهانی قطر از چه زمانی آغاز شد، گفت: روند طراحی نمادهای جام جهانی در گذشته مانند برزیل و روسیه که اطلاعات بیشتری از آنها دارم، این بود که فیفا رقابتی بین طراحان بود و او سه نفر را انتخاب کرد. پیشنهاداتی که مورد تایید همه کارشناسان قرار گرفت. سپس فیفا سه طرح را به مردم ارائه کرد که بیشترین رای را به خود اختصاص دادند، نماد دورانی بود که محصولات جام جهانی با همین نماد تولید می شد. من یک ایمیل از کمیته عالی جام جهانی دریافت کردم، این سازمان کمیته مشترک فیفا و مقامات کشور میزبان جام جهانی، قطر است.”، مورد تایید و تایید ما قرار گرفته است، بنابراین در صورت تمایل، ارسال کنید. پیشنهاد خود را به عنوان نماد جام جهانی و برای ما ارسال کنید.”

طرح اصلی من یکی از سه طرح اول فیفا بود

این گرافیست درباره این گرافیک گفت: پس از دریافت ایمیلی از کمیته تدارکات جام جهانی، آمادگی خود را برای همکاری اعلام کردم و سپس پیشنهادی را برایم ارسال کردند که طرح باید چگونه باشد و معیارهای آنها چگونه باشد. . نقشه نماد جام جهانی قطر مهم هستند و می خواهند روی آنها کار کنند و یک خط استاندارد و … من بلافاصله ارائه خود را شروع کردم و در نهایت به آنها نماد دادم. نماد شاهین معروف به پرنده ملی قطر بود و در چند مرحله به نام چکش کاری روی آن بسیار کار کردم تا به نتیجه نهایی رسید و به عنوان یکی از سه پرنده آخر و طرح های برتر. در رای مردمی، توسط فیفا برای حضور در شبکه های اجتماعی خود استفاده می شود. گفته شد انیمیشن هایی روی این شخصیت ها ساخته می شود و بینندگان پس از دیدن انیمیشن به این نمادها رای می دهند. این اتفاق یک سال پیش افتاد و باید از نتیجه آن مطلع می شدم اما دو ماه گذشت و خبری نشد. من به همان کمیته ایمیل زدم و نوشتم که کشور میزبان جام جهانی علیه همه پرسی مخالفت کرده و به نظر می رسد آنها برنامه ای دارند و می خواهند به عنوان نماد جام جهانی روی آن کار کنند.

امیر قطر می خواست این نماد توسط من طراحی شود

اقاقی ایمیلی از سوی فیفا دریافت کرده است: «قطر هیچ یک از این سه طرح را نپذیرفته و قصد دارد نماد جام جهانی را خودش طراحی کند و پروژه در آنجا متوقف شده است». وی گفت: حدود یک ماه طول کشید تا پاسخ ایمیلم را دریافت کنم تا اینکه ایمیل دیگری از رئیس بخش علامت گذاری کمیته عالی جام جهانی دریافت کردم. گفته شد که ما یک ایده داریم و می خواهیم روی آن کار کنید و طرح را تمام کنید. بعد متوجه شدم که خود امیر قطر هم ایده ای دارد که تقریباً شبیه آن چیزی است که الان ساخته شده است و در این چند روز اخیر بارها آن را در رسانه ها دیده اید. به من گفتند که امیر قطر طرح های من و طراحان دیگر را دیده و درخواست کرده است که این ایده توسط من اجرایی و نهایی شود، زیرا طرح من از شاهین جالبتر از بقیه بود.

این نماد راز محلی قطر است

این طراح شخصیت درباره ماهیت این نماد گفت: برای طراحی ایده امیر قطر با کمیته مقدماتی جام جهانی قرارداد مستقیم امضا کردم و از شش ماه پیش دوباره شروع به کار کردم. ایده آنها این بود که شال مشکی مردان قطری و لباس محلی مردم قطر به نماد رسمی جام جهانی قطر تبدیل شود. آنها می خواستند از این فرصت جام جهانی نهایت استفاده را ببرند و این پوشش را به عنوان یک نماد و نماد فرهنگی که برایشان مهم است و باید در دنیا شناخته شود، بشناسند. آنها می خواستند این نماد به صورت بصری دیده شود تا همه مردم جهان بدانند قطری ها چگونه لباس می پوشند و به نظر می رسد این در فرهنگ مردم این کشور بسیار مهم است.

طراحی شخصیت جام جهانی فوتبال بدون دست دشوار بود

اجاقی درباره مشکلات طراحی نماد جام جهانی 2022 قطر گفت: زمانی که گفتم طراحی این نماد را شروع کردم و برای من به عنوان یک طراح شخصیت با 15 سال سابقه و تجربه زیاد در این زمینه این کاراکتر بسیار سخت بود. . . . وقتی می خواهیم شخصیتی را طراحی کنیم، برای خلق آن یک سری اهداف داریم که باید در طراحی به آنها توجه کرد. از این نظر، شخصیت ما باید یک فوتبالیست باشد و این ورزش تماماً در مورد حرکت است و شرایطی را می طلبد که داشتن پا برای بازی با توپ بسیار مهم است، اما زمانی که در مراحل اولیه پروژه راه می رفتم. ، رضایت بخش نبود جوابی که از امیر قطر در مورد این اتودها گرفتم دقیقاً همینطور بود و به من گفت که این شخصیت پا ندارد و باید با همین هدف به دست بیاید، حالا می توانید کاری کنید! طعنه های زیاد، چکش کاری های زیاد، تماس با تیم انیمیشن فیفا که چگونه یک حرکت برای این شخصیت طراحی می کند تا بتواند یک نمایش فوتبالی ارائه دهد، سرانجام به طرحی رسید که همه ما آن را دوست داشتیم. ادامه دادیم تا بهتر شدیم تا به نتیجه نهایی که در نمایش جام جهانی اعلام شد رسیدیم و حالا می توانید ببینید.»

نقش اسلامی بر اساس نماد طراحی زنان قطری است

این هنرمند درباره طرح های روی این نماد نیز توضیح جالبی دارد و می گوید: پس از اتمام طراحی، کارهای تزئینی، طراحی و … را انجام دادم. فینال باز است برخی از آنها بسیار شلوغ بودند و ما ترجیح دادیم آنها را آنقدر شلوغ نکنیم که باعث ایجاد اختلال بصری شود زیرا ممکن است تأثیر خوبی بر روی مخاطب بگذارد. تا اینکه تصمیم گرفتیم دو توپ به دستان شخصیت بدهیم، این تاپ را هم از لوگوی اصلی جام جهانی که چند سال پیش منتشر شد گرفتیم، چون این شخصیت باید همان لوگوی این نماد باشد. نقش اسلامی که در زیر این شخصیت دیده می شود نیز الهام گرفته از نقش حنای است که زنان قطری از آن به عنوان زینت استفاده می کنند. می خواستیم نماد مردان و زنان قطر را به عنوان میزبان جام جهانی داشته باشیم.

به فوتبالیست و اصالت شاهزاده قطر توجه کردم

اجاقی که برای طراحی این ایده از طریق دفتر امیر قطر و دریافت نظرات وی در تماس دائمی با امیر قطر بود، گفت: نکته جالب در مصاحبه دقت بسیار او بود. این هم مهم است که او طرفدار پر و پا قرص فوتبال است و سعی می کند در آن نقش ایفا کند. به عنوان مثال در زیر طرح از هنر زنان قطری با کفش پاشنه دار استفاده کردم و فیفا نیز تاکید کرد که طراحی باید شلوغ تر باشد. در نهایت، امیر قطر گفت که توده های کم طرح توجه را از خود شال سفید دور می کند. این را به فیفا هم گفتم اما قبول نکردند و در نهایت با گفتن شاهزاده قطر پذیرفته شد. برای من جالب بود که او بسیار هوشیار بود.»

من هیجان زده هستم که گروه خود را ترک خواهیم کرد

اجاقی در پاسخ به این سوال که آیا فوتبال را دوست دارید، گفت: من فوتبال را خیلی دوست دارم اما فوتبال بازی نمی کنم و علاقه ام به این ورزش بیشتر آشناست. برای تیم ملی در جام جهانی قطر از کودکی عاشق بازی در تیم های ملی آلمان و انگلیس بودم. چون خاطرات خوبی از بازی با آمریکا در گذشته داریم، خوشبین هستم که در این مدت اتفاقات خوبی برای تیم ملی کشورمان بیفتد. بریتانیا مثل گذشته در مستطیل سبز قوی نیست و من فکر می کنم خیلی راحت تر از آرژانتین است. “در مجموع، من بسیار هیجان زده هستم که قرار است صعود کنیم.”

کار من هنوز تمام نشده و چیپ های جالبش باقی مانده است

اگرچه طراحی لیب به عنوان نماد جام جهانی 2022 به پایان رسیده است، اما کار این گرافیست ایرانی همچنان ادامه دارد. «کار من هنوز تمام نشده است. ما همچنان در حال کار بر روی تراشه های این نماد هستیم و در کنار برخی از مواردی که فاش شده اند، موارد جالب دیگری نیز در چند روز آینده اضافه خواهد شد. فقط بسته اولیه در نمایشگاه اعلام شد. در روزهای آینده استیکرهای شبکه های اجتماعی را به فیفا و کمیته مقدماتی جام جهانی قطر ارائه خواهم کرد که خودشان آنها را منتشر خواهند کرد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا