سیستم آموزش عالی نروژ چه وضعیتی دارد؟
پس از انتخابات سراسری 12 سپتامبر نروژ، یک ائتلاف جناح چپ به قدرت رسید و انتظار می رود آموزش عالی در دستور کار دولت قرار گیرد.
به گزارش شیمیشی، روزنامه «فرهیختگان» در ادامه سخنان خود نوشت: در ابتدا هر سه حزبی که با هم توانستند اکثریت را در دولت تشکیل دهند، حزب کارگر، حزب مرکز و حزب چپ سوسیالیست، دولت تشکیل دهند. اکثریت در حال مذاکره هستند. حزب حاکم را تغییر دهید. تبدیل به یک محافظه کار که به مدت هشت سال به عنوان یک دولت اقلیت در قدرت بوده است. در این میان، تحصیلات عالی و پژوهشی یکی از موضوعات مهم تبلیغات انتخاباتی در ایام انتخابات بود و کاندیداها با وعده های انتخاباتی خود سعی در جلب توجه به خود داشتند. اکنون با گذشت یک ماه از اعلام نتایج و روی کار آمدن دولت جدید، صحبت از این است که اصلاحاتی در آموزش عالی و دانشگاه ها در حال انجام است و دولت قصد دارد دانشگاه ها را کنترل کند.
در دوران حاکمیت محافظه کار نروژ، اصلاحات گسترده ای در آموزش عالی انجام شد، به طوری که با اتحاد مؤسسات آموزش عالی، تعداد دانشجویان در مؤسسات خصوصی افزایش یافت و نرخ ثابت در تمام بودجه های دولتی به 0.5 درصد کاهش یافت. و به شاخص های آماری موسسات و کارمندان در مدیریت جدید دولت که انتقادات زیادی را برانگیخته است بیشتر توجه شود. در بخشی از این کمپین، تعدادی از احزاب سیاسی اعلام کرده اند که در صورت انتخاب شدن، اصلاحات را ارزیابی کرده و برخی از اقدامات دولت و مجلس قبلی را تغییر خواهند داد.
مداخله دانشگاه های نروژ
به گزارش universitaworldnews، انجمن دانشگاه های نروژ که نمایندگی 32 موسسه آموزش عالی این کشور را بر عهده دارد، در نامه ای سرگشاده به مذاکره کنندگان ائتلاف، 7 خواسته مبنی بر اینکه استقلال دانشگاه بهترین راه برای تضمین کیفیت و قدرت است، ارائه کرده است. دانش”.kir. خواسته های مطرح شده در بسیاری از مصاحبه ها با رئیس هیئت مدیره این موسسه و رئیس دانشگاه آگدر به شرح زیر است:
• مدیریت بخش آموزش عالی را با اهداف گسترده تر و “مدیریت ضعیف تر بر اساس جزئیات” تنظیم کنید.
• بهبود شرایط و ضوابط تحقیقات پایه و بلندمدت و اقدام برای ایجاد سایت های تحقیقاتی دائمی و برتر در نروژ.
• تقویت سرمایه گذاری دولتی در تحقیق و توسعه بیش از 1% تولید ناخالص داخلی و تلاش برای رسیدن به هدف 3% تولید ناخالص داخلی مطالعه تا سال 2030.
• ارائه مسئولیت های بیشتر به مؤسسات آموزش عالی برای یادگیری مادام العمر.
• توقف کاهش بودجه دانشگاه ها (اصلاح بودجه 0.5 درصدی در تمام ادارات دولتی، از جمله کاهش بوروکراسی و افزایش کارایی از طریق کاهش بودجه).
• ایجاد یک طرح پیشرفته برای دیجیتالی شدن، از جمله زیرساخت های الکترونیکی و زیرساختی، و نوسازی امکانات آموزشی و تحقیقاتی.
• افزایش بودجه سالانه هر دانشجو از منبع کمک و وام دانشجویی به 18300 دلار و ساخت فضاهای جدید و تمیز برای دانشجویان.
در پی این نامه که حاوی درخواست هایی برای آموزش عالی و دانشگاه ها بود، برخی کارشناسان پیشنهاد کردند که دانشگاه های نروژ نامه ارسال نکنند. آنها با دولت جدید با این مشکل مواجه می شوند و ممکن است هیچ خدمتی از دولت دریافت نکنند. موضوع مهمی که پس از اصلاحات توسط دولت جدید مطرح شد این است که تا زمانی که دانشگاهها و کالجها تصمیم نگیرند به تنهایی تحصیل کنند، این بر عهده دولت و پارلمان نروژ است که تصمیم بگیرند دانشگاهها و کالجها کجا باشند.
تصمیمات جدید دولت در دستور کار است
دولت جدید نروژ اقدامات فوری برای تشدید کنترل سیاسی بر دانشگاه ها و برداشتن گام هایی برای معکوس کردن سیاست قبلی آموزش عالی، که یکپارچه سازی دانشگاه ها است، انجام داده است. اما رئیس یک دانشگاه نروژی هشدار داد که این یک تغییر جدید در مداخله دولت به سطحی است که در دهه گذشته دیده نشده است و نقض توافق قبلی در پارلمان است. به گفته پروفسور Ole Peter Othersen، رئیس سابق دانشگاه اسلو، نروژ، این یک تحول منفی برای بخشی است که اجازه رشد و توسعه بر اساس اصول استقلال پایه و آکادمیک را دارد. تغییرات پیشنهادی دولت قراردادهای 80 صفحه ای است.
در اتحاد بین حزب کارگر و حزب مرکز، هر دو حزب قصد دارند سرمایه گذاری های قابل توجهی در آموزش عالی در سراسر نروژ انجام دهند، از جمله سرمایه گذاری در آموزش حرفه ای، تحقیقات، رفاه دانشجویان، دسترسی برابر به آموزش و اصلاح کیفیت و یادگیری برای همیشه. بر اساس برنامه پیشنهادی دولت برای سال های 2021-2025، دولت باید سیاست علمی پرشور را در دستور کار خود قرار دهد و آموزش حرفه ای را در سراسر کشور ایجاد کند. بنابراین دولت آموزش و پرورش منطقه ای را در چارچوب این برنامه پنج ساله تقویت خواهد کرد. در مکانی که مردم در آن زندگی می کنند باید یادگیری و یادگیری ابدی وجود داشته باشد. به این ترتیب افراد با روش جدید آموزش، توانایی ها و قابلیت های خود را افزایش می دهند، در عین حال شرکت ها و انجمن ها می توانند مشاغل گسترده ای داشته باشند و دسترسی متخصصان را افزایش دهند.
افزایش بودجه برای هزینههای اضافی با اجرای این اصلاحات، تأکید زیادی بر تمرکززدایی، در دسترس بودن دانشگاهها در مناطق، و تعهد به افزایش تعداد مکانهای تحصیلی و تأمین زیرساختها در حوزههای دارای بیشترین نیاز اجتماعی وجود دارد. مانند تربیت معلم، پرستاری، علوم، فناوری اطلاعات و پزشکی. بودجه برای دستیابی به هماهنگی بهتر با نیازهای گسترده تر جامعه از طریق یک رسانه غیرمتمرکز بررسی می شود که می تواند کمک بهتری به تحقیق و یادگیری زندگی باشد. در این بین بودجه ها به گونه ای توزیع می شود که دانشگاه ها بودجه بیشتری برای تامین هزینه های دانشگاه های چند پردیس دریافت می کنند. در این میان، قوانینی برای تصمیم گیری برای تعطیلی پردیس ها و ارائه آموزش های حرفه ای با اهمیت محلی به مجلس به جای خود موسسات پیشنهاد خواهد شد. این پیشنهادها بیان می کند که یک موسسه آموزش عالی کامل باید با معرفی مجدد آموزش اساتید و بررسی سایر الزامات ممکن برای دانشگاه مجدداً تأسیس شود.
علاوه بر این، به انجمن های محلی دستور داده شده است که مؤسسات آموزشی برای آموزش عالی حرفه ای مانند پرستاری و تربیت معلم ایجاد کنند. در این میان وعده های کلیدی دیگری نیز داده شد. بر اساس این توافقنامه ها، تعادل جنسیتی و کاهش استفاده از موقعیت های موقت تنظیم می شود. روند بوروکراسی زدایی در آموزش عالی با بازنگری در وظایف ریاست دانشگاه ها، واگذاری اختیارات بیشتر به مؤسسات آموزش عالی و بازگرداندن برخی مسئولیت ها به وزارت آموزش عالی آغاز می شود. از سوی دیگر، وضعیت زبان نروژی در آموزش عالی و تحقیقات رو به بهبود است و برنامه افزودن سالانه 3000 خانه برای دانشجویان است.
دولت جدید نروژ قول داده است که آموزش عالی این کشور برای دانشجویان، حتی دانشجویان بین المللی رایگان خواهد بود. دولت همچنین اعلام کرده است که به اقدامات اصلاحی خود ادامه خواهد داد تا بتواند بیش از 3 درصد تولیدات داخلی خود را در دانشگاه های کشور تحصیل کند. در این میان، دو سوم این هزینه تا سال 2030 به بخش خصوصی اختصاص خواهد یافت. وزیر جدید آموزش عالی و تحقیقات بر اجرای اصلاحات آموزش عالی نظارت دارد.
