علمی و پزشکی

فقر ویتامین‌ها عاملی برای بروز درد مفاصل

ویتامین هایی مانند A، C و D در بسیاری از جنبه های سلامت مفاصل نقش دارند و کمبود آنها می تواند منجر به درد و تشدید عضلات و استخوان شود.

به گزارش خبر شیمیشیبرخلاف تصور رایج، درد مفاصل فقط برای افراد مسن یا میانسال نیست و ممکن است به دلایل مختلفی از جمله کمبود ویتامین در افراد جوان ایجاد شود. با این حال، عوامل دیگری از جمله چاقی نیز می توانند در ایجاد درد مفاصل نقش داشته باشند.

به گفته وزارت بهداشت، درمان و ارتقای سلامت، برخی از کمبودهای شناخته شده ویتامین و ارتباط آن با درد مفاصل عبارتند از:

ویتامین دی: ویتامین D برای جذب کلسیم و حفظ تعادل مواد معدنی بدن ضروری است. کمبود ویتامین D در جذب کلسیم منجر به ضعف استخوان و درد مفاصل می شود. کمبود ویتامین D همچنین می تواند باعث ضعف عضلانی شود. همه افراد باید روزانه 15 میکروگرم ویتامین D را از طریق غذا، مولتی ویتامین ها و نور خورشید دریافت کنند. غلات و محصولات لبنی غنی شده حاوی ویتامین D هستند.

ویتامین سی: اسید اسکوربیک یک ویتامین شناخته شده در تولید کلاژن است که به عنوان جزء اصلی تاندون ها، رباط ها و استخوان ها شناخته می شود. کمبود ویتامین C می تواند منجر به ضعیف شدن بافت همبند، درد مفاصل و تورم شود. برای حفظ سلامت مفاصل، یک مرد بالغ باید 90 میلی گرم ویتامین C در روز دریافت کند، در حالی که زنان به 75 میلی گرم ویتامین C نیاز دارند. سبزیجات، میوه ها به ویژه توت فرنگی، فلفل قرمز و مرکبات حاوی ویتامین C هستند.

ویتامین A: بدن شما برای فرآیندهای مختلف از جمله رشد استخوان و تمایز سلولی به ویتامین A نیاز دارد. یک مرد در روز به 3000 واحد ویتامین A نیاز دارد در حالی که زنان به حدود 2300 واحد ویتامین A نیاز دارند. سیب زمینی شیرین، هویج، کدو تنبل، کلم حاوی مقادیر زیادی از این ویتامین هستند. کمبود ویتامین A باعث آسیب به بافت همبند و درد مفاصل می شود. با این حال، این مکمل ویتامین در صورت استفاده بیش از حد باعث درد مفاصل نیز می شود.

سایر ویتامین ها: کمبود برخی ویتامین های دیگر نیز با درد مفاصل مرتبط است. این امر به ویژه در میان افرادی که رژیم غذایی و تغذیه نامناسبی دارند رایج است. ویتامین B1 و ویتامین E، ویتامین B6 و ویتامین B12 از این نوع هستند. با این حال، درد مفاصل می تواند ناشی از مشکلات جدی دیگری باشد، مانند؛ اگر بعد از مصرف ویتامین ها همچنان درد مفاصل دارید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا