عمومی

سیرتاپیاز کمبود نهاده‌های دامی درلرستان/مشکل چه زمانی رفع می‌شود؟ – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

اسفندیار حسنی مقدم در و گو وی با اشاره به سهمیه نهاده های دامی لرستان به ویژه ذرت و کنجاله که در مرغداری ها استفاده می شود ، به خبرنگار آنلاین گفت: این سهمیه با توجه به میزان تولیدی که در استان داریم اختصاص می یابد.

اختصاص 3 درصد سهمیه ورودی دام کشور به لرستان

وی با بیان اینکه این کشور تقریباً 2.7 میلیون گوشت سفید تولید می کند که 80 هزار تن آن در لرستان تولید می شود ، افزود: حدود سه درصد تولید گوشت سفید کشور در لرستان تولید می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به اینکه تقاضای ما از وزارت کشاورزی اختصاص سه درصد از نهاده های دامی به لرستان است ، تصریح کرد: تقریباً این سه درصد به استان اختصاص می یابد.

حسنی مقدم با اشاره به کمبود نهاده های دامی در لرستان اظهار داشت: البته کمبود نهاده های دامی در سایر استان ها بیشتر از لرستان است.

نهاده های دامی با تأخیر به تولیدکنندگان می رسد

وی با تأکید بر اینکه کشور در شرایط تحریم و جنگ اقتصادی نابرابر است ، گفت: در این شرایط جنگ اقتصادی ، مسئولان ، تولیدکنندگان و … باید با یکدیگر همکاری کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با تأکید بر اینکه در همان شرایط تحریم تولید گوشت سفید در لرستان افزایش یافته است ، ادامه داد: وزارت صنعت ، معدن و تجارت باید ارز خرید نهاده های دامی را تأمین کند.

حسنی مقدم با بیان اینکه در شرایط تحریم نهاده های دامی برای خرید ، حمل و نقل و تأمین ارز مشکل است ، افزود: در این راستا نهاده های دامی با تأخیر به تولید کننده می رسد.

برای طیور به 8000 تن کنجاله سویا نیاز دارید

وی با اشاره به اینکه ماهانه حدود هشت هزار تن کنجاله سویا برای 650 واحد طیور در استان مورد نیاز است ، افزود: میزان مرغ طراحی شده در این واحدهای طیور طی یک دوره 3.6 میلیون قطعه ای.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان تعداد مرغ را بیان کرد طراحی شده وی سالانه 42 میلیون قطعه در این مرغداری ها وجود دارد ، وی گفت: 100000 تن گوشت سفید در این مرغداری ها تولید می شود.

حسنی مقدم با تأکید بر اینکه خرید نهاده های دامی خارج از کشور است ، اظهار داشت: حمل و نقل این نهاده های دامی از طریق کشتی به بنادر کشور انجام می شود.

وی با اشاره به موضوع تأمین ارز برای ترخیص از بنادر ، افزود: این موارد در صلاحیت سازمان جهاد کشاورزی استان نیست و در بحث تأمین ارز و ترخیص این نهاده های دامی وقفه ایجاد شده است. به واحدهای مرغداری و تولیدکنندگان برسید.

کنجاله سویا را به نصف واحد مرغداری برسانید

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به ورودی ذرت مورد نیاز مرغداری ها گفت: هر مرغ در مدت 45 روز حدود 3.2 کیلوگرم ذرت و 1.5 کیلوگرم کنجاله سویا مصرف می کند.

حسنی مقدم با بیان اینکه خوشبختانه مشکل حاد و خاصی در زمینه تامین ذرت نداریم ، ادامه داد: اما نیمی از نیاز واحدهای مرغداری ، کنجاله سویا تأمین می شود.

وی با تأکید بر اینکه یک سری انبار ذخیره استراتژیک در کشور وجود دارد که یکی از آنها در لرستان واقع شده است ، تصریح کرد: اگر ذخیره ای در این انبار وجود دارد برای شرایط بحرانی است و گاهی به ناچار ما امسال یکی دو بار از این ذخایر استفاده کرده ایم تا به تولید استان آسیب نرساند.

سیستم خرید نهاده های دامی در حال اصلاح است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان اظهار داشت: خرید نهاده های دامی از طریق سامانه انجام می شود ، این سامانه در حال بررسی توسط وزارت جهاد کشاورزی برای ثبت سفارش از طریق این سامانه است.

حسني مقدم با تاكيد بر اينكه وزارت كشاورزي نواقص اين سيستم را شناسايي كرده است ، گفت: اين نواقص در حال برطرف شدن است و ظرف يكي دو هفته آينده اين نقايص برطرف خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه تمام تلاش وزارت کشاورزی این است که سهمیه نهاده های دامی را به تولید کننده واقعی برساند ، ادامه داد: ما وجود تخلفات را در این زمینه انکار نمی کنیم اما تمام تلاش ما این است که این تخلفات به حداقل برسد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با تأکید بر اینکه هیچ امتیازی و مماشاتی با شخصی که در این زمینه تخلف کند وجود ندارد ، تصریح کرد: در برخی موارد نهاده های دامی بعد از مرغ طراحی شده این به مرغداری می رسد که آن را تصفیه می کند و به مرغدار دیگری می فروشد.

توزیع نهاده های دامی منصفانه است

حسنی مقدم در بخشی دیگر از سخنان خود به توزیع نهاده های دامی اشاره کرد و گفت: به طور معمول سهمیه کامل در اختیار استان قرار می گیرد ، معاون تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی این میزان را بر اساس واحدهای تولیدی و میزان مرغ قرار داد. طراحی شده توزیع در شهرها

وی ادامه داد: این توزیع عادلانه است و اگر تخلفی در این زمینه انجام شود در قالب کمیته ای که تشکیل شده برخورد می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان اظهار داشت: در نسخه قدیمی سیستم این میزان سهمیه به تعاونی ها تعلق می گرفت که در اصلاحیه جدید هر دو مرغدار می توانند مستقیماً سفارش ثبت کنند و می توانند از طریق تعاونی ها این کار را انجام دهند.

دکمه بازگشت به بالا