تغییر مداخله
پروفسور ویتاکر که همچنین رئیس دانشگاه آگدر در نروژ است، گفت: “تلاش برای تقویت تسلط سیاسی بر تصمیماتی که موسسات آموزش عالی می توانند اتخاذ کنند، نشان دهنده انحراف از سیاست قبلی است که با اجماع گسترده حاصل شد.” مجلس. اندکی پس از تصویب قانونی که نحوه عملکرد هیئت ها را مشخص می کند، سیاست به شکل جدیدی از مداخله دولت در آموزش عالی خواهد رفت که دهه هاست دیده نشده است. با اصلاحات جدید، دولت در تلاش است تا زمان بیشتری را صرف برنامه های آموزشی با کیفیت کند تا آموزش عالی به سطحی از شایستگی برسد که در تحقیق و توسعه برتر باشد. برای رسیدن به این ایده آل، دولت باید اولویت های مشخصی را برای مؤسسات آموزشی و دانشگاه ها تعیین کند و بتواند آنها را پیش بینی کند. با این حال، پیشنهادات دولت جدید فرصت هایی را برای آموزش غیرمتمرکز، برای آموزش عالی و برای دانشگاه هایی که می توانند بیشترین بهره را از آنها ببرند، ارائه می دهد.
مشکلی که نروژ در حال حاضر با آن مواجه است وجود یک سیستم آموزش عالی غیرمتمرکز است و دولت باید از نقاط ضعف موجود و بهترین شیوه های مؤسسات برای توسعه راه های جدیدی که پیشنهاد کرده است استفاده کند. اما در این میان، تنها دو نگرانی اصلی وجود دارد. یکی اینکه چنین سیاست های جدیدی باید به درستی تامین شود و برنامه های موجود مختل نشود و دیگر اینکه برنامه های باکیفیت برای برنامه های جدید که محور ایده های سیاستی دولت جدید نیستند، ادامه یابد.
بستری آزمایشی برای ایدئولوژی های جدید
کارشناسان معتقدند این تحولی برای افزایش مداخله سیاسی است. آنچه بخش دانشگاهی بیش از همه به آن نیاز دارد ثبات و آینده نگری است که شرایط کلیدی برای ایجاد زمینه های تحقیقاتی قوی و برنامه های آموزشی درجه یک است. آنچه بیش از همه به بخش دانشگاهی آسیب می زند چیزی است که به عنوان میدان بازی و میدان آزمایش تغییر ایدئولوژی سیاسی شناخته می شود. به نظر می رسد این یک دستور کار جدید در نروژ است. رقابت بین المللی برای مهارت ها و منابع افزایش یافته است، علاوه بر جداسازی که مستلزم ادغام سیستم ها است. یک دستور کار جدید در برابر این تحول و یک چرخش کوته بینانه و پوپولیستی با سیاست های نروژ که به نفع کسی نیست.
یک کارشناس مدیریت آموزش عالی گفت: پیشنهادات مربوط به تمرکززدایی پروپوزال های آموزشی نامشخص است و به نظر می رسد رؤسای دانشگاه های بزرگ پژوهشی نگران نبود تلاش کافی در پژوهشکده های بزرگ در حوزه پژوهش هستند. در حالی که دولت قبلی نروژ بر تحکیم و کاهش تعداد مؤسسات آموزش عالی متمرکز بود، پیشنهادات ارائه شده توسط دولت جدید نشان دهنده حرکت به سمت تمرکززدایی از سایت های ارائه دهنده برنامه های آموزش عالی است.
کیفیت تحقیق باید در درجه اول باشد
رئیس اتحادیه ملی دانشجویان در نروژ به عدم ارائه پیشنهادهای مؤثر دولت برای اهداف و اقدامات خاص برای بهبود کیفیت آموزش اشاره می کند. وقتی پردیس های دانشگاهی جدید ایجاد می شود، کیفیت آموزش باید در اولویت باشد. به نظر می رسد تا اینجا مکانی که در آن تحقیق انجام می شود بر کیفیت تحقیق ارجحیت دارد. اما کیفیت تحقیقاتی که برای نظام آموزش عالی انجام می شود اهمیت بیشتری دارد و این زمانی اهمیت پیدا می کند که نیروی کار دانشگاه بخواهد با صلاحیت خود وارد بازار کار شود.
انتهای پیام/