معرفی اجزای کمپرسور اسکرو

اجزا و قطعات کمپرسور اسکرو

یکی از ماشین آلات پیشرفته ای است که در صنایع مختلف از جمله صنایع الکترونیک، خودروسازی و شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه اجزا و قطعات خاصی دارد که اگر نامرغوب و بی کیفیت باشند، کارایی نهایی  هم به مقدار زیادی کاهش خواهد یافت، بنابراین اگر این قطعات و اجزا ایراد فنی داشته باشند، می توانند مشکلات جدی را در عملکرد کمپرسور اسکرو به وجود بیاورند. برای پیشگیری از خرابی قطعات این کمپرسورها و همین طور اطلاع از مشکلات احتمالی آن ها باید قبل از هر چیز با اجزا و قطعات این کمپرسور وهمچنین  انواع کمپرسور اسکرو آشنا شوید؛ به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا در این مقاله در این خصوص مطالبی را بیان کنیم.

کمپرسور چیست؟

کمپرسور در واقع یک دستگاه مکانیکی است که به دلیل کاربرد آن در صنایع مختلف، در اصطلاح به آن اسب بارکش صنایع هم می گویند. کمپرسورها کاربردهای زیادی دارند و از آن ها در صنایع مختلف و حتی ساخت لوازم خانگی استفاده می شود. کمپرسورها دارای انواع گوناگونی هستند و کمپرسورهای اسکرو از کاربردی ترین آن ها به شمار می روند.

نحوه کار کمپرسور اسکرو

بدنه اصلی کمپرسورهای اسکرو، از دو رزوه یا دندانه مارپیچ نر و ماده تشکیل شده است که این دنده ها با چرخش موتور، بر خلاف جهت یکدیگر حرکت دورانی انجام می دهند؛ در پی انجام این حرکت، هوا در طول روتور متراکم می شود و هم چنین دما و فشار بالا می رود و با خارج شدن گاز متراکم از کمپرسور، سیکل یک سیستم تکمیل می شود.به عبارت دیگر، کمپرسورها با افزایش فشار سیالات و با استفاده از کمترین اجزا و قطعات تشکیل دهنده، سهم بزرگی در عملکرد و بهره وری صنایع مختلف دارند.لازم به ذکر است که در ساخت مارپیچ  ، دقت عمل زیادی به کار می رود زیرا در صورتی که  فاصله بین دندانه ها زیاد باشد، در اصطلاح ممکن است نشتی سیستم اتفاق بیفتد و راندمان کل مجموعه کاهش یابد.

انواع کمپرسور اسکرو

به طور کلی کمپرسورهای اسکرو در دو نوع روغنی و خشک در دسترس هستند.

کمپرسور اسکرو روغنی

معمولاً به منظور بهبود کارکرد و استفاده مداوم و پیوسته از کمپرسورهای روغنی، به آن ها،  روغن تزریق می شود. روغن تزریق شده به این کمپرسورها موجب کاهش استهلاک این دستگاه ها می شود و هم چنین درجه حرارت کمپرسور را کم می کند.

کمپرسور اسکرو خشک

کمپرسورهای خشک همان طور که از نامشان پیداست، به صورت خشک کار می کنند و به آن ها روغن تزریق نمی شود. عدم استفاده از روغن در این کمپرسورها باعث شده که این دستگاه ها  در صنایع غذایی و دارویی کاربرد بیشتری داشته باشند با این وجود از این نوع از کمپرسورها نمی توان در دماهای بالا استفاده کرد.

اجزای کمپرسور اسکرو و کاربرد هر یک از آن ها

همان طور که می دانید،  از اجزا و قطعات مختلفی ساخته شده و هر کدام کارایی منحصر به فرد خود را دارند. هر چند که ممکن است برندهای مختلف این کمپرسورها اجزا و قطعات مختلفی داشته باشند ولی در همه آن ها از قطعات ثابتی هم استفاده شده است. در ادامه این مقاله به معرفی و بررسی مهم ترین اجزایی که در انواع  موجود است، می پردازیم؛ از اصلی ترین قطعات کمپرسور اسکرو می توان به موارد زیر اشاره کرد:

فیلتر هوا در کمپرسور اسکرو

یکی از قطعات اصلی و بسیار مهم در کمپرسور اسکرو فیلتر هوا است که از این قطعه به منظور فیلتر کردن گازهای ورودی به درون کمپرسور استفاده می شود. در صورتی که این قطعه دچار مشکل باشد یا اینکه عملکرد مناسبی نداشته باشد،  عملکرد کمپرسور اسکرو با مشکل مواجه می شود و حتی ممکن است آسیب های جدی به آن وارد شود. به همین دلیل برای حصول اطمینان از سلامت و عملکرد مناسب فیلتر هوا، حتماً باید در بازه های زمانی مشخص، سرویس دوره ای آن را انجام دهید و در صورت لزوم اقدام به تعویض این قطعه کنید.

فیلتر روغن در کمپرسور اسکرو

استفاده از فیلترهای روغن هم برای کمپرسور اسکرو روغنی از ضروریات است. عملکرد فیلترهای روغن به این صورت است که روغن وارد شده به دستگاه را از نظر املاح و ذرات مضر و آسیب زا بررسی و فیلتر می کند. معمولاً فیلتر روغن را یکی از مهم ترین اجزا و قطعات  روغنی محسوب می کنند و چنانچه هرگونه ایرادی در کارایی آن وجود داشته باشد، در اسرع وقت باید تعویض شود. مسلماً استفاده بهینه از فیلتر روغن به اندازه فیلتر هوا در این کمپرسورها دارای اهمیت است.

بلبرینگ در کمپرسور اسکرو

یکی دیگر از قطعات اصلی کمپرسور اسکرو، بلبرینگ ها هستند. وظیفه  بلبرینگ ها این است که استهلاک کمپرسور اسکرو را کم کند. به منظور کاهش نویز موجود در کمپرسور و برای روان بودن کارکرد آن حتماً باید از بلبرینگ های مرغوب و اصلی استفاده شود.

دریچه های مکش کمپرسور اسکرو

دریچه های مکش از دیگر قطعات مهم و کاربردی کمپرسور اسکرو به شمار می رود.  در واقع هوا از راه دریچه های مکش وارد این کمپرسور می شود. این دریچه ها دارای تنظیمات ویژه ای هستند که می توانند راندمان دستگاه را به مقدار زیادی افزایش دهند. این دریچه ها معمولاً به صورت خودکار باز و بسته می شوند و هوا را به داخل دستگاه هدایت می کنند. در صورتی که این دریچه ها دچار مشکل باشند و کارایی خوبی نداشته باشند، می توانند مشکلات جدی را در عملکرد این کمپرسورها ایجاد کند.

درین یا دریچه های تخلیه کمپرسور اسکرو

یکی از مهم ترین قطعات در کمپرسورهای اسکرو بدون روغن، دریچه های تخلیه آب یا درین های موجود در این دستگاه ها است که احتمال هرگونه نقص عملکرد و خرابی در آن ها می تواند خطر جدی در این دستگاه و البته محیط پیرامون آن ایجاد کند. به همین دلیل گفته می شود که سرویس دوره ای دریچه های تخلیه از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند.

موتور کمپرسور اسکرو

از مهم ترین و اساسی ترین قطعات کمپرسور اسکرو، موتور این دستگاه است.  موتورهایی که غالباً در این نوع کمپرسورها به کار می رود، از نوع برقی آن هستند.  به طور کلی، هر چه ظرفیت مخزن  بیشتر باشد، موتور آن هم قدرتمند خواهد بود. موتورهای کمپرسورهای اسکرو را می توان به منظور افزایش میزان بهره وری و هم چنین کاهش میزان مصرف برق سفارشی سازی کرد و برای کنترل حالت استارت، استپ و کارکرد دستگاه از تجهیزات درایو استفاده کرد.

مخازن ذخیره سازی کمپرسور

یکی از متداول ترین قطعات به کار رفته در کمپرسور اسکرو، مخازن ذخیره سازی است. معمولاً مخازن ذخیره سازی در اندازه ها و ابعاد گوناگونی تولید می شوند و اصولاً برای کاربردهای صنعتی از مخازن بزرگ تری استفاده می شود.

روتور کمپرسور اسکرو

موتور را می توان اصلی ترین قطعه کمپرسور اسکرو به شمار آورد. معمولاً با روشن شدن کمپرسور، روتورهای هواساز نیروی محرک مورد نیاز را از طریق موتور دریافت می کنند که این هوا از مسیر دریچه های مکش به داخل هدایت می شود.

بخش کنترل سیستم کمپرسور اسکرو

بخش کنترل سیستم به منظور کنترل و بررسی فاکتورهای ضروری مانند فشار، طراحی و در کمپرسورهای اسکرو تعبیه شده است. این بخش معمولاً به وسیله شرکت تولید کننده این کمپرسورها تنظیم می شود. هر چند که برخی از مواقع اپراتور هم می تواند تنظیمات مورد نیاز این بخش را انجام دهد. از بخش کنترل سیستم به عنوان یکی از مهم ترین قطعات کمپرسور اسکرو  یاد می شود.

فیلتر سپراتور کمپرسور

کمپرسورهای اسکروها به فیلتر جدا کننده هم مجهز هستند و این فیلترهای جداکننده  نقش ویژه ای در این دستگاه ها دارند. در واقع عملیات جداسازی روغن و هوای فشرده شده موجود در تانک این دستگاه ها، به کیفیت این فیلتر بستگی دارد. این موضوع مخصوصاً با افزایش بازدهی هوا، کارایی مناسب کمپرسور اسکرو روغنی را ضمانت می کند. در صورتی که روغن موجود در هوا به اندازه کافی جداسازی نشود، احتمال نقص عملکرد و خرابی زودرس تجهیزات مربوط به کمپرسور افزایش خواهد یافت.

سیلندرهای فشرده ‌سازی کمپرسور اسکرو

سیلندر ها هم یکی دیگر از اجزای اصلی کمپرسورها هستند و به این دلیل که روتورها در درون سیلندرها قرار می گیرند، بنابراین اندازه سیلندرها باید با ابعاد داخلی کمپرسورها هماهنگ باشند و به صورتی نصب شوند که اگر مشکلی در آن ها به وجود آمد و خراب شدند، به راحتی قابل تعویض باشند. معمولاً کمپرسورهای پیشرفته،  چندین سیلندر دارند یا اینکه چند مرحله ای هستند.

به این دلیل که سیلندرها به عملیات فشرده ‌سازی روتورها کمک می کنند، حتماً باید ایمن و با بهره‌ وری بالا طراحی و ساخته شوند. سیلندرها غالباً  دارای تکنولوژی خنک کننده هستند تا در زمان اوج مصرف کمپرسور برای خنک کردن آن مورد استفاده قرار گیرند. سیلندرها را غالباً از فولاد و چدن می سازند و معمولاً با توجه به میزان مصرف روزانه سیلندر این آلیاژها را با درصدهای مختلف با هم ترکیب می کنند.

سخن پایانی

کمپرسور اسکرو یک دستگاه مکانیکی است که در بسیاری از صنایع از جمله صنایع غذایی، شیمیایی، خودروسازی و غیره کاربرد دارد. این کمپرسور، دو نوع خشک و روغنی دارد و از اجزا و قطعات مختلفی از جمله فیلتر هوا، فیلتر روغن، بلبرینگ، دریچه های مکش، درین یا دریچه های تخلیه، موتور، مخازن ذخیره سازی، روتور، بخش کنترل سیستم، فیلتر سپراتور و غیره تشکیل شده است که برای بازدهی بهینه و عملکرد مناسب کمپرسور، تمام این قطعات باید به خوبی کار کنند.

 

دکمه بازگشت به بالا