ترندهای کسب و کارعمومی

لوله کشی برج خنک‌کننده

لوله کشی برج خنک‌ کننده یا پکینگ برج خنک کننده، به معنی ایجاد و ساخت مسیر انتقال آب میان سیستم و دستگاه برج خنک‌ کننده است. جهت خنک کردن آب باید بتوانیم آن را به برج خنک‌ کننده منتقل و پس از خنک شدن مجدداً به سیستم برگردانیم. این انتقال به وسیله قدرت پمپ و در مسیر لوله‌ کشی رفت و برگشت میان سیستم و برج خنک‌ کننده انجام می‌ شود. لوله‌ کشی برج خنک کن دارای اصول و قواعدی می‌ باشد که عدم رعایت آن موجب اتفاقات ناگواری خواهد شد

انتخاب پمپ و طراحی لوله‌ کشی کولینگ تاور

برای انتخاب پمپ برج خنک کن به دو پارامتر نیاز است؛

یک دبی آب در گردش که عبارت است از میزان حجم آب در گردش در واحد زمان

دوم هد سیستم که به میزان هد پمپ آب جهت غلبه بر ارتفاع موجود میان سیستم و برج خنک‌ کننده بعلاوه هد مورد نیاز جهت غلبه بر اصطحکاک در طول مسیر لوله‌ کشی می‌ باشد.

با بدست آوردن مجموع هد و دبی از روی چارت و یا به وسیله نرم‌افزار، پمپ مورد نیاز را بدست می‌ آوریم.

قیمت دستگاه برج خنک کننده به چه عواملی بستگی دارد؟

قیمت برج خنک کننده که در اصطلاح به آن کولینگ تاور نیز میگویند به عوامل مختلف کیفی و کمی قطعات بکار رفته و همچنین به نوع ساختار آن وابسته است. به عبارتی ساده تر اگر ساختار یک برج خنک کننده از نوع مداربسته باشد بی شک قیمت بالاتری نسبت به نوع مدارباز آن دارد. به لحاظ کیفی نیز قطعات استفاده شده در تولید برج خنک کننده میتواند باعث افزایش یا کاهش قیمتهای دستگاه گردد. یک سازنده باید علاوه بر ارائه یک قیمت مناسب برای برج خنک کننده، به کیفیت متریال مورد کاربرد تجهیز نیز توجه نماید.

پکینگ نت اسپلش چیست؟

پکینگ نت اسپلش(net splash packing) نوعی رایج از انواع پکینگ کولینگ تاور بوده که در دسته بندی نوع اسپلش پکینگ برج خنک کننده قرار می گیرد. همانطور که می می دانیم پکینگ ها به دو دسته فیلمی و اسپلش تقسیم می‌شوند که پکینگ مدیا نت اسپلش از انواع پر کن های پاششی یا به اصطلاح اسپلش می‌باشد. انواع پکینگ مدیا نت اسپلش شامل رندوم اسپلش، نت اسپلش، گرید اسپلش، توربو اسپلش می‌باشد.

پکینگ مدیا نت اسپلش در کدام یک از انواع برج خنک کن کاربرد دارد؟

وظیفه اصلی پکینگ نت اسپلش به طور کلی افزایش سطح تماس و زمان برخورد هوا با سطوح سیال است. برخورد جریان هوا در برج خنک کننده در تماس با این مدل پکینگ مدیا به دو صورت متقاطع و مخالف صورت می‌گیرد. پکینگ های نت اسپلش به دلیل شکل ظاهری که دارد می توان از آن در سیستم هوادهی جریان عرضی و عمودی تواماً استفاده نمود.

نکات مهم در لوله‌ کشی برج خنک‌ کننده

  1. پمپ باید در پایین‌ ترین نقطه لوله‌ کشی قرار بگیرد
  2. تکه‌ های لوله‌ کشی اعم از زانویی و مابقی باید به صورت هم مرکز نصب شود
  3. ترجیحاً قطر لوله‌ کشی در تمام مسیر یکسان باشد
  4. مسیر لوله‌ کشی صاف و دارای کمترین پیچ و تاب باشد
  5. بهتر است زانویی‌ ها، شیرها و صافی‌ ها در مسیر خروج پمپ باشد
  6. لوله مکش پمپ تا حد ممکن صاف باشد
  7. در مسیر مکش گیج نصب کنید تا فشار منفی تشخیص داده شود
  8. با طراحی واتر لگ در لوله‌ کشی اجازه ندهید پس از خاموش کردن پمپ برج سر ریز کند

انتخاب لوله برای لوله کشی کولینگ تاور

الف) لوله کشی برج خنک کننده از متریال پلی اتیلن:

قالباً برای لوله کشی برج های خنک کننده با ظرفیت کمتر از 200 تن تبرید جنس لوله ها پلی اتیلن انتخاب می گردد. پلی اتیلن (PE) یکی پلیمرهای مقاوم و محکم (در برابر فشار) به شمار می رود. تحمل دمایی بالا، عدم زنگ زدگی و مقاومت در برابر مواد شیمیایی از مهمترین مزایای لوله کشی پلی اتیلن است. بدلیل کم بودن فشار آب چرخشی در مدارهای برودتی تجهیزات هر دو گرید پلی اتیلن PE100 و PE80 مناسب هستند. از دیگر مزایای این نوع piping نصب و اتصال بسیار راحت و در دسترس بودن اتصالات جانبی هست.

ب) لوله کشی فلزی برج خنک کن:

مهندسین تاسیسات در بسیاری از موارد صنعتی جهت انجام فرآیند هدایت آب از لوله های فلزی استفاده می کنند. دلیل اصلی این موضوع به فشار و دبی بالای خط رفت و برگشت آب به کولینگ تاور است. در واقع فشار دبی آب گردشی بالاتر از 6 بار و مسیر گردش طولانی آب مهندسین را ناچاراً به سمت لوله کشی فلزی برج هدایت می نماید. بکارگیری از لوله مانیسمان (بدون درز) در این سبک و همچنین عایق کاری لوله ها از اساسی ترین موارد قلمداد می‌گردد.

ج) لوله کشی پلی پروپیلن (لوله سفید)

یکی از محدودترین انواع انتخاب پایپ جهت انجام امورات مذکور لوله های سفید هستند. این گرید لوله ها بخاطر دمای بالایی که تحمل می کنند از کاربرد فراوانی برخوردار پیدا کرده اند. در ظرفیتهای پایین برج های خنک کننده (کمتر از 2 اینچ) از این مدل لوله کشی استفاده می‌شود.

اهمیت لوله کشی در برج خنک کننده

برای خنک سازی آب های داغ شده توسط فعالیت ماشین آلات صنعتی باید مسیری رفت و برگشتی برای انتقال آن سیال ایجاد و فراهم سازیم. به مجموعه این امور سیستم لوله کشی برج خنک کننده می گویند. انتقال و مکشی که برای جابجایی سیالات نیاز است توسط واتر پمپ برج خنک کننده صورت می گیرد. لوله کشی کولینگ تاور دارای اصول و قواعدی می باشد که رعایت نکردن آنها موجب پیدایش نقوص بسیاری هم در تجهیزات صنعتی و هم در خود برج خنک کاری می گردد.

زیرا بسیاری از ماشین آلات صنعتی برای خنک کاری سیستم های خود از آب استفاده می نمایند. چنانچه در انتقال این آب مشکلی باشد صددرصد دستگاه را دچار نقص و خرابی می کند. پس بنابراین اهمیت سیستم لوله کشی برج خنک کننده را درک خواهیم کرد. برای راه اندازی این سیستم لوله کشی می بایست استاندارد ها و اصول لوله کشی برج خنک کننده را کاملاً دقیق و صحیح انجام بگیرد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

مراحل و نکات مهم در لوله کشی برج خنک کننده

لوله کشی برج خنک کاری از اهمیت شایانی برخوردار است. به نوعی میتوان گفت کارایی که دارد همانند رگ های بدن انسان می باشد. رگ ها در بدن وظیفه انتقال خون به سایر دستگاه های بدن را بر عهد دارند و این انتقال توسط پمپاژ قلب صورت می پذیرد. در واقع سیستم لوله کشی کولینگ تاور مطابق رگ های بدن عملکرد و وظیفه انتقال آب های داغ و خنک را به عهده دارد و این انتقال به وسیله واتر پمپ های برج خنک کننده انجام می گیرد.

مهمترین نکات ضروری در خصوص لوله کشی برج خنک کننده

لوله کشی برج خنک کن مدار بسته

  •     قرارگیری پمپ سیرکولاتور پس از تشتک و یا مخزن ذخیره آب سرد با فاصله اندک کمتر از 5 متر
  •     انجام فرآیند لوله کشی با نوع فلنچی به مراتب از مدل جوشی بهتر است.
  •     انتخاب صحیح سایز لوله کشی متناسب به دبی آب در گردش و رعایت سرعت خطی استاندارد سیستم های سرمایشی (2 الی 6 فوت بر ثانیه)
  •     استفاده از پمپ رزرو جهت تعمیر و نگهداری و عدم فشار ثابت به موتور و پروانه الکتروپمپ
  •     نصب صحیح کلکتور و تعیین خروجی ها با فاصله یکسان از یکدیگر که باعث تقسیم همسان آب بین ورودی های آب داغ کولینگ تاور می‌شود.
  •     لوله کشی به روش تدریجی در خنک کاری چندین دستگاه که باعث تقسیم ایده آل آب سرد به تمامی ماشین آلات خواهد شد.
  •     بکارگیری از صافی های چدنی، شیر یکطرفه، لرزه گیر لاستیکی استاندارد و شیرهای پروانه ای جهت کنترل میزان حجم آب گردشی.
  •     صاف بودن لوله مکش پمپ تا حد مطلوبی راندمان را بالا می‌برد.
  •     بهره وری از فشار سنج در مسیر لوله کشی برج خنک کن که کنترل بهتری بر روی سیستم به شما می دهد.
  •     طراحی واتر لگ از دیگر ضرورت های یک لوله کشی بی نقص می باشد.

مهمترین اصول در عملیات نصب برج خنک کننده

الف) تعیین بهترین موقعیت مکانی جهت قرار گیری برج خنک کننده (جانمایی کولینگ تاور)

ب) رعایت اصول مربوط به نحوه چیدمان و قرارگیری صحیح کولینگ تاور با تجهیزات جانبی

ج) نصب تجهیزات کنترلی و محافظی لازم در تابلو کنترل الکتروموتور فن و پمپ سیرکلاتور

د) اجرای صحیح لوله کشی مطابق با استانداردهای ASME و DNI

ه) نصب و تجهیزات جانبی در مدار لوله کشی از جمله فلنچ ها، کلکتور، لرزه گیر و ساپورت لوله های شیرهای جانبی

دکمه بازگشت به بالا