عمومی

عفو «گناهان صغیره» ارتشیان دورۀ شاه

امام خمینی (ره) در روز سه شنبه 26 فروردین 1358 و همزمان با تدوین قانون اساسی جدید برای تبیین جایگاه فرماندهی کل قوا بیانیه ای صادر کردند و بر عذرخواهی ارتش از «گناهان صغیره» تأکید کردند. روز ارتش با محوریت نمایش عمومی تجهیزات نظامی و اعلام همبستگی با مردم بود.

به گزارش شیمیشی، در یادداشتی در عصر ایران در مطلب مهرداد خدیر آمده است: امروز 30 فروردین، روز ارتش جمهوری اسلامی ایران است و پس از گذشت دو سال (1399 و 1400) که به دلیل شیوع ویروس جدید کرونا (کووید 19) اقدامی صورت نگرفت. ، شاهد هستیم آیین های خاص

نامگذاری ایام بجاست و البته ممکن است این سوال پیش بیاید که روز ارتش چه مناسبتی است؟

عکس های تیمسار قرنی اولین فرمانده ارتش پس از انقلاب که به دست گروهک فرقان کشته شد و سرلشکر سید شیرازی فرمانده نیروی زمینی در دوران جنگ نشان می دهد که این دو بار اتفاق افتاده است. اما اینطور نیست و ماجرا را باید دید و تاریخی گفت.

با پیروزی انقلاب اسلامی در 22 بهمن 1357، وضعیت ارتش به عنوان یکی از مهمترین ارکان حکومت شاهنشاهی وارد بلاتکلیفی شد. اولین گروهی که در 26 بهمن 1357 اعدام شد شامل چهار ژنرال ارتش بود: سپهبد نعمت الله نصیری (سومین رئیس جمهور ساواک)، سپهبد رحیمی (فرماندار نظامی تهران)، سپهبد خسروداد (فرمانده نیروی هوایی) و سرلشکر ناجی فرماندار نظامی اصفهان). .

دیدگاه ارتش غیرقابل باور تلقی می شد و خواهان برچیده شدن آن و ایجاد ارتش جدید بود. این دیدگاه در اولین نشست سازمان مجاهدین خلق در دانشگاه تهران، یک ماه پس از پیروزی انقلاب، رسما توسط مسعود رسیوی اعلام شد و تیتر یک روزنامه کیهان شد.

دیدگاه دوم معتقد به پاکسازی ارتش و ارزیابی نیروهای میانه و همچنین تأسیس نهادی جدید برای مقابله با احتمال کودتا و جلوگیری از تکرار آن در 28 مرداد 1332 بود. دولت موقت بر نظر دوم تکیه کرد و بر این اساس ژنرال ولی قرنی که کودتای نافرجام رژیم پهلوی را طراحی کرده بود به ریاست جمهوری برگزیده شد. پس از تیمسار ریاحی، نخست وزیر دکتر. در آن زمان وزارت دفاع تنها نقش حمایتی و لجستیکی نداشت و وزیر جدید از پاکسازی ارتش خبر داد.

خود شورای انقلاب و امام هم نظر داشتند. در غرب کشور نیز تحرکی صورت گرفت و شهر نقده مرکز نبردها شد. با اعزام نیروها به نقده، اعتماد نیروهای شورشی به ارتش افزایش یافت و امام خمینی در حالی که هنوز قانون اساسی جدیدی تهیه نشده بود که مشخص کند فرماندهی کل قوا در کدام پست قرار دارد، ایشان را مورد عفو قرار دادند. سه شنبه 29 فروردین 1358. گناهان صغیره » تمرکز سربازان بر اعلام روز چهارشنبه 29 فروردین 1358 به عنوان روز ارتش با تمرکز بر نمایش عمومی امکانات نظامی و اعلام همبستگی با مردم بود. این در حالی بود که ژنرال قرنی از سمت فرماندهی کل قوا برکنار شده بود و ژنرال نصیر فربد جایگزین او شده بود.

بنابراین این تصور که روز ارتش سالروز کشته شدن و شهادت سپهبد قرنی است، درست نیست، زیرا چهارشنبه 30 فروردین 1358 روز ارتش بود، اما قرنی – که به اشتباه قرنی هم نوشته شده است – دوشنبه است. ، در 3 می و کمتر از یک هفته بعد کشته شد. زمانی که دیگر رئیس ارتش نبود. ترور سپهبد صیاد شیرازی در اواخر فروردین اما نزدیک به 20 سال پس از اعلام 29 فروردین به عنوان روز ارتش بود.

قاعدتا 19 بهمن که روز اتحاد نیروی هوایی با انقلاب و حضور آنها در مدرسه رفاه بود، برای تعیین آن روز به عنوان روز ارتش مناسبتر بود، اما رهبری انقلاب این روز را نکردند. می خواهم برای آن صبر کنم 29 بهمن و تصمیم پاکسازی ارتش در فروردین، 19 بهمن به روز ویژه نیروی هوایی تبدیل شد.

اعلام 29 فروردین به عنوان روز ارتش و نمایش تجهیزات نظامی سه پیام داشت:

اولاً، اعدام و مجازات رهبران و فرماندهان عالی رتبه ارتش شاهنشاهی به همه اقشار سرایت نکرد. به خصوص در پیامک به صراحت به بخشش گناهان صغیره یا اشتباهات صغیره توسط نیروهای نظامی اشاره شده بود. منظور از «گناهان صغیره» هم همکاری نظامی در حدی بود که در چارچوب امنیت کشور توجیه می شد، نه همکاری با ساواک و شهربانی برای سرکوب مردم. ثانیاً ارتش منحل نشد و خواسته های گروه هایی مانند سازمان مجاهدین خلق رسما رد شد.

پیام سوم این بود که دشمنان خارجی و گروه های داخلی فکر نکنند که ارتش ضعیف است و سازوکار و ذهنی برای حمله ندارد. با تضعیف دولت مرکزی و ارتش در ایران، تلاش برای جدایی آنها صورت گرفت و البته نگرانی وجود داشت. (برخی به کودتای نوج می نگرند که هدف اصلی از خلع سلاح ارتش، حمله به عراق و حذف ارتش از چشم انقلابیون است و این اعدام به روابط ارتش با دولت جدید لطمه می زند).

در 30 فروردین 1358 بر حضور سربازان در خیابان ها تاکید شد و ارتش به دلیل عبور از بیت امام خمینی در قم منحل شد.

در تهران و شهرستانها با استقبال گرمی روبرو شد و شعار «ارتش فدای امت» در همه جا سر داده شد و گاه پاسخ آن «ملت قربانی ارتش» بود و گویا اینجا ارتشی نیست که بجنگد. برای چندین دهه، پادشاهی پادشاه آموزش دیده، مسلح و مسلح بود و او با پادشاهی بیعت کرد و با سقوط پادشاهی، فرماندهان عالی آن ناگهان به یک گلوله آتش واقعی رسیدند.

از آن زمان تاکنون هر سال 19 آوریل به عنوان روز ارتش جشن گرفته می شود.

تعداد شهدای ارتش در جنگ هشت ساله 48 هزار نفر گزارش شده است و اگرچه با نگاه به کودتای نوژه تابستان 1359، اندکی پس از شروع جنگ دوباره صدای رحلت ارتش به گوش رسید. ، در نیاز به ارتش تردیدی وجود نداشت.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که از اول انقلاب تأسیس شده بود و به عنوان تنها نهاد مقابله با تهدید کودتا به شمار می رفت، به سرعت تقویت شد و نقش برجسته ای در جنگ داشت و به یکی از اصلی ترین نهادها تبدیل شد. نهادهای جمهوری اسلامی. تا جایی که در معادلات منطقه ای نقش دارد.

29 فروردین سالروز پیام عذرخواهی از گناهان کوچک نیروهای ارتش قهرمان و عملیات جدید آنها به نام «ارتش جمهوری اسلامی ایران» است.

با گذشت 43 سال از پیروزی انقلاب 1357، البته در عمل دیگر سرباز سابق وجود ندارد و اکثر بازنشستگان نیز پیر محسوب می شوند و اکنون فرمانده کل ارتش است که خدمت می کند. در ارتش. دانشکده افسری چند ماه پس از اعلام 29 فروردین 1358. او از طریق سلسله مراتب به ستاد کل رسیده و در رژیم گذشته آینده ای ندارد.

اما شکی نیست که ارتش جمهوری اسلامی نقشی کاملاً متفاوت با ارتش در دولت قبل ایفا می کند و جدای از موقعیت های جنگی و امدادرسانی در موارد خاص، کمتر از وضعیت معیشتی ارتش و آن می شنویم. پرسنل چنین درخواست هایی زبان نیستند. البته در نوروز امسال گفتگوی جالبی با فرمانده کل ارتش توسط فرهاد جم (بازیگر) از تلویزیون و شبکه افق پخش شد. فرماندهی که یک سال پس از پیروزی انقلاب از یکی از مناطق قم به ارتش پیوست. فرماندهان ارتش سال‌ها در دولت قبل و اگر نه در سطح بالا، اما با دوره‌های آموزشی و مشارکت ارکان آن، آینده‌ای داشتند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا