عمومی

سندروم خبر بد! – شیمیشی

روح ما همیشه زیر گلوله اخبار منفی است».

به گزارش شیمیشی، این روزنامه رسالت او نوشت: «وقتی حوادث غم انگیز و غم انگیز رخ می دهد، روح جامعه برای مدت طولانی غمگین می ماند. در چنین شرایطی جامعه مرحله سختی را طی می کند تا به حالت عادی برسد. اما وقتی چرخه رویدادها تکرار می شود و استانداردهای آن ادامه می یابد، مشکل جدی تر می شود. در برخی جوامع شنیدن اخبار بد چندان تعجب آور نیست و مردم تقریباً به اخبار بد و بد عادت کرده اند، اما واضح است که شنیدن اخبار بد اصلاً آسان نیست. اما با عود این مشکل عادی شده است. در این بین رسانه ها نمی توانند به اتفاقات گوش فرا دهند و تنها اخبار خوب و بی طرفانه را منتشر کنند و از سوی دیگر با گسترش شبکه های اجتماعی سرعت انتشار اخبار ناگوار افزایش یافته و گاهی ما وظیفه ارتباط را بر عهده می گیریم. بنابراین روح جامعه در همه حال در معرض گلوله اخبار منفی است و نمی توان نسبت به این اخبار بی تفاوت بود، اما نباید سیاه نمایی کرد و شرایط تفرقه افکنانه ایجاد کرد.

پوشش خبری کمی از نظر احساسی جریان دارد، اما هر مقوله‌ای اگر زیاده‌روی شود و تبدیل به عادت شود، کار زندگی روزمره را مختل می‌کند. «درست است که اخبار منفی در زندگی روزمره جاری می شود، اما چقدر بر شرایط کنترل داریم و چگونه مشکلات را حل می کنیم؟ بسیاری از ما منفعل هستیم و کنترلی بر اوضاع نداریم. ما فقط بازار رسانه را داغ می کنیم و نتیجه آن بدتر شدن سلامت روان است. باید از خود بپرسیم که آیا رصد و بازنشر اخبار منفی باعث شده تا گامی سازنده در جهت رفع آن برداریم؟ این اخبار منفی فقط مربوط به جامعه نیست. به عنوان مثال، مردم بیشتر اخبار افراد مشهور را دنبال می کنند و گوش نمی دهند که آیا این خبر به شادی ما کمک می کند یا خیر و چه تاثیری بر زندگی ما می گذارد.

هر چه سرفصل ها داغ تر باشند، بیشتر صاحب آن ها می شویم. گاهی اوقات ما اخبار کذب را منتشر می کنیم و در انتشار اخبار منفی همپوشانی داریم. مشایخی این موضوع را یکی از آسیب های جامعه عنوان می کند و می گوید: ما هستیم که اخبار را جدی می گیریم و در مدت کوتاهی آن را منتشر می کنیم.

بسیاری از افراد فردا که از خواب بیدار می شوند و اخبار منفی را دنبال می کنند، حوزه سایبری را کنترل می کنند، اما چرا دنبال کردن اخبار بد به یک عادت تبدیل شده است؟ مشایخی می‌گوید: «ما هر حرکت ترک اعتیاد را در روان‌شناسی مواد مخدر می‌دانیم. در علوم طبیعی، مواد مخدر را عادت به اجتناب از حرکت تعریف می کنیم. گاهی اوقات از خواندن اخبار و اتفاقات اطرافمان احساس عجیبی می کنیم. این یک احساس سرگرم کننده است. از آنجایی که روزنامه ها زیاد شد و فضای مجازی چندان فراگیر نشد، بسیاری از مردم هنگام خرید روزنامه ابتدا سراغ اخبار حوادث می رفتند و اخبار قتل، سرقت، جنایت و … را می خواستند. الان تعداد این افراد در جامعه خیلی زیاد شده است. آنها از خواندن اخبار منفی لذت می برند و اگر خبر خیلی ناراحت کننده باشد، باز هم با هیجان گوش می دهند. یعنی واکنش متفاوتی به این خبر در مغز و سیستم مغزی وجود دارد. این واکنش در توسعه ما تعریف نشده بود و مردم از زمان توسعه همیشه از یک مشکل خطرناک اجتناب می کردند یا برای محافظت از خود در برابر تهدیدها به اقدامات خصمانه متوسل می شدند. اما در حال حاضر اخبار منفی دیگر تهدید نمی شود. مردم از پیگیری برخی اخبار منفی هیجان زده می شوند و اغلب در گفتگوهای روزانه خود در مورد اخبار منفی صحبت می کنند.

او گفت: «ما یاد گرفته ایم که اخبار منفی بشنویم. وقتی در یک خانواده، دوست یا گروه مجازی، ناخودآگاه و ناخودآگاه هستیم، در مورد اخبار منفی صحبت می کنیم. ما اغلب در نقش قربانی قرار می گیریم و وضعیت را غیرقابل تحمل تعریف می کنیم و تنها زمانی که وارد این شکل شویم پذیرفته می شویم. گاهی اوقات اگر اتفاق شگفت انگیزی در زندگی ما بیفتد، کسی را پیدا نمی کنیم که بتوانیم با او به انجیل زندگی برسیم. ما از صحبت در مورد هر چیزی که ما را خوشحال می کند خجالت می کشیم.

بر اساس نظریه «سوگیری منفی»، ذهن بیشتر به تحقیق و توجه به موارد منفی تمایل دارد و از این رو امروزه این تصور غلط در بین برخی وجود دارد که احتمال فروش «اخبار بد» بیشتر است. در همین راستا «مژده ارشادی» – روانشناس – درباره تأثیر اخبار بد بر روانشناسی افراد جامعه می گوید: در این عصر روابط یک نیاز آشکار انسان وجود دارد. این نیاز فقط بین انسان و انسان نیست، بلکه رابطه انسان با گروه و گروهی از مردم است که در هر مکان و زمانی تعریف شده است. این ارتباط با ابزارهایی ایجاد می شود که نقش بسیار مهمی در زندگی امروز ما دارند. یکی از تأثیرات مهم این تعامل با دنیای اطراف ما این است که افراد از اخبار، اطلاعات و مطالب گسترده تری نسبت به گذشته برخوردار هستند. وی ادامه داد: در عصر حاضر شاهد تسلط دنیای مجازی بر واقعیت هستیم، به این معنی که ممکن است بر اساس تصمیم چندین سیستم و سیستم رسانه ای، واقعیت هایی در جامعه از بین برود و اتفاقاتی که در فضای مجازی رخ نداده است، جایگزین شود. حقایق.”

در دنیای امروز دسترسی به نهادها بسیار بهتر از نسل های گذشته است، اما این فرصت ها به معنای ثبات بیشتر در جامعه امروزی نیست.» یکی از پیامدهای فرصت‌سازی در جامعه، کاهش تحمل مردم نسبت به رویدادهای بد و اخبار بد است. دسترسی به اخبار و اطلاعات یکی از نیازهای طبیعی هر انسانی است. ترکیب ذهنی قدرت برای همگان از اهمیت بالایی برخوردار است و کسب دانش و آگاهی موجب افزایش قدرت، نفوذ و کارایی فرد می شود.

زمانی که تنش روحی، عاطفی و جسمی اخبار بد به اوج خود برسد، افراد نمی توانند با استرس و افسردگی کنار بیایند.» مانند یک بیماری در جامعه شیوع پیدا کرده و حتی ممکن است جان افراد را به خطر بیندازد. شوک های ناشی از اخبار ناگوار بسیار مضر و نفرت انگیز است، نشاط اجتماعی و ثبات اجتماعی را مختل می کند، افکار افراد را از بین می برد و افراد را مضطرب و نگران می کند و تأثیر زیادی در زندگی اجتماعی و روابط خانوادگی دارد. یکی از پیامدهای داشتن حجم زیادی از اخبار بد در مکان های مختلف، ایجاد شرایط و ضوابط ترومای پروکسی یا ثانویه است. هنگامی که یک فرد واقعاً یک رویداد تروماتیک جدی را تجربه می کند، این آسیب جدی تروما نامیده می شود. پس وقتی انسان واقعاً به این ضربه وارد می شود، باید نوعی حرکت و دگردیسی داشته باشد. این فرد حقایق را انکار می کند، هیچ واکنش طبیعی به رویدادها ندارد و دچار اضطراب یا اختلال استرس پس از سانحه می شود. رویارویی مداوم با این حوادث انسانی به ترس، ناامنی و بی اعتمادی می انجامد. بنابراین باعث ایجاد اضطراب و بیماری های قلبی و افسردگی به ویژه در کودکان و نوجوانان خواهد شد.

ارشادی با اشاره به یافتن راه های موثر برای جلوگیری از اخبار بد می گوید: شنیدن مداوم اخبار بد از فضای مجازی و واقعی منجر به ضعف جسمی و روحی، بد خلقی، عصبانیت و اضطراب می شود. پس فایده پیگیری این موارد چیست و چقدر به بقای ما کمک می کند؟ یکی از اقدامات پیشگیرانه سنجش مخاطب و دسته بندی اخبار است. یعنی در انتشار اخبار باید به سن افراد حاضر در جلسه و ناکافی بودن اخبار برای جوانان توجه کرد. گاهی لازم است از موضوعات ناخوشایند دوری کنیم و از بحث هایی که حول محور اخبار بد می چرخد ​​اجتناب کنیم. ما باید به منبعی موثق نگاه کنیم تا صحت اخبار را بپذیریم، به همان اندازه که اخبار بد را دنبال می کنیم، به خبر خوب اهمیت دهیم و تا آنجا که می توانیم برای ایجاد فضای سازنده، یعنی انتشار انجیل تلاش کنیم. . به دیگران. “

این روان درمانگر تاکید می کند: «مدیریت ذهن موضوع مهمی است که باید به آن توجه شود. افراد می‌توانند از تکنیک‌های هشدار برای ارزیابی میزان تحمل خود برای درگیر شدن در اخبار بد استفاده کنند و همچنین می‌توانند از افراد مورد اعتماد یا گروه درمانی در رسانه‌های اجتماعی برای کاهش استرس ناشی از شنیدن اخبار بد استفاده کنند. وقتی خبر واقعا بدی به ما می رسد، نباید در مورد قسمت های مختلف رویداد سوال بپرسیم و پاسخ دهیم، بلکه از تلویزیون، اینترنت، روزنامه ها و سایت های خبری به درستی و موثر استفاده کنیم.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا