عمومی

سرخابی‌ها و یک دام اقتصادی بزرگ

نگرانی اصلی این است که پول حاصل از خرید سهام توسط مردم به جای زیرساخت های بزرگ صرف هزینه های عملیاتی شود. کمیته هزینه باید جلوی همان رهاسازی را می گرفت، اما آیا اینطور بود؟

به گزارش شیمیشی، این روزنامه دنیای اقتصاد وی نوشت: همان طور که می دانید مدتی پیش 10 درصد از سهام باشگاه های پرسپولیس و استقلال در فرابورس عرضه شد و درآمد آن نیز نصیب سرخابی ها شد. علاوه بر این حدود 350 میلیارد تومان در حساب هر دو باشگاه سرمایه گذاری شده است. در خصوص نحوه هزینه کرد این پول سوالات زیادی وجود دارد و به نظر می رسد «کمیته هزینه کرد» برای این منظور با حضور رئیس سازمان خصوصی سازی تشکیل شده است. نگرانی اصلی این است که پول حاصل از خرید سهام توسط مردم به جای زیرساخت های بزرگ صرف هزینه های عملیاتی شود. کمیته هزینه باید جلوی همان رهاسازی را می گرفت، اما آیا اینطور بود؟ ما مطمئن نیستیم.

حداقل در یک مورد گزارش شده، باشگاه پرسپولیس از محل فروش سهام، مجوز اقامت آنتونی استوکس، بازیکن سابق این تیم را دریافت کرد. به این ترتیب بازیکنی که اصل خرید، نوع و کیفیت قراردادش با باشگاه پرسپولیس «اشتباه بزرگ» مدیران سابق این باشگاه بود، حالا مستقیماً طلب خود را از بیت المال پس می گیرد. بازیکنی که قبلا 150 هزار دلار درآمد داشت، حالا 100 هزار دلار دیگر می گیرد و همه اینها در حالی است که تعداد دقایق حضورش در زمین برای پرسپولیس به زحمت به 100 دقیقه می رسد! گفته می شود پول سایر طلبکاران سوروچ مانند محمد حسین کنعانی زادگان، محمد انصاری و … از همان محل پرداخت می شود.

تا اینجای کار می توان گفت بالاخره بدهی های قدیمی در حال بازپرداخت است و صرف پول برای فروش سهام در این مورد مشروع است اما بیم آن می رود که پیرسوس و استقلال با این سرمایه ها به پشت صحنه بروند. بازار نقل و انتقالات حالا پرسپولیس که تا چندی پیش دچار بحران دوقطبی بود، دست به نقل و انتقالات زده و چند بازیکن سرشناس به خدمت گرفته است. این گزارش که در یکی از روزنامه های ورزشی منتشر شده، حاکی از آن است که قرارداد الیریزا بیرانوند در فصل اول پرسپولیس 12 میلیارد تومان بوده که رقم بسیار بالایی است. اگر این خبر صحت داشته باشد و آن را بدیهی تلقی کنیم، می توان گفت که قیمت باقی مانده خرید نیز با همین نرخ برآورد شده است. امکان ندارد مدیران پرسپولیس بدون توقع پولی از فروش سهام، چنین هزینه های ویژه ای را متحمل شوند.

فروش 10 درصد باشگاه و گذاشتن پول به جیب چند بازیکن، رویکردی ترسناک است. تنها چیزی که تورم کاذب ایجاد می کند و بازار را بیش از هر زمان دیگری نابود می کند. انتقال پول سهام به حساب پیرسوس و استقلال شرایط سختی است. اگر این پول صرف ساخت ساختمان، ساخت زمین تمرین و کار در فوتبال پایه شود و سرمایه باشگاه را دوبرابر کند، می توان از آن برای انفجار بمب حمل و نقل و جلب رضایت کوتاه مدت تماشاگران استفاده کرد. خوشبختانه زنبورداران در دام سرگرمی سریع نیفتند. اگر سالی 10 درصد سهام پرسپولیس و استقلال را بفروشند و یک فصل باشگاه را اداره کنند، ارزشش را دارد. مثل این است که مردم کلیه های خود را بفروشند و با آن غذا بخورند. “فردا ساعت چند است؟”

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا