علمی و پزشکی

لوزالمعده مصنوعی متحول کننده زندگی کودکان مبتلا به دیابت

به گزارش شفاف و به نقل از نیواطلس، دانشمندان دانشگاه کمبریج بیش از ده سال است که در این زمینه کار می کنند و اکنون پس از آزمایشات روی کودکان نتایج امیدوارکننده ای را اعلام می کنند و راه حل آنها ارائه شده است.

در سال 2020، دانشمندان دانشگاه کمبریج اولین دستگاه دستی مصنوعی مشتق شده از پانکراس را برای دیابت ملیتوس 1 افتتاح کردند. مانند سایر فناوری های پیشرفته لوزالمعده که در حال توسعه هستند، هدف آن پر کردن پانکراس در افراد مبتلا به دیابت است تا بدن آنها دیگر نتواند انسولین کافی برای خارج کردن گلوکز از خون تولید کند.

برنامه آنها “CamAPS FX” با نظارت و پمپاژ گلوکز، با استفاده از الگوریتم های پیچیده برای تشخیص زمانی که فردی به انسولین نیاز دارد و این هورمون را تحویل می دهد، کار می کرد. مطالعه جدیدی که به تازگی منتشر شده است برای بررسی اثرات این فناوری بر روی کودکان خردسال طراحی شده است که دیابت 1 در آنها به دلیل فعالیت غیرعادی و محرومیت از غذا و همچنین نیاز به انسولین مورد نیاز برای مدیریت در آنها شدید است.

در این مطالعه 74 کودک دیابتی 1 تا یک تا هفت ساله از سیستم پانکراس مصنوعی “CamAPS FX” به مدت 16 هفته استفاده کردند.

سپس آنها 16 هفته دیگر را روی یک فناوری موجود به نام درمان با پمپ تقویت شده با حسگر می گذرانند، که در آن والدین سطح گلوکز خون نوزاد خود را کنترل می کنند و تحویل انسولین را به صورت دستی تنظیم می کنند.

این به دانشمندان اجازه داد تا این دو روش را با هم مقایسه کنند.

پروفسور رومن هوورکا، نویسنده مقاله می گوید: «بر اساس تجربیات گذشته، سیستم CamAPS FX پیش بینی می کند که چه اتفاقی ممکن است بیفتد. این سیستم به کودک یاد می دهد که روزانه به چه مقدار انسولین نیاز دارد و این تعداد در ساعات مختلف روز چگونه تغییر می کند. سپس سطح انسولین را بر این اساس تنظیم می کند. این سیستم به جز زمان صرف غذا به صورت تمام اتوماتیک عمل می کند، بنابراین نیازی به نظارت دائمی والدین نیست.

به طور معمول، زمانی که کودکان از CamAPS FX استفاده می کردند، یک سوم از روز خود یا 72 درصد از روز را با سطح گلوکز تعریف شده سپری می کردند که حدود 9 درصد یا 125 درجه بالاتر از روش های فعلی است. آنها همچنین سطوح بالای گلوکز را در کمتر از یک چهارم مواقع مشاهده کردند که 9 درصد کمتر از گروهی بود که درمان سنتی دریافت می‌کرد.

هیچ تفاوتی در تجربه هیپوگلیسمی یا هیپوگلیسمی بین دو گروه وجود نداشت.

دکتر. سطوح بالای قند خون می تواند عواقب بالقوه پایداری برای رشد مغز آنها داشته باشد. علاوه بر این، مدیریت دیابت در این گروه سنی بسیار دشوار است. CamAPS FX وضعیت والدین و فرزندان را بهبود می بخشد.

این مطالعه برای اولین بار اثربخشی سیستم CamAPS FX را در کودکان بسیار خردسال در یک دوره چند ماهه نشان می دهد و والدین از آن به عنوان “ترانسفورماتور” یاد می کنند. این فناوری از طریق مراکز بهداشتی خصوصی در بریتانیا در دسترس است، اما دانشمندان امیدوارند که بتواند زندگی افراد مبتلا به این بیماری را تغییر دهد.

دکمه بازگشت به بالا