سیزده پرسش رایج درباره دوز چهارم واکسن کرونا

مهمترین مزیت و دلیل دریافت واکسن کووید-19 جلوگیری از شکل شدید بیماری است که می تواند منجر به بستری شدن در بیمارستان یا عوارض جدی و مرگ شود، بنابراین هنوز احتمال ابتلا به این بیماری وجود دارد، حتی پشتیبانی نیز وجود دارد. شکل شدید بیماری اما احتمال این رویداد در افراد کاملاً واکسینه شده بسیار کمتر از افراد غیر واکسینه شده است.

به گزارش شیمیشی، پاسخ سیزده سوال رایج در مورد چهارمین مورد واکسن کرونا را در ادامه می خوانید:

1. هنگام تزریق نوبت چهارم واکسن، آیا باید از سوزن مخصوص استفاده شود؟

همه انواع واکسن های موجود در مراکز واکسیناسیون را می توان به عنوان یادآور استفاده کرد. بنابراین توصیه می شود تمام افرادی که بیش از شش ماه از واکسیناسیون قبلی خود می گذرد واکسن را دریافت کنند. دریافت دوز تقویت کننده از هر نوع واکسنی مهمتر از دریافت نوع خاصی از واکسن است.

2. نوع تزریق موارد قبلی بستگی به دوره چهارم داره یعنی چی تزریق کردیم الان باید چیکار کنیم؟

واکسن زدن مهمتر از نوع واکسن است.

3-اگر فردی هنوز واکسن نزده باشد می تواند نوبت چهارم را دریافت کند یا فقط برای افرادی است که دوز اول و دوم و سوم را زده اند؟

فردی که علیه کووید-19 واکسینه نشده است، بیشترین خطر ابتلا به عفونت را دارد. بنابراین این فرد باید در اسرع وقت به بیمارستان مراجعه کرده و اولین نوبت واکسن را دریافت کند و بعد از یک ماه نوبت دوم را دریافت کند.

4. واکسن های ایرانی چقدر از نظر کیفیت و کارایی قابل اعتماد هستند؟

تمامی واکسن های تولید داخل طبق استانداردهای بین المللی و داخلی تحت بررسی های بالینی قرار گرفته اند و در مقایسه با واکسن های وارداتی نتایج بسیار خوبی از خود نشان داده اند. همچنین مقایسه وضعیت آلودگی در ایران و کشورهای اروپایی نشان دهنده همین نتیجه واکسیناسیون در کاهش بستری شدن و مرگ ناشی از این بیماری است. زمانی که از سوزن های مختلف استفاده می شد.

5. بعضی ها می گویند فقط باید واکسن کرونا را بزنیم که ماهیتا پروتئینی است. بقیه تاثیری نداره آیا این درست است؟

همه انواع واکسن های موجود در مراکز واکسیناسیون را می توان به عنوان یادآور استفاده کرد. بنابراین توصیه می شود تمام کسانی که شش ماه از قرار قبلی شان گذشته است واکسن بزنند. دریافت دوز تقویت کننده از هر نوع واکسنی مهمتر از دریافت نوع خاصی از واکسن است.

6. آیا می توانیم با واکسیناسیون از خود در برابر ویروس کرونا محافظت کنیم و دوباره به ویروس کرونا مبتلا نشویم؟

مهمترین مزیت و علت واکسن کووید-19 این است که از شکل شدید بیماری که می تواند منجر به بستری شدن در بیمارستان یا عوارض جدی و مرگ شود، جلوگیری می کند. احتمال این اتفاق در افراد کاملاً واکسینه شده بسیار کمتر از افراد واکسینه نشده است. .

7. عوارض احتمالی ناشی از واکسن بر روی بدن چیست؟

بیش از 3 میلیارد واکسن کووید 19 در کشورهای مختلف دنیا تزریق شده است و بیش از 150 میلیون واکسن کرونا در ایران تزریق شده است. خوشبختانه عوارض جانبی واکسن ها معمولا خفیف و قابل تحمل است. مهم ترین عوارض آن درد در محل تزریق و بی حالی و ضعف یا خستگی است که در عرض دو تا سه روز برطرف می شود که در مقایسه با درد و رنج ناشی از کووید-۱۹ و عوارض جدی آن کاملا قابل قبول است.

8. تفاوت واکسن آسترازنکا با واکسن های ایرانی چیست؟

واکسن‌های کووید-۱۹ با استفاده از فناوری‌های مختلف تولید می‌شوند. در تولید واکسن AstraZeneca، آدنوویروس شامپانزه (که در انسان بیماریزا نیست) به عنوان ناقلی برای انتقال جزء آنتی ژنی ویروس کووید-19 استفاده شد و ناقل نامیده می شود. سایر واکسن ها با فناوری های مختلف مانند تکثیر ویروس و سپس غیرفعال کردن آن (واکسن ویروس غیرفعال)، استفاده از بخشی از ژنوم ویروس کووید-19 به عنوان آنتی ژن و تکثیر در رده های سلولی (واکسن پروتئین نوترکیب) یا بخشی از ویروس. توالی یابی ژنوم (RNA) و تولید واکسن (واکسن های ژنتیکی) انجام شده است.

9. تزریق چهارم برای چه دوره ای است؟ آیا هنوز باید تا پایان سال واکسن بزنیم؟

وضعیت بیماری کرونا در جهان و داخل کشور به دقت رصد می شود و بر اساس آخرین اطلاعات علمی درباره واکسیناسیون واکسن کووید-۱۹ تصمیم گیری می شود. بنابراین اینکه فراخوان دیگری انجام شود یا خیر بستگی به شرایط جدید و اطلاعات و تحقیقات جدید در ماه های آینده دارد. برخی از محققان معتقدند که واکسیناسیون سالانه ممکن است برای حفظ ایمنی در برابر ویروس کووید-19 ضروری باشد.

10. آیا برای نوبت چهارم واکسن محدودیت سنی وجود دارد؟

به همه افراد بالای 18 سال که شش ماه از آخرین واکسیناسیون خود می گذرد توصیه می شود یک یادآوری دریافت کنند. افراد در گروه سنی 12 تا 18 سال، در صورتی که از بیماری های سیستم ایمنی ضعیف رنج می برند یا بیماری های زمینه ای جدی داشته باشند، در صورتی که شش ماه از آخرین ملاقات گذشته باشد، کاندیدای نوبت واکسیناسیون یادآوری هستند. کودکان زیر 12 سال نیازی به قرار ملاقات یادآوری ندارند.

11. بیماران خاص و افراد مبتلا به سرطان چگونه باید از واکسن استفاده کنند؟

می توان از تمام واکسن های موجود استفاده کرد.

12. آیا فردی که سرماخورده یا کرونا دارد می تواند واکسن بزند؟

به افرادی که به بیماری کرونا مبتلا شده اند توصیه می شود حداقل یک ماه پس از بهبودی صبر کنند و سپس واکسینه شوند.

13. آیا برای تزریق باید روزه بگیریم یا بعد از آن باید دستورات خاصی را رعایت کنیم؟

برای دریافت تزریق نیازی به ناشتا بودن نیست. پس از دریافت واکسن توصیه می شود به مدت 15-20 دقیقه در مرکز واکسیناسیون آماده شود. افرادی که سابقه ضعف شدید بعد از هر تزریق یا نمونه خون دارند باید به فرد تزریق کننده اطلاع دهند و استراحت کنند و چند دقیقه بعد از تزریق دراز بکشند. برای دریافت واکسن مصرف صبحانه قبل از ویزیت توصیه می شود. نوشیدن مایعات فراوان در روز اول و دوم پس از تزریق مفید است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا