اقتصادی

سال گذشته 2.5 میلیون تن برنج سفید در کشور تولید شد – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری آنلاین، محمدعلی نیکبخت، وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه سال گذشته 2.5 میلیون تن برنج سفید در کشور تولید شد، گفت: با مجموع اقدامات انجام شده تولید برنج سفید در کشور روند افزایشی داشته به طوری که در سال 1400 حدود دو میلیون و 100 هزار تن برنج سفید در کشور تولید شد و در سال 1401 این عدد به دو میلیون و 300 هزار تن و در سال گذشته نیز به دو میلیون و 500 هزار تن افزایش یافت.

وی افزود: در حوزه مکانیزاسیون برنج و بازسازی و نوسازی شالی کوبی ها، اقدامات خوبی طی این سه سال انجام گرفته که منجر به بهبود کیفی و کاهش ضایعات برنج سفید شده است.

نیکبخت تصریح کرد: درجه کاشت و برداشت مکانیزه برنج با حدود 10 درصد افزایش ظرف سه سال اخیر به ترتیب به 72 درصد و 90 درصد رسیده است.

وی سطح زیر کشت برنج در سال گذشته را 770 هزار هکتار عنوان و بیان کرد: امسال نیز در همین حدود، برنج کشت می شود. تاکنون حدود 300 هزار هکتار برنج کشت شده و کشت این محصول ادامه دارد.

نیکبخت تامین بذر اصلاح شده از ارقام کیفی و پرمحصول در استان های گیلان، مازندران و گلستان، تغذیه گیاهی و مصرف متعادل کودهای ازته، فسفاته و پتاسه، مدیریت آفات، بیماری ها و علف های هرز، توسعه روش های نوین مانند کشت مکانیزه با نشاکار و خشکه کاری در مناطق تحت تنش آبی، برداشت مکانیزه با کمباین های ویژه شالیزاری و افزایش سطح رتون را از دلایل افزایش تولید برشمرد.

تیم تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تخصص و تجربه گسترده در زمینه تحلیل‌های اقتصادی هستم. با بهره‌گیری از روش‌های هوشمند و دسترسی به منابع معتبر، سعی می‌کنم تا به شما اخبار و تحلیل‌هایی با رویکردی هوشمندانه و خوانای ارائه دهم. هدفم این است که شما را در تصمیم‌گیری‌های مالی خود همراهی کنم و با اطمینان در مسیر صحیح قرار بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا