صادرات سنگ ایران به کدام کشورهاست
؛ به طورکلی حجم ذخایر سنگ ساختمانی در جهان به ۱۵ میلیارد تن می رسد که ایران ۴ میلیارد تن از آن را در خود جای داده است و از این میزان حدود ۲۰ میلیون تن آن در سال استخراج و حدود ۵ درصد آن صادر میشود. بنابراین موقعیت جغرافیایی، فراوانی و تنوع سبب شده است که ایران از پتانسیل مطلوبی در بازارهای بین المللی برخوردار باشد. ایران از ذخایر غنی تراورتن، مرمر، مرمریت و گرانیت بهره مند است.
صادرات سنگ
با وجود تمامی مزیتهای سنگهای ساختمانی کشور در مقایسه با سایر کشور های جهان، با این حال سهم ایران از بازار مبادالت جهانی سنگ کمتر از ۳ درصد است. تولید انواع سنگ تزئینی کشور در سال ۹۸ بالغ بر ۱۵٫۵ میلیون تن سنگ است که نسبت به سال ۱۳۹۷ ، رشد ۱۸ درصدی را نشان می دهد. بر اساس آمار گمرک ارزش صادرات سنگ تزئینی در سال گذشته به ۲۷۰ میلیون دلار رسید که رشد ۳۵ درصدی را در مقایسه با سال قبل نشان می دهد.
صادرات سنگ ؛ فرصت ها و اهداف
در نگاه کلی فرصت صادرات سنگی را میتوان در سه دسته طبقه بندی کرد. این سه دسته بر اساس میزان حجم صادرات طبقه بندی شده است.
- کوپ سنگهای خام استخراج شده از معادن
- سنگ های فرآوری شده پوششی ساختمانی
- مصنوعات و محصولات سنگی
با نگاه کلی به این ترتیب قرار گرفته در فهرست زیر در مییابیم که وضعیت ما به عنوان یک کشور غنی در حوزه سنگ پرطاووسی به هیچ عنوان رضایت بخش نیست. چرا که مورد اول نه تنها باید در جایگاه اول نباشد، بلکه نباید جایی در این فهرست بالا داشته باشد.
صادرات کوپ سنگ
بخشی قابل توجهی از صادرات سنگ ایران معطوف به همین عنوان است. صادرات کوپ به طور خلاصه یعنی خام فروشی. یعنی سنگ را استخراج کنیم و بدون هیچ عملیاتی و فراوری دو دستی تقدیم کشورهای دیگر مانند چین – ترکیه و ایتالیا کنیم تا از ارزش افزوده آن بهره مند شوند و گاها به خود ما نیز صادر کنند. متاسفانه:
- هزینه بالای تولید
- عدم حمایت از تولید کننده
- تبلیغات و بازاریابی ضعیف
- طمع درآمد بیشتر و بدون دردسر صاحبان معادن
بزرگترین دلایل شکل گیری این معضل هستند. شایان ذکر است صادرات کوپ به دلیل خام فروشی و فقدان ارزش افزوده مشمول عوارض میباشد.
صادرات سنگ به چه کشورهایی صورت می پذیرد؟
مقاصد صادراتی قابل توجه سنگ ایران را با توجه به بازار کنونی میتوان به برخی کشورهای همسایه عرب، مانند قطر – عراق اشاره کرد. از جمله کشورهای غربی و اروپایی میتوان به کشورهای روسیه – آلمان – ایتالیا – انگلیس و آمریکا اشاره کرد. در میان کشورهای آسیایی میتوان به ازبکستان، آذربایجان، چین و ترکیه اشاره کرد.
مراحل صادرات سنگ
۱– تهیه و بسته بندی
صادر کننده در این مرحله کالای توافق شده را طبق قرار قبلی با خریدار خود در کشور مقصد تهیه کرده و مطابق با استانداردهای آن منطقه بسته بندی می نماید تا برای ارسال از طریق زمینی، دریایی و یا هوایی آماده شود.
۲– اخذ مجورات
صادر کننده سنگ باید مجوزهای لازم را از سازمان ها و ارگان های مربوطه و نهادهایی که در امر صادرات دخالت دارند، دریافت کند تا هنگام صدور کالا با مشکلی مواجه نشود.
۳–حمل و اظهار به گمرک
در این مرحل بعد از بسته بندی اقدام به حمل کالا به گمرک نموده و اظهار نامه صادراتی و یا خروجی خود را از آن سازمان اخذ نماید.
۴– تمهیدات حمل کالا
بعد از بسته بندی و اخذ مجوزهای لازم جهت صادرات سنگ و اقدام به اظهار آن در گمرک باید نسبت به تهیه وسیله حمل جهت خروج کالا از مرز گمرکی و ارسال به کشور مقصد اقدام کرد.
۵– اخذ گواهی مبدا و فاکتور
بعد از گذر از مراحل فوق جهت صادرات سنگ در این مرحله فاکتور فروش توسط صادرکننده صادر شده و باید به تائید اتاق بازرگانی برسد. اتاق بازرگانی پس از مشاهده فاکتور فروش اقدام به ارائه گواهی مبدا می نماید و اجازه خروج کالا از کشور را صادر می نماید.
۶– خروج کالا از کشور
در آخرین مرحله شرکت حمل جواز خروج کالا از گمرک را از صادرکننده کالا دریافت کرده و آن را پس از بارگیری به کشور مقصد حمل می کند.
صادرات سنگ و انواع آن
صادرات سنگ به دو صورت بدون برش(کوپ) و برش خورده (اسلب و تایل) انجام میشود. صادرات سنگ از نوع کوپ به کشورهای مطرح در زمینه سنگ مثل ایتالیا، ترکیه و چین انجام میشود و در کشور مقصد برش خورده و ارزش افزوده حاصل از آن، به آن کشورها سود رسانی میکند. صادرات سنگ کوپ به دلیل خام فروشی و نداشتن ارزش افزوده مشمول عوارض است.
صادرات سنگ گرانیت
صادرات سنگهای برش خورده یا اسلب اغلب به کشورهای همسایه ازجمله عراق، افغانستان و کشورهای حوزه خلیج فارس صورت میگیرد. تراکنش حوزه سنگ در دنیا در حدود دو و نیم میلیارد دلار است که بیشترین سهم آن به ترکیه با ۹۵۰ میلیون دلار تعلق دارد. ایران بعد از ترکیه، ایتالیا و یونان چهارمین صادر کننده سنگ ساختمانی است و ارزش صادرات سنگ آن درحدود ۱۵۰ میلیون دلار است. با وجود پیشتاز بودن ترکیه در حوزه صادرات سنگ گرانیت، این میزان از معادن ترکیه استخراج نمیشود.
صادرات سنگ گرانیت
در سالهای گذشته سنگ کوپ از ایران به کشور مقصد ارسال و در آنجا پس از تبدیل شدن به نوع اسلب و تایل مجددا به ایران وارد میشد. از این رو پس از مدتی واردات سنگ اسلب و تایل به ایران ممنوع گردید.
سنگ کوپ درون کانتینر ۲۰ فوت قرار داده میشود و سنگ اسلب باتوجه به سایز بزرگتری که دارد بر روی پالت قرار میگیرد که درون هر کانتینر۲۰ فوتی ۵ یا ۶ پالت میتوان قرار داد. سنگ اسلب و به دلیل داشتن حساسیت بالا و سایز بزرگ، قرار دادن آن در کانتینر به دقت بالایی نیاز دارد. سنگ تایل نیز با توجه به سایز کوچکتری که دارد درون صندوق چوبی قرار گرفته و هم در کانتینر ۲۰ فوت و هم ۴۰ فوت قابل بارگیری است.
صادرات سنگ به چین، هندوستان، ایتالیا در رده نخست و کشورهای امارات متحده عربی، عراق، ترکیه، کویت، مالزی و عمان در ردههای بعدی قرار دارد.
صادرات سنگ مرمر
بیشترین میزان صادرات از ایران در بین انواع سنگها، سنگ مرمر است. سنگهای معدن، تراورتن، کریستال و چینی در ردههای بعدی قرار دارند. کد تعرفه صادرات سنگ عموما در ردیف ۲۵۱۵ و ۲۵۱۶ قراردارد.
صادرات سنگ مرمر
سنگهای ساختمانی به دلیل ویژگیهایی مانند جلا پذیری و مقاومت بالا دربرابر رطوبت، سرما و گرما مورد استفاده قرار میگیرند.
تقاضا سنگهای ساختمانی در داخل کشور حدود ۸ میلیون الی ۱۲ میلیون تن در سال است. تقاضا برای صادرات سنگ حدود ۷ میلیون تن معادل ۱۵۰,۳۱۴,۰۰۰ دلار به سایرکشورها است. این درحالی است که کارخانههای سنگ ما از ظرفیت تولید ۲۵ میلیون تن در سال برخوردار هستند.
یکی از دلایل کم بودن حجم صادرات سنگ ایران وجود تحریمها و موانع بر سر مراودات بانکی ایران با سایر کشورها است.
از لحاظ کیفیت میتوان گفت تولیدات کارخانههای سنگ ایران مطابق با کیفیت و استانداردهای مورد نظر بازارهای اروپایی است اما تعداد بازرگانانی که بتوانند در بازارهای بین المللی به صورت حرفهای کار کنند و بازاریابی کنند محدود است.
صادرات سنگ تراورتن
صادرات سنگ تراورتن به دلیل داشتن منابع سنگ در ایران مرسوم می باشد و به همین سبب نیز بزرگ ترین ذخایر سنگ تراورتن در ایران ، استان مرکزی -شهرستان محلات می باشد. شهرستان محلات را می توانیم بهعنوان کانون تولید سنگ ۵۰ درصد کل ماده معدنی تراورتن ایران بدانیم . شهرستان محلات در تولید سنگهای ساختمانی مرمریت، چینی، کریستان، ترانیکس و ترامیت یا همان سنگ خام تراورتن به رتبه ۱۸ ام در تولید و صادرات سنگ تراورتن رسیده است.
برای معرفی بهتر سنگ تراورتن بهتر است بگوییم که این سنگ نوعی سنگ تزئینی می باشد که در دسته سنگهای آهکی متخلخل می باشد که در حقیقت از رسوبات چشمههای آب گرم به جا ماندهاند و حفرههای روی سنگها نیز ناشی از گازهای محبوس در همین آبهای گرم می باشند.
صادرات سنگ تراورتن
تنوع رنگی و الگویی بالای سنگهای تراورتن آنها را به انتخابی ایدهآل و گسترده برای طراحی نماهای ساختمانها، دیوارها و کف استخرها، کفپوشها و سنگفرشها تبدیل شده است. ضمن اینکه میزان تخلخل و کیفیت سنگها نیز تنوع بسیاری دارد، دست علاقهمندان را برای انتخاب باز گذاشته است ، عمده معادن این سنگ در اصفهان است و این شهر سهم کثیری در تولید تراورتن کشور دارد. اگر تاریخ را بخوانیم می توانیم در یابیم که در تمام دوران تاریخ و تمدن ایرانی ، آثار و مستندات فراوانی از سنگ های باستانی وجود دارد که در ساخت بنا ها ، تندیس ها و طاقهای سنگی حجیم استفاده می شود.
انجام این کار ها در طول تاریخ ایران نشان می دهد که هنر و مهارت پیشینیان دوران باستان در بهکارگیری ماهرانه سنگ در ساخت و ساز بناها از گذشته های خیلی دور وجود داشته است. همچنین با توجه به وجود ذخایر غنی سنگ های تزئئینی می توانیم وضعیت اقتصاد کشور را رونق دهیم. طبق ایران با وجود هشت هزار و ۸۰۰ معدن فلزات رنگی، خاکهای صنعتی و سنگهای نما و ساختمانی در ایران که یکهزار و ۹۰۰ مورد از آنها در حوزه سنگهای تزئینی می باشد.پس ایران با وجود ذخایر غنی سنگ نما و تزئینی توانسته در چهار رتبه اول تولیدکنندگان سنگ تزئینی در جهان قرار دارد.
حضور رقیبان در صادرات
توجه به رقیبان سرسخت صادرات سنگ تراورتن این را نشان می دهد که سنگ خام و فرآوری شده مانند ترکیه، هند، ایتالیا و چین نشان می دهد که برعکس سابقه دیرینه ایران در صادرات سنگ تراورتن، در زمینه اقتصاد سنگ با مشکلاتی رو به رو می باشد.فعالان صادرات سنگ تراورتن در ایران باور دارند که صادرات بی رویه سنگ تراورتن به شکل اولیه و خام یکی از بزرگترین موانع رشد هزینههای استحصال و تولید سنگ تراورتن در این حوزه باشد که درکنار تحریمهای اقتصادی سبب کندی رشد صادرات سنگ تراورتن در کشور بشود.
در صادرات سنگ تراورتن، فعالان این رشته بر این باور هستند که راه های استخراج نادرست سنگ تزئینی به منظور صادرات سنگ تراورتن و نیزکمبود کارگران در این بخش باعث شده است که کیفیت صادرات سنگ تراورتن در کشور ما کم شود و مشکلات عدیدی برایمان به وجود بیای.افراد فعال در صنعت صادرات سنگ تراورتن همیشه گفته اند که این حوزه نیازمند کسب تجربه و مهارت می باشد و به راحتی نمی باشد .
مهمترین نکته خصوص صادرات سنگ مرمریت ایران یا سنگ تراورتن ایران این می باشد که این سنگ ها برای ارسال شدن به خارج از کشور باید با درجه بالایی از کیفیت فرآوری گردند تا استانداردهای بین المللی را پیدا نمایند. سنگ های مرمریت صادراتی یا سنگ تراورتن صادراتی بیشتر به شکل اسلب فرآوری می گردند تا در کشوری که صادر می شوند به سایزهای مورد نیاز تبدیل شوند.
در حال حاضر صادرات سنگ تراورتن به قزاقستان در سال های اخیر به عنوان قسمتی از کالا های صادراتی به این کشور شناخته شده است.سنگ تراورتن را همان طور که قبلا گفتین می تمانیم به عنوان یکی از پر کاربرد ترین سنگ ها مخصوصا در بخش ساخت و ساز ساختمانی به حساب آوریم.این سنگ از مناطق مختلفی استخراج می شود که در زیر برخی از آن ها را نام برده ایم:
عباس آباد
آتشکوه
حاجی آباد
یزد
کاشان
ابیانه
آبگرم
آبیار
ایران کشوری بسیار غنی از لحاظ منابع طبیعی است. این منابع خاص و بیهمتا زبانزد جهانیان هستند و یک مزیت رقابتی فوقالعاده برای ایران به حساب میآیند. معادن گوناگون سنگ نیز یکی از همین منابع طبیعی هستند که در کنار نفت و گیاهان ارزشمندی همچون پسته و زعفران به سایر کشورها صادر میشوند و بخشی از درآمدهای غیرنفتی کشور را به خود وابسته کردهاند.
معادن زیادی در ایران وجود دارد که تا 25 سال قابلیت بهره بداری دارند و از طرفی میزان مازاد این سنگ ها را می توان به کشورهای هم جوار صادر نمود.
به خاطر این وفور و ایجاد تنوع رنگی بسیار بالا در سنگها، ایران یکی از قطبهای صادرات سنگ در خاور میانه است و با وجود مشکلات سیاسی و اقتصادی موجود همچنان درصدی از سهم صادرات انواع سنگ را به کشورهای هم جوار و حتی دورتر در اختیار دارد.
همانطور که به آن اشاره کردیم، تنوع رنگ و جنس سنگها در کشور ما بسیار بالاست و سنگها میتوانند دارای ۳۰ رنگبندی متفاوت باشند. به همین خاطر، سنگهای ساختمانی که برای استفاده در دکوراسیون و نمای ساختمانها مورد استفاده قرار میگیرند دارای طرفدارن بیشتری در سایر کشورها هستند. سنگ مرمریت، تراورتن، مرمر و چینی برخی از پرطرفدارترین سنگهای ساختمانی ایران هستند.
سنگهای قیمتی تزئینی همچون فیروزه و سنگهای صنعتی همچون سنگ آهن و سنگ نمک نیز جزو سنگهای صادراتی از ایران به سایر کشورها هستند.
صادرات سنگ از ایران به کدام کشورها انجام می شود؟
ایران تقریبا به بیشتر کشورهای همسایه سنگ صادر میکند و حتی با کشورهای همپیمان و دوست نیز مبادلهی سنگ دارد. عمان، قطر، ترکیه، هند، روسیه و چین برخی از کشورهایی هستند که مقصد صادرات ایران به شمار میآیند. کشورهای اروپایی، آمریکایی و اقیانوسیه همچون ایتالیا، کاناداایران کشوری بسیار غنی از لحاظ منابع طبیعی است. این منابع خاص و بیهمتا زبانزد جهانیان هستند و یک مزیت رقابتی فوقالعاده برای ایران به حساب میآیند. معادن گوناگون سنگ نیز یکی از همین منابع طبیعی هستند که در کنار نفت و گیاهان ارزشمندی همچون پسته و زعفران به سایر کشورها صادر میشوند و بخشی از درآمدهای غیرنفتی کشور را به خود وابسته کردهاند.
معادن زیادی در ایران وجود دارد که تا 25 سال قابلیت بهره بداری دارند و از طرفی میزان مازاد این سنگ ها را می توان به کشورهای هم جوار صادر نمود.
به خاطر این وفور و ایجاد تنوع رنگی بسیار بالا در سنگها، ایران یکی از قطبهای صادرات سنگ در خاور میانه است و با وجود مشکلات سیاسی و اقتصادی موجود همچنان درصدی از سهم صادرات انواع سنگ را به کشورهای هم جوار و حتی دورتر در اختیار دارد.
همانطور که به آن اشاره کردیم، تنوع رنگ و جنس سنگها در کشور ما بسیار بالاست و سنگها میتوانند دارای ۳۰ رنگبندی متفاوت باشند. به همین خاطر، سنگهای ساختمانی که برای استفاده در دکوراسیون و نمای ساختمانها مورد استفاده قرار میگیرند دارای طرفدارن بیشتری در سایر کشورها هستند. سنگ مرمریت، تراورتن، مرمر و چینی برخی از پرطرفدارترین سنگهای ساختمانی ایران هستند.
سنگهای قیمتی تزئینی همچون فیروزه و سنگهای صنعتی همچون سنگ آهن و سنگ نمک نیز جزو سنگهای صادراتی از ایران به سایر کشورها هستند.
صادرات سنگ از ایران به کدام کشورها انجام می شود؟
ایران تقریبا به بیشتر کشورهای همسایه سنگ صادر میکند و حتی با کشورهای همپیمان و دوست نیز مبادلهی سنگ دارد. عمان، قطر، ترکیه، هند، روسیه و چین برخی از کشورهایی هستند که مقصد صادرات ایران به شمار میآیند. کشورهای اروپایی، آمریکایی و اقیانوسیه همچون ایتالیا، کانادا و استرالیا نیز از ایران سنگ وارد میکنند.
صادرات سنگ به عمان
عمان یکی از کشورهای همسایهی ایران است که از طریق دریای عمان با کشور ما مرز آبی دارد. این کشور از جنوب با یمن و از غرب با امارات و عربستان سعودی هم مرز است.
این کشور پادشاهی دارای تولید متوسطی است و بسیاری از اقلام موردنیاز خود را از طریق واردات تامین میکند و درآمد بسیار بالای این کشور و پتانسیل پایین آن در تولید مواد خام باعث میشود تا عمان محل بسیار مناسبی برای صادرات انواع سنگهای ایرانی باشد. سنگ، چدن و آهن از پرطرفدارترین کالاهای صادراتی ایران به عمان هستند.
صادرات سنگ به قطر
قطر نیز از دیگر همسایگان ماست که با ایران دارای مرز آبی از طریق دریای عمان است و شمالیترین شهر آن با بندر دیر تنها ۱۸۵ کیلومتر فاصله دارد. قطر تبادلات نفتی و غیرنفتی بسیاری با ایران دارد و مقصد بسیار خوبی برای صدور سنگ است. به ویژه برهم خوردن مراودات اقتصادی قطر با عربستان سعودی و امارات باعث شده است تا ایران بتواند نقش پررنگتری را در صادرات به این کشور ایفا کند. سنگ، مصنوعات چدن، آهن و فولاد و همچنین گچ و سیمان از عمده محصولات صادراتی ایران به قطر هستند.
صادرات سنگ به ترکیه
ترکیه، همسایهی غربی و نیمه اروپایی ایران، از دیگر مقاصد مبادلهی سنگ ماست که بازار بسیار خوبی را برای تجارت غیرنفتی کشور به وجود آورده است. افزایش ساخت و ساز در ترکیه و افزایش توجه به صنعت ساختمان سازی، موجب شده است تا سنگهای مرمر، گرانیت و تراورتن ایرانی بیش از پیش به این کشور صادر شوند.
صادرات سنگ به هند
هند یکی دیگر از مقاصد صاردات انواع سنگ و کالاهای مبادلاتی ایران است. مبادلات ایران و هند از طریق مرز پاکستان امکانپذیر است. تا سال ۲۰۱۸ سهم صادرات ایران به هند چیزی در حدود ۳٪ بود که بخشی از آن به صدور سنگهای زینتی و ساختمانی اختصاص داشت.
این مقدار به دلیل تنشهای سیاسی با نوسان همراه است، اما هند همچنان یکی از مقاصد فوقالعاده برای صادرات ایران به شما میآید.
صادرات سنگ به چین
چین نیز مبادلات غیرنفتی بسیاری با ایران دارد که یکی از مهمترین این مبادلات، دریافت سنگ آهن و سنگ نمک است. ایران نسبت به سایر کشورهای دارای معادن سنگ آهن، سنگ آهن مرغوبتر و ارزانتری را به چین میفروشد، با این حال تنشهای سیاسی و وجود برخی مسائل گمرکی باعث شده است حجم مبادلهی سنگ ایران با چین کاهش پیدا کند.
صادرات سنگ به عراق
کشور عراق از دسته همسایگانی است که تمایل و پتانسیل بالایی برای مبادلات غیرنفتی با ایران دارد. تقریبا بخش عمدهی صنایع ما با عراق تبادل دارند و سنگهای ساختمانی ایران از تقاضای بالایی در عراق برخوردار هستند. سنگهایی همچون مرمر و مرمریت پرطرفدارترین سنگها در کشور عراق هستند.
صادرات سنگ به روسیه
روسیه نیز یکی از خریداران محصولات و منابع ایرانی است و برخی از محصولات ما در این کشور دارای مزایای رقابتی هستند. کالاها و منابع مرتبط با صنعت از قبیل انواع سنگها در دستهی محصولات رقابتی ایرانی قرار میگیرند که همین موضوع بازار بزرگی را برای سنگهای باکیفیت ما فراهم آورده است.
صادرات سنگ به گرجستان
گرجستان به خودی خود دارای منابع معدنی بسیار غنی است و در ظاهر نیازی به سنگهای ایرانی ندارد. اما ضعف تکنولوژی و منابع مالی در شناسایی، استخراج و برش سنگها باعث شده است تا به یکی از واردکنندگان سنگهای ساختمانی از ایران تبدیل شود.
صادرات سنگ به اروپا
با اینکه سهم صادرات ایران به کشورهای دیگر در حدود ۳ درصد از کل توان وارداتی کشورهای مقصد است، اما بررسیها نشان دادهاند که ایران در مبحث صادرات انواع سنگ در رتبهی هشتم دنیا قرار دارد. آلمان، اتریش، ایتالیا و مقدونیه جزو کشورهای اروپایی واردکنندهی سنگهای گرانیت، مرمر، تراورتن کار نشده و سنگهای تراش هستند.
حجم صادرات سنگ ایران
کشور عزیز ما دارای تقریبا ۱۰هزار معدن فلزهای رنگی، سنگ و خاکهای صنعتی است که حدود ۱۹۰۰ معدن به سنگهای تزئینی اختصاص دارند. ظرفیت کلی معادن ایران ۴۷ میلیارد تن محاسبه شده است که ۴ میلیارد تن از این حجم به تولید انواع سنگها تعلق دارد.
حجم صادرات انواع سنگها در ایران در سال جاری چیزی در حدود ۷ میلیون تن است که ۶ میلیون تن آن مربوط به سنگهای فرآوری شده و ۱ میلیون تن دیگر به بلوکهای سنگ خام و کوپ مرتبط است.
مشکلات موجود بر سر راه صادرات سنگ ایران
همانطور که بارها به آن اشاره کردیم یکی از بزرگترین مشکلات موجود بر سر راه فروش سنگ به سایر کشورها، تنشهای سیاسی به وجود آمده با ایران است. تحریمهای بانکی و مبادلاتی باعث کاهش تمایل سایر کشورها به مبادله با ایران شده و این موضوع روی مبادلات سنگ نیز تاثیرگذار بوده است.
از سوی دیگر وضع عوارض ۲۵ درصدی دولت ایران برای صادرکنندگان موجب کاهش بسیار شدید تمایل تولیدکنندگان داخلی به ارسال سنگ و فروش محصولات در کشورهای دیگر شده است.
بازاریابی ضعیف و عدم استفاده از دانش روز در برخی مبادلات نیز میتواند بازار محدود سنگ ایران در سایر کشورها را با محدودیتهای بیشتری مواجه سازد که توجه تولیدکنندگان سنگ به این موضوع میتواند تاثیر بهسزایی در افزایش سهم فروش خارجی داشته باشد.
مراحل صادرات سنگ
صادرات سنگ نیازمند تحقیق و بررسی و پیش نیاز می باشد . ابتدا باید به عنوان برند در کشور ایران فعالیت گسترده داشته باشید وجود سایت معتبر و حضور دز نمایشگاه های داخلی و خارجی به برند سازی کمک بزرگی خواهد کرد
در مرحله بعد نیازمند تبلیغات و بازاریابی می باشد . بازاریابی نیازمند تحقیقات بازار، نیاز سنجی کشورهای مختلف می باشد در این مرحله می توان به کشورهایی که از لحاظ رنگینگ مقام بالاتری دارند اهمیت بیشتری داد و با بازرگانان و تجار ارتباط برقرار کرد .
کیفیت صادراتی از جمله موارد بسیار پر بحث در صادرات سنگ ساختمانی مب باشد که متاسفانه اهمیت چندانی به آن داده نمی شود و افراد سودجو با قیمت کم ، سنگ های ضعیف را به صورت سنگ صادراتی معرفی و فروش انجام می دهند.
باید توجه داشت نرخ های گمرکی یکی از موارد مهم در تعیین ارزش صادراتی محصول می باشد بنابراین دانش کافی درباره حقوق گمرکی کالا میزان ارزش صادراتی سنگ را مشخص می نماید.
و استرالیا نیز از ایران سنگ وارد میکنند.
صادرات سنگ به عمان
عمان یکی از کشورهای همسایهی ایران است که از طریق دریای عمان با کشور ما مرز آبی دارد. این کشور از جنوب با یمن و از غرب با امارات و عربستان سعودی هم مرز است.
این کشور پادشاهی دارای تولید متوسطی است و بسیاری از اقلام موردنیاز خود را از طریق واردات تامین میکند و درآمد بسیار بالای این کشور و پتانسیل پایین آن در تولید مواد خام باعث میشود تا عمان محل بسیار مناسبی برای صادرات انواع سنگهای ایرانی باشد. سنگ، چدن و آهن از پرطرفدارترین کالاهای صادراتی ایران به عمان هستند.
صادرات سنگ به قطر
قطر نیز از دیگر همسایگان ماست که با ایران دارای مرز آبی از طریق دریای عمان است و شمالیترین شهر آن با بندر دیر تنها ۱۸۵ کیلومتر فاصله دارد. قطر تبادلات نفتی و غیرنفتی بسیاری با ایران دارد و مقصد بسیار خوبی برای صدور سنگ است. به ویژه برهم خوردن مراودات اقتصادی قطر با عربستان سعودی و امارات باعث شده است تا ایران بتواند نقش پررنگتری را در صادرات به این کشور ایفا کند. سنگ، مصنوعات چدن، آهن و فولاد و همچنین گچ و سیمان از عمده محصولات صادراتی ایران به قطر هستند.
صادرات سنگ به ترکیه
ترکیه، همسایهی غربی و نیمه اروپایی ایران، از دیگر مقاصد مبادلهی سنگ ماست که بازار بسیار خوبی را برای تجارت غیرنفتی کشور به وجود آورده است. افزایش ساخت و ساز در ترکیه و افزایش توجه به صنعت ساختمان سازی، موجب شده است تا سنگهای مرمر، گرانیت و تراورتن ایرانی بیش از پیش به این کشور صادر شوند.
صادرات سنگ به هند
هند یکی دیگر از مقاصد صاردات انواع سنگ و کالاهای مبادلاتی ایران است. مبادلات ایران و هند از طریق مرز پاکستان امکانپذیر است. تا سال ۲۰۱۸ سهم صادرات ایران به هند چیزی در حدود ۳٪ بود که بخشی از آن به صدور سنگهای زینتی و ساختمانی اختصاص داشت.
این مقدار به دلیل تنشهای سیاسی با نوسان همراه است، اما هند همچنان یکی از مقاصد فوقالعاده برای صادرات ایران به شما میآید.
صادرات سنگ به چین
چین نیز مبادلات غیرنفتی بسیاری با ایران دارد که یکی از مهمترین این مبادلات، دریافت سنگ آهن و سنگ نمک است. ایران نسبت به سایر کشورهای دارای معادن سنگ آهن، سنگ آهن مرغوبتر و ارزانتری را به چین میفروشد، با این حال تنشهای سیاسی و وجود برخی مسائل گمرکی باعث شده است حجم مبادلهی سنگ ایران با چین کاهش پیدا کند.
صادرات سنگ به عراق
کشور عراق از دسته همسایگانی است که تمایل و پتانسیل بالایی برای مبادلات غیرنفتی با ایران دارد. تقریبا بخش عمدهی صنایع ما با عراق تبادل دارند و سنگهای ساختمانی ایران از تقاضای بالایی در عراق برخوردار هستند. سنگهایی همچون مرمر و مرمریت پرطرفدارترین سنگها در کشور عراق هستند.
صادرات سنگ به روسیه
روسیه نیز یکی از خریداران محصولات و منابع ایرانی است و برخی از محصولات ما در این کشور دارای مزایای رقابتی هستند. کالاها و منابع مرتبط با صنعت از قبیل انواع سنگها در دستهی محصولات رقابتی ایرانی قرار میگیرند که همین موضوع بازار بزرگی را برای سنگهای باکیفیت ما فراهم آورده است.
صادرات سنگ به گرجستان
گرجستان به خودی خود دارای منابع معدنی بسیار غنی است و در ظاهر نیازی به سنگهای ایرانی ندارد. اما ضعف تکنولوژی و منابع مالی در شناسایی، استخراج و برش سنگها باعث شده است تا به یکی از واردکنندگان سنگهای ساختمانی از ایران تبدیل شود.
صادرات سنگ به اروپا
با اینکه سهم صادرات ایران به کشورهای دیگر در حدود ۳ درصد از کل توان وارداتی کشورهای مقصد است، اما بررسیها نشان دادهاند که ایران در مبحث صادرات انواع سنگ در رتبهی هشتم دنیا قرار دارد. آلمان، اتریش، ایتالیا و مقدونیه جزو کشورهای اروپایی واردکنندهی سنگهای گرانیت، مرمر، تراورتن کار نشده و سنگهای تراش هستند.
حجم صادرات سنگ ایران
کشور عزیز ما دارای تقریبا ۱۰هزار معدن فلزهای رنگی، سنگ و خاکهای صنعتی است که حدود ۱۹۰۰ معدن به سنگهای تزئینی اختصاص دارند. ظرفیت کلی معادن ایران ۴۷ میلیارد تن محاسبه شده است که ۴ میلیارد تن از این حجم به تولید انواع سنگها تعلق دارد.
حجم صادرات انواع سنگها در ایران در سال جاری چیزی در حدود ۷ میلیون تن است که ۶ میلیون تن آن مربوط به سنگهای فرآوری شده و ۱ میلیون تن دیگر به بلوکهای سنگ خام و کوپ مرتبط است.
مشکلات موجود بر سر راه صادرات سنگ ایران
همانطور که بارها به آن اشاره کردیم یکی از بزرگترین مشکلات موجود بر سر راه فروش سنگ به سایر کشورها، تنشهای سیاسی به وجود آمده با ایران است. تحریمهای بانکی و مبادلاتی باعث کاهش تمایل سایر کشورها به مبادله با ایران شده و این موضوع روی مبادلات سنگ نیز تاثیرگذار بوده است.
از سوی دیگر وضع عوارض ۲۵ درصدی دولت ایران برای صادرکنندگان موجب کاهش بسیار شدید تمایل تولیدکنندگان داخلی به ارسال سنگ و فروش محصولات در کشورهای دیگر شده است.
بازاریابی ضعیف و عدم استفاده از دانش روز در برخی مبادلات نیز میتواند بازار محدود سنگ ایران در سایر کشورها را با محدودیتهای بیشتری مواجه سازد که توجه تولیدکنندگان سنگ به این موضوع میتواند تاثیر بهسزایی در افزایش سهم فروش خارجی داشته باشد.
مراحل صادرات سنگ
صادرات سنگ نیازمند تحقیق و بررسی و پیش نیاز می باشد . ابتدا باید به عنوان برند در کشور ایران فعالیت گسترده داشته باشید وجود سایت معتبر و حضور دز نمایشگاه های داخلی و خارجی به برند سازی کمک بزرگی خواهد کرد
در مرحله بعد نیازمند تبلیغات و بازاریابی می باشد . بازاریابی نیازمند تحقیقات بازار، نیاز سنجی کشورهای مختلف می باشد در این مرحله می توان به کشورهایی که از لحاظ رنگینگ مقام بالاتری دارند اهمیت بیشتری داد و با بازرگانان و تجار ارتباط برقرار کرد .
کیفیت صادراتی از جمله موارد بسیار پر بحث در صادرات سنگ ساختمانی مب باشد که متاسفانه اهمیت چندانی به آن داده نمی شود و افراد سودجو با قیمت کم ، سنگ های ضعیف را به صورت سنگ صادراتی معرفی و فروش انجام می دهند.
باید توجه داشت نرخ های گمرکی یکی از موارد مهم در تعیین ارزش صادراتی محصول می باشد بنابراین دانش کافی درباره حقوق گمرکی کالا میزان ارزش صادراتی سنگ را مشخص می نماید.
از لحاظ ظاهری و کیفیت هر کدام از این سنگ ها دارای ویژگی های مختلفی می باشند و ممکن است در برخی موارد باهم متفاوت باشند. سنگ هایی مناطق مختلفی که گفته شد هر کدام دارای ویژگی های خاصی می باشند که در بازار به آن شهرت دارند. مثلا سنگ تراورتن حاجی آباد به بی موج بودن و ابر و باد مانند بودنش شهرت دارد. صادرات سنگ تراورتن در تناژ های بالا برای بخش های مختلف صنعتی در داخل و خارج کشور انجام می گیرد.