اقتصادیترندهای کسب و کار

مانعی به نام ارز، در مسیر واردات

مرداد 1402: با اعلام وزیر صمت، چالش تامین ارز بر سر راه واردات خودرو به کشور رسما تایید و مشخص شد گمانه‌زنی‌ها مبنی بر اینکه این پروسه (ورود خودروی خارجی به بازار) به دلیل کمبود ارز، بسیار کند پیش می‌رود، درست بوده است.عباس علی‌آبادی، وزیر صمت، اخیرا اعلام کرده که تنها نگرانی که وجود دارد تامین ارز مورد‌نیاز برای واردات خودرو است.  در واقع این جمله، مهر تاییدی است بر گمانه‌زنی‌ها مبنی بر مانع ارزی واردات خودرو به کشور که طبق آمار و ارقام، از برنامه‌ریزی صورت‌گرفته بسیار عقب است. این در حالی است که وزارت صمت حالا باید آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده را نیز (طبق قانون مجلس شورای اسلامی) تدوین کند و از سوی دیگر مشغول تهیه آیین‌نامه واردات خودروهای برقی است.

بنابراین به نظر می‌رسد در طراحی آیین‌نامه‌های جدید، باید مسئله «ارز» به عنوان چالش و مانع بزرگ واردات خودرو لحاظ شود، در غیر این صورت، واردات خودروهای برقی و کارکرده نیز مانند صفرکیلومترها بسیار بسیار کند (نزدیک به توقف) پیش خواهد رفت.طبق وعده وزیر صمت، قرار بود آیین‌نامه «جدید» واردات خودرو در اواخر هفته گذشته تدوین شود، با این حال فعلا خبری رسمی در این مورد منتشر نشده و بنابراین جزئیات آن در دسترس نیست. از همین رو دو اتفاق در این ماجرا محتمل است؛ یکی اینکه وزارت صمت آیین‌نامه مربوطه را تدوین کند و آیین‌نامه در راه هیئت دولت برای تصویب است؛ و دوم آنکه تدوین آیین‌نامه موردنظر هنوز به پایان نرسیده است. با توجه به اینکه خبری رسمی در مورد تدوین آیین‌نامه و ارسال آن به هیئت دولت منتشر نشده، به نظر می‌رسد عدم تدوین آیین‌نامه، سناریوی محتمل‌تر است. به عبارت بهتر، احتمالا وزارت صمت هنوز در تدوین آیین‌نامه «جدید» واردات خودرو به جمع‌بندی نهایی نرسیده است و اگر این طور باشد، به نظر می‌رسد اتفاق مثبتی رخ داده است.

241 دستگاه خودرو در بهار وارد شد
تیر 1402: گمرک ایران، اطلاعاتی را درباره واردات خودرو در بهار 1402 منتشر کرد. طبق این آمار، در سه ماهه نخست سال 1402، آمار انواع خودروی سواری وارد شده به کشور ذیل ردیف تعرفه 8703، تعداد 241 دستگاه و به ارزش 5.6 میلیون دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، رشد 517.95 درصدی در تعداد و 452.03 در صدی در ارزش دلاری داشته است. 768 دستگاه نیز در حال ترخیص است.

میزان واردات خودرو در بهار 1402
تیر 1402: بر اساس آمار و اطلاعات گمرک جمهوری اسلامی ایران، در سه ماهه اول سال 1402 تعداد 241 دستگاه خودرو به ارزش 5 میلیون و 600 هزار دلار وارد کشور شده است .عمده خودروهای وارداتی در این مدت شامل آمبولانس و عمده ترین برند خودروهای سواری متعلق به برند زوتی (ZOTYE) ، چانگان و بنز (آمبولانس)  بوده است.

گمرک ایران درباره خودروهای در جریان تشریفات ترخیص اعلام کرد  از اول بهمن ماه 1401 تا 31 خرداد ماه 1402 بر اساس آخرین اطلاعات استخراج شده از سامانه آمار تجارت خارجی سازمان ، تعداد 768 دستگاه خودرو به ارزش 12 میلیون و 500 هزار دلار به دلیل عدم دریافت مجوزهای ترخیص ، عدم صدور کد رهگیری بانک و یا عدم پرداخت حقوق ورودی در حال انجام تشریفات ترخیص هستند. همچنین عمده خودروهای سواری در جریان تشریفات ترخیص طی مدت مورد بررسی متعلق به گمرکات شهید باهنر بندرعباس ، غرب تهران و گمرک تهران هستند که به ترتیب سهم هر یک از گمرکات یاد شده   48 ، 30 و 7  درصد از ارزش دلاری خودرو ها است.

شایان ذکر است خودرو های خارجی در مناطق آزاد در حال خرید و فروش است ،در عین حال استفاده از تین خودروها مستلزم محدودیت هایی هم میباشد.که میتوانید با خرید تورهای لحظه آخری قشم به برسی بیشتری درخصوص خرید و فروش خودرو های خارجی در یکز از مناطی آزاد بپردازید.

اردیبهشت 1402: نمایندگان مجلس شورای اسلامی، در جریان جلسه علنی روز 11 اردیبهشت ماه مجلس، درخواست دولت مبنی بر بررسی لایحه الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو را به صورت دو فوریتی بررسی کرده و در نهایت با 162 رای موافق با این درخواست موافقت کردند.
علی ادیانی، نماینده دولت، در این باره گفت که در بخشی از این لایحه موانعی که برای رعایت استانداردهای اروپایی برای خودروها مشخص شده، لغو و استاندارد کشورهای مبدا با تائید سازمان محیط ‌زیست مورد قبول قرار گرفته است. همچنین شرط وجود نمایندگی در داخل کشور به‌منظور تسهیل در ورود خودروهای نو و کارکرده و ماشین‌آلات راه‌سازی برطرف شده و وجود نمایندگی در کشورهای ثالث نیز به رسمیت شناخته می‌شود.

محدودیتی در واردات خودرو نیست
اردیبهشت 1402: محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون‌ اقتصادی مجلس، در روز هفتم اردیبهشت‌ماه در آئین تجلیل از برگزیدگان بخش ایمنی حمل و نقل جاده‌ای استان کرمان، گفت: «سال 1400 مصوبه مجلس برای واردات خودرو انجام شد و اصلاحات در سال 1401 ابلاغ شد و مصوبه ممنوعیت ورود خودور در سال 1397 توسط سران قوا به علت مشکلات ارزی بود. در اردیبهشت 1401 این مصوبه به اتمام رسید و امکان واردات با مصوبه مجلس فراهم شد و به وزیر صمت ابلاغ شد و این برای کاهش قیمت خودرو ضروری است. قیمت خودرو در ایران سرسام‌آور و واقعا نگران کننده است و این قیمت‌ها با هیچ ادبیاتی قابل توجیه نیست.»

وی اعلام کرد مجوز ورود 100 هزار خودروی خارجی به وزارت صمت داده شد و در حال انجام است.  تا امروز 1200 خودرو در گمرک آماده ترخیص هستند، یعنی یک درصد مجوز محقق شده است.

وی در ادامه گفت: «وزارت صمت می‌گوید مشکل با استاندارد و … دارند و هیج کدام این‌ها برای ما قابل توجیه نیست و وضعیت نابسامان وزارت صمت را شاهد هستیم. به وزیر هم گفته شده نه در واردات خودرو با منشاء ارز خارجی و با تایید بانک مرکزی هیچ محدودیتی ندارید و وزیر باید پاسخگو باشد. ضمن آنکه هیچ محدودیتی برای خودروهای با پنج سال کارکرد نی وجود ندارد. یکی از راهکارهای کاهش تلفات جاده‌ای افزایش کیفیت خودرو است و این مهم و تعدیل قیمت در گرو رقابتی کردن بازار است.»

در پایان رئیس کمیسیون‌ اقتصادی مجلس خطاب به وزیر صمت گفت: «اگر محدودیتی در واردات وجود دارد، مطرح کنید. هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد. بخشی از مسائل واردات در دولت قابل حل است. ما دولت را کمک می‌کنیم و کنار دولت هستیم.»

واردات بیش از 200 هزار خودرو هدف گذاری شد
فروردین 1402: مصطفی طاهری، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، خبر داد که طبق برنامه دولت و لایحه بودجه 1402، هدف گذاری برای واردات خودرو در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۲۰۰ هزار دستگاه است؛ علاوه بر مازاد ۱۰۰ هزار خودرویی که بنا بود در سال ۱۴۰۱ وارد شود و هنوز مراحل آن در حال انجام است.

وی پیش‌بینی کرد که وضعیت بازار خودرو می تواند سامان گیرد. این در صورتی است که پارامترهای اقتصادی مانند تورم غیرقابل پیش‌بینی و یا افزایش پله‌ای قیمت ارز وجود نداشته باشد. واردات خودرو در سال ۱۴۰۲ دو برابر آن چیزی است که قرار بود در سال ۱۴۰۱ محقق شود. از آنجا که دولت واردات خودرو را در سال ۱۴۰۱ دیر شروع کرد، نتوانست هدف واردات ۱۰۰ هزار خودرو را محقق کند؛ اما هم مابقی هدف گذاری سال ۱۴۰۱ و هم دو برابر آن یعنی حدود ۲۰۰ هزار خودرو در سال ۱۴۰۲ وارد خواهد شد. سرجمع این رقم برای واردات خودرو در سال ۱۴۰۲ می‌تواند عدد قابل قبول و درشتی باشد که امیدواریم محقق شود.

منبع : https://www.30dasht.com

دکمه بازگشت به بالا