سوزاندن بقایای گیاهی عامل کمبود مواد آلی در خاک است

به گزارش خبرگزاري خبرآنلاين از قزوين; فرهاد مشیری، رئیس گروه تحقیقات تغذیه و تولید گیاهان پژوهشکده خاک و آب ایران در مراسم روز جهانی خاک که در تالار جهاد کشاورزی قزوین برگزار شد، گفت: 95 درصد غذای انسان در خاک و خاک تولید می شود. یک منبع طبیعی است، تجدید ناپذیر یک سرمایه ملی است و زیرساخت های احساسی نقش اساسی دارد.

وی همچنین با بیان اینکه امنیت اراضی باید حفظ شود، گفت: زمین به عنوان یک دارایی تلقی می شود، بنابراین تدابیر امنیت زمین که شامل قانون گذاری، نگرش جامعه و درک ارزش زمین، ارزش گذاری خدمات زمین و توانایی آن است، باید همواره مورد توجه قرار گیرد. در نظر گرفته شده است. .

مشیری گفت: 70 درصد خاک های کشور کمبود فسفر، 37 درصد کمبود پتاسیم، 41 درصد کمبود آهن و 51 درصد کمبود روی دارند که در خاک کشور متفاوت است. استان قزوین نیز از نظر کمبود این مواد مغذی است، بنابراین توصیه می شود از کودهای مورد نیاز خاک استفاده شود.

این مسئول ادامه داد: کربن آلی عاملی کلیدی در پایداری حاصلخیزی خاک و خدمات اکوسیستمی است و نقش مهمی در امنیت غذایی ایفا می کند، بنابراین باید برنامه ریزی مناسبی در نظر گرفته شود.

رئیس اداره تحقیقات بهره وری خاک و تغذیه گیاهی سازمان تحقیقات آب و خاک کشور گفت: وجود آب و هوای خشک و نیمه خشک، کم بازدهی محصولات کشاورزی، فرسایش خاک های کشاورزی، کشت نامناسب، عدم استفاده از کودها و اصلاحات، تجمع و سوزاندن بقایای گیاهی پس از برداشت مهمترین دلایل کمبود مواد آلی در خاک است.

دکمه بازگشت به بالا