ترندهای کسب و کارفرهنگ و هنر

معرفی کامل تنبک و انواع آن

معرفی کامل تنبک و انواع آن

یکی از سازهای کوبه ای طبل است. این ساز یکی از سازهای فنجانی است که به ساز پوستی نیز معروف است. سازهایی مانند تنبک، داربوکا و … داده می شود. روی سازهای جام جم تنبک با نام های دیگری مانند دمبک، ضرب، تمبک، دوندونک و … نیز شناخته می شود.

نام این سازهای کوبه ای متفاوت است. برخی بر این باورند که نام این ساز تمبک است و به دلیل قلب نام آن تمبک است. اما برخی می گویند که اینطور نیست. و این ساز در ابتدا تمبک نام داشت. تاریخ تنبک به دوران قبل از اسلام برمی گردد. در نتیجه قدمت این ساز مربوط به هزاران سال پیش است.

افرادی که می خواهند این ساز را یاد بگیرند باید از تمام انگشتان خود استفاده کنند و از قدرت فنی بالایی برخوردار باشند. گروه های موسیقی ایرانی علاقه زیادی به این ساز نشان داده اند و در اکثر کنسرت ها از تنبک استفاده می شود. به خصوص اگر کنسرت در مورد موسیقی سنتی باشد. در ضمن برای اطلاعات بیشتر به بخش معرفی و خرید آلات موسیقی ما مراجعه کنید. همچنین اگر به دنبال آموزش تنبک در کرج هستید، ما به شما viola-music.com را معرفی میکنیم.

قطعات تنبک

این ابزار دارای ساختار و اجزای منحصر به فردی است که به شما ارائه می کنیم. در زمان های قدیم این ابزار را از خشت، چوب و فلز می ساختند. اما اکنون این ابزار فقط از چوب ساخته شده است. اجزای این ساز تنه، پاها، گلو، پوست، دهانه های بزرگ و کوچک است.

در مورد وزن این ساز باید بدانید که تنبکی در وزن ها و اندازه های مختلفی وجود دارد. زیرا افراد بین 4 تا 70 سال می توانند این ساز را یاد بگیرند. به همین دلیل باید با توجه به نقاط قوت هر فرد انجام شود.

این برنامه را می توان با ده انگشت بازی کرد. هماهنگی انگشتان در نواختن این ساز بسیار مهم است. زیرا این هارمونی می تواند موسیقی دلنشینی به گوش مخاطب بدهد. این برنامه یکی از کامل ترین برنامه ها در هر نوع برنامه موسیقی است. این ابزار نسبت به گذشته پیشرفت زیادی کرده است، در نتیجه اکنون می توان از آن به عنوان یک ابزار مستقل و مستقل استفاده کرد.

نحوه درست کردن و ساختن

برای ساخت این ابزار می توان از چوب گردو یا توت استفاده کرد. برخی از اساتید موسیقی معتقدند که گردو برای ساخت این ساز بهتر از توت است. زیرا درخت گردو قوی و بادوام است. این چوب رگه هایی نیز دارد که می تواند به زیبایی این ساز بیفزاید. پس از اینکه سازندگان این ساز چوب را انتخاب کردند، باید آن را پوست کنده و به شکل مورد نیاز ساز قالب بزنند. پس از اتمام این دستگاه باید به مدت 4 ماه در جای مخصوص نگهداری شود و دست نخورد. پس از این مدت، ساز باید به مدت یک سال در فضای باز قرار گیرد. پس از گذشت این مدت ها ابزار مورد نظر برای اکستنشن پوست آماده می شود.

یک نکته برجسته

برخی از سازندگان از تراشکاری و منبت های مخصوص استفاده می کنند زیرا قصد دارند سازهای خود را زیبا کنند. زیبایی آن را دوچندان می کند و هزینه بیشتری دارد. قرار دادن و چرخش را می توان بر روی بدن یا نافار یا هر دو قسمت انجام داد. از مهمترین سازندگان این ساز می توان به محیبی اشاره کرد. همتی، خراسدی و غیره را می توان نام برد.

معرفی کامل تنبک و انواع آن
معرفی کامل تنبک و انواع آن

مردم به نواختن این ساز می نشینند و ساز را روی پای خود می گذارند. بازیکن پای چپ را کمی جلوتر قرار می دهد و انگشت پا را به عنوان تکیه گاه قرار می دهد. در این صورت فرد باید دست راست خود را در سمت راست ساز و دست چپ خود را روی آن قرار دهد. به این ترتیب افراد می توانند به طور کامل توسط ساز احاطه شوند و از هر ده انگشت خود استفاده کنند. همچنین اما می توانند از تمام قسمت های پوست ساز، کناره ها، مرکز و وسط آن استفاده کرده و بنوازند.

انواع طبل

در گذشته تنوع تنبک با توجه به نوع چوب و یا نوع چرم محدود بود. در واقع این ابزار در زمان های قدیم به روش های ساده ساخته می شد. اما در حال حاضر انواع مختلفی از تانک ها وجود دارد. در این قسمت شما را با آنها آشنا می کنیم.

تنبک یک تکه

یکی از انواع این ابزار یک تن است. این نوع پاتختی از یک تکه چوب ساخته می شد که کار بسیار زمان بر و سختی بود. در حال حاضر، این نوع تجهیزات نادر است. وقتی درختی به شکل طبل در می آید، پوست لازم روی آن کشیده می شود.

مخزن قطعات زیادی دارد

این مخزن از چند قطعه مجزا تشکیل شده است که پس از ساخت به هم مونتاژ می شوند. وقتی بدنه این ساز آماده شد، پوست روی آن کشیده می شود. این نوع ابزار راحت تر از یک قطعه است.

تنبک آویزان

این نوع دستگاه از فایبرگلاس یا پلاستیک فشرده ساخته شده است. این طبل ها به راحتی ساخته می شوند اما به گفته بسیاری از اساتید موسیقی قابل قبول نیستند. دلیل اعتراض معلمان به این نوع ساز این است که به نظر آنها متریال صدای دلنشینی تولید نمی کند.

تنبک ترکی

این نوع ساز کوبه ای از قطعات و قطعات زیادی تشکیل شده است. با استفاده از این قطعات می توانید یک مخزن سبک و راحت ایجاد کنید. این ساز به دلیل درخشندگی آن از سایر گونه ها بهتر است. در آخر باید بگوییم که اگر قصد خرید دخانیات را دارید می توانید در حال حاضر وارد قسمت مربوطه شده و از انواع دخانیات مطلع شوید و از آخرین قیمت آنها مطلع شوید.

دکمه بازگشت به بالا